محتوای تولیدشده در کانالهای مختلف بازاریابی توزیع شده و نقش مهمی در جذب مخاطب ایفا میکند. این محتوا در چرخش مخاطب در شبکههای اجتماعی بسیار تاثیرگذار است. در این مقاله به نقل از مجله کوروش، به بررسی ترندهای بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۱ پرداختهایم.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایسنا، شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی یران (شارا)-|| زمانی که شرکتها از بازاریابی محتوا بهصورت جزئی و آزمایشی در استراتژی بازاریابی استفاده میکردند، به پایان رسیده است. حالا بازاریابی محتوا به عاملی اساسی در استراتژی بازاریابی برندها تبدیل شده است. محتوای تولیدشده در کانالهای مختلف بازاریابی توزیع شده و نقش مهمی در جذب مخاطب ایفا میکند. این محتوا در چرخش مخاطب در شبکههای اجتماعی بسیار تاثیرگذار است. در این مقاله به نقل از مجله کوروش، به بررسی ترندهای بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۱ پرداختهایم.
کانالهای بازاریابی محتوا
محتوا از طریق وبلاگها، کتابهای الکترونیکی، اطلاعات گرافیکی، پادکستها و… در پروسه استراتژی بازاریابی محتوا قرار میگیرد. بازاریابی محتوا در سالیان گذشته حوزه بسیار پویایی بوده است. فرمهای جذابی از محتوا در قالب ویدئو و بازی، این حوزه را بسیار جذابتر کرده است. حالا مخاطبان، دیگر به وبلاگهای متنی و اطلاعات گرافیکی بسنده نمیکنند.
تخصص، اعتبار و پاداش در بازاریابی محتوا
حالا گوگل کمتر به محتوای تولیدشده در راستای تولید کلمات کلیدی پاداش میدهد. در مقابل در بازاریابی محتوا، گوگل روی متن و ارزش محتوا تمرکز بیشتری دارد. تخصص و عمق محتوای تولیدشده سنجیده میشود و این معیار سنجش تنها روی کلمات کلیدی یا ایجاد لینک نیست. آن زمان که بک لینکها فاکتور اساسی محتوا محسوب میشدند، گذشته است. حالا گوگل بیشتر به میزان تخصص و عمق محتوایی متن توجه میکند و براساس آن به محتوای تولید شده اعتبار و پاداش میدهد.
ظهور محتوای ویدیوئی و پخش آنلاین در بازاریابی محتوا
بی شک، ویدئو یکی از برجستهترین اشکال تولید محتوا در بازاریابی محتوا محسوب میشود. روزانه بیش از دو میلیارد فیلم در توییتر دیده میشود. فیلمها بیش از ۸۰درصد ترافیک اینترنت افراد را به خود اختصاص میدهند. بیش از ۸میلیارد فیلم روزانه در فیسبوک مشاهده میشود.
تاثیر ویدئوهای اجتماعی
اشتراکگذاری ویدئوهای اجتماعی ۱۲۰۰درصد بیشتر از تصاویر و متن است. پستهای لایو فیسبوک ۱۷۰درصد تعامل بیشتری نسبت به پستهای عادی ایجاد میکند. بنابراین ساخت فیلمهای ویدئویی جذاب و انتشار آن در رسانههای اجتماعی تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. این ویدئوها میتواند در قالبهایی چون آموزش و سرگرمی برای مخاطبان در رسانههای اجتماعی تولید شود. مهم جذب مخاطب هدف شما است.
نیازی به یک استودیوی عالی نیست!
برای تولید ویدئوی مناسب در راستای بازاریابی محتوا به یک استودیوی ضبط عالی نیازی نیست. برای شروع تنها یک دوربین یا گوشی هوشمند باکیفیت کافی است. در حالی که بسیاری از بازاریابان فیلمهای از قبل ضبطشده را ترجیح میدهند، باید پذیرفت که پخش آنلاین جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارد. کاربران تقریبا سه برابر بیشتر از فیلمهایی که از قبل ضبط شده، فیلمهای زنده در فیسبوک را تماشا میکنند. طبق گزارش منتشر شده از سوی لینکدین مخاطبان در فیلمهای پخش زنده ۲۴ برابر بیشتر نسبت به فیلمهای از قبل ضبط شده وارد تعامل و نظر دادن میشوند.
محتوای شخصیسازی شده در بازاریابی محتوا
مفهوم شخصیسازی از چند سال پیش در بازاریابی محتوا مد شد. حالا محتوای شخصیسازی شده به یکی از مهمترین ترندهای بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۱ تبدیل شده است. شخصیسازی محتوا در آموزش به مخاطبان، ایجاد ترافیک و افزایش تعامل بسیار تاثیرگذار است. از محتوای شخصیسازی شده برای ایمیل مارکتینگ و پست در رسانههای اجتماعی میتوان به درستی استفاده کرد.
استفاده از دستیارهای هوشمند برای تولید محتوای شخصیسازیشده
در سال ۲۰۲۱ شخصیسازی محتوا صرفا پرداختن به مشتری با نام آنها در ایمیل یا از طریق چت باتها نخواهد بود. دستیارهای هوشمند سیری و الکسا، با استفاده از هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل دادهها را ساده میکنند. این کار به شما این امکان را میدهد تا محتوای خود را بر مبنای دادههای ساده شده، بیش از حد شخصیسازی کنید.
