اگرچه سال ۲۰۲۰ با شیوع ویروس کرونا به بدترین شکل برای زمینه های مختلف تجارت در حال پیگیری است، با این حال این امر باعث نخواهد شد تا از بررسی ترندهای مهم سال و بازاریابی دیجیتال غافل شویم. درواقع این شرایط سخت نیز زمانی به صورت کامل از بین خواهد رفت و اکنون نشانه های کمرنگ شدن آن در بسیاری از کشورها به چشم می خورد. توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر، وارد یک دهه جدید شده ایم که براساس آن نیاز است تا تغییراتی در تمامی حوزه ها شکل گیرد. در این رابطه بازاریابی دیجیتال را می توان یکی از حیاتیترین بخش ها برای هر برندی دانست. در ادامه به بررسی ۵ ترند مهم سال، خواهیم پرداخت.
۱- بازاریابی ایمیلی از بین خواهد رفت
اگرچه بازاریابی ایمیلی هماکنون یک روش رایج محسوب می شود، با این حال آمارها حاکی از روند رو به کاهش میزان تاثیر آن دارد. درواقع این فعالیت برای کاربران بیشتر شبیه به یک اقدام مزاحم است. به همین خاطر نشانه های جدی پایان این شیوه، به چشم می خورد.
به همین خاطر پیشبینی می شود که تا پایان سال، حداقل برندهای بزرگ این شیوه را به صورت کامل کنار گذاشته و روشهای جدیدتری جایگزین آنها شود. درواقع روند نزولی این شیوه از زمانی شروع شده است که شبکه های اجتماعی، مورد توجه جدی مخاطبین قرار گرفت. با این حال بعید است که این شیوه امسال به صورت کامل نابود شود.
۲- همکاری با اینفلوئنسرها مورد توجه همگان قرار می گیرد
اگرچه در حال حاضر تنها برخی از برندها با اینفلوئنسرها به عنوان پادشاهان شبکه های اجتماعی همکاری دارند، با این حال تا پایان سال شاهد همکاری گسترده و حتی طولانی مدت نیز خواهیم بود. این امر از چند منظر برای برندها بسیار مهم خواهد بود.
نخست آنکه همکاری با این افراد به هزینه به مراتب کمتری در مقایسه با سلبریتی ها نیاز داشته و آنها به علت پایگاه قدرتمند خود در شبکه های اجتماعی امکان انجام اقدامات تبلیغاتی جذاب تری را دارند. همچنین پیش بینی ها حاکی از آن است که میکرواینفلوئنسرها روزهای طلایی را سپری خواهد کرد. در نهایت با افزایش تقاضا، شاهد افزایش چشمگیر تعداد فعالان حرفه ای شبکه های اجتماعی خواهیم بود.
۳- استفاده از Chatbot الزامی خواهد شد
هنگامی که یک قابلیت جذاب ارائه شود، نیاز مخاطب براساس آن تغییر پیدا خواهد کرد. در این رابطه Chatbot یکی از این موارد است که امکان فعالیت را برای مشتری، بسیار ساده می کند. با این حال برای استفاده از این قابلیت، برندها باید بسترهای لازم را ایجاد کرده باشند. بدون شک ویروس کرونا نیز باعث شده است تا توجه به فروش اینترنتی نیز تشدید پیدا کند. به همین خاطر پیش بینی می شود که تعداد برندهایی که از این قابلیت استفاده می کنند، تا پایان سال رشدی سه برابری را داشته باشد که رقم قابل توجهی محسوب می شود.
۴- تبلیغات کلیکی وارد مرحله جدیدی می شود
در حال حاضر اگرچه این شیوه تبلیغاتی بسیار کارآمد ظاهر شده است، با این حال برندها باید اقداماتی نظیر بروز کردن اطلاعات را انجام دهند. با این حال گوگل در حال پیاده سازی طرحی است که براساس آن، اطلاعات لازم به صورت خودکار، به روزرسانی خواهد شد. درواقع شاهد اتوماتیک شدن تقریبا تمامی اقدامات در این زمینه خواهیم بود که باعث می شود تا تمایل افراد به استفاده از این بخش، افزایشی چشمگیر را پیدا کند.
۵- تولید محتوای ویدئویی به رایج ترین اقدام بازاریابی دیجیتال تبدیل خواهد شد
اگرچه در حال حاضر ویدئو در صدر علایق مخاطب قرار دارد، با این حال هنوز هم فعالیت همه برندها در این زمینه چندان چشمگیر نبوده و تنها برندهای بزرگ فعالیت های مناسبی را دارند. با این حال تا پایان سال اوضاع تغییرات جدی را پیدا خواهد کرد. درواقع شرایط به نحوی رقم خواهد خورد که در ابتدای سال آینده، ویدئو به رایج ترین اقدام هر برندی حداقل در کشورهای پیشرفته تبدیل می شود.
با توجه به این امر که شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و پینترست نیز به دنبال استفاده بیشتر از این نوع محتوا هستند، این پیشبینی را نیز باید کاملا درست دانست. با این حال در صورتی که روند بهبود شرایط در اثر ویروس کرونا تداوم نداشته باشد، ممکن است تحقق این ترندها به سال آینده موکول شود.
منبع: فرصت امروز