دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی بهاصطلاح استفاده از مدیاهای جدید در دنیای تجارت محسوب میشود که این نوع از بازاریابی تا حد زیادی متکی به شبکهاینترنت است و به همین خاطر عنوان دیجیتال مارکتینگ را از آن خود کرده است. درواقع میتوان گفت به کلیه اقداماتی که بهمنظور تبلیغ محصولات، خدمات، برندها و آنالیز رفتار مشتری در بستر اینترنت انجام میشود دیجیتال مارکتینگ گفته میشود.
اگر بخواهیم انواع دیجیتال مارکتینگ را با بازاریابی سنتی مقایسه کنیم، درواقع برعکس بازاریابی به روش سنتی، در بازاریابی به شیوه دیجیتال مارکتینگ، مشتریان بیشترین اهمیت را دارند به همین دلیل شرکتها با بهرهگیری از ابزارهای مختلف مثل وبسایت، ایمیل، موبایل و شبکههای اجتماعی برای آنالیز رفتار مشتریان تلاش میکنند. آنها هزینهی زیادی را متحمل میشوند تا تبلیغات خود را در وقت مناسب روی طیف گستردهای از کاربران منتشر کنند تا در آخر بتوانند مطلوبترین نتیجه را دریافت کنند.
بهرهوری بهینه از کلیه این امکانات در دنیای دیجیتال، میتواند راه مناسبی را برای توسعه یک تجارت در اینترنت ایجاد کند. به لحاظ دیگر، انواع دیجیتال مارکتینگ به بهرهوری مناسب از ابزارهای دیجیتالی برای ایجاد معماری و ساختار حرفهای در بستر اینترنت و گسترش آنها از متد هدفگذاری و تعیین برنامه مناسب در این حوزه محسوب میشود. وقتی نوبت به انتخاب نوع دیجیتال مارکتینگ میرسد، سؤالاتی مطرح میشود: چرا میخواهید از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و سعی میکنید با تلاشهای بازاریابی خود به چه کسی برسید؟ جواب این سؤالات به شما کمک میکند قالبها و کانالهای مناسب را برای دستیابی به اهداف خود انتخاب کنید.
انواع دیجیتال مارکتینگ
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی موتورهای جستجو
- نمایش تبلیغات
- بازاریابی موبایلی
- بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی
- بازاریابی ایمیلی
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- بازاریابی وابسته
- بازاریابی ویدیویی
- بازاریابی صوتی
در این میان بعضی از مواردی که به بازاریابی اینترنتی مرتبط هستند عبارتاند از بازاریابی ویروسی، بازاریابی درونگرا یا جاذبهای، بازاریابی چریکی، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا و شبکههای اجتماعی و… است که ما در ادامه به بررسی اعم آنها خواهیم پرداخت.
بازاریابی ویروسی
با توسعه شبکههای اجتماعی و بهرهوری مردم از آنها و افزایش ضرورت رسانههای اجتماعی، تبلیغات به شیوه دهانبهدهان و به اشتراک گذاشتن رسانههای اجتماعی بهوسیله اشخاص، اهمیت زیادی پیدا کرده است. بهرهوری از بازاریابی ویروسی و تولید رسانههای اجتماعی به شکلی که سبب شود اشخاص جامعه بیشتر در مورد آن تبادلنظر کنند و رسانههای اجتماعی شما را به اشتراک بگذارند در حال توسعه است و جزو متدهای بازاریابی اینترنتی بهحساب میآید.
تبلیغات دهانبهدهان با استفاده از تأثیر شبکهای اینترنت بهصورت آنلاین توسعه پیدا میکند و اینکه شما با این روش به تعداد زیادی از افراد دسترسی پیدا میکنید، بسیار عالی است. از دیدگاه بازاریابی، در فرایند بازاریابی ویروسی افراد تشویق میشوند اطلاعات بازاریابی خوبی را بگیرند و منتقل کنند. اطلاعاتی که برحسبتصادف یا بهصورت برنامهریزی شده مطلوب شخص هستند.
بازاریابی درونگرا یا جاذبهای
بازاریابی درونگرا و شیوههای متفاوت مرتبط با آن، بر این پایه بنا شدهاند که بهجای اینکه فروشنده به دنبال مشتری باشد، مشتری به فروشنده مراجعه کند و از طریق شیوههای مختلف مثل سئو، بازاریابی محتوا و… وبسایت شما بتواند مخاطب موردنظر را به سمت خود جذب کند.
بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی یک استراتژی تبلیغاتی است که بر تاکتیکهای بازاریابی ارزانقیمت غیرمتعارف تمرکز میکند و حداکثر نتایج را به ارمغان میآورد.
بهرهوری از شیوههای خلاقانه برای معرفی محصول به مشتری، به شیوهای که توجه او را جلب کند و سبب شود که مشتریان در خصوص برند شما صحبت کنند را بازاریابی چریکی میگویند. بازاریابی چریکی یک استراتژی تبلیغاتی است که روی تاکتیکهای بازاریابی ارزانقیمت و غیرمتعارف تمرکز میکند که حداکثر نتایج را به ارمغان میآورند.
