همانطور که استفاده از هوش مصنوعی در تجارت رایج تر می شود، بخش های منابع انسانی در خط مقدم سرمایه گذاری از پتانسیل آن هستند. براساس نظرسنجی ۲۰۲۲ از Eightfold AI، اکثر رهبران منابع انسانی در حال حاضر از هوش مصنوعی برای عملکردهای مختلف استفاده می کنند. ۹۲ درصد از پاسخ دهندگان دیگر نظرسنجی انتظار داشتند که در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده حداقل برای یک کارکرد منابع انسانی به قابلیت های هوش مصنوعی اعتماد کنند.
کارکردهایی که هوش مصنوعی می تواند به تیم های منابع انسانی کمک کند تا این محدوده را اجرا کنند، از جمله مدیریت سوابق کارکنان، پردازش حقوق و دستمزد، مدیریت مزایا و نوشتن ایمیل برای رسیدگی به سوالات تکراری است. توانایی قدرتمند هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده ها و ارائه بازخورد ارزشمند تقریبا آنی، می تواند کارایی و بهره وری بخش های منابع انسانی را افزایش دهد.
بنجامین سسر، مدیرعامل شرکت BrightHir، یک شرکت فناوری منابع انسانی، گفت: «اگر هوش این فناوری به روش درست استفاده شود، باید روزمان را رضایت بخش تر کند. تیم های منابع انسانی واقعا می توانند زمان بیشتری را صرف چیزهایی کنند که اساسا انسانی هستند، برخلاف چیزهایی که می توانند توسط هوش مصنوعی انجام یا تقویت شوند.»
به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل نظرات متن باز در نظرسنجی های کارکنان می تواند فرآیندی زمانبر و حتی چالش برانگیز باشد. با هوش مصنوعی، پاسخ ها را می توان به سرعت و به شدت تقطیر کرد و به تیم های منابع انسانی کمک می کند تا درک بهتری از پاسخ های ارائه شده داشته باشند. سسر می گوید که پاسخ دادن به پرسش های خط مشی و اولویت بندی چیزهایی که در واقع به کسی نیاز دارند که زمینه بیشتری را فراهم کند نیز می تواند زمان ارزشمندی را آزاد کند.
در مورد استخدام، سسر می گوید که این فناوری می تواند در طول مصاحبه یادداشت برداری کند و مصاحبه گر منابع انسانی را از مشقت ها رهایی بخشد و به آنها اجازه می دهد تا مستقیم تر با داوطلب مقابل خود درگیر شوند. علاوه بر ارائه متن کتبی جلسه، هوش مصنوعی همچنین می تواند سؤالات مصاحبه را برای اطمینان از پوشش همه موارد مربوطه پیشنهاد کند.
سسر گفت: «این فناوری یک فناوری تحول آفرین در آینده کاری خواهد بود. سسر گفت: در حال حاضر زمان بسیار مهمی برای مردم است که تغییرات را درک کنند، به طوری که آنها بتوانند در هر دو نقش داشته باشند و با به کار بردن آن، موفقیت سازمان خود و همچنین موفقیت شخصی خود را ایجاد کنند.
زمان بیشتر برای تفکر تصویری بزرگ
بخش های منابع انسانی بسیار بر انطباق متمرکز بوده اند. جسیکا دنیس، نویسنده ارشد فناوری منابع انسانی در TechnologyAdvice، یک شرکت رسانه ای B2B، گفت: این فناوری می تواند آن کارهای عملیاتی که باید در HR انجام دهید را حذف کند، به طوری که بتوانید بر روی افراد بیشتر یا اجزای استراتژی کسب و کار خود تمرکز کنید.
