برآورده کردن انتظارات مشتریان به منظور توسعه برند 

    0
    25
    مشتری ایده آل

    پیدا کردن مشتریان وفادار برای خیلی از کارآفرینان مثل یک پازل پیچیده به نظر می رسد؛ از آن دست پازل هایی که هرچه در آن جلوتر می رویم، احساس سردرگمی بیشتری می کنیم. اگر شما هم بارها و بارها در طول زندگی تان چنین احساسی داشته اید و دست آخر هم تمام مشتریان تان جذب رقبا شده اند، دیگر لازم نیست نگران باشید. فرمول طلایی جذاب همیشگی مشتریان در یک کلمه خلاصه می شود: برآورده کردن انتظارات مشتریان.

    به گزارش چاپ و نشر آلاین به نقل از فرصت امروز، اولین آرزوی هر کارآفرینی در دنیا جذب مشتری برای شروع کار است. اینطوری هم درآمد شرکت کمی افزایش پیدا می کند، هم اینکه اعتماد به نفس برای توسعه برند بی نهایت بیشتر خواهد شد. البته این فقط اول ماجراست؛ چراکه صرفا حضور چند تا مشتری هیچ کارآفرینی را قانع نمی کند.

    همانطور که تیم های ورزشی بزرگ طرفدارهای دوآتیشه دارند، مدیران هم همیشه دنبال مشتریان وفادار هستند. منظور ما از مشتریان وفادار آن دسته از خریدارانی است که بارها و بارها محصولات شما را به دلیل قانون برآورده کردن انتظارات مشتریان تهیه کرده و هیچ جوره راضی نیستند برندتان را با بقیه رقبا عوض کنند. درست مانند طرفداران یک تیم ورزشی که حتی به حمایت از بقیه تیم ها فکر هم نمی کنند!

    برآورده کردن انتظارات مشتریانروش های برآورده کردن انتظارات مشتریان

    بی شک صحبت کردن درباره برآورده کردن انتظارات مشتریان خیلی راحت تر از اجرای آن است. به همین خاطر اغلب مقالات دنیای کسب و کار فقط شامل توصیه های بی سر و ته در این باره است. اگر دوست دارید یک بار برای همیشه به این سوال که « برآورده کردن انتظارات مشتریان به چه صورت است؟» پایان دهید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. در ادامه بعضی از مهمترین تکنیک ها در این ماموریت به ظاهر غیرممکن را مرور خواهیم کرد.

    اولین فرمول ما برای برآورده کردن انتظارات مشتریان تلاش برای شناخت دوباره شان است. قبول دارم هر کارآفرینی کمابیش درکی از وضعیت مشتریانش دارد. با این حال چنین درکی هرگز به شما کمک نخواهد کرد؛ چراکه مشتریان روز به روز سطح انتظارات شان از شما بیشتر شده و اگر دیر بجنبید حتی با یک کارت قرمز مستقیم از بازار اخراج خواهید شد.  

    همانطور که مردم درباره روش های پخت یک غذای درجه یک کلی با هم اختلاف نظر دارند، درباره شیوه های شناخت دقیق برآورده کردن انتظارات مشتریان هم کلی جنگ و دعوا وجود دارد. ما برای اینکه شما در چنین نبرد سهمگینی زخمی نشوید، از قبل یک راه حل استاندارد را برای تان جدا کرده ایم.

    راهکار ما «مطالعه بازار» یا به قول فرنگی ها «Market Research» است. در این تکنیک شما باید تمام اطلاعات در دسترس درباره مشتریان مثل سن، محل سکونت، میزان درآمد و طبقه اجتماعی را گردآوری کنید. این اطلاعات اساسی به شما برای شناخت دوباره به منظور برآورده کردن انتظارات مشتریان کمک زیادی خواهد کرد. دست آخر هم برای اطمینان از دقت بالای شناخت تان می توانید یک گفت و گوی کوتاه یا نظرسنجی از مشتریان داشته باشید. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نمی رود.  

    برآورده کردن انتظارات مشتریانتعامل با مشتریان درست: اتلاف وقت ممنوع!

