راه هایی برای بازاریابی بلک فرایدی

    0
    40
    هدیه تبلیغاتی

    بلک فرایدی یا جمعه سیاه فرصتی است تا عیار کار بازاریاب ها مشخص شود. هر برندی که در این بازه زمانی موفق عمل کند، با خیال راحت سال میلادی را به پایان برده و انبارش از هر محصولی مرتبط با سال قبل خالی خواهد ماند. البته این موفقیت به سادگی به دست نمی آید.

    اگر نظر ما را بخواهید، کمک گرفتن از گوگل ادز در این شرایط گزینه خوبی خواهد بود. به هر حال اینجا پای محبوب ترین پلتفرم تبلیغاتی دنیا در میان است.

    ما در این مقاله قصد داریم نحوه استفاده درست از گوگل ادز برای بازاریابی بلک فرایدی را زیر ذره بین ببریم. اگر شما هم دوست دارید با دست پر به استقبال این رویداد مهم بروید، آب دست تان است زمین گذاشته و با ما همراه شوید.

    شما در این مقاله به جای اینکه با برخی از توصیه های کلیشه ای رو به رو شوید، به زبان ساده و خودمانی با بایدها و نبایدهای بازاریابی برای بلک فرایدی و استفاده از گوگل ادز آشنا خواهید شد. خب اجازه دهید دور مقدمه چینی های کلیشه ای را خط بکشیم و یک راست برویم سراغ اصل مطلب.

    در این مقاله می خوانید

    شروع زودتر از موعد کار

    برخی از بازاریاب ها فکر می کنند چند روز مانده به بلک فرایدی باید تازه دست به کار شده و مقدمات طراحی کمپین را فراهم کنند. شاید یکی دو سال با این دست فرمان اوضاع تان در بازار بهبود پیدا کند، اما این یک راهکار بلندمدت نیست. این درست همان وقتی است که باید کمی هم که شده اوضاع را به سوی کسب و کارتان تغییر دهید؛ چراکه بقیه رقبا خیلی زودتر از شما دست به کار شده و احتمالا نظر همه مشتریان را به خود جلب می کنند.

    فرض کنید شما یک مشتری علاقه مند به گشت و گذار در طول تعطیلات هستید. در این صورت خرید یک کوله پشتی خوب برای سفرهای کریسمس گزینه جذابی خواهد بود. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت خریدم را برای دقیقه ۹۰ نمی گذارم. به همین خاطر بهتر است کسب و کار شما خیلی زود به فکر مشتریانش بیفتد. وگرنه قافیه را به رقبا واگذار کرده و دیگر کسی سراغش را هم نمی گیرد.

    وقتی شما کمی زودتر از بقیه کارتان را شروع می کنید، امکان بهره مندی از توجه بیشتر مشتریان را خواهید داشت. خب مشتریان که دوست ندارند همینطور دست روی دست گذاشته و منتظر حرکت دقیقه ۹۰ یک برند باشند. بنابراین کمی عجله اصلا راه دوری نمی رود.

    گوگل ادز وقتی رقبای دیگر هنوز کمپین شان را اجرا نکرده اند، فضای خلوتی دارد. در این صورت شما با پیشنهاد مالی کمتر، امکان دریافت موقعیت های تبلیغاتی را خواهید داشت. بنابراین با کمی عجله عملا صرفه جویی مالی بیشتری هم خواهید کرد. به طوری که دیگر لازم نیست خیلی نگران هزینه تان در گوگل ادز باشید.

    استفاده از کلیدواژه بلک فرایدی

    خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند مشتریان در هفته های منتهی به بلک فرایدی هر کمپینی را به حساب این رویداد می گذارند. اگر شما هم چنین نگاهی دارید، خوش خیالی را به حد پایانی اش رسانده‏ اید. خیلی وقت ها مشتریان اصلا حواس شان به بلک فرایدی نیست. بنابراین شما باید در نقش راهنما ظاهر شده و ماجرا را شرح دهید. اینطوری مشتریان نگاه متفاوت به شما و کمپین تان خواهند داشت.

