در دنیایی که برندها در دریایی از رقابت غوطه ورند، تمایز و جلب نظر مخاطب به چالشی بزرگ تبدیل شده است. در این میان، برندینگ براساس شخصیت موسس، راهی نوین برای خلق هویتی منحصر به فرد و ماندگار به حساب می آید.
اگر دقت کرده باشید، بسیاری از برندهای بزرگ دنیا به اسم موسس های خود مشهور هستند. مثلا مایکروسافت را همه با بیل گیتس، اپل را با استیو جابز و تسلا را با ایلان ماسک می شناسند. این امر به خوبی بیانگر نقش مهم موسس به برند در ارتقای آن است. البته برخی از شرکت های دیگر مثل نایک استراتژی معکوسی را دنبال می کنند، بنابراین نباید فکر کنید برندینگ بر مدار موسس شرکت یک اصل جهان شمول محسوب می شود.
برندینگ براساس ویژگی های موسس شرکت را یک استراتژی خوب برای ایجاد مزیت رقابتی می دانیم. البته شما باید از نظر شخصیتی یک مدیر نسبتا متفاوت باشید تا برند شخصی تان برای مخاطب جذابیت لازم را داشته باشد.
ما در این مقاله قصد داریم خیلی رک و پوست کنده برندینگ به شیوه ای متفاوت را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این حوزه را بررسی کنیم.
چرا برندسازی براساس شخصیت موسس؟
اولین سوالی که اینجا مطرح می شود، چرایی استفاده از شخصی موسس برای برندسازی است. خب کلی استراتژی در دنیا وجود دارد که بازاریاب ها و کارشناس های برندینگ فرصت استفاده از آنها را دارند. با این حساب باید نکته ویژه ای درباره برندینگ بر مدار موسس شرکت وجود داشته باشد که نظرها را به خود جلب کند. ما در این بخش سعی می کنیم برخی از این نکات را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم. پس با ما همراه باشید تا مزایای این استراتژی را بررسی کنیم.
- ایجاد ارتباط عاطفی: شخصیت موسس، روحی انسانی به برند می بخشد و به ایجاد ارتباطی عمیق و عاطفی تر با مخاطبان کمک می کند. این در حالی است که بدون عنصر موردنظر شما همیشه در معرض اتهام «خشک و بی روح بودن» قرار می گیرید. این مسئله ای است که برای برندها گران تمام خواهد شد. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع حسابی به هم بریزد، نیم نگاهی به برندینگ براساس ویژگی موسس شرکت داشته باشید.
- تقویت اعتماد: مشتریان به برندهایی که توسط رهبرانی قابل اعتماد، اصیل و با ارزش های کلیدی هدایت می شوند، اعتماد بیشتری دارند. این امر درباره برندی مثل تسلا به خوبی مشخص است. خب هر برند دیگری حتی اگر درباره خودروهای برقی و هوشمند حرف می زد، مشتریان با شک و تردید نگاهش می کردند. درست به همین خاطر برندینگ پیرامون شخصیت صاحب شرکت گزینه ای بی نهایت جذاب محسوب می شود.
- ایجاد تمایز: برندسازی براساس شخصیت موسس، برند را از رقبای خود متمایز می کند و هویتی منحصر به فرد به آن می بخشد. خب در دنیایی که همه برندها مثل هم عمل کرده و تفاوت ها اندک است، سرمایه گذاری بر روی استراتژی مورد بحث در این بخش یک نکته کاملا متمایز محسوب می شود، مگر نه؟
- افزایش وفاداری: مشتریان به برندهایی که با شخصیت و ارزش های آنها همسو باشد، وفاداری عمیق تری نشان می دهند. یک چهره انسانی خوب و تعاملی به مشتریان بهانه لازم برای وفاداری را می دهد. با این حساب شما باید دائما به دنبال راهکاری برای ارائه چهره ای قابل اعتماد به مشتریان باشید. در این میان استفاده از صاحب برند گزینه ای منطقی و تعامل برانگیز خواهد بود.
نمونه هایی از برندهای موفق مبتنی بر شخصیت موسس
استیو جابز و اپل
نوآوری، خلاقیت و جسارت از ویژگی های بارز شخصیت استیو جابز بود که به هویت برند اپل تبدیل شد. این روحیه در محصولات، خدمات و فرهنگ سازمانی اپل به وضوح قابل مشاهده است.
اگر داستان های مربوط به استیو جابز را از زبان دوستان و همکارانش شنیده باشید، خیلی خوب می دانید این شخصیت بزرگ دنیای تکنولوژی حسابی بی کله بود. به طوری که هیچ ترسی از شکست یا حتی اخراج از شرکت خودش هم نداشت. اگرچه همین ویژگی ها بعدا کار دست او داد، اما امروزه اپل به عنوان یک برند پیشرو در صنعت موبایل و کامپیوتر شناخته می شود.
