دنیای کارآفرینی دیجیتال با کمک گوشی های هوشمند
برخی ها فکر می کنند کارآفرینی دیجیتال فقط در راه اندازی خرده فروشی خلاصه می شود. خب ما در این مقاله قصد داریم شما را با ایده های متنوع تری در این رابطه آشنا کنیم. اگر شما هم دوست دارید از الگوهای کلاسیک کارآفرینی به شیوه دیجیتال تغییر مسیر دهید، این مقاله ایده های خوبی در اختیارتان خواهد گذاشت. پس با ما همراه باشید تا به دل یک ماجراجویی هیجان انگیز برویم.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، دنیای کارآفرینی در طول دهه های اخیر دستخوش تغییرات گسترده ای شده است. از زمانی که اینترنت به عنوان یک فناوری کاربردی جای خودش را در زندگی روزمره مردم باز کرد، دیگر عرصه کسب و کار مثل قبل نشد. تقریبا یک دهه قبل وقتی اولین نسل از گوشی های هوشمند روانه بازار شد، تازه ترین موج از تغییرات دنیای کار نیز شروع گردید. خب چه کسی فکرش را می کرد روزی برسد که کارآفرینان تمام کارهای شان را با کمک گوشی های هوشمند، آن هم بدون نیاز به حضور در محل کار، انجام دهند؟
کارآفرینی دیجیتال مفهومی است که با توجه به افزایش تمایل مردم برای ارتباط آنلاین با یکدیگر و رفع مشکلات شان به طور دیجیتال خلق شده است. یک مثال ساده در این میان تمایل شدید مردم در چهارگوشه دنیا برای خرید آنلاین محصولات گوناگون است. فرقی ندارد شما دنبال کالای دیجیتال باشید یا تکه ای لباس، در هر صورت کلی خرده فروشی آنلاین در دنیا هست که نظرتان را جلب کند.
دراپ شیپینگ: ایده ای دست اول و پرطرفدار برای کارآفرینی دیجیتال
چه کسی گفته خرده فروشی های آنلاین باید انبارهای پر از کالا داشته باشند؟ قبول دارم برندهایی مثل آمازون کلی هزینه برای انبارداری می کنند، اما یک استارت آپ تازه نفس لازم نیست از چنین الگوی پرهزینه ای پیروی کند. اگر قرار بود موفقیت در بازار منوط به ولخرجی باشد، احتمالا هیچ رقیبی برای برندهای بزرگ دنیا پیدا نمی شد. نکته جالب اینکه غول های امروزی بازار هم کارشان را از یکجایی شروع کرده اند که اتفاقا اصلا نقطه مشترکی با بودجه های کلان نداشته است. به همین خاطر ما در این بخش سراغ دراپ شیپینگ رفته ایم.
دراپ شیپینگ شباهت زیادی با خرده فروشی دارد. با این حال در این مدل به جای اینکه شما اقدام به تاسیس انبار و خرید کلی محصول از قبل کنید، به محض اینکه سفارشات را دریافت کردید، سراغ تولیدکننده اصلی می روید. این طوری دیگر لازم نیست کلی هزینه انبارداری یا نگهداری محصولات را از جیب پرداخت کنید.
دراپ شیپینگ نه تنها برای کسب و کارهای کوچک در کارآفرینی دیجیتال، بلکه برای برندهای بزرگ نیز مناسب است. باور کنید یا نه، ما در دنیایی زندگی می کنیم که حتی یک دلار صرفه جویی نیز در موفقیت برندها تاثیرگذار است. بنابراین باید از هر میانبری برای کاهش هزینه ها نهایت استفاده را کرد. به ویژه در این مورد خاص که پای کلی هزینه در میان است.
یادتان باشد، دراپ شیپینگ در ساختار کارآفرینی دیجیتال معنا پیدا می کند؛ چراکه این روزها کمتر کسی برای خرید محصول موردنیازش سراغ فروشگاه ها می رود. به علاوه، منطق تاسیس فروشگاه با دراپ شیپینگ در تضاد است؛ چراکه نیازمند خرید یا دست کم اجاره مغازه خواهد بود. در حالی که هدف اصلی در دراپ شیپینگ کاهش هزینه هاست!