    گاهی اوقات آدم فکر می کند در حال فروش محصولات به مشتریان درست است اما عملا فقط کارش را سخت و سخت تر می کند. وقتی کسی به کسب و کار شما علاقه ای ندارد، الکی نباید وقت تان را تلف کنید؛ چراکه نه از چنین آدمی مشتری وفادار برای تان درمی آید، نه حتی می توانید رضایتش را جلب کنید. در عوض کارآفرینان حرفه‎ ای همیشه دنبال کسانی هستند که اندک علاقه ای به کسب و کارشان داشته باشند. آن وقت با یک سرمایه گذاری دقیق و تعامل نزدیک به منظور برآورده کردن انتظارات مشتریان طوری دل شان را به دست می آورند که نگو و نپرس.

    اگر شک دارید مشتریانی که روی آنها هدف گذاری کرده اید به دردتان می خورند یا نه، لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید. در عوض سوالات زیر را از خودتان بپرسید و سعی کنید بدون رو در بایستی به آنها جواب دهید:

    –    آیا مشتریان مدنظر شما با دیدن محصولات تان کمی شگفت زده می شوند؟ به زبان خودمانی اصلا محصولات تان برای آنها جذابیتی دارد؟

    –    کسانی که به عنوان مشتری هدف انتخاب کرده اید، در زندگی به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند؟

    –    چرا فکر می کنید مشتریان کنونی به درد کسب و کارتان نمی خورند؟

    کارآفرینانی که به اندازه کافی با خودشان صادق باشند تا به سوالات بالا جواب های الکی ندهند، خیلی زود درباره مشتریان به جمع بندی درست خواهند رسید. آن وقت می توانید تخته گاز به سمت برآورده ساختن انتظارات آنها بروید.

     

    رفع نیازهای مشتریان به سبکی متفاوت: تغییر همیشه خوشایند است

    حالا که مشتریان تان را دوباره از نو شناختید و دور آنهایی که علاقه ای به برندتان ندارد هم خط کشیدید، کم کم باید برویم سراغ اصل مطلب. در این مرحله از  مراحل برآورده کردن انتظارات مشتریان شما با نیازهای مشتریان آشنا شده و آنها را تا جای ممکن رفع خواهید کرد. اجازه دهید با هم روراست باشیم، شما همین الان هم پیشفرض هایی درباره نیاز مشتریان دارید.

     پس لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید. گپ و گفت های دوستانه با مشتریان به منظور برآورده کردن انتظارات مشتریان هنگام خرید، برگزاری همایش های مخصوص مشتریان و صدالبته توجه به باشگاه مشتریان منابع اطلاعاتی مهمی برای شناسایی نیازهای آنها خواهد بود.

    متاسفانه خیلی از کارآفرینان فکر می کنند همین که یکبار نیاز مشتریان را بررسی کردند، دیگر تا آخر عمرشان باید فقط آنها را برآورده کنند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم سخت دراشتباهید؛ چراکه نیازهای مشتریان خیلی زود تغییر می کند؛ دقیقا مثل فصل های سال که تا به خودتان بیایید عوض شده اند!

    امروزه شبکه های اجتماعی نقش بی نهایت پررنگی در زندگی روزمره مردم پیدا کرده است. بنابراین بد نیست کمی از برنامه های تان را هم با توجه به این پلتفرم ها طراحی کنید.

    بعد از اینکه نیازهای تازه مشتریان به دست تان رسید، باید به فکر برآورده کردن انتظارات مشتریان از طریق روش های تازه باشید. قبول دارم برخی از نیازهای مشتریان در طول زمان هیچ تغییری نمی کند، اما قرار نیست شما به سبک دوران باستان آن نیازها را رفع کنید؛ چراکه مردم دوست دارند برندها برای جلب رضایت شان همیشه در تلاش باشند.

    وقتی شما نیازها و خواسته های مشتریان را با روش های جدید رفع می کنید، ناخودآگاه تاثیر ویژه ای روی آنها خواهید گداشت. همین هم کافی است تا برندتان طوری بین مردم مشهور شود که دیگر حتی یک رقیب هم به گرد پای تان نرسد.

    برآورده کردن انتظارات مشتریانتعریف استانداردهای واضح برای تیم شرکت: تقویت نیروی کار و دیگر هیچ

    پشت هر کارآفرین موفقی تعداد زیادی کارمند وجود دارد که با تمام قوا کار می کنند. متاسفانه خیلی از مدیران به این نکته ظریف توجه ندارند و همه فکر و ذکرشان برآورده کردن انتظارات مشتریان است. اگر شما هم چنین رفتاری از خودتان نشان می دهید، احتمالا دیر یا زود مشتریان از دست تان عصبانی خواهند شد؛ چراکه در بازارهای امروز فقط تولید محصول بهتر ملاک نیست.