بیشتر بخوانید:
ایجاد شرایط مطلوب برای دورکاری کارمندان
بازاریابی محتوا با هوش مصنوعی
فناوریهای هوش مصنوعی با استفاده از الگوهای ایدهآل میتوانند محتوای مناسب برای ایمیل مارکتینگ به افراد مختلف را پیشنهاد دهند. پیشنهاد محتوای مناسب مخاطب با توجه به رفتار خرید و گردش او در پلتفرمهای آنلاین از طریق هوش مصنوعی ایجاد میشود. این محتوا متناسب با نیاز مخاطبان به گونههای مختلف در کانالهای بازاریابی توزیع میشود. هوش مصنوعی پروسه توزیع محتوا و شخصیسازی آن را بسیار دقیق انجام میدهد و برای آینده محتوای تولید شده، آگاهانه تصمیم میگیرد.
تاثیر هوش مصنوعی و چت باتها در تولید و بازاریابی محتوا
در بازاریابی محتوا نقش هوش مصنوعی و چت باتها را در تولید و توزیع محتوا نباید نادیده گرفت. نحوه تعامل با مخاطب بر مبنای تولید محتوا بسیار مهم است. چت باتها با کمک هوش مصنوعی به راحتی از عهده این کار برمیآیند. آنها تجربههای جذابی از ارتباط با مشتریان از طریق محتوای هوشمند ثبت کردهاند.
تولید محتوای با کیفیت تر
در حال حاضر هوش مصنوعی تاثیر زیادی در تولید محتوای با کیفیت بهتر برای بازاریابی محتوا دارد. هوش مصنوعی با بررسی تاریخچه تولید محتوا و دسترسی به منابع تولید محتوا میتواند بینشی ارزشمند در این موضوع به کارشناسان محتوا ارائه دهد. محتوای تولیدشده از طریق هوش مصنوعی بسیار غنی بوده و تاثیر بازاریابی محتوا و جذب مخاطب را دو چندان خواهد کرد. در این میان روش استفاده از این محتوای تولید شده با کمک ظرافت چت باتها را نباید نادیده گرفت. در حال حاضر چت باتها با ظرافت و کارایی بهتر دادهها را در اختیار مخاطبان قرار میدهند.
نقش واقعیت افزوده
واقعیت افزوده مسیری طولانی در پروسه بازاریابی محتوا پیش رو دارد. شاید بتوان از آن تحت عنوان حیله بازاریابی یاد کرد. واقعیت افزوده یک ابزار بازاریابی داخلی کارآمد محسوب میشود. بازاریابی محتوا به کمک واقعیت افزوده تاثیر زیادی در هدایت افراد به سمت خرید از برند تجاری شما دارد. استفاده از واقعیت افزوده باعث افزایش تعامل کاربران در وبسایت شما خواهد شد.
تاثیر واقعیت افزوده در تجارت الکترونیک
استفاده از واقعیت افزوده در بازاریابی محتوا تاثیر زیادی در موفقیت خردهفروشی در صنعت تجارت الکترونیک دارد. مشتریان به کمک واقعیت افزوده، محصولات را بهصورت مجازی امتحان میکنند. چنین امکانی بهطور قطع تاثیر زیادی در افزایش فروش و بهبود تجربه کاربری دارد.
تاثیر جستوجوی صوتی در بازاریابی محتوا
جستوجوی صوتی یکی از ترندهای اصلی بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۱ محسوب میشود. از سال ۲۰۱۸ جستوجوی صوتی رشد زیادی کرد. با این حال برجستهسازی آن در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۸ بسیار بیشتر است. بیشتر از ۳۰درصد مردم جهان در حال حاضر از جستوجوی صوتی در تلفنهای هوشمند خود استفاده میکنند. اگر قرار باشد رشد این روند ادامه پیدا کند، باید اعتراف کرد که جستوجوهای متنی بهزودی در آستانه منسوخ شدن قرار خواهند گرفت.
سادگی جستوجوی صوتی
یکی از دلایل رشد استفاده افراد از جستوجوی صوتی، سادگی آن است. تقریبا بیشتر افراد از تلفنهای هوشمند خود برای خرید از فروشگاههای خردهفروشی استفاده میکنند. تلفن هوشمند همیشه در دسترس افراد است. بنابراین در هر شرایطی و بدون نیاز به تایپکردن، میتوانند در پروسه خرید از پلتفرمهای آنلاین قرار بگیرند. باوجود استقبال زیاد از جستوجوی صوتی، باید پذیرفت که رشد چشمگیر آن یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. در پنج سال آینده این روند ادامه پیدا خواهد کرد. بنابراین بسیار مهم است تا از این نوع شیوه بازاریابی در استراتژیهای بازاریابی به درستی استفاده شود.
تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی محتوا
مجله افق کوروش پیرامون این موضوع نوشته است: نقش اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی را نباید نادیده گرفت. مردم برای خرید به چهرههای محبوب و کسانی که روزانه آنها را دنبال میکنند، اعتماد بسیاری دارند. بنابراین محتوای تولیدشده توسط این افراد تاثیر زیادی در بازاریابی محتوا در رسانههای اجتماعی و فضای مجازی دارد. طبق مطالعات انجامشده بیش از ۹۰درصد خریداران به توصیههای افراد مورد اعتماد خود در رسانههای اجتماعی برای خرید کالا، اعتماد میکنند. بنابراین بهتر است تا تولید محتوا از طریق اینفلوئنسرها و تاثیرگذاری این محتوای تولید شده را بسیار جدی گرفت.