ماهیت یک برند جذاب و بزرگ این است که مشتریانش احساس میکنند که با بودن در کنار آن و در اختیار داشتن محصول یا خدماتش، چیزی فراتر از رفع نیاز خود به دست میآورند. شیوههای ارائهشده در این مقاله برای ایجاد یک برند جذاب و بهیادماندنی به شما آموزش میدهند که چگونه نظر مخاطب هدف خود را جلب کنید، یک پیام را ارائه دهید و بهیادماندنی و جذابتر شوید.
اگر چند ماه اخیر در حال بازسازی ملک بودهاید و مجبور به خرید آنلاین شدهاید، قطعاً ساعتها وقت خود را برای گشتن در وبسایتها صرف کردهاید و به دنبال بهترین محصولات توصیهشده بودهاید. سپس، وقتی در مرحله خرید قرار گرفتهاید، به دنبال بهترین قیمتی بودید تا بتوانید خرید خود را انجام دهید.
بررسیهای خرید آنلاین در مورد اقلام مختلف نشان داده است، مشتریان، همیشه از طیف گسترده خردهفروشانی که کالاهایی با ارزانترین قیمت عرضه می کنند، اقلام موردنیاز خود را خریداری نمی کنند؛ بهجای آن افراد، بهطور فعال تلاش می کنند بسیاری از لوازم سایز بزرگ و ارزشمند را از فروشگاه های بزرگ خریداری کنند.
بنابراین، این سؤال مطرح می شود که کشش یک برند در «لحظه صفر واقعی» که قدرت بیشتری را نسبت به صرفه جویی در هزینه دارد، چیست؟ جان لوئیس کسبوکاری است که به کارکنان تعلق دارد، به این معنی که کارکنان در تصمیم گیری های کلیدی این شرکت مشارکت دارند. در واقع این شرکت وجود کارکنان خود را در اولویت قرار می دهد.
برند جذاب
از نظر افرادی که از این برند خریداری میکنند جان لوئیس نماینده برندی است که ارزشهای خاص خود را دارد و میتوان به آن اعتماد کرد. جان لوئیس بر اساس خدمات به مشتریان خود مشهور شده است و در عصری که مشاغل بر سر قیمت با یکدیگر رقابت می کنند، آن ها راه دیگری را طی کرده اند تا بهترین تجربه و رضایت مشتری را برای غلبه بر شرایط خاص معاملات خیابانی در انگلستان کسب کنند؛ بنابراین، در حال حاضر، افراد می خواهند تا آنجا که ممکن است از آن خرید کنند و در صورت بروز مشکل به آن ها اعتماد می کنند؛ واقعاً آنها از یک سیستم پشتیبانی قوی برخوردارند.
به نظرتان با توجه به این که اکنون مصرفگرایی به بالاترین حد اشباع رسیده است و در حال حاضر همه کالاها با قیمت های رقابتی و تنها با یک کلیک ماوس قابل دسترس هستند؛ چگونه می توانید یک برند جذاب، متمایز و بهیادماندنی ساخت؟
قبل از هر چیز باید دانست که قیمت هرگز به تنهایی نمی تواند بهعنوان یک مدل تجاری پایدار باشد و موجب ایجاد یک برند جذاب و بهیادماندنی نمی شود. شما باید آفرهای بیشتری داشته باشید. کسب و کارهای جدیدی که در برابر فروپاشی مداوم برندهای قدرتمند رونق می گیرند، برندهایی هستند که ارزشها و هدفهای خاص خود را دارند.
بسیار روشن است که تمام افراد در هر سنی بر اساس باورها برانگیخته می شوند. یک مطالعه توسط Edelman در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که ۶۵ درصد از مصرف کنندگان بر اساس باورها خرید می کنند درحالیکه ۵۷ درصد بر اساس موضوعات اجتماعی و سیاسی از مراجعه به برندها خودداری می کنند.
شفافیت، اصالت و هدف دلایل کلیشه ای متمایز بودن برند هستند؛ بنابراین، چه عاملی یک برند را عالی می سازد؟ یک برند، یک نام، لوگو یا یک تبلیغ به تنهایی برای جذاب و ماندگار شدن کافی نیستند.