تا زمانی که استیو جابز زنده بود، برندینگ اپل به طور کامل در پیوند با او قرار داشت. مثلا هر سال در مراسم رونمایی از نسخه جدید محصولات اپل این استیو جابز بود که مدیریت و اجرای مراسم را برعهده داشت. از آنجایی که او تجربه زیادی در دنیای تکنولوژی داشت، مخاطب روی حرف های او حساب ویژه ای باز می کرد. همین امر فروش بالایی برای اپل به همراه آورد.
امروزه هنوز هم اپل زیر سایه استیو جابز و ایده های حیرت انگیزش قرار دارد. با این حال به مرور زمان و پس از مرگ استیو جابز میزان اتکای این برند بر روی شخصیت مورد نظر کمی کاهش یافته است. البته فردی مثل تیم کوک به هیچ وجه قابل مقایسه با استیو جابز نیست. شاید به همین خاطر هنوز هم طرفداران برند اپل این شرکت را با مدیر قبلی اش به یاد می آورند.
ریچارد برانسون و گروه ویرجین
روحیه کارآفرینی، جسارت و سرگرمی، از ویژگی های شخصیت ریچارد برانسون هستند که در گروه ویرجین انعکاس یافته اند. تنوع فعالیت های ویرجین، از خطوط هوایی تا خدمات مالی، نشان دهنده خلاقیت و جسارت موسس آن است.
بسیاری از کارآفرینان جسارت لازم برای تجربه حوزه های متنوع در زمینه کسب و کار را ندارند. به همین خاطر خود را به یک عرصه خاص محدود می کنند. این در حالی است که ریچارد برانسون اصلا میانه خوبی با این مدل فعالیت ها ندارد. در عوض تمام سعی خود را به کار گرفته تا در هر حوزه ای که فرصتی به چشم می خورد، وارد شود. نتیجه کار هم توسعه سریع گروه ویرجین و سودهای چند میلیون دلاری برای این برند شده است.
ایلان ماسک و برند تسلا
تسلا یکی از جنجالی ترین برندهای چند دهه اخیر محسوب می شود. صرف نظر از ایده های خلاقانه ای که این برند هرچند وقت یکبار از آنها رونمایی می کند، شخص ایلان ماسک نیز فرد هیجان انگیزی محسوب می شود.
اگر با کمی دقت به زمینه فعالیت های ایلان ماسک نگاه کنید، ردپای او را در حوزه های مختلفی خواهید دید. از صنعت اتومبیل گرفته تا شبکه های اجتماعی، هوش مصنوعی و حتی فضانوردی، همه جا ردی از ایلان ماسک به چشم می خورد.
شاید برای کسانی که بر روی تخصص گرایی در حوزه کسب و کار تاکید دارند، تجربه ایلان ماسک چندان جالب به نظر نرسد، اما مشتریان در بازار نظر دیگری دارند. خب هرچه باشد امروزه برند تسلا را بیشتر از هر چیزی با این مدیرعامل و موسس اش می شناسند، مگر نه؟
گاهی اوقات شنا برخلاف جریان رودخانه یکی از ویژگی های مهم در دنیای کسب و کار محسوب می شود. اتفاقا اگر از این نکته برای برندینگ استفاده کنید، نتایج حیرت انگیزی مشاهده خواهید کرد. به همین خاطر ما تجربه ایلان ماسک را نه تنها موفق، بلکه الهام بخش نیز می دانیم.
شما لازم نیست تمام ایده های غیرمتعارف ایلان ماسک را به مثابه یک تجربه مهم در نظر بگیرید، در عوض می توانید کارتان را از سطحی کوچک تر شروع کرده و به مرور زمان خلاقیت اجرایی تان را بیشتر کنید. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر خواهد بود.
یادتان باشد، گاهی اوقات شنای بیش از اندازه برخلاف جریان رودخانه نیز کار دست آدم می دهد. پس سعی کنید تعادل را رعایت کنید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
نکات کلیدی در برندسازی براساس شخصیت موسس
تا اینجای کار برخی از نکات پایه ای را مورد بررسی قرار دادیم. حالا نوبتی هم باشد، باید کمی جدی تر اوضاع را زیر ذره بین ببریم. خب برای برندینگ بر مدار شخصیت موسس شرکت چه گام هایی باید طی شود؟ این سوالی است که ما در ادامه به دنبال جوابی روشن برای آن هستیم. خب اجازه دهید آخرین بخش از ماجراجویی مان را نیز شروع کنیم.
