غلبه بر ترس ها در توسعه کسب و کار

    0
    47
    توسعه کسب و کار

    اگر شما هم ترس هایی دارید که دائما روند توسعه کسب و کار یا برند شخصی تان را عقب می اندازد، کافی است در این مقاله با ما همراه باشید تا بر آنها غلبه کنید. شما در این مقاله یاد می گیرید که چطور با ریشه ترس هایتان آشنا شده و اقداماتی موثر برای رفع آنها انجام دهید.

    هر کاری در این دنیا ترس خاص خودش را دارد. کسی که تا حالا شنا نکرده، وقتی برای اولین بار روی تخته پرش قرار بگیرد، احتمالا حسابی خیس عرق خواهد شد. در عوض شناگرهای ماهر طوری در استخر شیرجه می زنند که انگار ساده ترین کار دنیا را انجام داده اند. شاید این مثال کمی عجیب به نظر برسد، اما چنین ترس هایی در دنیای کسب و کار هم به چشم می خورند.

    احتمالا شما هم ترس هایی دارید که حتی از نزدیک آنها در دنیای کسب و کار رد نمی شوید. مثلا برای کسی که سال هاست کسب و کارش را در حد یک بیزینس محلی نگه داشته، بی شک توسعه برند ترسی بزرگ محسوب می شود. نکته جالب اینکه خیلی وقت ها کارآفرینان اصلا سراغ رویارویی یا غلبه بر ترس شان نمی روند. به همین خاطر بازار پر از استارت آپ هایی است که دیر یا زود شکست خورده و از گردونه رقابت خارج شده اند.

    اگر شما هم ترس هایی دارید که دائما روند توسعه کسب و کار یا برند شخصی تان را عقب می اندازد، کافی است در این مقاله با ما همراه باشید تا بر آنها غلبه کنید. شما در این مقاله یاد می گیرید که چطور با ریشه ترس هایتان آشنا شده و اقداماتی موثر برای رفع آنها انجام دهید.

    در این مقاله می خوانید

    دنیای ترس ها در توسعه کسب و کار

    کارآفرینان مثل همه مردم دنیا ترس هایی دارند که آنها را به جلو هل می دهد. مثلا ترس از دست دادن مشتریان موجب عملکرد سریع تر افراد در ساختار سازمانی می شود. با این حال برخی از ترس ها اوضاع آدم را به هم ریخته و توانایی تفکر را به طور کامل از بین می برند. مثلا کارآفرینی را در نظر بگیرید که به نظر مشتریان آنقدر اهمیت می دهد که عملا هیچ کاری نمی تواند انجام دهد؛ چراکه در هر صورت اقدامش با نظرات مختلف مشتریان رو به رو خواهد شد.

    اگر بخواهیم عمیق تر به ماجرا نگاه کنیم، باید نیم نگاهی به علم روانشناسی داشته باشیم. بر این اساس ریشه خیلی از ترس ها در محیط کار تلاش برای انجام بی عیب و نقص آنهاست. راستش را بخواهید، کار بی عیب و نقص معمولا خیلی کم پیدا می شود. حتی استارت آپ های بزرگی مثل اپل یا مایکروسافت هم در مسیر توسعه شان بارها و بارها شکست خورده اند. بنابراین موفقیت بدون شکست بیشتر از اینکه واقعیتی منطقی به نظر برسد، نوعی افسانه است.

    وسواس فکری زیاد معمولا کار دست آدم ها می دهد. درست به همین خاطر ریشه خیلی از ترس ها در همین نوع وسواس ها دیده می شود. البته اینجا پای دلایل دیگری نیز در میان است. مثلا نگرانی ناشی از شکست دیگر کسب و کارها را در نظر بگیرید؛ این تجربه معمولا کارآفرینان را از فرآیند توسعه کسب و کارشان دور کرده و حالتی محافظه کارانه به آنها می دهد. ماجرا جالب شد، نه؟

    راستش را بخواهید، کلی دلیل مختلف برای ترس های آدم و صدالبته کارآفرینان در دسترس است. با این حال ما قصد نداریم شما را در هزارتوی دلایل مختلف ترس های کارآفرینان گیر بیندازیم. ریشه این ترس ها هرچه باشد، ما در ادامه راهکارهایی برای غلبه بر آنها به شما معرفی خواهیم کرد. پس کمربندهای تان را محکم ببندید تا تخته گاز به سوی غلبه بر ترس ها برویم.

    توسعه کسب و کار

    توسعه کسب و کارقبول ترس ها به عنوان کاتالیزور موفقیت

    اولین نکته ای که درباره ترس ها باید مدنظر داشت، ماهیت مثبت شان برای توسعه کسب و کار است. کارآفرینی که هیچ ترسی در زندگی اش ندارد، هرگز نمی تواند کاملا منطقی کارش را توسعه دهید. احتمالا شما هم با کسانی رو به رو شده اید که انگار هیچ ترسی در زندگی سرشان نمی شود. چنین افرادی بیشتر از اینکه دنبال توسعه کسب و کارشان باشند، هر ایده ای که در لحظه به ذهن شان برسد، اجرا می کنند. نهایتا هم بدون اینکه موفقیت بزرگی در بازار برای خودشان به دست بیاورند، کارشان در دنیای استارت آپ ها با شکست تمام می شود.

