تمام کسب و کارها، علی رغم تفاوت های حوزه فعالیتشان، دارای یک نکته مشترک نیاز به تأمین مالی کسب و کار برای ادامه فعالیت هستند. این نکته همیشه دغدغه اصلی صاحبان کسب و کار و علاقه مندان به تاسیس شرکت است. شاید در نگاه نخست اغلب کسب و کارها با بودجه مناسبی کار را شروع کنند، اما الگوی قدیمی کارآفرین پولدار از مدت ها پیش دیگر کاربرد ندارد.
امروزه اغلب کسب و کارها با شیوه های مختلف تامین سرمایه متولد می شوند بنابراین هر کارآفرینی در چنین بازاری باید نکات مهم برای تأمین مالی کسب و کارش را به خوبی بداند. در غیر این صورت امکان بقا در حوزه کسب و کار به شدت دشوار خواهد شد. در ادامه برخی از مهمترین تکنیک ها برای تأمین مالی کسب و کار را مرور خواهیم کرد.
تأمین مالی کسب و کار برای خرید تجهیزات شرکت
مدیریت کسب و کار بدون بودجه و توان مالی امکان ناپذیر است. امروزه کسب و کارها به طور مداوم نیازمند خرید تجهیزات تازه برای فعالیت مناسب کارمندان هستند. این امر بار مالی قابل توجهی بر روی کسب و کارها ایجاد می کند. اگر شما به فکر خرید تجهیزات برای کسب و کارتان هستید، باید به وام های مختلف در این حوزه توجه نمایید. سازمان های دولتی و شرکت های بیمه برای خرید تجهیزات کسب و کار اقدام به اعطای وام های مختلف با شرایط گوناگون می کنند. شاید استفاده از چنین وام هایی در نگاه نخست بی فایده به نظر برسد، اما در شرایط اضطراری تاثیر قابل توجهی بر روی ادامه فعالیت کسب و کار خواهد داشت.
یکی دیگر از راهکارهای تامین سرمایه موردنیاز در راستای خرید تجهیزات سازمانی شامل مشارکت با شرکت های تولیدکننده تجهیزات در بازه زمانی طولانی است. این امر شامل تعهد برای خرید محصولات موردنیاز شرکت در بازه زمانی طولانی در ازای دریافت تخفیف قابل توجه است. این امر برای برندهایی با وضعیت مالی نامساعد بهترین راهکار خواهد بود.
اخذ وام های کاری
وام های کاری یکی از رایج ترین شیوه های تأمین مالی کسب و کارهاست. امروزه بانک ها وام های مختلفی در اختیار کسب و کارها و کارآفرینان قرار می دهند. اگر شما علاقه مند به اخذ چنین وام هایی هستید، پیش از هر اقدامی باید نسبت به مطالعه دقیق شرایط اقدام کنید. بسیاری از کسب و کارها بدون اطمینان از توانایی بازپرداخت وام ها اقدام به اخذشان می کنند. نتیجه این امر اغلب اوقات ناتوانی برای بازپرداخت وام و در نهایت ورشکستگی کسب و کار خواهد بود.
اخذ وام در راستای بهبود وضعیت کسب و کار صورت می گیرد بنابراین اگر شما نسبت به توانایی بازپرداخت آن اطمینان ندارید، باید بازنگری اساسی در وضعیت تان انجام دهید. در غیر این صورت خطر ورشکستگی همیشه در کنارتان خواهد بود.
امروزه بسیاری از بانک ها در ازای ارائه وام در سود نهایی شرکت ها سهیم می شوند. این امر نوعی تامین سرمایه مطمئن و شراکت پرسود محسوب می شود. اغلب کارآفرینان بدون تامین سرمایه امکان فعالیت در عرصه کسب و کار را ندارند بنابراین باید در کمترین زمان ممکن سرمایه مدنظرشان را تامین نمایند. همکاری با بانک ها در طول تاریخ مطمئن ترین شیوه برای تامین سرمایه محسوب می شود.
اگر شما در زمینه اخذ وام تردیدهایی در مورد امکان پس دادن مبلغ موردنظر دارید، باید موضوع را با بانک موردنظر یا مشاورهای مالی شرکت در میان بگذارید. این امر فرصت مناسبی در اختیار شما برای انتخاب راهکارهای جایگزین خواهد داد.
استفاده از کارت اعتباری کسب و کار
یکی از تکنیک های مدیریت مالی مربوط به استفاده از کارت بانکی واحد برای تمام هزینه های کسب و کار است. مزیت های شیوه امکان ارزیابی هزینه های جاری شرکت در طول ماه است بنابراین شما برای اخذ وام رقم دقیقی در اختیار خواهید داشت. همچنین در صورت تمایل برای صرفه جویی در هزینه های شرکت به راحتی امکان اعمال استراتژی های مختلف را خواهید داشت.
بسیاری از کسب و کارها بدون اطلاع از سرمایه موردنیازشان اقدام به اخذ وام می کنند. نتیجه این امر اغلب اوقات اخذ وام هایی بیشتر از مبلغ موردنیاز است. بسیاری از کسب و کارها در صورت مواجهه با باقی مانده وام موردنیازشان اقدام به صرف هزینه های غیرضروری می کنند. نتیجه نهایی این امر افزایش بار مالی کسب و کار و بازپرداخت دشوار آن خواهد بود.
فروش سهام شرکت
اگر کسب و کار شما از زمان تاسیس گردش مالی مثبت داشته باشد، امکان عرضه سهامش در بورس وجود خواهد داشت. این امر گزینه ای جذاب برای کسب و کارها محسوب می شود. امروزه سهام بسیاری از کسب و کارها در بورس عرضه می شود. این امر فرصت مناسبی در اختیار کسب و کارها و سرمایه گذارها برای مشارکت سودآور می دهد.
اگر شما تجربه عرضه سهام کسب و کارتان در بورس را ندارید، باید با احتیاط بسیار زیادی در این زمینه اقدام کنید. برخی از کسب و کارها در بلندمدت با عرضه سهام شان امکان ارائه سود به سهامداران را پیدا نمی کنند بنابراین تعداد سهم های فروخته شده باید متناسب با توان پرداخت سود کسب و کار تعیین شود. در غیر این صورت چالش های مالی گسترده ای پیش روی کسب و کارها خواهد بود.
بیشتر بخوانید: چگونه توانایی فروش را بالا ببریم
مشارکت با دیگر کسب و کارها
امروزه بسیاری از شرکت ها در عمل توانایی تامین سرمایه موردنیازشان را ندارند. همین امر ایده مشارکت کسب و کارها با هم برای تامین سرمایه را بدل به گزینه ای جذاب کرده است. بدون تردید وقتی صحبت از مشارکت میان کسب و کارها می شود، مثال های بسیار زیادی به ذهن می آید. نکه مهم در مورد برندهای بزرگ اغلب مربوط به مشارکت برای تامین تخصص و فناوری موردنیاز به منظور حضور بهتر در یک بازار است. تفاوت اصلی در اینجا نیاز به سرمایه در دسترس است بنابراین همکاری شما با دیگر شرکت ها باید بر محور سرمایه در دسترس صورت گیرد. در غیر این صورت هیچ کدام امکان بهبود وضعیت مالی تان در بازار را نخواهید داشت.
منبع: فرصت امروز