شبکه های اجتماعی یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در دوران معاصر محسوب می شود. تا پیش از ظهور شبکه های اجتماعی کمتر کسی توانایی برقراری ارتباط سریع و مستقیم تصویری با دوستان و اعضای خانواده اش در فاصله های مکانی طولانی را داشت. امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی بدل به عادت معمولی برای اغلب کاربران شده است. برندها نیز در این میان استفاده های قابل توجهی از شبکه های اجتماعی دارند. بازاریابی در این فضا یکی از نکات مهم برای موفقیت بلند مدت محسوب می شود. ما در ادامه نگاهی کوتاه به مسیر طراحی استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی خواهیم انداخت.
شناخت مخاطب هدف
نخستین گام برای تاثیر گذاری کمپین های بازاریابی شناخت درست مخاطب هدف است. امروزه بسیاری از برندها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارند. دلیل این امر ناتوانی برای شناخت و سپس پیش بینی درست سلیقه مشتریان است. اگر شما در تلاش برای ساماندهی کمپین بازاریابی برندتان هستید، نخستین گام استراتژی بازاریابی شناخت درست مشتریان است.
وقتی ما شناخت درستی از مخاطب هدف مان داشته باشیم، فرآیند تولید محتوا بسیار ساده تر خواهد شد. امروزه اغلب مشتریان انتظار پیش بینی درست سلیقه شان از سوی برندها را دارند بنابراین ما باید عملکرد قابل توجهی در این حوزه داشته باشیم.
آگاهی از تفاوت پلتفرم های مختلف
بازاریابی در شبکه های اجتماعی همیشه به یک شکل نیست. ما باید همیشه تفاوت های شبکه های اجتماعی با یکدیگر را مدنظر قرار دهیم. این امر به معنای طراحی یک استراتژی بازاریابی و پرداختن به وضعیت هر شبکه اجتماعی خاص در دل آن است. بسیاری از برندها به هنگام طراحی استراتژی بازاریابی نسبت به تفاوتهای شبکه های اجتماعی با هم آگاهی ندارند. این امر در بلندمدت تاثیر منفی قابل ملاحظه ای بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
یکی از واضح ترین تفاوت ها در مورد شبکه های اجتماعی مربوط به تفاوت میان تیک تاک و یوتیوب است. هر دو پلتفرم در نگاه نخست ویدئومحور هستند، اما یوتیوب با ویدئوهای بلند و تیک تاک با ویدئوهای کوتاه و فانتزی سازگاری بیشتری دارد.
بیشتر بخوانید: ۹ تکنیک مناسب برای بهروزرسانی بازاریابی برند
تحلیل نتایج را فراموش نکنید
مهمترین بخش پس از پایان هر کمپین بازاریابی تحلیل نتایج است. وقتی ما در تلاش برای ارزیابی و نتیجه گیری از فرآیندهای بازاریابی قبلی مان هستیم، معیارهای معتبر مهمترین نقش را ایفا می کند. استراتژی بازاریابی ما باید شامل معیارهای مشخص و واضح برای اندازه گیری میزان موفقیت برندمان و همچنین فراهم سازی شرایط مناسب در راستای تحلیل نتایج کلی باشد. در غیر این صورت تلاش های مداوم ما در زمینه بازاریابی نتیجه دلخواه را در پی نخواهد داشت.
منبع: فرصت امروز