صنعت خدمات در طول دوران کرونا بیشترین ضرر را متحمل شده است. میزان تقاضا برای استفاده از خدمات مختلف در طول دوران کرونا به طور قابل ملاحظه ای کاهش داشته است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، این امر به معنای تعطیلی شمار بالایی از کسب و کارهای خدماتی و بیکاری گسترده در میان کارمندان این بخش است. یکی از راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت کسب و کارها در زمینه کسب سود و ماندگاری بیشتر در بازار مربوط به افزایش کارایی خدمات است.
برخی از شرکت ها به طور مداوم در تلاش برای عرضه خدمات بی کیفیت یا از رده خارج هستند. مهمترین نکته در این میان تلاش برای بهبود کیفیت خدمات و کارایی شان در زندگی روزمره مشتریان است. بدون تردید این امر مشکلات زیادی به همراه دارد بنابراین باید نسبت به ارزیابی دقیق این حوزه اقدام کرد. هدف اصلی مقاله کنونی در ادامه بررسی شیوه های تحقق این هدف مهم خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
ابزار کسب و کارهای اینترنتی در دوران کرونا
۳ مورد از انتظارات مهم سرمایه گذارها از کارآفرینان
۴ نکته مهم در تبلیغات دیجیتال
ویژگی های مشترک سایت های پربازدید
تمرکز بر روی دامنه خاصی از مشتریان
کسب و کارهای خدماتی ابتدا باید تاثیرگذاری مناسبی بر روی مشتریان ایجاد کرده و سپس به دنبال کسب سود باشند. یکی از مشکلات اساسی در این میان ناتوانی کسب و کارها برای تعامل مناسب با مشتریان است. این امر تا حد زیادی مربوط به تمرکز بر روی مشتریان نادرست است. وقتی برندها بر روی مشتریان نادرستی تمرکز نمایند، شانسی برای ترغیب مشتریان به سوی خرید نخواهند داشت.
نخستین گام در راستای افزایش تاثیرگذاری خدمات شرکت مربوط به بهبود هدف گذاری بر روی مشتریان است. بسیاری از برندها در عمل بر روی مشتریان نامناسب سرمایه گذاری می کنند. این امر همیشه مشکلاتی در زمینه تاثیرگذاری و فروش خدمات در پی دارد.
یافتن مشتریان مناسب برای کسب و کار همیشه ایده دشواری نیست. برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به طراحی برنامه های پژوهشی مختلف می کنند. شاید این امر در نگاه نخست برای هر کسب و کاری ضروری باشد، اما گاهی اوقات امکان انتخاب گزینه های ساده تر نیز هست. این امر شامل الگوبرداری از برندهای بزرگ برای تاثیرگذاری یا حتی مهمتر از آن یافتن مشتریان مناسب است.
برخی از سرویس ها فقط یک بار از سوی مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد. برخی دیگر نیز مانند طراحی سایت هر چند ماه یک بار مدنظر کارآفرینان واقع می شود. مهمترین نکته در این میان تلاش برای ارائه پیشنهادهای جذاب به مشتریان است.
بدون تردید مشتریان بدون تجربه خرید قبلی از یک برند اقدام به خرید خدمات گران قیمت نمی کنند. این امر نیاز به عرضه خدمات جانبی و ارزان در وهله نخست را پیش می کشد. برخی از کسب و کارها برای تعامل با مخاطب هدف نیاز به استفاده از الگوهای بازاریابی مشخصی نیز دارند.
این امر در تبدیل پیشنهادهای عادی برند با نمونه های جذاب نقش مهمی را ایفا می کند. همچنین باید به نقش تبلیغاتی سفیران برند نیز توجه داشته باشیم. مهمترین الگو در این میان همکاری با اینفلوئنسرها برای بهبود وضعیت بازاریابی و تبلیغاتی برند است. هرگونه اقدامی برای ایجاد اعتماد در میان مشتریان باید در این بخش مدنظر قرار گیرد. در غیر این صورت موفقیت بازاریابی امر بسیار دشواری خواهد بود.
ارائه برخی از خدمات نیاز به مهارت و دانش بالایی دارد. این امر موجب شکل گیری موسسه های مختلف برای اعطای مجوز به کسب و کارها شده است. اگر کسب و کار شما مجوزهای لازم برای عرضه خدمات موردنظرش را داشته باشد، امکان تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف افزایش خواهد یافت.
امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ اقدام به اعطای لایسنس به کسب و کارهای مختلف می کنند. این لایسنس ها نقش مهمی در جلب نظر مخاطب هدف برای خرید خدمات دارد. به عنوان مثال، اگر یک تعمیرگاه خودرو دارای لایسنس ویژه یک خودروساز معتبر باشد، میزان اعتماد مشتریان به آن افزایش چشمگیری خواهد یافت بنابراین تلاش برای کسب لایسنس کسب و کارهای معتبر نقش مهمی در فعالیت برندهای خدماتی خواهد داشت.
این امر باید در دستور کار هر کسب و کار خدماتی قرار داشته باشد. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای شروع فرآیند کسب لایسنس از کسب و کارهای میان رده است. اگر در همان گام نخست نسبت به کسب لایسنس از برندهای بزرگ اقدام کنیم، بدون تردید با شکست مواجه خواهیم شد.
ارائه عضویت های ماهانه
برخی از مشتریان تمایلی برای خرید کامل یک محصول ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی کسب و کارها قرار می دهد بنابراین باید راهکاری برای جلب نظر مشتریان به استفاده از خدمات شرکت یافت و بهترین راهکار در این میان ارائه حق اشتراک های ماهانه است. این امر نقش مهمی در تقویت انگیزه مشتریان برای استفاده از خدمات شرکت دارد. اگر این امر به طور قابل ملاحظه ای مدنظر کسب و کارها قرار گیرد، بسیاری از دردسرهای ناشی از ناتوانی برای فروش محصولات شرکت از بین خواهد رفت.
اطمینان از دنبال کردن ترندها
عرصه کسب و کار همیشه ترندهای خاصی را توسعه می دهد. این امر ناشی از فناوری های نوین و تغییر رفتار و سلیقه مشتریان است. اگر کسب و کارها نسبت به هماهنگی با ترندهای برتر به خوبی اقدام نکنند، مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی شان قرار خواهد گرفت.
برخی از ترندهای محبوب در عرصه خدمات مربوط به عرضه رایگان خدمات برای مدت زمانی محدود است. این امر به طور ویژه ای در مورد خدمات نرم افزاری مصداق دارد بنابراین کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید نسبت به استفاده از شیوه های مناسب اقدام نمایند.
ترندهای برتر در زمینه کسب و کارهای خدماتی به سرعت تغییر می کند. این امر نیاز به آگاهی دقیق و دنبال کردن ترندهای تازه را پیش آورده است بنابراین اگر کسب و کارها به این نکته مهم توجه لازم را نداشته باشند، به سرعت ترندهای مورد استفاده شان قدیمی خواهد شد. یکی از بهترین راهکارها برای اطمینان از به روز بودن ترندهای مورد استفاده کسب و کار توجه به بازخوردهای دریافتی از مشتریان است. این راهکار امکان به روز نگه داشتن ترندهای کسب و کارها را به همراه خواهد داشت.