ما در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به برندینگ سازگار با محیط زیست را به طور اصولی مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم دوست دارید وارد این حوزه شوید، بد نیست در ادامه با ما همراه شده و این کار را به طور اصولی یاد بگیرید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کمربندها را محکم ببندید تا تخته گاز کارمان را شروع کنیم.
در سال های اخیر، مشتریان به طور فزاینده ای به دنبال محصولات و خدماتی هستند که سازگار با محیط زیست باشند. این امر به دلیل افزایش آگاهی از مسائل زیست محیطی و همچنین تمایل مردم به حمایت از کسب وکارهایی است که ارزش های آنها در زمینه مسائل محیط زیستی را منعکس می کنند.
مثلا وقتی یک مشتری دنبال خرید محصولی مثل نوشیدنی انرژی زاست، به غیر از کیفیت خودِ محصول به نکاتی مثل نحوه تهیه محصولات و همچنین اثرات تولید آن بر روی طبیعت هم فکر می کند. به همین دلیل فرآیند خرید از سوی آنها در طول سال های اخیر بیش از هر زمان دیگری پیچیده شده است.
برندینگ سازگار با محیط زیست یکی از استراتژی هایی است که نتیجه طبیعی توجه عمومی به مسائل مربوط به محیط زیست است. در این میان برندهایی که سریع تر دست به کار شده و انتظارات مشتریان در این رابطه را برآورده کنند، زودتر از رقبا به خط پایان این رقابت نفسگیر خواهند رسید. این نکته ای است که در طول سال های اخیر طرفدارهای زیادی هم پیدا کرده است. به طوری که برخی از برندها از سال ها قبل خودشان را با این تغییر بزرگ هماهنگ کرده اند.
برندینگ سازگار با محیط زیست، فرآیندی است که طی آن کسب و کارها از طریق مسئولیت اجتماعی شرکتی، خود را به عنوان یک برندی که به محیط زیست اهمیت می دهد، معرفی می کنند. این امر می تواند از طریق اقدامات مختلفی مانند استفاده از مواد اولیه پایدار، کاهش تولید زباله یا حمایت از اهداف زیست محیطی انجام شود. نکته کلیدی در این میان یافتن تکنیک هایی است که با کمترین هزینه یک کسب و کار را وارد جریان برندینگ سبز می کند.
ما در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به برندینگ سازگار با محیط زیست را به طور اصولی مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم دوست دارید وارد این حوزه شوید، بد نیست در ادامه با ما همراه شده و این کار را به طور اصولی یاد بگیرید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کمربندها را محکم ببندید تا تخته گاز کارمان را شروع کنیم.
تکنیک های برندینگ سازگار با محیط زیست
استراتژی برندینگ سازگار با محیط زیست در طول سال های اخیر با اسم های مختلفی شناخته شده است. احتمالا مفاهیمی مثل برندینگ سبز یا پایدار چندباری به گوش شما خورده و شاید کمی هم درباره شان کنجکاو شده باشید. راستش را بخواهید، این مفاهیم تقریبا به یک نکته مشترک اشاره دارند و آن تولید محصولات به شیوه ای است که کمترین ضرر را برای محیط زیست داشته باشد.
زمانی نه چندان دور شرکت های بزرگ فقط به فکر تولید محصولات با کمترین قیمت ممکن بودند. در این میان میزان تولید آلودگی آخرین نکته ای بود که توجه کارآفرینان را جلب می کرد. تازه آن هم در صورتی که همه کارها درست پیش می رفت و فرصتی برای فکر کردن به این مسئله باقی می ماند!
همانطور که در مقدمه مقاله گفتیم، این روزها مشتریان به میزان پایبندی برندها به مسئله حمایت از محیط زیست توجه ویژه ای دارند. به همین خاطر ما در این بخش دنبال برخی از اصول کلیدی برای موفقیت کسب و کارها در اجرای برندینگ سبز هستیم. اشتباه نکنید، قرار نیست در این مقاله با انبوهی از توضیحات تخصصی یا پیچیده رو به رو شوید. خب ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار بحث های ساده و کاربردی هستیم. به همین خاطر در این مقاله هم این سنت را حفظ کرده ایم و طوری به دل ماجرا می زنیم که به راحتی صفر تا صد برندینگ سبز را متوجه شوید.