    ترس ها در دنیای کسب و کار نباید جلوی شما برای موفقیت در بازار را بگیرد. بهتر است در چنین مواقعی ترس تان را تبدیل به کاتالیزوری برای موفقیت در بازار کنید. اینطوری نتیجه بهتری در انتظارتان خواهد بود. به علاوه، گاهی اوقات ترس ها ریشه مشکلات و نقاط ضعف آدم را نشان می دهد. مثلا کاراته کاری که از اجرای یک ضربه ترس زیادی دارد، احتمالا در آن ضربه مشکل دارد. بنابراین ترسش در واقع سیگنال مهمی برای بهبود اوضاع آینده است.

    بیشتر بخوانید: توسعه کسب و کار با بهره مندی از عرصه B2B

     

    هدف گذاری ترس محور: راهی برای نجات

    کارآفرینی را در نظر بگیرید که همیشه نگران شکست در برابر رقباست. احتمالا از یک جایی به بعد این نگرانی جای خودش را به ترس خواهد داد. به طوری که بعد از مدتی کوتاه دیگر نمی تواند بدون فکر کردن به شکست های احتمالی حتی دست به سیاه و سفید بزند. اگر نظر ما را بخواهید، چنین ترسی در بازار می‎تواند به شما کمک کند، البته به شرط اینکه براساس آن دست به برنامه ریزی بزنید.

    کارآفرینان معمولا در برنامه ریزی های خود توجهی به ترس های شان ندارند. انگار که هنگام برنامه ریزی باید ترس ها را پشت در گذاشت و بعد دوباره با آنها زندگی کرد. گاهی اوقات برای اینکه برنامه ریزی تان واقع گرایانه تر باشد، باید نیم نگاهی به سختی ها و دشواری های مسیر هم داشته باشید. در این صورت برنامه تان بیشتر نتایج دلخواه را به همراه خواهد داشت.

    ما معتقدیم بخشی از فلسفه برنامه ریزی برای جبران اشتباهات و صدالبته ترس هاست. بنابراین اگر ترسی در وجودتان دارید که همیشه اوضاع را به کام تان تلخ می کند، هنگام برنامه ریزی باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشید. اینطوری دیگر لازم نیست دائما نگران برنامه ریزی تان بوده و دنبال آپدیتش باشید.

    هدف گذاری های شما در دنیای کسب و کار هم باید کمابیش از دل ترس های تان بیرون آید. مثلا اگر نگران ریزش مشتریان هستید، در هدف گذاری تان بیشتر روی این نکات تمرکز کنید. اینطوری کارتان به مرور زمان بهبود پیدا کرده و ترس تان هم از میان می رود.

    اهدافی که با محوریت ترس انتخاب می شوند، معمولا زودتر از بقیه رنگ واقعیت به خودشان خواهند دید. در این شرایط کارآفرینان برای پرهیز از شکست های بزرگ هم که شده اوضاع را کمی برای خودشان بهبود می بخشند و به اهداف شان وفادار خواهند بود.

    ما یکی از دلایل اصلی بی توجهی کارآفرینان به برنامه های شان را در اختلاف معنادار میان برنامه ها و دغدغه های اصلی آنها می بینیم. خب تا وقتی برنامه یک برند مطابق با دغدغه و ترس های اصلی مدیرانش نباشد، هیچ وقت نمی تواند انتظارات را برآورده کند.

    اگر از ما می شنوید، بد نیست قبل از اینکه برنامه تان را به طور کامل در دنیای کسب و کار پیاده کنید، کمی درباره ارتباط میان برنامه مورد نظر با ترس هایی که از قبل داشته اید، فکر کنید. اینطوری نتیجه گیری بسیار بهتری از روند کارتان داشته و دیگر لازم نیست دائما با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم کنید.

    بیشتر بخوانید: اهمیت موفقیت های کوچک در توسعه کسب و کار

     

    سخن پایانی

    ترس عنصر مهمی در زندگی روزمره محسوب می شود، اما نباید به آن اجازه داد تا کنترل کل زندگی را در دست بگیرد. گاهی اوقات کارآفرینان طوری رفتار می کنند که انگار ترس های شان آنها را مدیریت می کند. اگر شما هم چنین تجربه هایی داشته اید، حالا دیگر وقت عبور از مشکلات فرا رسیده است. ما در این مقاله برخی از مهمترین ترس ها و نحوه مدیریت شان را مرور کردیم. تنها کاری که شما باید انجام دهید، استفاده از نکات موردنظر برای بهبود وضعیت تان است. اینطوری دیگر هیچ کس در بازار حریف تان نخواهد شد. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کمی اوضاع تان را بهتر کنید. توسعه کسب و کار

    توسعه کسب و کار

    مقاله قبلیکتاب‌ کودک هر کشور نتیجه و برآیند اندیشه‌ هاست
    مقاله بعدیبزرگداشت روز ملی صنعت‌ چاپ در جشنواره ای رکوردزن

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.