به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نیازمند چیزی بیش از تنها راه اندازی یک کسب و کار یا تنها پیش رفتن در یک صنعت است، بلکه شامل خلق یک شرکت و یادگیری تبدیل شدن به یک مالک و اداره کننده موثر در آن است.
این پنج گام در موفقیت به عنوان یک کارآفرین کمک خواهد کرد:
یک کارآفرین باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد
همه کارآفرینان دقیقا مانند هم نیستند. به همین دلیل مهم است که نقاط قوت و ضعف شخصیتی و مهارتی خود را بشناسید. برای اینکه ببینید جایگاهتان کجاست از خود پرسش های زیر را بپرسید و به آن ها صادقانه پاسخ دهید.
تاکنون از چه چیز شغلتان بیشترین لذت را برده اید؟ از چه چیز شغلتان از همه بیشتر بدتان می آید؟
ذاتا در چه کاری مهارت دارید و در چه چیزی احتمال اینکه به تقلا بیفتید بیشتر است؟
نیاز دارید چه مهارت هایی را در آینده بهبود بخشید؟
چه چیزی را برای ارایه به عنوان یک کارآفرین دارید که ورای کارایی یک کارمند عادی است؟
کارآفرین چشم اندازش را مشخص می کند
جهت مخاطره ای که برای سرمایه گذاری در کسب و کار کرده اید، نیازمند ماموریت و چشم انداز هستید. هدف کلی شرکت شما چیست و امید می رود چه دستاوردی داشته باشد؟ چشم انداز شرکت برای آینده چیست؟ بیانیه شرکت در رابطه با چشم انداز یا شعار شرکت که کارکنان و مشتریان برای درک هدف شرکت از آن استفاده کنند، چیست؟
در کنار این، باید ماموریت و چشم انداز شخصی خود را نیز تعریف کنید. می خواهید به عنوان بنیانگذار شرکت به چه دستاوردی برسید؟
محصول یا خدماتی ارایه کنید که مناسب ماموریتتان باشد
به عنوان بنیانگذار یک کسب وکار، باید محصول یا خدماتی را برگزینید که متناسب با ماموریتتان باشد. این محصول یا خدمات باید چیزی باشد که برای مصرف کنندگان ضروری است و مشکلی را در زندگی آن ها از میان بر می دارد. اگر محصول یا خدماتی که مورد نیاز باشد ارایه نکنید، مشتریان به آسانی از شما خرید نخواهند کرد.
یک تیم از مشاوران مورد اعتماد تشکیل دهید
باید تیمی از مشاوران مورد اعتماد تشکیل دهید تا در کسب وکارتان به شما کمک کند. شما می توانید کارمندان را متناسب با نیازتان استخدام کنید اما مشاوران افرادی هستند که بطور مستقیم از سوی شرکت به استخدام در نمی آیند اما با وجود این بخشی از تیم شما هستند. شما می توانید این مشاوران را در صنعت مورد فعالیت تان از بین افراد دارای تجربه و موفق برگزینید. باید ببینید آیا آن ها علاقمند هستند که مربی شما شوند و به شرکت تان چیزهایی یاد دهند یا حتی به هیات مشاورانتان بپیوندند یا خیر.
حتی پیشنهاد می شود مشاورانی برای کسب وکار خود بیابید که در زمینه هایی مرتبط با کسب وکارتان موفق هستند.
بیشتر بخوانید:معضلات قانون قیمت گذاری ثابت کتاب
یک طرح تدوین کنید و پیگیر آن شوید
برای شرکت خود باید یک “بیزینس پلن” یا “طرح کسب و کار” داشته باشید و از آن دست نکشید. این طرح فقط ایده ای نیست که امید به تحقق آن دارید. بلکه برنامه ای حاوی جزییات است که در آن همه چیز بصورت خلاصه آمده است: از ماموریت شما گرفته تا چشم انداز، ارزش ها و محصولات و خدماتی که قصد ارایه آن ها را دارید. این طرح همچنین باید پیش بینی های مالی، استراتژی های بازاریابی و فهرستی از کارمندان بالقوه را نیز در خود داشته باشد.
همه این ها در ابتدای کار کمک می کند که آغازی پرقدرت را برای خود رقم بزنید. البته بخش مهم آغاز یک کسب وکار این است که آنقدر منعطف باشد که بتواند هر جا لازم بود طرح تان تغییر کند. بهتر است از ابتدا یک طرح حاوی جزییات اما انعطاف پذیر داشته باشید تا این که اصلا هیچ طرحی نداشته باشید.