یک برند می تواند بر اساس یک اصل و یک قول مورد توجه قرار گیرد؛ مانند «من قول می دهم که بهترین و مرتبطترین نتایج جستجو را ارائه دهم»؛ «من قول می دهم سریع ترین وبسایت را با تجربه کاربری بسیار بصری ایجاد کنم تا هنگام ورود به سایت نیاز به فکر کردن نداشته باشید» یا «من قول می دهم به شما کمک کنم بهترین عملکرد را ازلحاظ فردی داشته باشید».
راهنمای ایجاد برند جذاب و ماندگار با نگاهی بر چهار نمونه برند برتر دنیا
ماهیت یک برند جذاب و بزرگ این است که مشتریانش احساس میکنند که با بودن در کنار آن و در اختیار داشتن محصول یا خدماتش، چیزی فراتر از رفع نیاز خود به دست میآورند. به همین دلیل است که خریدار، سایت یا محصول شما را نسبت به سایر محصولات بیشمار مشابه که همه آنها از طریق قیمت با شما رقابت میکنند، انتخاب میکند. آنها به دلیل احساسی که شما در آنها ایجاد میکنید از شما خرید خواهند کرد.
چهار برند جذاب و ماندگار ارائهشده در این مقاله میدانند:
- چگونه مخاطب را تشویق کنند و طرفداران بیشتری کسب کنند؟
- چگونه پیام خود را نمایش دهند؟
- چه عواملی موجب وفاداری طرفداران آنها میشود؟
این برندهای جذاب میتوانند به شما نشان دهند که چگونه می توانید تبدیل به یک برند جذاب و بهیادماندنی شوید.
Hiut Denim
یک حوزه جذاب و مخاطب مناسب را هدف قرار دهید
David heieatt می داند که چگونه می توان با فالوورهای مشتاق، برندهای متعدد ساخت. پس از ایجاد و فروش برند Howies در حوزه ورزشی، این برند کنفرانس یا جشنواره The Do Lectures را بنیان نهاد. سپس، در تلاش برای نجات شغل ۴۰۰ نفر در زادگاهش کاردیگان ولز شروع به راه اندازی برند Hiut Denim با یک تفکر جدید کرد.
درک heieatt در مورد برندها این است که ابتدا باید یک حوزه خوب و مخاطب مشتاق را پیدا کرد تا به برند مناسب اهمیت دهند (مخاطب قیمتمحور نباشد). سپس باید روی محصول و بازاریابی آن در بین مخاطبان هدف تمرکز کرد.
Hiut Denim و The Do Lectures روی گروهی از افراد خلاق و افرادی که انگیزه زیادی برای انجام کارها را داشتند، متمرکز کردند. آن ها بهطور متمایز بازاریابی محتوا را انجام دادند. از خبرنامه ایمیل گرفته تا کتاب های چاپ شده با تعداد محدود که بهطور جذاب برای طراحان ارائه شدند، ازجمله تلاش های این دو برند بود.
heieatt از یک رویکرد بلندمدت مدت استفاده کرد. استراتژی او هنگام اجرای بازاریابی محتوا و استفاده از خبرنامهها برای ساختن برند یک مسیر خیلی پیچیده نبود. او معتقد بود کیفیت، هنر و هدف اهمیت دارند. او مانند مخاطبانش که به جزئیات اهمیت می دهند و حاضر به پرداخت مبلغ اضافی برای یک شلوار جین خوب هستند، عمل می کند.
این امر نشاندهنده نوع اخلاق او است. طراحان عاشق برندهای خاص و متفاوت هستند که خارج از جریان اصلی بازار شروع به کار میکنند و Hiut با توجه به این ویژگیها برند مناسبی است. مشتریان به یک برند باکیفیت، وفادار هستند.