    استفاده از کلیدواژه ها در گوگل ادز امر تازه ای نیست. البته شما نباید شور ماجرا را درآورده و چندین کلیدواژه را پشت سرهم ردیف کنید. در عوض بد نیست سراغ کلیدواژه های محدود اما تاثیرگذار بروید. مثلا عبارت «بلک فرایدی» گزینه خوبی در این رابطه خواهد بود.

    اینطوری شما می توانید بدون هیچ مشکلی سراغ مشتریان رفته و با دست پر از آنها پذیرایی کنید.

    احتمالا همه مشتریان در بازه زمانی منتهی به بلک فرایدی دنبال تخفیف های نان و آبدار هستند. بنابراین شما می توانید حتی کمی زودتر این تخفیف ها را شروع کرده و با استفاده از کلیدواژه های مرتبط با بلک فرایدی توجه همه را به خودتان جلب کنید.

    طراحی کمپین های قابل خرید

    این روزها گوگل هم مثل کلی از شرکت های دیگر وارد بازار فروش محصولات شده است. البته اینجا خبری از محصول خودِ گوگل نیست. در عوض گوگل این فرصت را به کسب و کارها می دهد تا تبلیغات شان در گوگل ادز را در حالت قابل خرید قرار دهند. اینطوری مشتریان دیگر نیازی به مراجعه به سایت رسمی هر برند برای نهایی‎کردن خریدشان ندارند.

    نوآوری تازه گوگل از همین حالا نظر برندهای بزرگ را جلب کرده، اما هنوز خیلی ها روح شان هم از آن خبر ندارد. به همین خاطر ما در این بخش بر روی استفاده از آن تاکید داریم.

    شما برای استفاده از امکان تازه گوگل کافی است هنگام طراحی کمپین تان وارد منوی شاپینگ کمپین (Shopping Campaigns) شده فهرست محصولات و قیمت شان را درج کنید. اینطوری بدون هیچ مشکلی امکان معرفی محصولات تان به مشتریان را خواهید داشت.

    از آنجایی که مرور محصولات یا حتی ثبت سفارش در سرویس تازه گوگل خیلی راحت شده، انگیزه مشتریان برای خرید به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند.

    یادتان باشد، شما به عنوان کارآفرین باید همیشه دنبال راه های تازه برای تعامل با مشتریان تان باشید. وگرنه خیلی زود توانایی اثرگذاری بر روی مشتریان را از دست داده و دیگر راهی برای خودنمایی در بازار نخواهید داشت.

    توجه کمتر به محصولات پرفروش

    خیلی از بازاریاب ها اعتقاد دارند باید در رویدادهای مهم حسابی روی محصولات پرفروش سرمایه گذاری کنند. این اتفاق به آنها کمک می کند تا فروش مناسب در بازار را تضمین شده در نظر گرفته و خیال شان از این بابت راحت باشد.

    ایده ای که ما در این بخش قصد طرح و بررسی اش را داریم، تا حد زیادی متفاوت است. محصولات پرفروش همیشه خودشان برای خود بازاریابی می کنند. همین که یک محصول در بازار حسابی پرفروش است، نشان دهنده جذابیتش برای مشتریان است. پس شما لازم نیست دوباره روی آنها سرمایه گذاری کرده و به اصطلاح دوباره کاری کنید. در عوض بد نیست وقت و انرژی تان را پای محصولاتی بگذارید که کمتر کسی به آنها توجه می کند.

    یادتان باشد، شما قرار نیست سراغ محصولات بنجل رفته و آنها را به زور به مشتریان قالب کنید. در عوض به فکر محصولاتی باشید که پتانسیل بالایی برای فروش در بلک فرایدی دارند، اما کمتر کسی آنها را شناخته است.

    ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم محصولات پرفروش به طور خودکار برای خود بازاریابی انجام می دهند. در این میان وظیفه اصلی تیم های بازاریابی تبدیل محصولات معمولی به گزینه های پرفروش است. اینجاست که عیار تیم های بازاریابی مشخص خواهد شد.

    بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای مدیریت استرس تیم فروش

    تهیه بودجه کافی

    شما قرار نیست در دوران بلک فرایدی هم مثل قبل هزینه کنید؛ چراکه این روزها برای اثرگذاری بر روی مشتریان نقطه عطفی محسوب می شود. به همین خاطر باید کمی دقیق تر به ماجرا نگاه کنیم.

    فرمول ما در روزنامه فرصت امروز برای بلک فرایدی اختصاص بودجه کمی بیشتر برای بازاریابی و تبلیغات است. شاید فکر کنید اینطوری نظم کارتان به هم می ریزد، اما شما نوعی سرمایه گذاری بلندمدت انجام می دهید. این کاری است که به شما برای اثرگذاری بر روی مشتریان کمک می کند.

    مردم در بلک فرایدی عاشق برندهای پرسر و صدا هستند. بنابراین شما هم باید چنین نوع رفتاری از خودتان نشان دهید. اینطوری بدل به یکی از برندهای محبوب در میان مشتریان شده و از دل بلک فرایدی یک رابطه بلندمدت با مشتریان را سامان خواهید داد. شاید این ایده خیلی ساده به نظر برسد، اما در بلندمدت اثرش را ثابت خواهد کرد.

    تنها کاری که شما باید انجام دهید، کمی صرفه جویی در طول ماه های منتهی به بلک فرایدی است. اینطوری بودجه کافی برای هنرنمایی بیشتر در این بازه را خواهید داشت؛ به همین سادگی.

    یافتن کلیدواژه های محبوب رقبا

    آیا تا حالا به سرتان زده فوت و فن موفقیت رقبای تان در بلک فرایدی را پیدا کنید؟ این اتفاقی است که معمولا کمتر بازاریابی بدان توجه کرده و معمولا سراغش را نمی گیرد. در حالی که خیلی وقت ها الگوبرداری از رقبا حسابی به داد آدم می رسد. اشتباه نکنید، منظور ما از الگوبرداری نوعی کپی برداری ناشیانه نیست. در عوض شما می توانید با الهام گرفتن از رقبا راه خودتان در بازار را پیدا کنید. اینطوری بدون اینکه از اول سراغ بررسی شرایط بروید، اوضاع تان را بهبود خواهید داد.

    ماموریت شما در این بخش کاملا روشن است. اول از همه باید سراغ کلیدواژه ها رفته و آنهایی که حسابی محبوب رقبای تان هستند، شناسایی کنید. برای این کار تنها راه شما توجه به کمپین های قبلی رقبا در بلک فرایدی است. بد نیست کمپین های پنج سال اخیر را یک مرور کوتاه بکنید. اینطوری کلی اطلاعات دست اول نصیب تان شده و قدرت تجزیه و تحلیل بیشتری هم خواهید داشت.

    بی‎شک همیشه ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس به کار شما نمی آیند. این یکی از آن مناطقی است که این ابزارها اصلا آنتن نمی دهند! پس بهتر است به جای اینکه خودتان را درگیر آنها کنید، آستین ها را بالا زده و خودتان وارد گود شوید. اینطوری فرصت بسیار بیشتری برای تجزیه و تحلیل اوضاع خواهید یافت.

    بعد از اینکه کلیدواژه های محبوب رقبا را پیدا کردید، کارتان تازه وارد مرحله ای تازه شده است. در این مرحله باید از کلیدواژه های مورد نظر به سود خودتان استفاده کنید. اینطوری فرصتی هرچند کوتاه برای رمزگشایی از عملکرد رقبا به سود خودتان خواهید داشت. خب اگر یک فرمول برای رقبا حسابی جواب داده، اصلا دلیلی ندارد برای شما هم جواب ندهد.

    بلک فرایدی همیشگی نیست

    شما قرار نیست همیشه مثل دوران بلک فرایدی در بازار عمل کنید. اشتباهی که خیلی از بازاریاب ها به سادگی دچارش می شوند، عادت کردن به حال و هوای بلک فرایدی است. اگر قرار باشد شما همیشه با تخفیف های گسترده دست به فروش محصول بزنید، اوضاع تان خیلی زود به هم خواهد ریخت. این در حالی است که توجه به بلک فرایدی در یک بازه زمانی خاص ضروری به نظر می رسد.

