۵ دلیل شکست یک کسب و کار

    0
    73
    شکست یک کسب و کار

    درواقع آگاهی کسب کردن خصوصا هنگامی که حاصل تجربیات افراد دیگر باشد، بدون شک نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت. در این زمینه دلایل اصلی شکست یک کسب و کار، بررسی خواهد شد.

    بدون تردید شروع یک کسب و کار برای هر فردی یک رویا محسوب می شود. درواقع با این اقدام شما می توانید به سبک مورد علاقه و در مسیر موردنظر، فعالیت داشته باشید. در این زمینه بسیاری از افراد عنوان می کنند که با حقوق کارمندی، نمی توان به نتیجه خاصی در زندگی دست پیدا کرد. اگرچه در ظاهر این اقدام، کاملا رویایی محسوب می شود. با این حال آمارها در این زمینه حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد کسب و کارهای نوپا، حتی موفق نمی شوند سال اول شروع فعالیت خود را به پایان برسانند.

    این آمار کاملا مخاطره آمیز بوده و نشان می دهد که شروع چنین فعالیتی، با ریسک های زیادی همراه است. با این حال این امر به معنای پایان کار نبوده و با رعایت چند نکته می توانید شانس موفقیت خود را چند برابر کنید. درواقع با آگاهی از دلایل شکست یک کسب و کار و عدم تکرار آن ها بدون شک ریسک بسیار کمی را خواهید داشت. درواقع آگاهی کسب کردن خصوصا هنگامی که حاصل تجربیات افراد دیگر باشد، بدون شک نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت. در این زمینه دلایل اصلی شکست یک کسب و کار، بررسی خواهد شد.

    شکست یک کسب و کار۱-مدیریت ضعیف

    مدیریت ضعیف یکی از دلایل اصلی شکست کسب و کارها است. یک مدیر خوب باید بتواند یک تیم منسجم و کارآمد تشکیل دهد، استراتژی های صحیحی برای کسب و کار تدوین کند و آن را به درستی اجرا کند. درواقع مدیریت امری بسیار مهم بوده و درست به مانند یک تیم که در صورت عدم نتیجه، مقصر اصلی مربی خواهد بود. در صورت شکست یک کسب و کار نیز اولین متهم، مدیر شرکت است. به همین خاطر توصیه می شود که قبل از شروع کسب و کار خودتان، در زمینه اصول مدیریت؛ به آگاهی کافی دست پیدا کنید.

    خوشبختانه امروزه آموزش دیدن بسیار ساده شده و دوره های مختلفی حتی به صورت آنلاین وجود دارد. در این راستا نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما الزامی وجود ندارد که تمامی بخش های یک کسب و کار را خودتان انجام دهید. درواقع می توانید از یک مدیر یا مشاور کاربلد، استفاده کنید تا نتایج حرفه ای تری را نیز خصوصا در زمان های ابتدایی کار که حساس ترین مقطع نیز محسوب می شود، به دست آورید.

     

    ۲-عدم برنامه ریزی صحیح

    برنامه ریزی صحیح برای موفقیت هر کسب و کاری ضروری است. یک برنامه کسب و کار خوب باید شامل اهداف، استراتژی ها، بودجه و منابع مورد نیاز کسب و کار باشد. درواقع برنامه ریزی باید به صورت مداوم باشد که نقطه شروع آن، قبل از هرگونه فعالیتی در زمینه کاری محسوب می شود. برای برنامه ریزی توصیه می شود که دو طرح کلی کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشید و برای هر یک زیرشاخه های مختلفی را مشخص نمایید. با این اقدام از همان روز اول می توانید براساس یک برنامه ریزی درست پیش بروید.

     

    ۳-عدم کنترل هزینه ها

    کنترل هزینه ها یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک کسب و کار است. اگر هزینه های کسب و کار بیش از درآمد آن باشد، کسب و کار در نهایت به شکست خواهد انجامید. اشتباه بزرگ بسیاری از کسب و کارهای نوپا این است که تصور می کنند در ابتدا می توانند هر هزینه ای را انجام دهند و پس از مدتی با جلو رفتن کار، شاهد بازگشت سرمایه خواهند بود.

    این امر در حالی است که واقعیت کاملا متفاوت بوده و حتی ممکن است تا دو سال اول فعالیت خود، سودآوری خاصی را نداشته باشید. به همین خاطر توصیه می شود که از همان ابتدا با بودجه بندی درست اقدام کرده و سعی کنید که از سرمایه خود، بهترین استفاده را داشته باشید.

