ایده راهاندازی یک کسبوکار ممکن است هر زمانی به ذهن شما برسد. ممکن است برای انجام کاری یا برطرف کردن نیازی به دردسر بخورید و بعد با خودتان فکر کنید ممکن است یک کسبوکار بتواند این مشکل را بهسادگی حل کنید و سپس فکر کنید، چرا آن کسبوکار مال من نباشد.
اما از زمانی که یک ایده به ذهن کسی میرسد تا عملی شدن آن فاصله زیادی وجود دارد. پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ بسیار زیاد هستند و نیاز به تخصص و صرف زمان و هزینه بسیار دارند. اگر فکر میکنید ایده شما ارزشش را دارد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا از هرآنچه برای راهاندازی یک استارتاپ نیاز دارید باخبر شوید.
پیشنیاز شماره صفر برای یک کسبوکار موفق ؛ یاد بگیرید
دلیل آنکه این مورد را بهعنوان پیشنیاز شماره صفر از پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ انتخاب کردیم این است که واقعاً قبل از آنکه حتی بخواهید فکر راهاندازی کسبوکار خود را داشته باشید باید مبانی اولیه این کار را یاد بگیرید. کلاسهای بسیار زیادی وجود دارند. همه آنها عالی نیستند اما خیلی از آنها برای شروع خوب هستند.
قبل از هر چیز باید انواع کسبوکار را بشناسید، تمام جنبههای یک کسبوکار مانند چگونگی انجام تحقیقات بازار، جذب سرمایه و بازاریابی را بدانید و با شیوههای مدیریتی آشنا باشید. شاید یک کلاس نتواند همه آن چیزی که برای موفقیت در بازار احتیاج دارید را برای شما فراهم کند اما حداقل ذهنیت و دیدگاه شما را واقعبینانهتر میکند.
البته هیچچیز مانند تجربه کاری شما را پخته نمیکند. بد نیست قبل از راهاندازی استارتاپ خود مدتی را در یک استارتاپ کار کنید و چیزهای تازهای از کار کردن یاد بگیرید. هر مقاله، ویدئوی آموزشی و کلاس مفیدی را که پیدا میکنید بررسی کنید و به دنبال بهروزترین و مفیدترین اطلاعات باشید. در نهایت در نظر داشته باشید، هرچقدر هم که آماده باشید، باز هم ممکن است اوضاع طبق پیشبینی شما پیش نرود. پس همیشه برای تطبیق پیدا کردن با شرایط متغیر آماده باشید.
پیشنیاز یک؛ تحقیق درباره بازار
یکی از پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد، بررسی بازار و انجام تحقیقات در مورد آن است. با یک جستوجوی سریع درباره شرکتهایی که در صنعت مورد نظر شما فعالیت میکنند، شروع کنید. ببینید رهبران آن شرکتها چهکار میکنند و شما چطور میتوانید آن را بهتر، سریعتر یا ارزانتر انجام دهید. شاید هم شما ایده انجام کاری را دارید که رقبای شما اساساً آن را انجام نمیدهند. اگر اینطور است احتمالاً ایده شما برای ایجاد یک طرح تجاری مناسب است. در غیر این صورت، ایده شما به تغییرات نیاز خواهد داشت.
برای اینکه ببینید آیا ایده شما در دنیای واقعی برای شما درآمدی به همراه خواهد داشت باید از خودتان بپرسید چرا کسبوکار خود را راهاندازی میکنید. از جمله پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ این است که مطمئن شوید دلیلی شما برای راهاندازی کسبوکار چیزی بیشتر از دلایل شخصی است و قرار است یک نیاز از بازار را برطرف کنید. به این ترتیب استارتاپ شما دامنه بزرگتری پیدا خواهد کرد.
اطلاعاتی که در تحقیقات اولیه خود جمعآوری میکنید باید شامل رقبا، ویژگیهای آنها، روشهای آنها، مشتریان بالقوه شما و مزیت رقابتی شما نسبت به سایر شرکتهای مشابه باشد. به این ترتیب متوجه خواهید شد که ایده شما تا چه حد امکان رشد دارد و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد در همین ابتدا قادر به اصلاح کردن آن خواهید بود. در این مرحله از آمادهسازی پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ باید بتوانید به این سؤالها پاسخ دهید:
نوشتن طرح تجاری یا طرح کسبوکار (بیزینس پلن)، یکی از مهمترین پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ است. برای اینکه توضیح بدهیم بیزینس پلن چیست؟ باید بگوییم بیزینس پلن پایه و اساس استارتاپ شما است. طرح کسبوکار یک نقشه راه برای چگونگی ساختار، اجرا و رشد یک کسبوکار جدید است. ممکن است شما برای پیشبرد استارتاپ خود نیاز به سرمایه بیشتری داشته باشید. اگر بیزینس پلن خود را هوشمندانه نوشته باشید، میتوانید از آن برای متقاعد کردن افراد برای سرمایهگذاری در کسبوکار خود کمک بگیرید.
