آپدیت های تازه در گوگل

    0
    35
    گوگل مارکتینگ

    گوگل از آن دست برندهایی است که هر وقت به آن نگاه می کنیم آپدیتی تازه برای کاربران رو می کند. انگار که مدیران این شرکت دوست دارند همیشه با دست پر در کنار کاربران حضور پیدا کرده و آنها را غافلگیر کنند.

    راستش را بخواهید، مدیران این پلتفورم دست کم در طول دو دهه اخیر این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده اند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم گوگل نه تنها یک الگوی کامل برای دیگر استارت آپ ها محسوب می شود، بلکه به تنهایی توانایی اثرگذاری بر روی معادلات بازار را دارد.

    تاثیر گوگل در تغییر بازار

    بی شک هر تغییری که از سوی این پلتفورم روی می دهد، اثرات بلندمدت زیاد بر روی بازار و نحوه رفتار بازیگران خواهد داشت. خب بازیگران بازار معمولا رفتارشان را با توجه به گوگل و دیگر غول های این حوزه تنظیم می کنند. به همین خاطر اگر فکر کرده اید می توانید بدون توجه به نکات جانبی در این حوزه دست به تصمیم گیری بزنید، کمی در اشتباه هستید.

    گوگل در طول یک دهه اخیر توجه ویژه ای به کسب و کار نشان داده است. به طوری که خیلی از خدمات حوزه بازاریابی و تبلیغات را برعهده گرفته و از آن برای تعامل بهتر با مخاطب سود می برد. شما در این میان برای بازاریابی و پروموت برندتان چاره ای به غیر از همکاری نزدیک با گوگل و ابزارهایش ندارید. با این حال در این حوزه نیز خبرهای زیادی از جمله تغییرات مختلف در جریان است.

    ما در این مقاله قصد نداریم تغییرات این پلتفروم را فقط از نقطه نظر کسب و کار مورد توجه قرار دهیم. خب این کار می تواند برای کسانی که به نوعی کاربر معمولی گوگل هستند، خسته کننده باشد. به همین خاطر ما سراغ برخی از مهمترین آپدیت های گوگل در طول شش ماه اخیر رفته ایم.

    نکته مهم اینکه بسیاری از این آپدیت ها هنوز نهایی نشده، اما به دلیل اعلام قطعی آن از سوی این پلتفورم در آینده ای نزدیک روانه بازار خواهد شد. شما به عنوان یک کارآفرین با آگاهی از آپدیت های پیش رو می توانید فعالیت تان را به بهترین شکل سامان دهید. پس با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را مرور کنیم.

    هوش مصنوعی یکی از مهمترین تحولات دنیای دیجیتال در طول سال های اخیر محسوب می شود. بسیاری از ناظران مثل ایلان ماسک بر روی ضررهای جبران ناپذیر توسعه این فناوری تاکید دارند، اما به نظر می رسد مردم طور دیگری فکر می کنند. راستش را بخواهید، هوش مصنوعی در طول همین یک سال کلی از کارهای مردم را ساده کرده است. ترکیب این فناوری با اتوماسیون و یادگیری ماشینی تحولات زیادی را به همراه داشته است.

    اخیرا برند اپل در تازه ترین آپدیت سیستم عامل iOS از همکاری با شرکت اوپن ای آی (Open ai) پرده برداشته و همین امر آینده گوشی های هوشمند را نیز تحت تاثیر قرار داده است. هیچ بعید نیست در آینده ای نزدیک گوشی های هوشمند از این هم حیرت انگیزتر عمل کنند.

    سناریوی بالا بی شک یک غایب مهم دارد و آن گوگل است. خب موج اولیه هوش مصنوعی به نوعی این برند را شوکه کرد؛ چراکه هیچ خبری از هوش مصنوعی به شیوه حرفه ای در پروژه های  این پلتفورم نبود. با این حال آنها خیلی زود نسبت به تغییرات بازار واکنش نشان دادند. به طوری که ابزار گوگل بارد یا با نام امروزی اش گوگل جیمنای (Gemini) به عنوان دستیار هوش مصنوعی این برند روانه بازار شد.