    یادتان باشد، شما هر کاری در این مدت انجام می دهید، بعد از مدت زمانی کوتاه باید دوباره به روند سابق برگردید. بنابراین لازم نیست خودتان را در قفس بلک فرایدی زندانی کنید. ما در روزنامه فرصت امروز برنامه ریزی مقطعی برای موفقیت بازاریابی را امری ضروری می دانیم. این امر به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر روی مخاطب تان اثر گذاشته و کارتان را جلو ببرید. اینطوری در بازه زمانی کوتاه تری به موفقیت می رسید و بعدا هم نظم کاری تان به هم نخواهد ریخت.

    یادتان باشد، این روزها بازار بلک فرایدی حسابی داغ است. با این حال اصلا دلیلی ندارد که شما همیشه مطابق با ضرورت های این بازه زمانی دست به عمل بزنید.

    استراتژی سال قبل را تکرار نکنید

    برخی از کسب و کارها هر سال یک برنامه کاملا مشخص برای بلک فرایدی دارند. به طوری که بعد از چند سال استراتژی آنها مثل روز برای مشتریان مشخص و صدالبته تکراری خواهد شد. این در حالی است که شما به عنوان مدیر بازاریابی شرکت باید همیشه ایده های تازه ای برای تعامل با مشتریان داشته باشید.

    اگر شما در طول سال های اخیر برنامه بازاریابی تان برای بلک فرایدی را تغییر نداده اید، باید خیلی زود دست به کار شوید؛ چراکه اوضاع در بازار همیشه مطابق میل شما پیش نخواهد رفت. هرچه در زمینه استفاده از ایده های تازه تنبلی بیشتری به خرج دهید، دلایل بیشتری به مشتریان برای کنار گذاشتن کسب و کارتان خواهید داد. ماجرا تا جایی ادامه پیدا می کند که به مرور زمان دیگر هیچ انگیزه ای برای فعالیت در بازار برای تان باقی نخواهد ماند. آن وقت شما می مانید و کلی مشتری که از دست داده اید.

    بهترین روش برای بازاریابی در جمعه سیاه استفاده از ایده های تازه برای هر سال است. بی شک در طول هر سال اتفاقاتی افتاده که می تواند دستمایه ایده های تازه از سوی شما شود. بنابراین شما اصلا نباید این فرصت طلایی را از دست بدهید. وگرنه بعدا افسوس آن را خواهید خورد.

    یک راهکار ساده در این میان توجه به روند تحول کمپین های دیگران است. این امر به شما کمک می کند تا خیلی ساده تر اوضاع را مدیریت کرده و به مشتریان نشان دهید به فکر غافلگیر کردن شان در هر سال هستید. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟

    این روزها کلی موسسه مختلف برای کمک به بازاریاب ها و برندها در زمینه طراحی کمپین وجود دارد. اگر کارتان خیلی گره خورد، می توانید روی کمک آنها نیز حساب کنید. یادتان باشد، در این زمینه شما باید از تمام ابزارهای در دسترس به خوبی استفاده کنید. وگرنه خیلی زود فرصت تان برای اثرگذاری بر روی مشتریان از دست می رود.

    بازاریابی در بلک فرایدی

    بازاریابی در بلک فرایدی ایده ای تکراری به نظر می رسد، البته به شرط اینکه ایده های تازه برای این کار نداشته باشید. وقتی جمعه سیاه نزدیک می شود، همه مردم خریدشان را به این بازه زمانی موکول می کنند. نکته جالب اینکه کسب و کارها نیز برای جلب رضایت مشتریان معمولا کمپین های گوناگونی در این بازه زمانی دارند. حالا اگر شما در این زمان کلیدی هیچ عملکرد درخشانی از خودتان نشان ندهید، کلاه‎تان پس معرکه خواهد بود.

    مقاله قبلیوزیر کار از کارخانه صنایع کاغذ بسته بندی بیستون تامین بازدید کرد
    مقاله بعدیرویکرد وزارت صمت  و صنایع صادرات‌‌‌محور

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.