مدیریت ارتباط با مشتری B2B به سیستمها، فناوریها، استراتژیها و فرایندهایی اطلاق میشود که به شرکتهای B2B کمک میکند روابط خود را با مشتریان فعلی و بالقوه مدیریت کنند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کار و کسب، مدیریت ارتباط با مشتری B2B میتواند به شرکت های B2B کمک کند تا نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنند. درک این امر در زمینه B2B به دلیل ماهیت پیچیده ارتباط با مشتری ضروری است. وقتی از مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) B2B صحبت می کنیم، ممکن است از مدیریت ارتباط با مشتری به عنوان یک استراتژی، یک فرایند یا یک سیستم تکنولوژیکی یاد کنیم.
سیستم به معنای نرمافزار (یا راهحل) است که برای جمع آوری اطلاعات از هر نقطه تماس مشتری (به عنوان مثال وب سایت، چت آنلاین، ایمیل، تماسهای تلفنی، رسانههای اجتماعی، جلسات، پست مستقیم و غیره) و تجزیه و تحلیل این تعاملات استفاده می شود. همچنین می تواند شامل دادههای تاریخی در مورد نقل قولها، فروش، استعلامها یا مسائل گزارش شده باشد. اطلاعات در یک پایگاه داده متمرکز برای استفاده همه همکاران، اغلب در فضای ابری ذخیره می شود.
در عمل، عبارت B2B CRM معمولاً برای خود سیستم به کار می رود. با این حال، مدیریت ارتباط با مشتری B2B در درجه اول باید به عنوان روشی استراتژیک برای درک و تامین نیازهای مشتریان کسب و کار در هر مرحله از چرخه فروش در نظر گرفته شود. سیستم چیزی است که این امکان را فراهم میکند.
هدف از داشتن سیستم مدیریت ارتباط با مشتری B2B چیست
در هر دو چرخه فروش B2B و B2C، ایده این است که مشتریان بالقوه را از طریق یک سری پیامها و محتوای (متناسب) که با ایجاد آگاهی از برند شروع میشود و محصولات یا خدمات را به فروش می رساند، راهنمایی کنید. اگر این فروش با مراقبت جامع از مشتری پیگیری گردد، می تواند منجر به بازگشت مشتریان و حمایت از برند شود. مدیریت ارتباط با مشتری B2B
چالش خاص محیط B2B این است که یک کسب و کار بسیار پیچیده تر و چند وجهی تر نسبت به داشتن مشتری جداگانه است (که به خودی خود دارای تلاقی پیچیدهای از نیازها میباشد). به احتمال زیاد شرکت ها ملاحظات و الزامات متعددی در هر نقطه تماس دارند، که می تواند تعیین نیاز آنها را دشوار کند. اینجاست که سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مطرح می شود.
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری با جمع آوری اطلاعات ذکر شده در بالا، تیم بازاریابی و فروش را قادر میسازد تا راهنماییهای فردی را به طور دقیق ردیابی کرده و دقیقاً چگونگی و زمان تأثیرگذاری آنها را برای حرکت به مرحله بعدی قیف و همچنین خودکارسازی وظایف خاص مشخص کند.
بیشتر بخوانید: توسعه کسب و کار با بهره مندی از عرصه B2B
هدف اصلی مدیریت ارتباط با مشتری B2B بهبود روابط کسب و کار شما است. به جای این که فعالیت های فروش و بازاریابی خود را مانند گذشته بر اساس «بهترین حدسها» انجام دهید، اکنون این فعالیت ها بر اساس مراحل مشخص و منوط به ردیابی و مشاهده مداوم انجام می گیرند. این امر بازگشت سرمایه فعالیت های فروش و بازاریابی را افزایش داده و در نهایت به عنوان یک کاتالیزور برای رشد عمل میکند.