ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به معنای استفاده از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات در حین ایجاد روابط با مشتریان یا مشتریان بالقوه است. این همان نامهنگاری مستقیم (Direct Mail) میباشد که به جای استفاده از خدمات پستی، به صورت الکترونیکی انجام میشود.
در این مقاله به مزایای بازاریابی ایمیلی، روشهای انجام صحیح آن و معرفی ۱۰ مرحله برای شروع کمپین ایمیل مارکتینگ میپردازیم.
ایمیل مارکتینگ
هر زمان که یک شرکت ایمیلی ارسال میکند، جدای از تأیید سفارش و پاسخ مستقیم به سؤالات مشتری، میتوان آن را نوعی بازاریابی ایمیلی در نظر گرفت. ایمیل مارکتینگ بخشی از بازاریابی اینترنتی است که شامل بازاریابی آنلاین از طریق وب سایتها، رسانههای اجتماعی، وبلاگها و موارد دیگر میشود.
بازاریابی ایمیلی میتواند شامل خبرنامههایی با بهروزرسانیهای مربوط به شرکت، یا تبلیغات فروش و معاملات انحصاری برای مشترکین باشد. ایمیلهای بازاریابی همچنین ممکن است به دنبال به اشتراک گذاشتن یک پیام کلی از طرف شرکت باشند، مثلاً در پی یک بلای طبیعی یا رسوایی شرکت.
در بهترین حالت، بازاریابی ایمیلی به کسب و کارها این امکان را میدهد که مشتریان خود را در جریان به روز رسانیها قرار دهند و پیامهای بازاریابی خود را برای مخاطبان متناسبسازی کنند. در بدترین حالت، این نوع بازاریابی میتواند مشتریان را با ایمیلهای اسپم مزاحم دفع کند.
ایمیل مارکتینگ چگونه کار میکند؟
راهاندازی و ردیابی کمپین ایمیل مارکتینگ آسان است، که آن را برای کسب و کارهای کوچک قابل دسترسی میکند. به عنوان مثال، میتوانید یک گزینه ثبت نام در خبرنامه را به وب سایت خود اضافه کنید. همانطور که افراد ثبت نام میکنند، میتوانید خبرنامهها را برای مخاطبان رو به رشد ارسال نمایید. همچنین میتوانید از پروفایلهای رسانههای اجتماعی خود، مشتریان را به خبرنامه هدایت کنید.
دو مزیت بزرگ ایمیل مارکتینگ قیمت و سهولت آن است. در مقایسه با انواع دیگر بازاریابی، ارسال ایمیل روشی ارزان برای تبلیغ شرکت شما و محصولات یا خدمات آن است.
یک خبرنامه معمولی، روشی ساده و مؤثر برای ارسال بهروزرسانیها در مورد شرکت، رویدادهای آینده و پیشنهادهای ویژه است. نرمافزار ایمیل همچنین برنامهریزی ایمیلهای تبلیغاتی خودکار را برای مشتریانی که اخیراً خرید نکردهاند، آسان میکند.
ایمیل مارکتینگ به شما این امکان را میدهد که گروههای خاصی از مشتریان یا حتی افراد خاصی را هدف قرار دهید. یکی از راههای انجام این کار، ارائه تخفیفهای ویژه تولد به مشتریان برای کالاها یا خدمات است.
به عنوان مثال، یک رستوران ممکن است در روز تولد مشتریان، ایمیلی را ارسال کند که ۵۰ درصد تخفیف برای غذا ارائه دهد. این نوع شخصیسازی به کسبوکار کمک میکند تا رابطه خود را با مشتری توسعه دهد و حفظ کند؛ و این میتواند منجر به افزایش فروش و وفاداری مشتری شود.
اکنون که میدانید ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه کار میکند، میتوانید ۱۰ مرحله زیر را برای شروع کمپین ایمیل مارکتینگ کسب و کار خود، دنبال کنید:
۱- ارائه دهنده خدمات بازاریابی ایمیلی را انتخاب کنید
اگر در مورد انجام ایمیل مارکتینگ جدی هستید، باید با یک ارائهدهنده خدمات ایمیل مارکتینگ کار کنید. کار با یک ارائهدهنده تنها راهی است که کسبوکار شما میتواند از اتوماسیون بازاریابی ایمیلی برای ارسال مؤثر پیامها به گروههای بزرگی از مخاطبین یا مشترکان استفاده کند.