نتایج به دست آمده از تحقیقات بازار بزرگترین کمک برای نوشتن بیزینس پلن خواهند بود. شما باید بتوانید در طرح تجاری که مینویسید به سؤالات بخش قبل پاسخ دهید. همچنین باید یک استراتژی داشته باشید که نشان میدهد کسبوکار شما به کدام سمت پیش خواهد رفت.
یک مورد حساس که به طور قطع جزو پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ است اما نادیده گرفته میشود، برنامه خروج از کسبوکار است. بسیاری از کارآفرینان جوان آنقدر در مورد استارتاپهای خود هیجانزده هستند و آنقدر آینده آن را روشن میبینند که فراموش میکنند برنامهای برای خروج از آن داشته باشند. همانطور که وقتی سوار هواپیما میشوید ابتدا درهای خروج را به شما نشان میدهند تا در مواقع اضطراری در هواپیما گیر نیفتید، داشتن استراتژی برای خروج از کسبوکار هم بخش مهمی از یک طرح تجاری موفق است.
اجزای طرح کسبوکار
قبل از آنکه به سراغ یکی دیگر از پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ برویم، بگذارید کمی بیشتر بر روی نوشتن طرح تجاری توقف کنیم. یک طرح تجاری موفق از پنج مؤلفه اساسی تشکیل میشود: خلاصه اجرایی (Executive Summary)، خلاصه شرکت (Company Summary)، تجزیه و تحلیل بازار (Market Analysis)، تیم مدیریت (Management Team) و پیشبینی درآمد (Revenue Projections).
خلاصه اجرایی مهمترین بخش طرح تجاری است. در این بخش به طور مؤثر اهداف و مقاصد کسبوکار را خلاصه کنید. واضح بودن، مختصر بودن و ترغیبکننده بودن از ویژگیهای مهم این بخش هستند. در بخش خلاصه شرکت، بنیانگذاران شرکت توضیح میدهند که چه زمانی، چرا و چگونه استارتاپ خود را بنیان گذاشتهاند. ارائه هر چه بیشتر جزئیات در این بخش مهم است، زیرا این قسمت میتواند سرمایهگذاران را تشویق به سرمایهگذاری کند.
در بخش تجزیه و تحلیل بازار میتوانید جامعه هدف و مشتریان بالقوه خود را شرح دهید و به طور خلاصه پیشبینیهایی که برای رشد بازار دارید را شرح دهید. شاید بتوان گفت تیم سازی مناسب یکی از بزرگترین نقاط قوت استارتاپهای موفق است. در ادامه طرح کسبوکار باید اعضای کلیدی، تجربیات آنها، وظایف آنها و حتی مواردی مانند حقوق و میزان سهام آنها را ذکر کنید. در نهایت قسمت پیشبینی درآمد دید کلی به سرمایهگذاران میدهد تا ببینند میتوانند انتظار چه بازده مالی را داشته باشند. البته هیچ فرمول کاملی برای ایجاد پیشبینیهای مالی وجود ندارد، اما یک مشاور باتجربه میتواند شما را در مسیر درست راهنمایی کند.
پیشنیاز سه؛ تأمین مالی
بیشتر استارتاپها شکست میخورند زیرا پول آنها قبل از آنکه به سود برسند تمام میشود. پس بهتر است از همان اول نیازهای مالی خود را قبل از رسیدن به سود بشناسید. بعد از آنکه طرح تجاری خود را نوشتید باید به راههای تأمین بودجه مورد نیاز خود برای راهاندازی یک استارتاپ فکر کنید. شاید خود شما مبلغی که در طرح تجاری برای شروع کسبوکار لازم است را داشته باشید. در این صورت یکی از پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ را در اختیار دارید. اما اگر اینطور نیست، نگران نباشید. راههای بسیاری برای جذب سرمایه وجود دارد.
اما قبل از آنکه سرمایهگذارهای مطمئن پیدا کنید و البته قبل از آنکه به سود مطمئنی برسید، بیگدار به آب نزنید. باید هزینههای خود را کنترل کنید تا به وضعیت پایداری برسید، بنابراین از خرید چیزهای غیرضروری اجتناب کنید. برای مثال، اگر فعلاً پنج کارمند دارید لازم نیست فضایی را اجاره کنید که گنجایش بیست کارمند را دارد.
