کوچینگ کسب و کار
نویسنده: شیرین داراپور
در مطالب گذشته به انواع تخصص ها در کوچینگ و مفهوم هر یک از آن ها پرداختیم. در این مطلب اختصاصاً کوچینگ کسب و کار (Business coaching) و نقش و اهمیت آن در توسعه ی سازمان ها را بررسی می کنیم.
انجمن جهانی کوچینگ کسب و کار WABC آن را اینگونه تعریف می کند: «کوچینگ کسب و کار یک فرآیند مشارکتی منظم در قالب مکالمه ای ساختار یافته با یک مراجع یا یک تیم در یک کسب و کار خصوصی یا دولتی به منظور ارتقاء آگاهی و رفتار مراجع (تیم) جهت دستیابی به اهداف کسب و کار آن مراجع یا سازمان است.» به عبارت دیگر کوچینگ کسب و کار یک گفت و گوی آگاهانه و رو به جلو برای توانمند کردن یک فرد یا تیم برای دستیابی به اهداف مدنظر یک سازمان است.
همان طور که می دانید در این مقطع زمانی، کسب وکارها سریع تر از هر زمان دیگری در حال پیشرفت هستند و رقابت بیشتری هم در جریان است. در چنین فضایی سخت است که کسب و کاری بتواند هم همگام با تغییرات صنعت پیش برود و هم در استراتژی های فروش، بازاریابی، خدمات و مدیریت، نوآوری داشته باشد.
با یک جستجوی ساده می توان سایت ها و حتی کتاب هایی را پیدا کرد که دستورالعمل هایی را برای تحول کسب و کار شما ارائه می دهند و در کنار مفید بودن بخشی از اطلاعات آن ها، واقعیت این است که بیشتر این راهکارها بسیار کلی و عمومی هستند و منحصراً برای کسب و کار شما و به خصوص نیازهای شخص شما و سازمان شما طراحی نشده اند، به همین دلیل هم تأثیر و کارایی چندانی برای شما در پی نخواهند داشت.
این در حالی است که یک کوچ کسب و کار، هر شرکت را به صورت مستقل مطالعه می کند و کمک می کند تا شما راهکارهای کاملاً اختصاصی برای کسب و کار خود بیابید، راهکارهایی مختص شما، پرسنل، مشتریان، محصولات، خدمات و موقعیت تجاری و برند شما.
کوچینگ کسب و کار Business coaching شاخه ای از کوچینگ است که خود نیز شامل کوچ راهبری Leadership Coach، کوچ اجرایی Executive Coach، کوچ سازمانی Organizational Coach، کوچ کسب و کارهای کوچک SMEs Coach و کوچ کسب و کارهای یکنفره Solopreneur Coach میشود. تفاوت این کوچ ها در افرادی است که با آن ها کار می کنند، برخی با مدیران ارشد و اجرایی و برخی با مدیران عامل و رهبران سازمان.
بهعنوان مثال کوچ سولوپرونر با صاحبان کسب و کارهای یک نفره کار می کند، کوچ اجرایی با مدیران اجرایی و کوچ سازمانی با یک تیم در سازمان؛ که در این بین، خدمات کوچ سازمانی به دلیل اینکه فرآیند کوچینگ را با یک تیم در سازمان انجام می دهد (نه با یک فرد در سازمان)، کاملاً متفاوت از تخصص های دیگر کوچینگ کسبوکار است.
در هر حال فرقی ندارد که صاحب یک کسبوکار کوچک هستید یا یک شرکت بین المللی، صاحب کسب و کاری هستید که مشکلات زیادی دارد یا یک کسب و کار موفق که می خواهد همیشه در اوج بماند، مهم نیست که کارتان را تازه شروع کرده باشید یا سالهاست که کار می کنید و تجربهی قابل قبولی هم در این زمینه دارید یا یک شرکت نوپا هستید یا یک برند خوشنام، کوچینگ کسب و کار به شما کمک می کند تا به درک عمیقی از توانمندی ها و نقاط قابل بهبود خود دست یابید و کسب و کار خود را توسعه داده و همواره رشد روزافزونی را تجربه کنید.
مثلاً ممکن است تصور شود گوگل با محبوبیت و مقبولیتی که در کسب و کار خود دارد، مسیر رشدش را می پیماید و نیازی به اینگونه کمک های حرفهای در آن نیست، در حالی که می بینیم اریک اشمیت مدیر سابق گوگل در این باره گفته است: «به کار گرفتن کوچ کسبوکار بهترین تصمیم حرفه ای من بوده، البته اعتراف می کنم که کار چالش برانگیزی بود چراکه بهعنوان یک مدیرعامل شرکت موفق که روزبهروز در حال پیشرفت و بزرگ شدن بود نیازی به این کار نمی دیدم؛ اما در نهایت از نتیجهی فوق العاده ای که کوچینگ کسب و کار در گوگل ایجاد کرد، شگفتزده شدم.»
استیو جابز و بیل گیتس نیز از دیگر صاحبان کسب و کارهای موفق محسوب بوده و هستند که از خدمات کوچینگ کسب و کار بهره گرفته اند تا جایی که بیل گیتس می گوید: «همهی انسان ها به یک کوچ نیاز دارند.»
همچنین ممکن است یک شرکت نوپا و کوچک، حاضر به کمک گرفتن از یک کوچ کسب و کار و پرداخت هزینه های آن نباشد در حالی که بر اساس پژوهش های موسسه «هی گروپ»، حدود ۴۰ درصد از شرکت های فورچون ۵۰۰ (پانصد شرکت برتر دنیا) از خدمات کوچینگ کسب و کار استفاده می کنند که حداکثر ۵۲۹ درصد بازگشت سرمایه (ROI) برای آنها ایجاد شده و رضایت آنها حدود ۹۸ درصد است.
گفتنی است که در ایران نیز، برای اولین بار در صنعت چاپ و بسته بندی مجموعه هایی که از کوچینگ کسب و کار در سازمان خود استفاده کردند رضایت صد درصدی را به همراه داشته اند. نکته قابلتوجه این است که این آمار اتفاقاً بنا بر داده هایی از چاپخانه هایی در سطوح کوچک، متوسط تا چاپخانه هایی بزرگ به دست آمده است.
دستاوردهای انجام کوچینگ کسب و کار در چاپخانه ها
– آنالیز تمامی جنبه های کسب و کار و عملکرد مجموعه؛
– آنالیز رهبری و مدیریت مجموعه؛
– خارج شدن از منطقه امن خود؛
– شفاف کردن مسیر موفقیت و رشد؛
– گرفتن بازخوردهای صریح، دقیق و شفاف؛
– عملی کردن ایدههای ناب نهفته در مجموعه؛
– شبکه سازی و ارتباطات قوی؛
– افزایش درآمد؛
– اهتمام مدیر به کارهایی که واقعاً اهمیت دارند؛
و بدینسان شاهد آغاز اجرای موفق کوچینگ کسب و کار در صنعت چاپ و بسته بندی ایران هستیم.
Shdarapour@