    امروزه تقریبا همه مردم دنیا که میانه خوبی با دنیای فناوری دارند، دست کم یکبار از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده اند. در این میان ابزار گوگل به دلیل هماهنگی بالا با سایر تولیدات این برند مزیت بسیار مهمی دارد. نکته جالب دیگر اینکه شما برای استفاده از جیمنای نیاز به ثبت نام پیچیده ای ندارید. در عوض می توانید به ساده ترین شکل ممکن با یک کلیک و همگام سازی اکانت جیمیل تان کار را شروع کنید.

    نکته جالب درباره پلتفروم مربوط به بلندپروازی های آن در رابطه با موتور جست وجویش است. خب این درست همان جایی است که گوگل به استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد موتورش دل بسته است. اگر دقت کرده باشید، در طول چند ماه اخیر گوگل نتایج بی نهایت شخصی سازی شده تری برای کاربران نمایش می دهد. دلیل این امر استفاده گسترده از هوش مصنوعی در ساماندهی به سیستم سئو و رتبه بندی محتواست.

    بی شک گوگل هنوز در ابتدای راه است، اما شما نمی توانید استفاده از هوش مصنوعی را دست کم بگیرید. بنابراین باید کمی هم که شده معادلات مربوط به هوش مصنوعی در کارتان را افزایش دهید. البته نکته کلیدی در این میان حساسیت الگوریتم آپدیت شده گوگل نسبت به استفاده بی رویه از هوش مصنوعی است پس سعی کنید تولید محتوا به طور کامل با هوش مصنوعی را در دستور کار قرار ندهید وگرنه اصلا بعید نیست در میانه راه پشیمان شوید.

    الگوریتم گوگل دائما در حال تغییر و تحول است. این یعنی شما برای کسب رتبه سئو مناسب در گوگل باید همیشه گوش به زنگ باشید. با این حال در طول یک سال اخیر خیلی از اخبار داخل گوگل به طور غیرقانونی و ناشناس منتشر شده است. به طوری که خیلی از کارشناس ها درباره نحوه انتشار این اطلاعات تعجب کرده اند. با این حساب بعید نیست شما هم با مرور برخی از اخبار و میزان دقت شان در رابطه با استراتژی های گوگل شگفت زده شوید.

    قبل از اینکه گوگل سراغ استفاده از هوش مصنوعی در خدماتش برود، شایعات بسیار زیادی در رابطه با جهت گیری این برند به سوی هوش مصنوعی منتشر شد. نکته جالب اینکه نزدیک به یک ماه قبل حدود ۲۵۰۰ صفحه از اطلاعات و مدارک مربوط به آپدیت های تازه گوگل به طور غیررسمی در سطح اینترنت پخش شد. محور کلی این اطلاعات در رابطه با سیاست های تازه گوگل در زمینه امنیت کاربران و اطلاعات شخصی شان بود.

    شاید فکر کنید اطلاعات مربوط به آپدیت ها چندان مهم نیست. خب در این صورت خیلی اشتباه می کنید؛ چراکه کسب و کارها می توانند قبل از اینکه این پلتفورم سیاستش را به طور کامل تغییر دهد، نسبت به گردآوری برخی اطلاعات یا دست کم آمادگی اولیه اقدام کنند. این نکته ای است که گوگل اصلا دوست ندارد خب مدیران این برند همیشه علاقه مند به اعلام رسمی وضعیت برندشان از طریق کنفرانس های رسمی یا به عبارت بهتر مراسم گوگل مارکتینگ هستند. به همین خاطر وقتی شما از شیوه دیگری اطلاعات را به دست بیاورید، کار گوگل به مشکل می خورد.

    خب حالا که درباره انتشار غیرمنتظره اطلاعات  حرف زدیم، باید درباره ماهیت آن نیز کمی بحث کنیم. خب این اطلاعات اصلا چی هست که تا این اندازه مهم به نظر می رسد؟ گوگل در واقع در آپدیت تازه خود قصد دارد قوانین سفت و سخت تری برای گردآوری و تحلیل اطلاعات مربوط به کاربران برای برندها وضع کند. این یعنی تقریبا فعالیت اپ های واسطه به طور کامل حذف خواهد شد و این مسئله ای است که شما باید به دقت بررسی کنید.