صداقت و اصالت
شخصیت برند باید با شخصیت واقعی موسس همخوانی داشته باشد. تظاهر و فریبکاری در این زمینه به سرعت توسط مخاطب تشخیص داده خواهد شد. پس همین اول کاری هر ایده ای در این رابطه را از سرتان بیرون کنید.
اگر شما تمرکز درستی روی شخصیت موسس شرکت نداشته باشید، کارتان از مدار اصالت خارج می شود. آن وقت هرچه بیشتر شبیه رقبای تان شده و دیگر مشتریان توجه زیادی به شما نخواهند کرد. به همین دلیل ضروری است همیشه نیم نگاهی به شخصیت واقعی موسس برند داشته و همه فعالیت های برندسازی را بر مدار آن دنبال کنید.
نکته ای که در این میان باید مد نظر قرار دهید، وضعیت برندهای با بیش از یک موسس است. خب در این صورت شما باید ترکیبی از شخصیت افراد مورد بحث را در کانون توجه قرار دهید. این امر به شما کمک می کند تا درک بهتری از اوضاع داشته و کمتر مورد اتهام مشتریان درباره دلایل انتخاب یک نفر خاص قرار بگیرید.
ارتباط با مخاطبان
شخصیت برند باید با ارزش ها و علایق مخاطب هدف همسو باشد. برندی که با مخاطبان خود ارتباط برقرار نکند، در جلب نظر و اعتماد آنها موفقیتی نخواهد داشت.
ترجمه عبارت بالا به زبان برندینگ یعنی ضرورت حضور در شبکه های اجتماعی. این امر به شما فرصت خوبی برای ارتباط سازنده با مخاطب خواهد داد.
خب زمانی نه چندان دور تمام تعاملات میان برندها و مشتریان در دنیای واقعی جریان داشت. با این حال در طول سال های اخیر همه چیز عوض شده است. اگر شما با تغییرات مورد نظر همسو نشوید، خیلی زود به پایان راه می رسید. آن وقت دیگر هیچ فرصتی برای برندینگ، چه براساس موسس شرکت چه هر ایده دیگری، نخواهید داشت.
ارتباط با مخاطب مثل یک جاده دوطرفه است. این یعنی در عین حال که ارتباط تان با مخاطب بهبود پیدا می کند، باید وقتی برای شنیدن صدای آنها نیز در نظر بگیرید. اینطوری به بهترین شکل می توانید فرآیند توسعه کسب و کار را مورد توجه قرار دهید.
یادتان باشد، در دنیای امروز بسیاری از مشتریان علاقه زیادی به ارتباط نزدیک با برند مورد علاقه شان دارند. درست به همین خاطر معرفی یک شخصیت ایده آل اما مبتنی بر واقعیت از موسس برند نقش مهمی در ساماندهی این ارتباط خواهد داشت. به طوری که به شما فرصت بی نظیری برای تعامل با مخاطب و توسعه اعتبار برندتان خواهد داد.
ثبات و انسجام
شخصیت برند باید در تمام مراحل تماس با مشتریان، از جمله سایت، تبلیغات، شبکه های اجتماعی و حتی نحوه ارائه خدمات به طور یکسان به نظر برسد.
هرگونه تفاوتی در زمینه فعالیت برند با آنچه قولش را به مشتریان داده اید، موجب بی اعتمادی آنها خواهد شد، بنابراین باید طوری در بازار عمل کنید که تفاوتی در این رابطه به نظر نرسد.
یادتان باشد، شما تنها برند حاضر در بازار نیستید. به همین خاطر یک اشتباه کوچک کافی است تا مشتریان سراغ گزینه های دیگر بروند.
ثبات شما در زمینه برندینگ بر مدار شخصیت موسس شرکت بستگی به میزان تعهدتان به برنامه ریزی دقیق دارد. این در حالی است که بدون برنامه ریزی اصلا خبری از تداوم یک فرآیند به طور ایده آل نخواهد بود. پس به جای اینکه همه کارها را به شانس واگذار کنید، کمی به فکر برنامه ریزی در این میان باشید. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب و عمر بیشتر برندتان کمک کند.
بیشتر بخوانید: استفاده از داستان ها در دنیای بازاریابی و برندینگ
سخن پایانی
برندینگ الگوهای بی نهایت متنوعی دارد. یکی از الگوهای جذاب و حیرت انگیز در این میان استفاده از شخصیت موسس شرکت است. اینطوری شما فرصت خوبی برای نمایش پشت صحنه کسب و کار و همچنین داستان سرایی به شیوه ای جذاب خواهید داشت.