همچنین از قالبهای ایمیل حرفهای، ابزارهایی برای کمک به رشد و مدیریت فهرست ایمیلهای خود، و ویژگیهای ردیابی که به شما نشان میدهد چه کسی کمپینها و پیامهای شما را باز میکند و با آنها درگیر است، بهرهمند خواهید شد.
۲- مخاطبین را برای لیست ایمیل مارکتینگ خود جمعآوری کنید
اکثر کسب و کارها تعدادی مخاطب موجود برای شروع یک لیست ایمیل خواهند داشت. به مشتریان و افرادی که قبلاً با آنها رابطه برقرار کردهاید، فکر کنید. شاید این مخاطبین کسب و کار باشند که به طور منظم به آنها ایمیل میزنید. شاید فقط با چند نفر از دوستان و اعضای خانواده شروع کنید.
حتی اگر در حال ایجاد یک لیست ایمیل از ابتدا هستید، ناامید نشوید. با قرار دادن یک برگه ثبت نام کاغذی در نزدیکی فرم ثبت نام، افزودن یک فرم ثبت نام آنلاین به وب سایت و تشویق دنبالکنندگان رسانههای اجتماعی و مشتریان وفادار برای ثبت نام در لیست ایمیل مارکتینگ شروع کنید.
هرگز وسوسه نشوید که یک لیست ایمیل بخرید. در بازاریابی ایمیلی همه چیز در مورد ایجاد و پرورش روابط است. ارتباط با لیست کوچکتری از مخاطبین با کیفیت، تأثیرگذارتر از انتشار پیام برای مخاطبینی است که حتی کسب و کار شما را نمیشناسند.
۳- مخاطبین خود را به حساب ایمیل مارکتینگ اضافه کنید
هنگامی که یک حساب ایمیل مارکتینگ و یک لیست اولیه برای ارسال دارید، میتوانید مخاطبین خود را به حساب اضافه کنید.
میتوانید این کار را با آپلود لیست مخاطبین از صفحه گسترده موجود یا وارد کردن مخاطبین مستقیماً از حساب جیمیل یا Outlook شروع کنید.
در صورت امکان، مخاطبین را بر اساس آنچه در مورد آنها میدانید در لیستهای جداگانه سازماندهی نمایید. به عنوان مثال، اگر صاحب یک باشگاه ورزشی هستید، لیستهای ایمیل جداگانهای برای افرادی که در کلاسهای شنا شرکت کردهاند و افرادی که به کلاسهای یوگا میآیند، ایجاد کنید.
به این ترتیب میتوانید ایمیلهای هدفمند را بر اساس علایق خاص آنها ارسال نمایید.
۴- ایمیل خوش آمدگویی را ایجاد کنید.
ایمیل خوش آمدگویی اولین پیامی است که مشترکین جدید از شما دریافت میکنند.
ایمیلهای خوشآمدگویی از اهمیت ویژهای برخوردار هستند، زیرا به عنوان اولین برخورد مشتری بالقوه با شما عمل میکنند و در زمانی که مردم به شدت درگیر کسبوکارتان هستند، به دست آنها میرسند. میتوانید انتظار نرخ باز شدن بیشتر از حد متوسط را برای ایمیل خوشآمدگویی داشته باشید، بنابراین مطمئن شوید که ارزش فوراً ارائه میشود.
با یک سلام گرم شروع کنید، یک نمای کلی از آنچه میتوانند از شما در آینده انتظار داشته باشند ارائه داده و فوراً چیز مفیدی را به آنها پیشنهاد دهید.
ایمیل خوشآمدگویی شما پس از راهاندازی، بهطور خودکار برای همه مخاطبین جدید ارسال میشود.
۵- یک قالب ایمیل قابل استفاده مجدد ایجاد کنید
به قسمت هیجانانگیز ایمیل مارکتینگ رسیدیم! حتی اگر طراح نیستید، میتوانید ایمیلهای حرفهای با طراحی زیبا ارسال کنید که در هر دستگاهی زیبا به نظر میرسند.
هنگام انتخاب الگو، به دنبال طرحی باشید که تمیز و چشمنواز باشد و پیام شما را به سرعت منتقل کند. یک الگوی ایمیل قابل مشاهده در تلفن همراه انتخاب کنید که در هر دستگاهی زیبا به نظر برسد.