اجازه دهید با همین مقدمه کوتاه یک راست برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این هم تکنیک های کلیدی برای برندینگ سازگار با محیط زیست.
اعلام تعهدات: اولین قدم به سوی تغییر
وقتی شما قصد اجرای یک استراتژی تازه را دارید، باید به طور ضمنی آماده تغییرات اساسی نیز باشید. این دقیقا همان نقطه ای است که بسیاری از برندها را به دردسر می اندازد؛ چراکه مدیران معمولا دوست دارند فقط در حد حرف از محیط زیست حمایت کنند. این در حالی است که مشتریان خواستار اقدامات عملی در این رابطه هستند. ماجرا جالب شد، نه؟
اولین و مهمترین قدم در برندینگ سازگار با محیط زیست، تعهد به پایداری است. این بدان معناست که کسب و کارها باید اقداماتی را انجام دهند که به طور واقعی تاثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشد.
اجازه دهید از یک مثال مناسب در این رابطه استفاده کنیم. این روزها شمار هرچه بیشتری از برندها برای بسته بندی محصولات شان سراغ مواد اولیه قابل تجدید یا بازیافتی می روند. شاید فکر کنید این اقدام فقط در راستای کاهش هزینه هاست، اما در مواردی که استفاده از مواد بازیافتی گران تر هم تمام می شود، برندها به این نکته توجه نشان می دهند؛ چراکه مشتریان چنین خواسته کلیدی را دارند.
تعهد به پایداری را که کنار بگذاریم، شما باید به فکر مشتریان تان هم باشید. یک مثال ساده در این میان استفاده از تجهیزاتی در خط تولید است که آلاینده های کمتری وارد طبیعت می کند. این اصل نه تنها برای مجاب کردن سازمان های زیست محیطی، بلکه اقدامی کلیدی برای بهبود کیفیت زندگی مشتریان است. فکر می کنم حالا دیگر دلیل محبوبیت برندهای سازگار با محیط زیست را متوجه شده باشید.
بی شک شروع تغییرات در هر سطحی به راحتی صورت نمی گیرد. به همین خاطر شما باید انگیزه کافی برای انجام این کار را داشته باشید. وگرنه وسط راه کل انگیزه تان را از دست داده و پروژه تان نیمه تمام خواهد ماند.
عملکرد شفاف: جایی برای روراستی!
شما شاید برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف فرصت زیادی داشته باشید، اما اگر با آنها روراست نباشید خیلی زود اعتمادشان را به طور کامل از دست خواهید داد. آن وقت دیگر هیچ کس به اقدامات و کمپین های شما نگاه هم نخواهد کرد.
مشتریان باید بتوانند به راحتی بفهمند که کسب و کار شما چگونه به محیط زیست اهمیت می دهد. برای این کار، باید اقدامات خود را به طور واضح و شفاف به مشتریان اطلاع دهید. این درست همان جایی است که تیم روابط عمومی و حتی بازاریابی وارد میدان می شوند.
برندها معمولا برای رقابت با هم از ابزار بازاریابی نهایت استفاده را می برند. خب وقتی شما در این رابطه عملکرد خوبی دارید، چرا کمی بحث های زیست محیطی را چاشنی کار نمی کنید؟ اینطوری فرصت بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب خواهید داشت.
ماموریت شما در اینجا کاملا روشن است. بد نیست در لابه لای کمپین های بازاریابی تان برخی نکات آموزشی درباره حفاظت از محیط زیست را بیان کنید. اینطوری کلی مطلب آموزشی به مخاطب تان یاد داده و دیگر لازم نیست نگران سطح اثرگذاری تان بر روی مخاطب باشید.
تکنیک دیگری که در این میان می توانید روی آن حساب کنید، اطلاع رسانی به مخاطب هدف درباره اقدامات تان برای کاهش آلایندگی خط تولیدتان است. البته برخی از برندها در این میان خط تولید مشخصی ندارند. خب در این صورت اصلا جای نگرانی نیست؛ چراکه می توانید به مشتریان درباره همکاری تان با برندهای متعهد به حفاظت از محیط زیست اطلاع رسانی کنید . ماجرا جالب شد، نه؟
وظیفه بخش روابط عمومی در این میان، اطلاع رسانی سریع و خودمانی به مشتریان است. خب همه فعالیت های شما که نباید در قالب کمپین های بازاریابی یا تبلیغات پرهزینه به اطلاع مخاطب برسد. در عوض می توانید به سادگی هرچه تمام تر در قالب تماس تلفنی یا ایمیل های معمولی با مخاطب در ارتباط باشید.