اگر از ما می شنوید، بهترین روش برای دراپ شیپینگ سرمایه گذاری بر روی شبکه های اجتماعی یا تاسیس سایت است. اینطوری شما با هزینه ای به مراتب کمتر ماجراجویی تان در دنیای کارآفرینی دیجیتال را شروع خواهید کرد.
طراحی پادکست: پیش به سوی علایق شخصی
کارآفرینانی که با عشق و علاقه عجیبی سر کار حاضر شده و حتی بیشتر از هشت ساعت در طول روز کار می کنند، معمولا تعجب دیگران را برمی انگیزند. خب چرا کسی باید قید تفریح های مختلف را بزند و دائما کار کند؟ جواب ساده است: کارآفرینان بزرگ کارشان را به مثابه تفریح اصلی زندگی می بینند!
قبول دارم درک کار روزمره به عنوان تفریح کمی سخت به نظر می رسد، اما اگر انتخاب درستی برای کارآفرینی دیجیتال کرده باشید، دیگر لازم نیست دائما با خودتان کلنجار بروید. یکی از کارهایی که ارتباط نزدیکی با سلیقه شخصی افراد دارد، طراحی پادکست است. این روزها مردم از هر فرصتی برای گوش دادن به پادکست ها استفاده می کنند. از موضوعاتی نظیر ورزش گرفته تا رویدادهای اجتماعی و اقتصادی، کلی پادکست دم دست من و شماست تا به تازه ترین اخبار یا حتی تحلیل ها دسترسی پیدا کنیم. اگر به این فهرست پادکست های فانتزی با محوریت سرگرمی را هم اضافه کنیم، آن وقت فهرستی بی نظیر خواهیم داشت.
تنها ابزاری که در این میان برای کارآفرینی دیجیتال لازم دارید، یک میکروفون با کیفیت و همچنین ایده ای طلایی برای تولید محتواست. خب انتظار ندارید که کاربران پادکست کلیشه ای شما را روی هوا ببرند؟
فرمول درجه یکی برای یافتن ایده اصلی پادکست ها بر این است که شما اول از همه باید سراغ توفان ذهنی بروید. منظور ما از توفان ذهنی کنار هم قرار دادن تمام ایده های ذهنی تان در مدت زمانی کوتاه است. سپس باید از بین کلی ایده درهم نمونه های مناسب را شناسایی کنید. این طوری خیلی راحت کارتان را شروع کرده و دیگر لازم نیست دردسر زیادی را تحمل کنید. یادتان باشد، شما برای انتخاب ایده اصلی نباید خیلی خودتان را به دردسر بیندازید. همین که سراغ ایده هایی بروید که با علایق شخصی تان هماهنگی داشته باشد، کافی خواهد بود.
در مرحله بعدی باید نیم نگاهی به سلیقه مخاطب تان هم داشته باشید. خب اگر ایده موردنظر شما هیچ طرفداری در دنیا نداشته باشد، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. اجازه دهید با هم روراست باشیم، شما در این بخش باید حد وسط میان سلیقه شخصی و خواسته مخاطب را بگیرید. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان فشار آورده یا دردسرهای زیادی را متحمل شوید.
یادتان باشد، پادکست به عنوان کارآفرینی دیجیتال شما قرار نیست از همان روز اول کلی سود برای تان به همراه داشته باشد. در عوض این کار وقت زیادی لازم دارد. به علاوه، هرچه کارتان جلو می رود، باید تجهیزات بهتری نیز برای خودتان تهیه کنید. وگرنه از نظر کیفیت نهایی اثرتان چنگی به دل نخواهد زد.
طراحی گرافیک: حوزه ای پرتقاضا در کارآفرینی دیجیتال
اگر دقت کرده باشید، فعالیت اغلب برندها بیشتر از اینکه در دنیای واقعی باشد، به شبکه های اجتماعی منتقل شده است. در این میان محتوای بصری حرف اول و آخر برای اثرگذاری بر روی مخاطب را می زند. به همین خاطر اگر شما آمادگی لازم برای تولید محتوای بصری را نداشته باشید، برندتان سه هیچ از رقبا عقب می افتند. نقش محوری طراحی های گرافیک برای کارآفرینی دیجیتال در این میان قابل چشم پوشی نیست!