    درواقع درگیر شدن با بدهی، بدترین نقطه شروع برای شما خواهد بود. با نگاهی به حتی بهترین برندهای جهان نیز متوجه این موضوع خواهید شد که آنها، شروعی هرچند کوچک را داشته اند. در این زمینه فراموش نکنید که در بازار، همه چیز مطابق انتظار جلو نخواهد رفت. برای مثال ویروس کرونا، یک اتفاق غیرقابل پیش بینی در بازار محسوب می شود. این موضوع عملا دو سال اقتصاد جهانی را در شوک فرو برد و طبیعتا اگر برندی نوپا در این بازه درگیر بدهی بوده باشد، نابودی تنها نتیجه ممکن است.

     

    ۴-عدم توجه به کیفیت

    کیفیت محصول یا خدمات ارائه شده یکی از عوامل کلیدی موفقیت یک کسب و کار است. اگر محصول یا خدمات ارائه شده کیفیت مناسبی نداشته باشد، مشتریان از آن استقبال نخواهند کرد. درواقع در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، اگر به کیفیت توجه نداشته باشید. بدون شک نمی توانید نتیجه ای خصوصا در درازمدت را داشته باشید. درواقع امروزه امکانات زیادی در اختیار مشتری قرار دارد.

    درواقع صرفا با یک جست و جو در اینترنت می توانند نظرات مشتریان قبلی را جویا شده و نقد و بررسی محصول را مشاهده کنند. به همین خاطر در بازار جایی برای برندهای بی کیفیت وجود ندارد. در این زمینه نکته دیگری که باید مورد توجه قرار دهید این است که عدم توجه به کیفیت، امری لحظه ای نبوده و شما باید به صورت مداوم در این زمینه اقدام نمایید و درواقع برندی که به دنبال بهبود مداوم کیفیت نباشد هم محکوم به نابودی خواهد بود.

     

    ۵-عدم توجه به بازار

    شناخت بازار و نیازهای مشتریان یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک کسب و کار است. اگر کسب و کار به نیازهای مشتریان توجهی نکند، نمی تواند در بازار رقابت کند. درواقع اگر محصولی تولید کنید که مطابق نیاز جامعه نباشد، دیگر حتی کیفیت بالای آن نیز نمی تواند برای شما نتیجه ساز عمل کند. درواقع ایده شکل گیری کسب و کار و محصول شما باید با توجه به نیاز بازار هدف باشد. به همین خاطر است که همواره توصیه می شود که جست و جوی کافی در بازار هدف خود داشته باشید.

    در کنار این موارد که نکات داخلی شکست محسوب می شوند برخی از عوامل وجود دارد که از کنترل شما خارج بوده و می تواند زمینه ساز شکست باشد. توصیه می شود که حتی اگر یکی از این نشانه ها را در بازار هدف خود مشاهده می کنید، به دنبال یک کسب و کار دیگر باشید. درواقع این موارد، ریسک کار شما را به شدت افزایش می دهند که عبارتند از:

    شرایط اقتصادی نامناسب

    شرایط اقتصادی نامناسب مانند رکود اقتصادی می تواند منجر به کاهش تقاضا برای محصولات یا خدمات و در نتیجه شکست کسب و کارها شود. درواقع بسیار مهم است که بدانید در چه کسب و کاری مشغول به فعالیت هستید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید قدرت تحلیل شرایط در چند سال آینده را نیز داشته باشید. درواقع با این بررسی‎ها حتی ممکن است تاسیس شرکت در یک کشور دیگر، سودآوری بالاتری را به همراه داشته باشد.

    رقابت شدید

    رقابت شدید در یک صنعت می تواند منجر به کاهش حاشیه سود کسب و کارها و در نهایت شکست آنها شود. درواقع باید این اطمینان را داشته باشید که بازار اشباع نشده است. در این زمینه اجرا کردن استراتژی اقیانوس آبی، به شما کمک زیادی را خواهد کرد. براساس این اصل شما باید بخش هایی از حوزه کاری مدنظر خود را در صورت وجود رقابت شدید، مورد توجه قرار دهید که کمتر به آن پرداخته شده و با این اقدام، مسیر رشد خود را هموارتر نمایید.

    بیشتر بخوانید: تداوم کسب و کار و بررسی علل اهمیت آن

    در نهایت موارد دیگری نظیر بلایای طبیعی و انسانی، حضور تکنولوژی و… از دیگر عوامل بیرونی در زمینه شکست یک کسب و کار محسوب می شود. درواقع با نگاهی به عملکرد سرمایه گذارها نیز این موضوع را مشاهده خواهید کرد که تمامی آنها در کشورهایی که امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی ندارند، سرمایه گذاری نمی کنند. به همین خاطر شما نیز باید در تلاش برای تکرار چنین استراتژی باشید.

    شکست یک کسب و کار

    مقاله قبلیبرپایی بیست و سومین همایش صنعت چاپ مازندران در آبان ماه
    مقاله بعدیبرگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.