واقع بینی: اصلی فراموش شده
به نظر شما برندی در دنیا هست که کاملا سازگار با محیط زیست فعالیت کرده و هیچ آسیبی به طبیعت در فرآیند تولید محصولاتش نرساند؟ این سوالی است که برای خیلی از کارآفرینان چالش برانگیز محسوب می شود.
راستش را بخواهید، ما در روزنامه فرصت امروز هیچ برندی را سراغ نداریم که به طور کاملا ایده آلی سازگار با محیط زیست باشد. به همین خاطر سختگیری در این حوزه فقط دست و پای شما را خواهد بست. پس بهتر است به جای اینکه خودتان را اذیت کنید، کمی سختگیری تان را کم کرده و از عینک واقع گرایی استفاده کنید. اینطوری دردسرهای کمتری هم جلوی پای تان قرار می گیرد.
لازم نیست که کسب و کار شما یک برند کاملا پایدار باشد. در عوض می توانید به ساده ترین شکل ممکن گام به گام به سوی هدف تان پیش بروید. این کار نه تنها بار مالی و مسئولیت کمتری روی دوش شما قرار می دهد، بلکه اثرگذاری اقدامات تان پیش مشتری را نیز دوچندان خواهد کرد.
اگر شما هم جزو آن دسته از کارآفرینانی هستید که خیلی زود تحت تاثیر شرایط تازه قرار گرفته و گاهی برنامه ریزی های افراطی انجام می دهید، بد نیست کمی با خودتان تمرین صبر و شکیبایی کنید. وگرنه اصلا بعید نیست ماجراجویی تان در عرصه کسب و کار خیلی زود به پایان برسد.
استفاده از داستان سرایی: راهی به سوی قلب مشتریان
داستان های جذاب انگیزه زیادی در مخاطب ایجاد می کند. فرقی ندارد شما در چه سطحی به دنبال داستان سرایی هستید، همین که ماجرایی جذاب برای مخاطب آماده کنید، یک سر و گردن از رقبا جلو خواهید افتاد.
داستان سرایی می تواند ابزاری قدرتمند برای ارتباط با مشتریان باشد. شما باید تجربه های خود را در مورد اقدامات پایدار خود به اشتراک بگذارید و به مشتریان نشان دهید که چگونه به محیط زیست کمک می کنید.
قبول دارم داستان سرایی درباره اقدامات برندها در مسیر پایداری بیشتر چندان ساده نیست، اما شما در این مسیر تنها نیستید. بد نیست قبل از هر کاری یک جست وجوی کوتاه درباره عملکرد بقیه برندها در این حوزه انجام دهید. این طوری وضعیت کلی دست تان می آید و چه بسا ایده های خوبی برای داستان سرایی پیدا کنید.
یادتان باشد، داستان شما قبل از انتشار باید بارها و بارها بازبینی شود. به همین خاطر باید قبل از اینکه داستان تان را باعجله منتشر کنید نظرات دیگران در این میان را هم جویا شوید. اینطوری داستان تان با عیب و نقص کمتری به دست مخاطب خواهد رسید.
نکته نهایی اینکه داستان شما باید ارتباط مستقیمی با مسائل محیط زیستی داشته باشد. مثلا بد نیست سراغ ترفندهای داغ و بحث برانگیز این حوزه بروید. چنین کاری داستان شما را خیلی زود در صدر اخبار قرار داده و کاربران در شبکه های اجتماعی درباره اش حسابی صحبت خواهند کرد. خب مگر برای جلب نظر مشتریان دیگر چه چیزی لازم دارید؟
مزایای برندینگ سازگار با محیط زیست
هر استراتژی در دنیای بازاریابی و کسب و کار مزایای خاص خودش را دارد. وگرنه هیچ کس حتی سراغش را نخواهد گرفت. حالا که با تکنیک های برندینگ سازگار با محیط زیست آشنا شدید، بد نیست نیم نگاهی به مزایای آن هم داشته باشیم. این امر به آنها کمک می کند تا کارتان را بسیار بهتر دنبال کنید. خب اجازه دهید بدون هیچ وقت تلف کردنی یک راست برویم سر اصل مطلب.