    در عوض مشتریان قبل از خرید زیر و بم وضعیت شرکت ها را زیر ذره بین می برند. اگر شما رفتار خوبی با نیروی کار نداشته یا استانداردهای کاری تان ناقص باشد، خیلی زود از فهرست طلایی مشتریان خط خواهید خورد. به همین خاطر معمولا برندهای بزرگ استانداردهای کاری سفت و سختی دارند که هیچ جوره از آنها کوتاه نمی آیند.

    اگر شما هم دوست دارید مشتریان همیشه از دست تان راضی باشند، باید خیلی زود به فکر تعریف استانداردهای کاری دقیق و روشن برای تیم شرکت بروید. به علاوه، مانور دادن روی این استانداردها را هم فراموش نکنید. اینطوری مشتریان بابت فعالیت درست تان هم که شده خرید بیشتر از برندتان را در دستور کار قرار خواهند داد.

     

    توسعه فرهنگ مشتری محور: همه چیز به مشتریان ختم می شود!

    همه دوست دارند در کانون توجه دیگران باشند. اینکه شما دائما مورد محبت و توجه بقیه باشید، از نظر روانی احساس اعتماد به نفس بالایی به همراه دارد. چنین رویکردی در تعامل با مشتریان نیز همیشه جواب می دهد. بی شک هر کارآفرینی به خوبی می داند مشتریان دوست دارند مثل سوپراستارهای سینما همیشه در کانون توجه برندها باشند. پس چرا دست روی دست گذاشته اید؟ همین امروز کارتان را برای جلب نظر مشتریان با این دست فرمان شروع کنید.

    یادتان باشد به منظور برآورده کردن انتظارات مشتریان همینطور خشک و خالی نمی شود. اگر شما فقط در حرف به مشتریان تان توجه کنید، دیر یا زود دست تان برای آنها رو خواهد شد. آن وقت دیگر حتی یکی از حرف‎ های ‎تان هم خریدار نخواهد داشت. توصیه ما در روزنامه فرصت امروز توجه واقعی به مشتریان است.

    این روزها بعضی از برندها حتی برای تصمیم گیری های مهم برندشان هم از نظرات مشتریان استفاده می کنند. قبول دارم این کار خیلی سخت به نظر می رسد، اما فناوری های دیجیتال همیشه بغل دست تان هستند تا اوضاع تان هرچه بهتر شود. پس اگر دل تان خواست مشتریان را در تک تک تصمیم گیری های برند شریک کنید، همیشه شبکه های اجتماعی همین گوشه و کنارها هستند تا در یک چشم به هم زدن به هدف تان برسید.

    برآورده کردن انتظارات مشتریانسرمایه گذاری بر روی خدمات مشتری: مهمترین بخش کار

    آیا تا به حال فکر کرده اید چرا مراکز فروش بزرگ همیشه کلی مشتری دارند؟ شاید یک جواب دم دستی تنوع محصولاتی باشد که در این مراکز به چشم می خورد اما اگر کمی دقیق تر ماجرا را بررسی کنیم، به جواب جالب تری می رسیم. اغلب مراکز فروش بزرگ خدمات جانبی بی نهایت جذابی برای مشتریان دارند. دقیقا به همین خاطر مردم همیشه خرید از آنها را به هر گزینه دیگری ترجیح می دهند.

    بیشتر بخوانید: ۶ راهکار برای بهبود مهارت فروش در کسب و کارها

    کافی است کمی بیشتر به این بخش توجه کرده و یک تیم مجزا برای آن طراحی کنید. وظیفه اصلی تیم خدمات مشتری تعامل نزدیک با مشتریان و تلاش برای رفع نیازهای جانبی شان به ساده ترین شکل ممکن است.

    یادتان باشد برآورده کردن انتظارات مشتریان آنقدر معیار مهمی برای توسعه کسب و کار هست که یک تیم مجزا با بودجه ای مناسب برای آن طراحی کنید. پس لطفا بهانه های کلیشه ای را کنار گذاشته و بخشی از بودجه تان را به این بخش مهم اختصاص دهید.

    مقاله قبلیبازدید از شرکت صنایع چاپ و بسته بندی آیسان مهر البرز
    مقاله بعدیبررسی وضعیت فروش ارز سهمیه ای در بانک ‌های منتخب

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.