دنیس می گوید از جمله حوزه های کلیدی که هوش مصنوعی می تواند مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرد، استخدام و راه اندازی، انطباق اداری، مدیریت عملکرد، یادگیری و توسعه است. دنیس می گوید علاوه بر کمک به آماده سازی سؤالات مصاحبه، هوش مصنوعی می تواند فعالانه به دنبال استخدام های جدید یا داوطلب های منفعل باشد. برای مثال، هوش مصنوعی می تواند از طریق ایمیل های خودکار ارسال شده به هیأت های شغلی یا لینکدین، داوطلب های منفعل را «لیست» کند.
بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و تولید محتوا
هوش مصنوعی ابزاری برای دپارتمان های منابع انسانی
علاوه بر مشارکت در فرآیند استخدام افراد جدید، هوش مصنوعی همچنین می تواند به کارکنان در یافتن موقعیت های جدید در شرکت شان کمک کند. دنیس می گوید که کارمندان می توانند مهارت هایی را که دارند بیان کنند و از رابط هوش مصنوعی درباره موقعیت های دیگر شرکت که مناسب آنهاست بپرسند.
رهبران منابع انسانی همچنین می توانند از هوش مصنوعی برای کمک به اعضای تیمی که ممکن است بخواهند موقعیت خود را به چیز دیگری تغییر دهند اما نمی دانند چگونه، استفاده کنند. هوش مصنوعی می تواند زمینه هایی را شناسایی کند که مهارت ها باید تقویت شوند یا مهارت های جدیدی برای رسیدن به اهداف کارمند اضافه شوند.
در فرآیند ورود، هوش مصنوعی می تواند با افراد تازه استخدام ارتباط برقرار کند و آنها را در مراحل اداری برای ورود به سیستم شرکت راهنمایی کند. افراد تازه استخدام ایمیل های تولیدشده توسط هوش مصنوعی را درباره کاغذ بازی و حتی راهنمایی برای تکمیل آنها دریافت می کنند. هوش مصنوعی همچنین می تواند به سوالات متداول پاسخ دهد و اطلاعاتی را از کتابچه راهنمای شرکت یا خط مشی ها استخراج کند.
دنیس می گوید جالب تر این است که یک دستیار هوش مصنوعی می تواند به کارمندان جدید کمک کند تا بهترین برنامه مزایای شرکت را برای ثبت نام انتخاب کنند. برای مثال، یک کارمند ممکن است به سؤالاتی درباره مثلا اهداف مالی، مسئولیت های شخصی، وضعیت خانوادگی و برنامه های طولانی مدت پاسخ دهد. با این داده ها، هوش مصنوعی می تواند برنامه ای را برای شرکت پیشنهاد دهد که به بهترین وجه با شرایط آنها سازگار باشد، درست همانطور که یک مدیر مزایای منابع انسانی این کار را می کند.
دنیس می گوید که ابتکارات یادگیری و توسعه برای حفظ کارمندان نکته کلیدی هستند. با هوش مصنوعی، رهبران منابع انسانی می توانند درخواستی برای نوشتن و توسعه یک دوره آموزشی برای انجام این کار، از دوره های قبلی در پایگاه داده، از منابع عمومی یا اسناد داخلی خود شرکت ارائه دهند. دنیس گفت: «احتمالا در زمان بسیار سریعی این مسیر را ارائه خواهد داد.»
ایجاد و حفظ یک فرهنگ سازمانی که برای کارکنان جذاب باشد، می تواند نرخ حفظ آنها را بهبود بخشد. دنیس می گوید با رسیدگی به مدارک اداری بی پایان برای رفع مشکلات مربوط به انطباق، هوش مصنوعی می تواند به مدیران منابع انسانی زمان بدهد تا روی مسائل تصویر بزرگ تمرکز کنند. به عنوان مثال، زمان بیشتری برای اختصاص دادن به گروه های منابع کارکنان یا سایر موضوعات با علاقه زیاد در دسترس است.
دنیس گفت: «هوش مصنوعی یکی از آن چیزهای بزرگی است که در نهایت به ابزاری برای دپارتمان های منابع انسانی تبدیل می شود و به شما اجازه می دهد روی حفظ و توسعه نیروی کار فعلی خود تمرکز کنید.