بازاریابی چریکی اغلب برای کسبوکارهای کوچک ایدئال است که نیاز دارند بدون اینکه هزینههای هنگفتی بکنند به مخاطبان فراوان برسند. این شیوه همچنین توسط شرکتهای بزرگ در کمپینهای مردمی مورداستفاده قرار میگیرد تا کمپینهای رسانههای جمعی را تشویق کنند. افراد نیز این سبک بازاریابی را بهعنوان راهی برای یافتن شغل یا کار بیشتر مورداستفاده قرار دادهاند.
بازاریابی در شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا و بازاریابی در شبکههای اجتماعی نیز از اجزای حیاتی انواع دیجیتال مارکتینگ هستند.
در حقیقت بازاریابی اینترنتی قدمبهقدم با مشتری در حرکت است. چند مثال از انواع دیجیتال مارکتینگ را در ادامه با هم بررسی میکنیم.
بازاریابی با استفاده از شبکههای اجتماعی Social Network Marketing
در این متد با بهرهگیری از نرمافزارهای ارتباطجمعی مانند فیسبوک، تلگرام، توییتر و… صورت میگیرد در این شیوه از بازاریابی معیار، شناساندن نام برند خود و خدمات خود به افراد و ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطبان و بالفعل کردن مشتریان بالقوه است. در این متد که شکلی از بازاریابی دهانبهدهان است کاربران با به اشتراکگذاری نظرات خود این نوع تبلیغ را توسعه میدهند؛ بهعلاوه از دیگر اهداف این متد لینکدهی و به اشتراکگذاری تصاویر و ویدئوهای خود و بالابردن ترافیک وبسایت است. دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی محتوایی Content Marketing
بازاریابی محتوا شامل ایجاد و توزیع محتوا -متن، تصاویر- است که بهجای انتقال مستقیم پیام تبلیغاتی، برای مخاطبان شما ضمن جلب توجه بیشتر، ارزش میآفرینند. اگر در B2C (ارتباط مستقیم کسبوکار با مصرفکننده) هستید، «محتوا» میتواند به معنای پستهای رسانههای اجتماعی، مقالات وبلاگ و ویدیوهای سرگرمکننده باشد. اگر در B2B (ارتباط کسبوکار با فروشندگان) هستید، ممکن است بیشتر مقالات یا گزارشها، وبینارها و فیلمهای آموزشی را شامل شود.
بازاریابی محتوا شیوهای از بازاریابی است که در آن سعی در ارائه محتوایی است که بتواند با پایینترین و مناسبترین کلمات، مطلوبترین و ژرفترین تأثیر را بر مخاطبان گذاشته و کاربران از راه کانالهای ارتباطجمعی به انتشار این محتوا بپردازند و مشتریان را به سمت وبسایت شما سوق دهند. درواقع هدف از بازاریابی محتوا، جذب کردن مخاطبان تعریفشده، حفظ آنها و تعامل با آنهاست.
در بازاریابی محتوا ارائهشده میتواند در فرمت مختلفی چون اخبار و تحلیل آن، ویدیو، کتاب الکترونیکی، راهنما، اینفوگرافیک، پرسشها و پاسخها، مقالهها و تصاویر و… تولید و منتشر شود.
سه فاکتور اصلی در بازاریابی محتوا وجود دارد که شامل استراتژی محتوا، تولید محتوا و انتشار محتوا است. در این حلقه، مهمترین آیتم تولید محتوا است. از اینرو اهمیت سفارش تولید محتوا بیشازپیش برجستهتر میشود به این دلیل که اگر حتی استراتژی بر مبنای تولید محتوایی بینقص و کامل تدوین شده باشد اما از طریق تولید محتوای اثربخش و متناسب با نیاز مخاطبان، با قدرت پیادهسازی و اجرا نشده باشد، عملاً فرایند بازاریابی محتوا ناموفق خواهد ماند و متعاقباً پس از انتشار آن محتوا نیز موفقیتی حاصل نخواهد شد.
شناخت اهداف تولید محتوا در زمان سفارش تولید محتوا ضروری است. اهداف اصلی تولید محتوا شامل موارد ذیل است:
- بهمنظور ترغیب مخاطبان به تعامل در کاری؛
- هدف آموزشی در زمینههای کاربردی و تخصصی؛
- با نیت سرگرمی و لذت بردن مخاطبان؛
- بهمنظور آگاه کردن و اطلاعرسانی به مخاطبان.
متقاضیان معمولاً پارامترهای متنوعی را هنگام سفارش تولید محتوا در نظر میگیرند؛ ازجمله:
- قیمت تولید محتوا مورد سفارش اعم از مباحث تخصصی و غیرتخصصی؛
- سابقه و کیفیت تولید محتوای الکترونیکی در شرکت تولید محتوا؛
- بیهمتا بودن و ناب بودن محتوای تولیدشده فارغ از هزینه تولید محتوا؛
- منطبق بودن محتوای تولیدشده با یکی از روشهای تولید محتوا استاندارد؛
- خدمات تولید محتوا بهموقع و رقابتی و قابلمقایسه با نمونه تولید محتوا مرغوب و تعرفه تولید محتوا معقول.
