در دوره ای که رقابت بین محصولات گوناگون در بالاترین سطح خود قرار گرفته است، ابزارهایی به کمک بنگاه های اقتصادی و به ویژه مدیران کسب وکار آمده که در صورت استفاده صحیح می تواند منجر به ارتقای فرآیندهای مدیریت بازاریابی و فروش شوند. یکی از این ابزارها که در سال های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده پرسنال برندینگ است.
بیایید با یک مثال ساده شروع کنیم. در هر فعالیتی که هستید، ابتدا با دقت اطمینان حاصل کنید که مشتریان هدف شما چه افراد یا گروه هایی از جامعه هستند. شما هدفتان این است که پرسنال برند شما با مشتریان هدف شما تناسب داشته باشد بنابراین باید برندسازی شخصی را به درستی یاد بگیرید و برای خود بهینه نمایید. آموزش پرسنال برندینگ به شما این توانمندی را می دهد پیام مشخص و غالب خودتان را به گروه های مشخص شده در بازار هدف، منتقل نمایید.
برندسازی و اهمیت آن در دنیای کسب و کار امروزی
بازاریابی و فروش، فرآیند جذب مشتری به محصولات شماست و از فعالیت های اصلی و پولساز هر بنگاه اقتصادی محسوب می گردد. بازاریابی و فروش با کمک برندسازی شخصی، فراتر از توسعه بازار با رویکردهای سنتی است. اگر دقت کنید، امروزه آگهی های تبلیغاتی و بمباران اطلاعاتی مشتریان درخصوص محصولات متعدد، بیش از هر زمان دیگر آنها را با سردرگمی مواجه کرده است. بسیاری محصولات عالی در این رقابت نفسگیر ممکن است درست دیده نشوند یا اصلاً مورد توجه جدی بازار قرار نگیرند. در چنین شرایطی که بی اعتمادی به داده های تبلیغاتی پمپاژ شده توسط بنگاه های تبلیغاتی به حداکثر ممکن رسیده است، پرسنال برندینگ به عنوان مزیتی رقابتی اهمیت پیدا می کند. در حقیقت، مصرف کننده با این ابزار به سمت ایجاد ارتباط و اعتماد هرچه بیشتر با شما حرکت می کند. به هر حال باید این واقعیت را بپذیریم که بازاریابی و فروش در فضای آنلاین، توانسته بررسی و شناخت اعتماد به محصولات و ارزش های آن را برای مشتریان در هر قسمت از بازار، آسان تر کند. پس در این میان، برندسازی فردی چطور اهمیت پیدا می کند؟
به عنوان یک گزاره کلی این جمله را یادمان نرود که: برندسازی شخصی برای هر فردی که به دنبال پیشرفت و رشد فعالیت خود است، ضروری است. در کسب وکارهای تجاری که سودآوری و کنترل هزینه ها حائز اهمیت است، برندسازی شخصی در ارتقای بازاریابی و فروش مبحثی جدی و نیازمند اجراست؛ چراکه یک کسب وکار تجاری اگر به گردش مالی موردنیاز نرسد، راهی جز خاتمه فعالیت نخواهد داشت.
برندسازی شخصی به عملکرد بازاریابی و فروش توجه می کند. بسیاری از ما ممکن است دچار این خطا شویم که در زمان توجه به پرسنال برند، نام و شعارهای تجاری شرکت های بزرگ به ذهنمان بیاید؛ در حالی که باید از این اشتباه فاصله بگیریم و صرفاً بر خود تمرکز کنیم: موفقیت شما در بازاریابی و فروش فعلی، از راه برندسازی شخصی ایجاد می شود و توسعه پیدا می کند. در واقع پرسنال برندینگ، ابزاری برای توسعه مستمر بازاریابی و فروش به حساب می آید. پرسنال برندینگ ، نشانگر هدف ما از حضور در یک فعالیت خاص است. برند شخصی، چیستی محصول ما را برای مشتریان هدف تبیین و دارای ارزش می کند. پرسنال برندینگ یعنی استراتژی خلق مستمر جذابیت برای مشتریان هدف.
پرسنال برندینگ چه تأثیری در ارتقای بازاریابی و فروش ما دارد؟ پرسنال برندینگ سبب می شود قدرت فروش شما برای هر محصول افزایش پیدا کند. از طرف دیگر در رقابت نزدیک امروز بین محصولات متعدد، سبب نزدیکی بیشتر مخاطبان هدف (مشتریان هدف) به نام تجاری شما خواهد شد. در واقع برند شخصی یک مزیت رقابتی پویا و ارزشمند است؛ هم برای مشتری و هم برای صاحب محصول. این امتیازات باعث می شود هر محصول (کالا یا خدمات) به گسترش بیشتر و البته مؤثرتری در فرآیندهای بازاریابی و فروش دست پیدا کند.