در مرحله بعد، با قرار دادن لوگوی کسب و کار خود درست در بالای ایمیل و پیوند دادن تصویر به صفحه اصلی وب سایتتان، الگو را برای برندتان سفارشی کنید. رنگهای مختص به کسبوکارتان را اضافه کرده و یک پاورقی ایمیل با نام کسبوکار، اطلاعات تماس و پیوندهایی به کانالهای رسانه اجتماعی فعال خود ایجاد نمایید.
هنگامی که این عناصر ضروری طراحی را تنظیم کردید، یک کپی از ایمیل تهیه کرده و این نسخه را به عنوان الگوی اصلی خود ذخیره کنید. با استفاده از این الگوی قابل استفاده مجدد، لازم نیست از ابتدا شروع نمایید و هر بار عناصر برند خود را اضافه کنید.
۶- نوشتن پیامهای متقاعدکننده را تمرین کنید
این یکی از ترسناکترین مراحل برای صاحبان کسب و کارها است. سد نویسندگی برای همه ما اتفاق میافتد.
چیزی که میتواند کمک کند این است که وانمود کنید دارید با کسی گفتگوی رو در رو انجام میدهید و دقیقاً آنچه را که میخواهید به او بگویید، یادداشت کنید.
همچنین دنبال کردن یک فرآیند تکرارپذیر و تقسیم پیام به این سه بخش مهم کمک میکند:
چه چیزی ارائه میدهید؟ (عنوان)
چگونه به خواننده کمک خواهد کرد؟ (بدنهی پیام)
بعد باید چکار کنند؟ (فراخوانی برای اقدام)
این فرمول سه مرحلهای ساده به شما کمک میکند متمرکز بمانید تا بتوانید به سرعت پیامهای موثر بنویسید.
بیشتر بخوانید: اهمیت استفاده از ایمیل مارکتینگ در بازاریابی
۷- برای نوشتن موضوع وقت بگذارید
موضوع ایمیل یکی از مهمترین خطوط متن در کل ایمیل است.
چرا؟ زیرا مشترکین حتی قبل از اینکه پیام شما را باز کنند موضوع را میبینند. اگر تأثیر خوبی بگذارید، مردم نخواهند توانست در برابر باز کردن ایمیل مقاومت کنند. اگر چیزی ساده بنویسید، آنها ممکن است بدون فکر کردن از پیام شما عبور کنند.
موضوع باید کوتاه و سریع باشد؛ حدود ۴۰ حرف کافی است.
میتوانید با پرسیدن یک سؤال قانعکننده، اعلام یک مهلت زمانی، یا یک شوخی جالب توجه آنها را جلب کنید.
۸- قبل از ارسال پیشنمایش و تست را انجام دهید
زمانی که برای اولین بار بازاریابی ایمیلی را شروع میکنید، هر چند وقت یکبار ممکن است از این مرحله مهم غافل شوید.
شاید فراموش کرده باشید که پیوند مهمی را اضافه کنید یا درست در موضوع یک اشتباه املایی شرمآور مرتکب شدهاید. متأسفانه، دکمه پس گرفتن ایمیل وجود ندارد، بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که قبل از ارسال به کل لیست، یک ایمیل آزمایشی برای خود یا یکی از کارکنان ارسال کنید.
۹- ایمیل خود را (در بهترین زمان) ارسال کنید
وقتی برای ارسال ایمیل آماده هستید، زمانبندی عامل مهمی است که باید در نظر بگیرید.
هر مخاطبی متفاوت است و بهترین زمان برای ارسال، بستگی به افرادی دارد که در لیست ایمیل شما هستند.
همچنین میتوانید یک برنامه ارسال ثابت ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. به عنوان مثال، اگر یک خبرنامه را در اول هر ماه ارسال کنید، مخاطبان در این تاریخ انتظار دیدن آن را در صندوق ورودی خود خواهند داشت.
اگر تصمیم دارید از یک برنامه زمانبندی مشخص پیروی کنید، با گفتن جملهای مانند:
«آیا مایلید در خبرنامه نکات و راهنماییهای ما ثبت نام کنید؟ خلاصهای از پستهای وبلاگ برتر، وبینارهای آتی و بهترین توصیههای بازاریابی را در چهارشنبههای دوم و چهارم هر ماه برای شما ارسال میکنیم.»
مشترکین متوجه خواهند شد که در آینده چه زمانی از شما خبر خواهند گرفت و میتوانید پیام خود را بر اساس برنامه زمانی تعیینشده برنامهریزی کنید.