نمایش تبلیغات
نمایش تبلیغات شیوه دیگری از تبلیغات است که برای کاربران راحتتر و قابلفهمتر و تأثیرگذاری عمیقتری دارد. بهطور مثال banner نوعی از این تبلیغات است که مؤثر شناخته میشود اما بدون هزینه نیست.
بازاریابی ایمیلی Email Marketing
بهرهوری از امکانات ایمیل، برای آگاهسازی و برقراری ارتباط با مخاطبان از اهمیت زیادی برخوردار است، به این دلیل ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی و متدهای متفاوت با این حوزه مثل ایجاد صفحه فرود یا همان لندینگپیج میتوانند به شما در طراحی و اجرای یک کمپین موفق دیجیتال مارکتینگ یاری شایانی بکنند.
ایمیل مارکتینگ یکی از مرسومترین شیوه بازاریابی اینترنتی است که با طراحی سایت مناسب، صفحه فرود سایت و ارسال مرتب ایمیل به مشتریان میتوانید تعداد مشتریان بالقوه زیادتری را جذب کنید. از اهداف آن نیز میتوان به شناساندن برند به مشتریان، اطلاعرسانی به مشتریان تا از جدیدترین محصولات و خدمات شما باخبر شوند.
باید توجه داشت زمانی که مشتریان وارد سایت شما میشوند وایمیل خود را در اختیارتان قرار میدهند در حقیقت علاقهمندی خود را به سایت نشان دادهاند و شما حتی با خارج شدنشان از سایت در صورت داشتن ایمیلشان میتوانید آنها را به سایت خود برگردانید.
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ نوع دیگری از انواع دیجیتال مارکتینگ است که بهوسیله ایمیل انجام میپذیرد. در این نوع بازاریابی میتوان کالا یا خدمات را از طریق ایمیل به مخاطبان موردنظر معرفی کرد.
یکی از دلایل محبوب شدن ایمیل مارکتینگ، امکان ارزیابی رفتار کاربرانی است که برایشان ایمیل ارسال میشود، در این نوع بازاریابی همهچیز قابل ارزیابی و البته قابل بهبود است. بازگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ بین رسانههای تبلیغاتی دنیا بیشترین مقدار را دارد.
مزایای بازاریابی ایمیلی: بازاریابی ایمیلی به چند دلیل در بین شرکتها محبوب شده است:
- بازاریابی ایمیلی بهطور قابلتوجهی ارزانتر و سریعتر از پست سنتی است، عمدتاً به این دلیل که با ایمیل، بیشتر هزینهها بر عهده گیرنده است.
- شرکتها و سازمانهایی که حجم زیادی از ایمیلها را ارسال میکنند میتوانند از ESP (ارائهدهنده خدمات ایمیل) برای جمعآوری اطلاعات در مورد رفتار گیرندگان استفاده کنند. نتایج بهدستآمده از پاسخهای مصرفکنندهها به بازاریابی ایمیلی به کسبوکارها و سازمانها کمک میکند تا رفتار مصرفکننده را درک کنند و از آن در برنامهمریزیهای آتی کسبوکار خود استفاده کنند.
- بسیاری از افراد حداقل روزی یکبار صندوق ورودی ایمیل خود را چک میکنند، یا خود ایمیل ارسال میکنند.
معایب بازاریابی ایمیلی
- تعداد ایمیلهایی که مصرفکنندهها در طول روز از شرکتهای مختلف دریافت میکنند ممکن است زیاد شود و حوصله آنها را سر ببرد.
- شرکتهایی که به استفاده از یک برنامه بازاریابی ایمیلی میپردازند باید اطمینان حاصل کنند که برنامههایشان قوانین اسپم را نقض نمیکند.
بیشتر بخوانید: ۵ اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ و نابودی کسب و کارها
بازاریابی در موتورهای جستجو Search Engine Marketing
در این متد با بهرهگیری از شیوههای طراحی سایت و سئو برای بهبود موقعیت سایت موردنظر تلاش میشود تا با بالا بردن جایگاه سایت در نتایج جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول کاربران سریعتر و راحتتر به سایت وارد شوند. بهینهسازی به دو شیوه بهینهسازی داخلی و بهینهسازی خارجی است. در بهینهسازی داخلی به کار بردن درست کلمات کلیدی، لینکهای داخلی و کلاً بر طراحی سایت اشاره دارد ولی بهینهسازی خارجی مثل لینکهایی است که به سایت شما داده میشود.
در بازاریابی موتورهای جستجو بازاریابی از راه بروزرها به دو روش سئو و به ازای هر کلیک صورت میپذیرد. این حالت در سئو مربوط به طراحی سایت مناسب است ولی در شکل تبلیغات کلیکی شما مبلغی را به موتورهای جستجو پرداخت میکنید و سایت شما در بخش تبلیغات نشان داده خواهد شد. در این شیوه هزینه به ازای هر کلیکی که کاربر بعد از جستجو در موتورهای جستجو روی تبلیغات شما دارد، محاسبه میشود.