پرسنال برندینگ در فرآیندهای بازاریابی و فروش، روز به روز در حال گسترش و افزایش است. بیشتر مشتریان در بازارهای مختلف، از محصولات و خدمات برندی استفاده می کنند که به آن اعتماد پیدا کرده اند. گاهی این اعتماد، از طریق یک فروشنده یا صاحب یک فروشگاه اتفاق می افتد. پس نباید پرسنال برند را یک رویکرد تک بعدی در نظر بگیریم. وقتی یک تولید کننده پرسنال برندینگ خود را می سازد، به یک برند شناخته شده و قابل اعتماد در بین مشتریان تبدیل می شود. مشتریانی که محتواهای ارزشمند از یک برند را مطالعه کرده باشند، رغبت بیشتری هم به ارتباط و خرید از آن دارند. این همان مزیتی است که بازاریابی و فروش را قدرتمند می کند و ارتقا می دهد. پس نتیجه می گیریم بازاریابی و فروش در کنار یک برند قدرتمند، محور اصلی نگهداری و ماندگاری برند شخصی شماست.
چطور یک پرسنال برندینگ اثربخش از طریق بازاریابی و فروش بسازیم؟
- تألیف یک کتاب:
- وقتی مدیر یک واحد تولیدی در صنعتی خاص باشید، نوشتن کتاب نشان می دهد چگونه اطلاعات خود را به محصولی آموزشی برای ارتقا و توسعه فردی سایر افراد تبدیل و ماندگار نموده اید. کتاب نشان می دهد شما چقدر در صنعت و حرفه خود، دانش دارید بنابراین شما می توانید نظریات و دیدگاه های ارزشمند تخصصی خودتان را از طریق نوشتن با سایر افراد علاقه مند به موضوع فعالیتتان (بازار هدف) به اشتراک بگذارید تا آنها با مطالعه این محتواها از شما، رغبت بیشتری برای ارتباط پیدا کنند. این ارتباطات که در مبحث مدیریت فروش به «سرنخ» تعبیر می شوند، با هنر مدیریت شما به فروش هایی نهایی محصول تبدیل خواهند شد. نوشتن کتاب، جایگاه شما را به عنوان یک متخصص تثبیت می کند؛ چراکه بازار هدف درباره شما می گوید: «او یک کتاب نوشته است.» این تعبیر ارزشمندی است. البته دقت داشته باشید کتاب را باید خودتان بنویسید، نه اینکه دیگران برایتان بنویسند! نوشتن یک کتاب، دستاوردی است که بسیاری افراد نمی توانند به آن دست پیدا کنند؛ بنابراین ابزاری مؤثر در ساخت برند شخصی و ارتقای بازاریابی و فروش شماست.
- وبگاه فعال و پویا:
در دنیای دیجیتال امروز، شما به راحتی می توانید محتواهای تخصصی و ارزشمند را نشر دهید و به اشتراک بگذارید. همین راحتی و بدیهی بودن باعث می شود بسیاری مدیران کسب وکار و صاحبان محصولات تجاری، آن را درست نبینند و از پتانسیل هایش بهره مند نشوند. وقتی وبگاه شما با خلق محتوا مرتب بهروز می شود، یعنی مشتریان بیشتری برای ارتباط ترغیب خواهند شد. محتواها، همانند بذرهای ارزشمندی است که در زمین کسب وکار شما قرار داده خواهند شد و موجب حاصلخیزی می گردند. مشتریان با به روزرسانی وبگاه شما، هرچه بیشتر به محصولاتتان علاقه مند خواهند شد و در نتیجه با گذشت زمان، برند شخصی شما به برندی قابل اعتماد تبدیل می شود.
درخصوص آمارهای وبلاگ نویسی تجاری کافی است جستوجویی ساده داشته باشید تا به اهمیت قضیه بیشتر پی ببرید. قدرت نویسندگی در اینجاست که عرض اندام می کند و اهمیت خود را در ارتقای بازاریابی و فروش تبیین می نماید.
- ارسال مستمر اطلاعات در رسانه های اجتماعی:
امروزه کمتر مشتری است که به شبکه های اجتماعی و موبایل، دسترسی نداشته باشد و از آنها استفاده نکند. پس این بستر ارزشمند برای پرسنال برندینگ را نادیده نگیرید. رسانه های اجتماعی، یکی از شانس های ارزشمند تعاملی با مشتریان هدف محسوب می شود. از طرف دیگر ارسال اطلاعاتی که نمایانگر ارزش برند شخصی شما باشد، باعث خواهد شد قدرت بازاریابی و فروش شما نسبت به سایر رقبا، درخشش بیشتری داشته باشد بنابراین تلاش مستمر در ارسال محتوای هدفمند، مشتریان هدف را به سمت شما جذب و منجر به ارتقای بازاریابی و فروش شما خواهد شد.
- سایر موارد: شرکت در مصاحبه تخصصی، فیلم و پادکست، از دیگر ابزارهای شبکه سازی هدفمند به منظور توسعه برند شخصی محسوب می شوند. هر یک از این ابزارها، با توجه به ماهیت کسب وکار، اهمیت متفاوتی پیدا می کنند. امروزه با وجود اینترنت، خلق و انتشار هر محتوایی ممکن شده است، اما نقطه ضعف بسیاری از مدیران کسب وکار در همینجاست: نمی دانند چه محتوایی، بیشترین ارزش را برای پرسنال برندینگ آنان به همراه خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
۹ تکنیک مناسب برای بهروزرسانی بازاریابی برند