اگر میخواهید یک برند جذاب و بهیادماندنی بسازید، ابتدا یک مخاطب هدف را در حوزهای از کسبوکار پیدا کنید که میتوانید مالک آن باشید. همانطور که کوین کلی گفت، تنها چیزی که نیاز دارید ۱۰۰۰ طرفدار واقعی است.
poo-pourii
در قصهگویی جسور باشید و بازار را متحول کنید
برند poo-pourii از کجا شروع کرد؟ آنها بهاحتمالزیاد از تبلیغات ویروسی در تمام طول کار خود استفاده کردهاند. شما چگونه میتوانید مانند این برند از عهده ارائه موضوع خجالتآوری مثل دفع مدفوع در آگهی تبلیغاتی برآیید؟
آنها این کار را با نشان دادن چهره یک فرد، لهجه شیک انگلیسی و ساختن ویدئوی کمدی واقعی انجام دادند. وقتی poo-pourii شروع به کار کرد، از اینکه در تمام نسلها، عملکردهای طبیعی بدن انسان نادیده گرفته میشد یا از آن دوری میشد، تعجب کرد. poo-pourii با ورود مستقیم به چنین موضوعات نابهنجاری و توجه خاص به آنها، ابتدا بهعنوان یک منبع جعلی و متقلب شناخته شد!
با کاری که poo-pourii انجام داد به برندها نشان داد باید جسور باشند و از طریق قصهگویی ریسک کنند. آنها بهجای پنهان کردن این واقعیت که یک اسپری را برای افرادی که هنگام رفتن به توالت بو میدهند (البته برای همه) ساختهاند، بدون هیچگونه شرمساری برند خود را معرفی و متمایز کردند.
این برند بدون استفاده از کلمات بد در مورد دفع مدفوع، بعد از چندین دهه، تبلیغات تولهسگهایی که با رولهای توالت میدویدند یا تصاویری از طبیعت زیبا کوههای آلپ را در این حوزه حذف کرد؛ بنابراین وقتی مطالب خود را بهطور طنزگونه طراحی کنید بهطوری که برای مخاطبان شما مناسب باشد، میتوانید یک بازار قدیمی را برای ایجاد یک برند جذاب و بهیادماندنی، متحول کنید و برهم بریزید؛ اما مطمئن شوید که میتوانید مخاطبان خود را به شیوهای صحیح جذب کنید.
poo-pouri برای ماندگاری در ذهن مخاطبان در تمام انواع روشهای بازاریابی خود از لحن مشابهی استفاده کرده و حس سرگرمی را در تمام مطالب خود تسری داده است. poo-pouri برندی نیست که آن را فراموش کنید. طنزهای شوکآور آنقدر موفق بودند که به دنبال آن، squatty potty بهسرعت به این سمت رفت و بستنی اسب تکشاخ رنگینکمان را ساخت که برای همیشه در ذهن مخاطبان هدف آن ماندگار شد.
Ronseal
برند خود را با پیامهای صریح و واضح معرفی کنید
می توان گفت Ronseal تقریباً تا حد ممکن از شیوه ارائه بستنی اسب های تکشاخ رنگینکمان فاصله گرفت. در سال ۱۹۹۴، تبلیغات تلویزیونی با فیلمهای کوتاه سینمایی که فراخوانمحور و کاملاً سورئال بودند وسوسهانگیز شدند و تقریباً پیامها در این نوع از هنرهای نمایشی ناپدید می شدند بهطوریکه توسط مخاطبان قابلدرک نبودند.
سپس همراه با ظهور یک شیوه رادیکال، Ronseal از روشی برای بیان صریح و واضح پیام خود استفاده کرد و با عبارت کلاسیک «پیام روی قوطی چه چیزی می گوید؟» متولد شد. عاملی که باعث موفقیت Ronseal شد این بود که مخاطبان آنها افراد عادی و معمولی جامعه بودند که میخواستند جلوی درب ورودی خود را با جلا براق کنند، بنابراین آنها برای این گروه از مخاطبان پیام خود را ارائه کردند.
آنها بهجای تلاش برای درک آگهی تبلیغاتی دیوید لینچک، مستقیماً با این پیام برخورد کردند که «از محصول ما برای رسیدن به خواسته خود استفاده کنید». امروزه تأثیر شکلگیری موجی از رویکرد ارائه پیام بدون حاشیه و مستقیم در پیامهای ضد تبلیغاتی و برندهایی مانند Innocent و بیلبوردهای «لطفاً اسموتی بخرید» قابلمشاهده شده است.