طراحی گرافیک کاری نیست که آدم یک روزه یاد بگیرد. درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان طراحی المان های بصری کمپین ها را به افراد متخصص واگذار می کنند. حالا اگر در این میان شما مهارت خوبی در زمینه طراحی گرافیک داشته باشید، کلی فرصت شغلی دم دست تان خواهد بود.
بی شک کارآفرینان اصلا میانه خوبی با ریسک ندارند. به همین خاطر خیلی سخت با گرافیست های تازه کار همکاری می کنند. بنابراین شما مسیر ساده ای برای جلب نظر برندها نخواهید داشت. توصیه ما در این میان فراهم سازی نمونه کارهای مختلف و استفاده از دوره های کارآموزی است. اینطوری شما با خیال راحت کارتان را دنبال کرده و دیگر مدت زیادی در بازار دنبال شغل نخواهید گشت.
یادتان باشد، هر کاری در این دنیا که تقاضای زیادی داشته باشد، رقابت فشرده ای هم خواهد داشت. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای رقابت نفسگیر با دیگران آماده کنید. وگرنه خیلی زود اوضاع تان در بازار به هم می ریزد. متاسفانه برخی از گرافیست ها انتظار ندارند در بازار کار با رقابت فشرده رو به رو شوند. به همین خاطر خیلی زود انگیزه شان برای ادامه کار در بازار را از دست داده و دیگر حرکتی برای بهبود اوضاع انجام نمی دهند. پس به جای اینکه خیلی زود ناامید شوید، کمی بیشتر دنبال موقعیت کاری خوب بگردید. خب از قدیم گفته اند «جوینده یابنده است!».
طراحی دوره آموزش آنلاین: ورژن جدید کلاس های درس!
دوران کلاس های حضوری دیگر رو به پایان است. از وقتی کرونا تمام کسب و کارها و تعاملات روزمره مردم را تعطیل کرد، دیگر ارتباط حضوری معنای خودش را از دست داد. اگرچه اوایل عادت به تعاملات کاملا دیجیتال سخت بود، اما حالا دیگر همه مردم به آن عادت کرده اند. به طوری که الگوی دورکاری یا کار ترکیبی هم دیگر بدل به گزینه ای ماندگار شده است. در این میان شاید برنده اصلی آموزشگاه هایی بودند که دوره های آنلاین برگزار می کردند؛ چراکه حتی در سخت ترین شرایط کرونا و قرنطینه نیز به کارشان ادامه دادند؛ آن هم بدون اینکه مشکل خاصی برای شان ایجاد شود.
این روزها راه اندازی دوره های آموزش آنلاین به عنوان یکی از ایده های کارآفرینی دیجیتال اصلا کار سختی نیست. شما فقط باید اطلاعات لازم برای آموزش به دیگران را داشته باشید. بازاریابی را در نظر بگیرید که بعد از دو دهه فعالیت در بازار حالا قصد دارد از تجربه اش نهایت استفاده را ببرد. طراحی دوره آموزشی بازاریابی به طور آنلاین ایده ای جذاب برای بازاریاب کهنه کارمان خواهد بود.
فروشگاه کتاب دیجیتال: خداحافظی با قطع درخت ها
صنعت چاپ و نشر کتاب از نظر فرهنگی اهمیت بی نهایت زیادی دارد که می تواند در کارآفرینی دیجیتال مورد توجه قرار بگیرد. به طوری که خیلی از دست اندرکاران این حوزه انتظار حمایت های دولتی از کسب و کارشان را دارند. البته این حوزه عاری از انتقاد نیست.
چاپ کتاب به شیوه کلاسیک همیشه خطر قطع درختان و مشکلات زیست محیطی را به همراه دارد. درست به همین خاطر از وقتی ایده کتاب های الکترونیکی مطرح شده، خیلی از مردم دنیا برای حمایت از محیط زیست هم که شده از آن استقبال کرده اند. به طوری که این روزها مطالعه کتاب های دیجیتال بدل به بخشی از فرهنگ روزمره مردم در سراسر دنیا شده است.