    اگر شما هم دل تان به ابزارهای واسطه برای گردآوری و تحلیل اطلاعات خوش است، شاید گوگل به زودی ضربه ای سخت به شما وارد کند. این امر از دو جهت مهم است. اول اینکه شما دیگر نمی توانید از ابزارهای مختلف سود ببرید. دوم هم ضرورت استفاده از ابزارهای خودِ گوگل است. ماجرا جالب شد، نه؟

    این پلتفورم دیگر دوست ندارد رقبای بزرگی برای خودش در رابطه با موتور جست وجویش داشته باشد. البته این امر با کنار زدن یاهو در طول دو دهه اخیر به خوبی روی داده است. نکته مهم دیگر تلاش این غول دیجیتال برای ایجاد نوعی انحصار در زمینه ابزارهای تحلیل داده های بازاریابی است. این امری است که گوگل در طول یک دهه اخیر سرمایه گذاری بسیار زیادی روی آن داشته است. پس اصلا بعید نیست در طول سال پیش رو نتیجه این سرمایه گذاری آشکار شود.

    این پلتفرم در مراسم سالانه گوگل مارکتینگ لایو از نسل جدید هوش مصنوعی اش رونمایی کرد. البته این امر با هدف کمک بیشتر به بازاریاب ها صورت گرفته و تقریبا کاربرد عادی ندارد. اگر شما پیش از این سختی های زیادی برای کار با ابزار گوگل ادز داشتید، حالا دیگر کار برای تان خیلی راحت تر خواهد شد؛ چراکه گوگل از همین حالا به فکر شما و سادگی تولید یا ویرایش محتوا از سوی شماست.

    حالا شما می توانید بخشی از ویرایش محتوای تان را برعهده گوگل بگذارید. این امر شاید کمی ساده یا حتی گیج کننده به نظر برسد، اما جذابیت زیادی برای بازاریاب ها خواهد داشت. خب خیلی از بازاریاب ها مهارت یا دانش لازم برای ویرایش محتوا را ندارند. در کنار این مسئله باید به سختی های زمان بندی برای تولید یا ویرایش محتوا نیز توجه کنیم. این امر خودش دردسرهای زیادی برای بازاریاب ها به همراه خواهد داشت. پس ضروری است کمی هم که شده عملکردتان در این رابطه را تغییر دهید.

    هوش مصنوعی ابزار بی نهایت خوبی برای کسب و کارها محسوب می شود. با این حال شما نمی توانید به طور کامل کارها را برعهده هوش مصنوعی قرار دهید؛ چراکه دیر یا زود اوضاع تان را به هم ریخته و دیگر نمی توانید به طور کامل از مزایای این ابزار سود ببرید. در واقع هوش مصنوعی جایگزین بازاریاب ها نیست. در عوض شما باید خودتان را با شرایط فعلی هماهنگ کرده و فقط از این ابزار برای بهبود کیفیت نهایی کارتان استفاده کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

    تحول گوگل با هوش مصنوعی

    اگر بخواهیم یگ تصویر کلی از امکانات تازه گوگل برای بازاریاب ها ترسیم کنیم، باید گفت ترکیب هوش مصنوعی با ویرایش محتوای بازاریابی نمود کامل این تحولات خواهد بود. این یعنی شما دیگر لازم نیست خیلی نگران ویرایش محتوای تان باشید. در عوض خود گوگل همه کارها را برای تان انجام می دهد. البته در این میان هوش مصنوعی بیشتر یک ابزار کمکی بی نظیر است. پس نباید فکر کنید این ابزار همه کارها را به جای شما انجام خواهد داد.

    گوگل در طول سال های اخیر به طور مداوم متهم شده بود که توجه زیادی به ترافیک ارگانیک ندارد. در عوض استراتژی اش به سوی دعوت از برندها برای تبلیغات و پرداخت هزینه بیشتر است. البته در این میان مدیران گوگل همیشه بر روی استراتژی اصلی شان تاکید داشتند.

    به طوری که حتی پس از مدت زمانی طولانی نیز یکی از المان های ثابت در الگوریتم شان شامل همین ترافیک ارگانیگ بود. با این حال راه اندازی سرویس گوگل ادز و بسیاری از سرویس های مخصوص کسب و کارها این شایعات را دامن زد.

    امسال گوگل قرار است بعد از مدت ها دوباره چرخشی به سوی استفاده از ترافیک ارگانیک به مثابه یکی از مهمترین دستاوردهای خودش داشته باشد. این یکی از نکات بی نهایت مهم در دنیای کنونی محسوب می شود؛ چراکه به کسب و کارهای کوچک برای رقابت و کسب سهمی از بازار کمک خواهد کرد. اگر شما هم دوست دارید در این میان سهمی از بازار برای خودتان داشته باشید، بد نیست هرچه زودتر دست به کار شوید. این امر می تواند شرایط متفاوتی برای شما در بازار به همراه بیاورد.