جذب مشتریان جدید
مشتریانی که به محیط زیست اهمیت می دهند، تمایل بیشتری برای خرید از برندهای سازگار با محیط زیست دارند. درست به همین خاطر شما باید استفاده از استراتژی برندینگ سازگار با محیط زیست را به چشم نوعی سرمایه گذاری برای آینده برندتان نگاه کنید. اینطوری کارتان در بازار خیلی راحت تر پیش رفته و دیگر با سختگیری زیاد مشتریان رو به رو نخواهید شد.
اگر کارآفرینی را سراغ دارید که در شرایط کنونی بازار علاقه ای به همکاری با مشتریان بیشتر ندارد، ما را هم بی خبر نگذارید. باور کنید یا نه، امروز کارآفرینان از هر شیوه ای برای جذب مشتری بیشتر استفاده می کنند. به همین دلیل برندینگ با چاشنی سازگاری با محیط زیست ایده خوبی خواهد بود. شما با استفاده از این روش به راحتی فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب را داشته و در عین حال جا پای محکمی برای خودتان در آینده ترسیم خواهید کرد.
افزایش وفاداری مشتریان
یکی از چالش های اساسی تمام برندها در بازار مواجهه با مشتریانی است که در یک چشم به هم زدن قید آنها را میزنند. این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه بدون مشتریان هیچ کسب و کاری در بازار توان رقابت نخواهد داشت. درست به همین دلیل شما باید همیشه خودتان را برای افزایش وفاداری مشتریان آماده نگه دارید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
یکی از راه های افزایش وفاداری مشتریان توجه به انتظارات شان است. خب وقتی شما انتظارات آنها را مو به مو برآورده کنید، دیگر دلیلی برای بی توجهی آنها باقی نخواهد ماند. پس به جای اینکه لقمه را دور سرتان بگردانید، بد نیست کمی به فکر مسائل زیست محیط باشید. البته همانطور که قبلا گفتیم، شما باید نکاتی فراتر از ادعاهای صرف را مدنظر قرار دهید. وگرنه مخاطب نه تنها حرف تان را باور نخواهد کرد، بلکه شما را جدی هم نمی گیرد.
ارتقای برند
برندینگ سازگار با محیط زیست می تواند به ارتقای برند شما و ایجاد تصویری مثبت از آن کمک کند بنابراین نباید آن را دست کم بگیرید. تاثیری که این الگو بر روی برند شما دارد، در واقع نمایش تصویری متفاوت از آن به مخاطب هدف است. اینطوری شما می توانید بدون هیچ مشکلی کارتان در این حوزه را دنبال نمایید. یادتان باشد، شما قرار نیست تمام خاطرات و درک گذشته مشتریان از برندتان را تغییر دهید. در عوض هنرتان در این بخش استفاده از توانایی تان برای اثرگذاری متفاوت بر روی مخاطب تان است.
به زبان خودمانی، با عوض شدن نسل در دنیای کسب و کار، شما هم باید برندتان را تغییر دهید. حالا که مسائل زیست محیطی طرفدارهای زیادی دارد، بد نیست شما هم جایی برای خود و کسب و کارتان در این میان پیدا کنید. اینطوری شانس بیشتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت.
بیشتر بخوانید: نگاهی به اصول برندینگ سامسونگ
سخن پایانی
برندینگ سازگار با محیط زیست یا سبز یکی از آن ترندهایی است که در طول سال های اخیر طرفدارهای زیادی پیدا کرده است. بسیاری از کارآفرینان در این میان به سرعت دنبال ایجاد هماهنگی میان کسب و کارشان و اصول این استراتژی بوده اند. با این حال بدون یک برنامه دقیق تمام تلاش های شما نقش بر آب می شود. درست به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات در زمینه برندینگ سبز را به اتفاق شما مرور کنیم. حالا شما آمادگی کامل برای نقش آفرینی بی عیب و نقص در این حوزه را دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
منبع: فرصت امروز