بی شک هیچ کس در دنیا توانایی نگارش یک عالمه کتاب دیجیتال را ندارد. شما را نمی دانم، ولی من که به نویسنده های بی نهایت پرکار اصلا اعتماد ندارم. به همین خاطر ایده متفاوتی در این میان برای شما آماده کرده ایم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که هیچ وقت از پرسه زنی در کتابفروشی ها خسته نمی شوند، بد نیست به فکر راه اندازی نسل جدید کتابفروشی ها باشید. منظور ما کتابفروشی های دیجیتال است!
کتابفروشی های دیجیتال دقیقا همان خدمات نمونه های کلاسیک را در قالب کاملا آنلاین ارائه می کنند. به طوری که شما حتی برای مطالعه کتاب ها نیز لازم نیست کالای فیزیکی خریداری کنید. در عوض یک فایل کم حجم از کتاب در اختیارتان قرار می گیرد. نکته جالب اینکه کتاب های دیجیتال معمولا از نسخه های چاپی بی نهایت ارزان تر هم هستند. با این حساب شما هیچ مشکلی از نظر ترغیب مخاطب برای خرید کتاب های دیجیتال نخواهید داشت.
ساخت وبلاگ تخصصی: یک ایده کارآفرینی دیجیتال پرطرفدار برای نسل جوان
وبلاگ ها نزدیک به یک دهه قبل تا آستانه فروپاشی و محو شدن از دنیای دیجیتال هم پیش رفتند. با این حال امروزه اغلب جوانان دست کم یک وبلاگ تخصصی محبوب دارند که هر روز محتوایش را چک کنند. این تغییر شگفت انگیز از آن دست ماجراهایی است که باید پای تفاوت های بین نسلی گذاشت. ما اینجا قصد نداریم دلیل استقبال گسترده جوانان از وبلاگ ها را بررسی کنیم. در عوض حرف حساب مان استفاده از این موقعیت برای بهبود اوضاع تان است.
اگر شما مهارت یا تجربه خاصی دارید، می توانید آن را در قالب یک وبلاگ تخصصی در اختیار مخاطب قرار دهید. خوشبختانه این روزها راه اندازی وبلاگ به عنوان کارآفرینی دیجیتال اصلا هزینه خاصی روی دست آدم نمی گذارد. پس چه بهتر که هرچه سریع تر کارتان در این حوزه را شروع کنید.
ایجاد کانال یوتیوب: پیش به سوی یوتیوبر شدن!
یوتیوب پلتفرمی است که در طول سال های اخیر دامنه وسیعی از کاربران و حوزه کارآفرینی دیجیتال را به سوی خودش کشانده است. دلیل آن هم روشن است: هر نوع محتوایی که دل تان بخواهد در یوتیوب پیدا می شود.
این روزها اغلب دوره های آموزشی تخصصی به طور رایگان در یوتیوب پیدا می شود. شاید فکر کنید چنین دوره هایی به طور غیرقانونی در دسترس افراد قرار گرفته است. در این صورت باید خوشحال تان کنیم؛ چراکه اصلا پای سوءاستفاده از محتوا وسط نیست. خب مگر گوگل اصلا اجازه چنین کاری را می دهد؟
اصل ماجرا درباره جذابیت یوتیوب برای تولیدکنندگان محتوا مربوط به سیاست این پلتفرم برای پرداخت بخشی از درآمد تبلیغاتی اش به تولیدکنندگان محتواست. به همین خاطر اغلب مردم دوست دارند کانال یوتیوب برای خودشان راه انداخته و درآمدزایی کنند. البته گوگل به همه کاربران پول پرداخت نمی کند. در عوض شما باید اسم و رسمی برای خودتان به هم زده باشید و تعداد مشخصی از کاربران به کانال تان سابسکرایب کرده باشند.
بیشتر بخوانید: کارآفرینان مستقل و ابزارهایشان
موفقیت در یوتیوب مثل بیمه شبکه های اجتماعی است. در اینجا نیز کیفیت محتوا حرف اول و آخر را می زند. پس به جای اینکه خودتان را درگیر بحث های حاشیه ای کنید، بد نیست کمی درباره کیفیت محتوای تان به عنوان یک کارآفرینی دیجیتال فکر کنید. اینطوری به مرور زمان کانالی پرطرفدار در میان کاربران خواهید داشت که همه عاشقش هستند.