کتاب «تکنیک های تحلیل حرفهای کسبوکار» اثر اکبر صمدی، پریسا بامداد و محمد عباسی از سوی شرکت چاپ و نشر بازرگانی در ۴۸۱ صفحه و قیمت ۳۶۳ هزار تومان منتشر شد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کارآفرین نیوز کتاب «تکنیک های تحلیل حرفهای کسبوکار» از سه فصل: «استراتژی و معماری سازمانی» – «حل مسئله، تصمیمگیری و کوچینگ» – «ارزیابی و عارضهیابی» تشکیل شده است.
نویسندگان در پیشگفتار هدف کتاب را چنین بیان میکنند: «کتاب حاضر براساس دغدغه مولفین در راستای ارتقا توانمندی مدیران و کارشناسان در حوزه تحلیل کسبوکار تدوین شده است. مطابق تجارب متعددی که در بخش خصوصی و دولتی کشور در حوزه مشاوره کسب کردهایم و نیز بررسی مراجع بینالمللی از جمله راهنمای تحلیل کسبوکار موسسه بینالمللی تحلیل کسبوکار (IIBA) به این نتیجه رسیدهایم که مدیران نیاز به ابزارها، روشها و تکنیکهایی برای طراحی، تحلیل و تصمیمگیری دارند و اغلب زمان زیادی برای طراحی یک مدل یا تکنیک بومی و درون سازمانی یا جستجو برای یافتن تکنیک مناسب برای حل مسائل راهبردی یا روزمره خود صرف میکنند.»
در ادامه نیز مینویسند: «همچنین براساس ارزیابی انجام شده، تکنیکها و ابزارهای متعددی برای تحلیل کسبوکار وجود دارد و مدیران برای یادگیری و بهکارگیری هریک از مراجع، کتب و دورههای آموزشی متعدد و نیز انتخاب تکنیک متناسب زمان زیادی را صرف کنند.
کتاب «تکنیک های تحلیل حرفهای کسبوکار» شامل ۴۲ تکنیک است که در ۳ دستهبندی «استراتژی و معماری سازمانی»، «حل مسئله، تصمیمگیری و کوچینگ» و «ارزیابی و عارضهیابی» تدوین شده است و سایر تکنیکها در جلدهای بعدی در حال تدوین است. تمام تلاش ما این بوده تا ساختار کتاب به گونهای باشد که تشریح هر تکنیک با طرح یک یا چند سوال اساسی کسبوکار مطرح شود تا ذهن مدیران و تحلیلگران درگیر پاسخ سوالات شود و در ادامه به تشریح تکنیک پرداخته شده است.
از ویژگیهای مهم کتاب «تکنیک های تحلیل حرفهای کسبوکار» ارائه مثالهای کاربردی و عملیاتی برای پیادهسازی هر تکنیک است. امید است محتوای این کتاب ارزشمند برای مدیران و تحلیلگران ارشد کسبوکار مفید واقع شود تا ما رسالت خود را در انتقال مفاهیم کاربردی کسبوکار با شعار یادگیری و بهکارگیری ایفاد کرده باشیم.»
تشریح فصول کتاب «تکنیک های تحلیل حرفهای کسبوکار»
در فصل نخست کتاب «تکنیک های تحلیل حرفهای کسبوکار» نویسندگان به تشریح تکنیکها، چارچوبها، مدلهای مرجع در حوزه استراتژی و معماری پرداختهاند. در این بخش ۲۴ تکنیک کاربردی و کلیدی که مورد نیاز مدیران و کارشناسان حوزه استراتژی و معماری است ارائه شده است. در این فصل به این مهم که در بسیاری از اوقات ترکیبی از تکنیکها توسط تحلیلگران استفاده میشود اشاره شده است.
یکی از تکنیکهای مورد اشاره در این فصل ماتریس معروف SWOT است. در ابتدای طرح این تکنیک پرسش «چگونه میتوانیم کلیه عوامل داخلی و خارجی تاثیرگذار بر کسبوکار را در ارتباط با هم و برای تدوین مناسبترین استراتژیها مورد استفاده قرار دهیم؟» مطرح شده است.
در فصل دوم با عنوان «حل مسئله، تصمیمگیری و کوچینگ» نویسندگان به تشریح تکنیکها و مدلها در حوزه حل مسئله، تصمیمگیری و کوچینگ پرداختهاند. در این فصل ۱۰ تکنیک کاربردی که جزو مهارتها و شایستگیهای کلیدی مدیران در این حوزه است ارائه شده است. این ده تکنیک عبارتند از: «طوفان فکری، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، تحلیل شبکهای، مدل تصمیمگیری، اولویتبندی موسکو، تکنیک ۵w۲h ، نمودار استخوانی ماهی، تکنیک پومودورو، مدل کوچینگ GROW، مدل کوچینگ OSCAR »
نویسندگان کتاب «تکنیک های تحلیل حرفهای کسبوکار» در ابتدای این فصل مانند فصل نخست در بخش طوفان فکری، با بیان چند پرسش فصل را آغاز کردهاند. آنها با طرح این پرسش: «چه گزینههایی برای حل مسئله وجود دارد؟ چگونه میتوان در کوتاهترین زمان ممکن به بیشترین تعداد ایدههای حل یک مشکل دست یافت؟» فصل را آغاز کرده و بیان میکنند: «طوفان فکری یا بارش فکری روشی سریع و آسان برای خلق تعداد زیادی ایده خلاقانه برای حل مسئله است.
شرکت کنندگان در جلسه طوفان فکری برای پاسخ به یک سوال خاص یا حل یک مشکل پیشنهادات خود را به سرعت و بدون پردازش زیاد، اظهار میکنند. کلیه نظرات در فضایی آزاد و به دور از قضاوت و انتقاد بیان میشوند. تجزیه و تحلیل هر ایده و انتخاب از میان آنها در مرحله بعد انجام خواهد شد. بنابراین در مرحله ابتدایی هیچ ایدهای حذف نمیشود. هدف از این کار تولید انبوهی از ایدههای جدید و متنوع برای حل مسئله بدون توجه به کیفیت و ارزش نهادن به اصالت آنها است. در این صورت امکان دستیابی به راهکار مناسبتر و رسیدن به موفقیت، بسیار بیشتر خواهد شد.»
اما در نهایت در فصل سوم کتاب «تکنیک های تحلیل حرفهای کسبوکار» ارزیابی و عارضهیابی مورد بحث قرار میگیرد. نویسندگان در این فصل به تشریح تکنیکها، چارچوبها، مدلهای مرجع در حوزه ارزیابی و عارضهیابی سازمان و کسبوکار پرداختهاند.
بیشتر بخوانید: کتاب بازاریابی تجربی منتشر شد
در این فصل هشت تکنیک کاربردی و کلیدی که مورد نیاز مدیران و کارشناسان این حوزه است بیان شده است. با کمک این تکنیکها تحلیلگران میتوانند شناخت چند وجهی و همه جانبه نسبت به سازمان پیدا کنند. همچنین برخی از تکنیکها نیز برای ارزیابی وضعیت و میزان موفقیت سازمان در کسب نتایح مطلوب و مورد انتظار را تشریح میکنند.
کتاب «تکنیک های تحلیل حرفهای کسبوکار»