گزینههای مختلفی برای تأمین سرمایه بهعنوان یکی از پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ وجود دارد، اما اینکه شما کدام گزینه را انتخاب میکنید به نوع کسبوکار، میزان اعتبار شما و سرمایه مورد نیاز شما بستگی دارد. گرفتن وام از بانک، گرفتن کمکهای دولتی در صورتی که شرایطش را داشته باشید و پیدا کردن یک سرمایهگذار که بر روی شرکتهای نوپا سرمایهگذاری میکند، از جمله روشهای رایج برای کسب سرمایه هستند.
بیشتر بخوانید: ۸ اصل موفقیت استراتژی محتوا
پیشنیاز چهار؛ تعیین ساختار و اطلاع از مراحل قانونی کسبوکار
حتماً شما هم داستان شرکتهایی که ثبت میشوند و بعدها در پیچوتابهای قانونی مانند مالیات گیر میکنند را شنیدهاید. یکی از پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ که میتواند سرنوشت کسبوکار شما را تعیین کند، این است که ببینید شرکت شما به لحاظ قانونی چه ماهیتی خواهد داشت. این موضوع نه تنها بر روی مواردی مانند مالیات مؤثر است، بلکه در صورت بروز هرگونه مشکل میزان مسئولین شخص شما را هم تعیین میکند.
در نهایت شما باید تعیین کنید که کدام ساختار قانونی برای شرکت شما و اهدافی که دارد مناسب است. پس بهتر است برای داشتن بهترین انتخاب درباره انواع شرکت و ویژگیهای قانونی آنها به اندازه کافی مطالعه داشته باشید. در ادامه شما باید مجوزهای مختلفی را از طرف دولت دریافت کنید. حتماً بررسی کنید، برای شرکتی که شما در نظر دارید چه مجوزهایی لازم است. همچنین در مورد قوانین مالیاتی و نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی و پرداخت آن هم تحقیق کنید.
در نهایت یکی دیگر از پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ داشتن اطلاعات درباره انواع بیمه برای کسبوکار است. داشتن بیمه میتواند برای کسبوکارها حیاتی باشد. زیرا بیمه میتواند شما را در برابر حوادث غیرمترقبه، سرقت و دعوای حقوقی با مشتریان محافظت کند. بهعلاوه به لحاظ قانونی اگر شما کارمندانی داشته باشید، موظف خواهید بود، آنها را بیمه کنید.
پیشنیاز پنج؛ ساخت یک تیم قوی
هر کسبوکاری با اعضای آن معنا پیدا میکند. شما بلافاصله بعد از شروع کار خود نیاز پیدا خواهید کرد که تعدادی از افراد را استخدام کنید. از دیگر پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ انتخاب اعضای مناسب برای تیم شما است. بهتر است در ابتدا طرز فکر افراد تیم همراستا باشد و همه بدانند که قرار است چطور با یکدیگر کار کنند. مشخص بودن نقشها و مسئولیتها، نحوه تقسیم کار و نحوه ارائه بازخورد در تیم، شما را از بسیاری از دردسرهای بعدی نجات خواهد داد.
جمعبندی
داشتن یک ایده عالی، شروع هر استارتاپ است اما مهیا کردن پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ بسیار مهمتر از داشتن یک ایده ناب است. قبل از هر چیز شما باید اطلاعات کافی درباره نحوه شروع یک کسبوکار داشته باشید. سپس درباره بازار تحقیق کنید و ببینید آیا ایده شما میتواند در دنیای واقعی درآمدی به همراه داشته باشد؟ شاید برای رسیدن به درآمد لازم باشد ایده خود را تغییر دهید.
بعد از انجام تحقیقات کافی، نوبت به نوشتن طرح تجاری میرسد. یک طرح تجاری قوی میتواند سرمایهگذاران را ترغیب کند تا بر روی استارتاپ شما سرمایهگذاری کنند. همچنین قبل از ثبت شرکت، شما باید بدانید ساختار قانونی شرکت شما چگونه خواهد بود و مراحل گرفتن مجوزهای قانونی آن به چه صورت است. در نهایت باید تیم خود را بسازید تا بتواند استارتاپ خود را باقدرت پیش ببرید و به اهداف تجاری خود برسید. اما همیشه انتظار اتفاقات غیرقابلپیشبینی را داشته باشید و خود را برای تطابق با شرایط جدید آماده کنید.