بدون شک تولید محتوا در عصر حاضر، مهم ترین اقدام در زمینه بازاریابی محسوب می شود. تحت این شرایط ضروری است تا بیشترین توجه را به آن داشته باشیم. اگر چه در این رابطه همواره از اقداماتی که باید انجام شود، صحبت شده است، با این حال در این مقاله قصد بررسی مواردی را داریم که ابدا نباید مورد استفاده شما قرار گیرد. در غیر این صورت در مدت زمانی کوتاه، با نابودی کامل مواجه خواهید شد. در ادامه این شش مورد را با هم بررسی خواهیم کرد.
۱-شروع بدون استراتژی
هر فعالیتی تنها زمانی به نتیجه لازم خواهد رسید که برای آن استراتژی تعیین شده باشد. این امر در حالی است که در زمینه تولید محتوا همواره مشاهده میشود که افراد ابتدا فعالیت خود را شروع کرده و پس از مدتی تصمیم به ایجاد استراتژی می کنند.
بدون شک این امر دیگر نتیجه ای را به همراه نخواهد داشت. علت آن نیز به این خاطر است که استراتژی شما در رابطه با همه چیز تعیین کننده خواهد بود. برای مثال حتی ظاهر سایت نیز باید با توجه به آن باشد. همچنین این امر به شما کمک خواهد کرد تا شروعی قدرتمندانه را داشته باشید. در واقع اگر در برخورد اول مخاطب با شما، تاثیر لازم حس نشود، بدون شک مشکلات بزرگی را تجربه خواهید کرد.
۲-توجه بیش از حد به سئو
برخی از تولید کنندگان محتوا به حدی درگیر اصول سئو می شوند که هدف اصلی یعنی تحت تاثیر قرار دادن مخاطب، فراموش شده و این امر باعث مصنوعی شدن بیش از حد اقدام شما خواهد شد. تحت این شرایط طبیعی است که مخاطب به اقدامات شما توجهی نداشته باشد. فراموش نکنید که حتی در رابطه با بهترین محتواهای سال نیز از تمامی اصول سئو استفاده نمی شود. به همین خاطر اولویت اول شما باید صرفا مخاطب و نوع سلیقه آن ها باشد.
۳-تک بعدی بودن
این امر که صرفا به یک روش تولید محتوا توجه داشته باشید، باعث خواهد شد تا نتیجه بسیار بدی را به دست آورید. در واقع با توجه به این امر که مخاطبان شما متفاوت هستند، ضروری است تا به اصل تنوع توجه داشته باشید. در این رابطه تنها تنوع موضوعی مد نظر نبوده و لازم است تا فرمت های مختلفی را مورد استفاده قرار دهید. برای مثال در کنار استفاده از متن شما باید فیلم، صدا و عکس را نیز مورد توجه خود قرار دهید.
۴-استفاده بیش از حد از تکنولوژی
اگرچه تکنولوژی باعث سادهتر شدن انجام کارها شده است، با این حال توچه داشته باشید که در این بخش شما باید با دقت بالایی عملا کنید. درواقع عدم درک درست مرزها، باعث خواهد شد تا جنبه انسانی کار از بین رفته باشد که نتیجه آن روباتی شدن همه چیز خواهد بود. این امر در حالی است که برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب، شما باید از احساسات انسانی استفاده کنید که هیچ روباتی قادر به انتقال آن نخواهد بود. همچنین فراموش نکنید که درگیر شدن بیش از حد با تکنولوژی، به بودجه سنگین نیاز خواهد داشت که میتواند خود به عنوان عاملی منفی محسوب شود.
۵-اشتراک گذاری محدود
به هر میزان که فضاهای بیشتری را برای اشتراک گذاری محتواهای خود انتخاب کنید، شانس موفقیت شما نیز بالاتر خواهد رفت. در این رابطه یکی از اشتباهات رایج این است که افراد محتواهای خود را تبلیغ نمیکنند. درواقع درست به مانند محصول، محتواهای شما برای دیده شدن نیاز به تبلیغات خواهد داشت. همچنین شما باید رسانههای مختلف را مورد توجه قرار دهید. در این رابطه استراتژی پست مهمان نیز کمک خواهد کرد. برای مثال اگرچه بسیاری از افراد برای اشتراک گذاری ویدئو، تنها یوتیوب و سایت خود را مورد توجه قرار میدهند، با این حال صدها سایت در این زمینه وجود دارد. این امر خصوصا برای برندهای نوپا، بسیار مهم بوده و باعث رشد سریعتر آنها خواهد شد.
۶-عدم تهیه نسخه پشتیبان
آخرین اشتباه رایج و در عین حال مرگبار در تولید محتوا این است که افراد از اقدامات خود نسخه پشتیبان تهیه نکرده و این امر باعث خواهد شد تا همواره با ریسک از دست رفتن تلاشهای خود مواجه شوند. همچنین فراموش نکنید که همواره این احتمال وجود دارد که شما به محتواهای قدیمی خود، نیاز مجدد پیدا کنید. برای مثال در زمینه یک موضوع قدیمی، میتوان از محتوای تهیه شده و به روز کردن اطلاعات آن، یک مطلب جدید را ایجاد کرد. به همین خاطر شما باید در کنار ایجاد پایگاه داده، فضایی را برای نگهداری محتواهای خود ایجاد کنید.
در آخر فراموش نکنید که این موارد تنها شش مورد منتخب از بدترین اشتباهات بوده و برای بهبود سطح خود، لازم است تا به دنبال موارد بیشتری باشید. این امر کمک خواهد کرد تا با رفع آنها، به وضعیت بهتری دست پیدا کنید.
بیشتر بخوانید: اصلی به نام مشتری مداری