    ترافیک ارگانیگ به این معناست که دیگر پرداخت پول همه چیز را برای تان جفت و جور نمی کند. در عوض خودتان هم باید کمی دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. نکته جالب اینکه بسیاری از کارآفرینان هنوز هم فکر می کنند موفقیت در گوگل فقط به لطف بودجه های کلان امکان پذیر است. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، احتمالا آپدیت های تازه این غول دیجیتال چندان به مذاق تان خوش نخواهد آمد.

    مدیران گوگل همیشه به دنبال راهکاری برای افزایش میزان رقابت میان برندها در پلتفرم شان هستند. شاید این نکته یکی از مهمترین افق های تغییر در حوزه های فعالیت میان کسب و کارها باشد. درست به همین خاطر ما تاکید زیادی روی این مسئله داریم. اگر شما هم از نظر مالی شرایط دشواری را تجربه می کنید، احتمالا چرخش تازه گوگل حسابی برای تان خوشایند خواهد بود. این امر به شما اجازه می دهد بدون دردسر وارد رقابت با دیگر برندها شده و اصلا هم به سابقه یا حتی سطح فعالیت آنها توجه نکنید.

    شاید گمان کنید با تغییر موردنظر دیگر فضا کاملا به سود کسب و کارهای کوچک رنگ عوض می کند. خب در این صورت شما برندهای بزرگ را خیلی دست کم گرفته اید؛ چراکه ایجاد فضای رقابت فقط بخشی از ماجراست. شما در ادامه باید استفاده خوبی برای رقابت سازنده با دیگران هم داشته باشید. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم برندهای بزرگ به دلیل تجربه و تیم های کاربلدی که دارند، به این سادگی عرصه را خالی نخواهند کرد.

    بیشتر بخوانید: شیوه همکاری با برندهای بزرگ

    گوگل همیشه در حال تغییر و تحول است. شاید خیلی وقت ها سرعت تغییرات گوگل حرص آدم را دربیاورد، اما شکی نیست که جایگاه فعلی این برند مدیون همین سرعت عملش است. خب گوگل همیشه به موقع نسبت به تغییرات دنیای اطرافش واکنش نشان می دهد. به همین خاطر شما نمی توانید بی توجه به گوگل و سرویس های مختلفش در بازار به فعالیت ادامه دهید.

    قبول دارم تغییرات مورد بحث در این مقاله کمی انقلابی به نظر می رسید، اما نکته مهم اجرای گام به گام آنها از سوی گوگل است. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه تقریبا همه به آنها عادت خواهند کرد. در این میان شما باید خودتان را برای یک روند سریع در زمینه بهبود وضعیت تان آماده سازید. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا بهتر از بقیه خودتان را برای آینده تازه دنیای گوگل آماده سازید. البته به شرط اینکه نکات مورد بحث در این مقاله را جدی گرفته و برای بهبود هرچه سریع تر اوضاع برندتان اقدام کنید وگرنه شرایط تان تعریف زیادی نخواهد داشت.

    گوگل مهمترین برند دنیا، نه تنها برای مردم عادی، بلکه کارآفرینان محسوب می شود. بنابراین بررسی دقیق تغییرات این پلتفرم امری ضروری است. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین تغییرات پیش رو از نقطه نظر گوگل را با شما در میان بگذاریم. یادتان باشد، روند تغییرات موردنظر از همین حالا شروع شده و باید خودتان را با آن انطباق دهید. پس اگر فکر کرده اید گوگل برای شما صبر خواهد کرد، سخت در اشتباهید.

    من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با تغییرات گوگل در آینده ای نزدیک کرده باشد. بی شک روند تغییرات همچنان ادامه خواهد داشت. با این حال تا آن زمان بد نیست همین نکات را در دستور کارتان قرار دهید.

    ما هم قول می دهیم خیلی زود با دست پر پیش شما برگردیم. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید یا در مسیر کارآفرینی با چالش رو به رو شدید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.

    مقاله قبلیمشکلات چاپ کتاب در صنعت نشر
    مقاله بعدیتوجه به حضور مسئولان در نمایشگاه کاغذ و مقوا

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.