برند Ronseal یکی از محصولات غیرضروری اما قابلاعتماد است که ارزش اطمینان کردن را دارد. آیا میتوانید تصور کنید که Ronseal میتواند با شیوه پیامرسانی اسب تکشاخ و یا لهجههای شیک انگلیسی و لحن کمدی محصول خود را بفروشد؟
با تمرکز بر یک پیام اصلی و هدایت درست آن پیام بهطور مداوم از طریق تکرار، یک برند هرگز فراموش نمیشود. این روش نتایج خوبی داشت؛ زیرا از آن زمان تاکنون Ronseal همراه با عبارت «پیام روی قوطی چه چیزی میگوید» در ذهن هر فردی ریشه دوانده است. حتی بعد از ۲۵ سال بعد، اگر بخواهید روغن جلایی برای درب خانه خود بخرید، Ronseal را انتخاب میکنید.
Lego
مخاطبان خود را در اولویت و کانون توجه قرار دهید
Lego برندی است که یک تفکر جدید را در صنعت خود ارائه داد و طرفداران عاشقی دارد. این برند جذاب و ماندگار با ارزش ۷.۵۷ میلیارد به یکی از باارزشترین برندهای اسباببازی در جهان تبدیلشده است.
Lego بر اساس ارزشهای بنیادین آموزش، خلاقیت و حل مسئله به شیوهای ساده تأسیس شده است. این سادگی یک اصل است؛ بنابراین شما میتوانید با یک آجر کوچک ساده تقریباً هر چیزی را درست کنید، حتی میتوانید یک پرنده بزرگ را با ۵،۱۹۵ قطعه بسازید!
Lego بهعنوان یک شرکت خصوصی، روی ارزشهای خود تمرکز کرد و بهجای اینکه از طریق سود برای بقای خود استفاده کند، توانست با سادگی و خلاقیت بهعنوان عوامل کلیدی در تمام فعالیتهای خود، برندش را ماندگار کند. یکی از رازهای موفقیت برند Lego این است که محصولات آنها فقط برای کودکان جذاب نیست؛ زیرا در ارائه محصولات به طرفداران بزرگسال خود، وسواس زیادی به خرج داد وAFOL (طرفداران بزرگسال Lego) را شکل داد. این برند با تدابیر هوشمندانه، موفق شد مخاطبان قدیمی خود برای استفاده از Lego تشویق کند.
برنامه ایدههای Lego باعث شد تا افراد بتوانند طرحهای خود را برای این شرکت ارسال کنند. طبق این برنامه طرحهای موفق در خط تولید قرار میگیرند و طراح اصلی، ۱ درصد از حق امتیاز را دریافت میکند.
تعامل با مخاطب هدف مهمترین عامل درگیر شدن افراد با برند است. وقتی شخصی احساس میکند در حال مشارکت است، احساس مالکیت میکند و این راز موفقیت برندهایی مانند لگو در بین طرفداران خود است. دقیقاً به همین دلیل است که محتوای تولید شده توسط کاربر عملکرد بسیار بهتری دارند، زیرا شما فرصتی را برای مشارکت و تعامل با یک فرد جدید را میگشایید. اگر میخواهید برندی داشته باشید که در زندگی افراد تنیده و گره خورده باشد، باید مخاطبان را در اولویت و کانون فعالیت های خود قرار دهید. با آنها تعامل داشته باشید و حس مالکیت را در آنها پرورش دهید. برند جذاب
بیشتر بخوانید: بازیابی هویت برند در عصر مدرن
جمع بندی
اگر میخواهید یک برند جذاب و بهیادماندنی ایجاد کنید:
- یک حوزه جذاب و مخاطب مناسب را هدف قرار دهید؛
- در قصهگویی جسور باشید و بازار را متحول کنید؛
- پیامهای خود را بهطور واضح و روشن بیان کنید؛
- مخاطبان خود را در اولویت و کانون توجه قرار دهید.