۱۰- نتایج را پیگیری کنید
ایمیل مارکتینگ با ارسال ایمیل به پایان نمیرسد. شما باید نرخ باز شدن، نرخ کلیک، نرخ لغو اشتراک و غیره را ردیابی و در طول زمان برای بهبود آن تلاش کنید.
اگر میخواهید نتایج واقعی از بازاریابی ایمیلی دریافت کنید، به درک قوی از نحوه عملکرد هر ایمیل نیاز دارید تا بتوانید پیشرفتهایی اعمال نموده و در مورد مشتریان و مشترکین خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.
صرف چند دقیقه در گزارشهای ایمیل، اطلاعات ارزشمندی را به شما میدهد، مانند اینکه چه کسی ایمیل شما را باز کرده، چه کسی روی پیوندهای خاص کلیک کرده است، و چه اطلاعاتی برای خوانندگان جالبتر بوده است.
اگرچه مهم است که بدانید پیامهای کمپین شما چقدر جذاب هستند، اقداماتی که فراتر از ایمیلهایتان اتفاق میافتد را نیز دنبال کنید. چند کلیک روی صفحه کمک مالی شما به کمکهای مالی واقعی تبدیل میشوند؟ مجموع وجوه جمعآوریشده از یک ایمیل چقدر است؟
اینها انواع سؤالاتی هستند که تأثیر واقعی تلاشهای بازاریابی را به شما نشان میدهند.
استراتژیهای ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی موثر نیازمند تلاش است. در اینجا چند استراتژی و نکته برای استفاده حداکثری از کمپینهای بازاریابی ایمیلی آورده شده است:
لیست خود را بسازید
تنها کاری که با ارسال یک ایمیل ناخواسته انجام میدهید این است که اکثر افرادی را که امیدوار بودید به مشتری تبدیل شوند، دفع میکنید. چه از طریق وبسایت، در فروشگاه یا در یک رویداد، مشخص کنید که مشتریان چه زمانی ایمیلهای شما را دریافت میکنند.
از قانون پیروی کنید
بازاریابان ایمیل باید به قوانین CAN-SPAM Act پایبند باشند. این قوانین شامل داشتن یک موضوع غیرفریبنده، ارائه راهی واضح برای لغو اشتراک، و درج نام و آدرس شما در انتهای ایمیلها است.
پیامهای متنوع بفرستید
همیشه فقط برای خرید تبلیغات ارسال نکنید. از ایمیل برای ایجاد ارتباط با مشتریان با به اشتراک گذاشتن تخصص خود یا دیگران و ارائه نکات و بینشهایی که میتوانند برایشان ارزش قائل شوند، استفاده کنید. اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید که به آنها امکان میدهد بیشتر در مورد شما و شرکتتان بدانند.
به مشترکین خود احترام بگذارید
با لیست مشترکین خود خوب رفتار کنید. به یاد داشته باشید که افرادی که با آنها در ارتباط هستید اطلاعات خود را به شما سپردهاند. آنها سزاوار احترام شما هستند. اگر میخواهید فرصتی برای تبدیل آنها از مشتری به طرفدار و حتی مبلغ برند خود داشته باشید، به آنها احساس خاص بودن بدهید.
یک برنامه زمانی را دنبال کنید
اگر در حال ارسال خبرنامه هستید، به یک برنامه زمانبندی پایبند باشید. ارسال ایمیل در یک روز (یا چند روز) در هر هفته به مشترکین شما کمک میکند تا بدانند باید انتظار چه چیزی را در چه زمانی از شما داشته باشند.
بهینهسازی برای موبایل انجام دهید
مطالعات انجامشده توسط تحلیلگران بازاریابی با شرکت Litmus به طور مداوم نشان میدهد که کمتر از نیمی از ایمیلها بر روی دستگاههای تلفن همراه باز میشوند. این بدان معناست که اگر ایمیل شما به درستی در سیستمعاملهای تلفن همراه نمایش داده نشود، نیمی از مخاطبان فکر میکنند شما نمیدانید چگونه باید ایمیل ارسال کنید.
جمعبندی
ایمیل مارکتینگ نیز مانند بسیاری از چیزها، تا زمانی که واقعاً آن را امتحان نکنید بسیار دشوار به نظر میرسد. اکنون ۱۰ مرحله آسان برای دنبال کردن دارید که به شما کمک میکند اولین کمپینهای بازاریابی ایمیلی خود را با موفقیت راهاندازی کنید.