بازاریابی سبز و راهکارهای آن برای کسب و کارهای مختلف

    0
    52
    بازاریابی سبز

    بازاریابی سبز در جهت حمایت از زمینی که در آن زندگی می کنیم از اهمیت بالایی برخوردار است. همین چند روز پیش روز جهانی زمین را پشت سر گذاشتیم. این روز شاید بیشتر برای طرفداران حفاظت از محیط زیست مهم باشد، اما در طول سال های اخیر برای برندها نیز اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است. دلیل این را باید در رفتار مشتریان در بازار جست و جو کرد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، بسیاری از افراد برای خرید از یک برند به طور مداوم به فکر سیاست های حفاظت از محیط زیست از سوی برند مورد نظر هستند. با این حساب اگر شما برندی بدون این تکنیک ها و سیاست ها دارید، دیر یا زود مورد بی توجهی یا دست کم اعتراض مشتریان واقع خواهید شد. همین امر در طول سال های اخیر بسیاری از برندها را به سوی تولید محصولات بسیار حرفه ای و در عین حال هماهنگ با محیط زیست هدایت کرده است.

    اگر شما هم به فکر حفاظت از محیط زیست و استفاده از آن به مثابه شیوه ای برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هستید، باید به فکر بازاریابی سبز باشید. بازاریابی سبز به مفهوم نمایش ویژگی های یک برند که سازگار با محیط زیست است، گفته می شود. این امر امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان را برای یک برند به همراه داشته و در بازارهای به شدت رقابتی یک مفهوم نوین برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به برندها نشان می دهد.

    بازاریابی سبز شاید پیش از این بسیاری از برندها فقط به دنبال تولید محصولی کارآمد برای مشتریان بودند. با این حال امروزه صرف یک محصول کارآمد به درد کسب و کارها نمی خورد. شما در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باید انواع شیوه های تاثیرگذاری بر روی مشتریان را بلد باشید. یکی از شیوه های مهم نیز توجه به دغدغه مشتریان برای حفاظت از محیط زیست است. درست به همین خاطر استفاده از الگوی بازاریابی سبز ضرورتی اجتناب ناپذیر برای برند شما خواهد بود.بازاریابی سبز

    هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. البته در این میان بازاریابی سبز در کانون توجه ما قرار دارد. اگر شما هم برای یادگیری این شیوه بازاریابی هیجان و انگیزه زیادی دارید، می توانید در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه برخی از مهمترین مثال ها در زمینه این الگوی بازاریابی را مرور خواهیم کرد. سپس به برخی از تکنیک های حرفه ای برای توسعه برندتان در این راستا اشاره می کنیم.

    برندهای موفق در بازاریابی سبز

    برند بادی شاپ در طول سال های اخیر یکی از سیاست های بسیار جذاب در حوزه بازاریابی و امور مالی را در پیش گرفته است. این برند که در زمینه عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت دارد، از مدتی قبل به دنبال تامین دغدغه مشتریان برای حفاظت از محیط زیست اقدام به عرضه محصولاتی سبز یا به عبارت بهتر سازگار با محیط زیست کرده است. براساس استراتژی این برند عرضه محصولات بهداشتی و آزایشی که با آزمایش بر روی حیوانات ارزیابی می شوند، از سال ۱۹۸۹ متوقف شده است. همین امر بادی شاپ را بدل به یکی از برندهای پیشرو در زمینه حفاظت از محیط زیست و فعالیت سبز کرده است.

    امروزه هنوز هم بسیاری از برندها برای استفاده از شیوه های سبز در دنیای کسب و کار مشکلات زیادی دارند. این امر به آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فشار زیادی وارد کرده و وضعیت شان را نیز به طور مداوم دشوار می سازد. درست به همین دلیل اگر شما مایل به استفاده از فرصت های تازه در دنیای کسب و کار هستید، باید مثل بادی شاپ خیلی زود اقدام به اجرای سیاست های تان نمایید.بازاریابی سبز

    بدون شک بادی شاپ در زمینه ممنوعیت عرضه محصولات دارای آزمایش بر روی حیوانات موقعیت همکاری با برخی از برندهای بزرگ را از دست داده است. با این حال هدف این برند برای جلب حمایت مشتریان آنقدر مهم بوده که دور برخی از بزرگترین برندهای دنیا را خط بکشد.

    برند سوئدی IKEA در طول سال های اخیر به طور گسترده ای در کانون توجه مشتریان قرار داشته است. البته در اینجا مانند مورد قبلی خبر از آزمایش محصولات بر روی حیوانات نیست، چراکه IKEA اصولا در زمینه های بهداشتی فعالیتی ندارد. حوزه اصلی فعالیت این برند سوئدی محصولات ارزان قیمت خانه است. البته نکته مهم در این میان تولید گازهای گلخانه ای فراوان و همچنین آسیب به محیط زیست در پی تلاش برای تولید لوازم خانگی است. همین امر اعتراض برخی از مشتریان را نسبت به فعالیت برند سوئدی به همراه داشته است.

    برند IKEA خیلی زود توانایی کنار گذاشتن شیوه های تولید قدیمی اش را ندارد. درست به همین دلیل در یک کمپین عمومی نسبت به کاهش تولید گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ متعهد شده است. این امر به برند مورد نظر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و وضعیت آن در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای توسعه خواهد داد. این امر به چنین برندهایی برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان کمک کرده و موقعیت شان در بازار را نیز توسعه می دهد.

    بسیاری از مشتریان برای خرید از برندها همیشه برنامه های ویژه ای دارند. این امر شامل بررسی سابقه فعالیت برندها و همچنین مرور نظر برخی از مشتریان دیگر می شود. در این میان وضعیت حفاظت از محیط زیست نیز یکی از معیارهای مهم برای مشتریان در طول دهه های اخیر بوده است. این امر در طول چند سال اخیر به دلیل خبرهای بی نهایت ناگوار درباره وضعیت محیط زیست در کانون توجه قرار گرفته است. بنابراین شما نیز باید خیلی زود به دنبال اصلاح وضعیت برندتان در زمینه فعالیت تولیدی باشید، در غیر این صورت شاید بعد از مدت زمانی کوتاه مورد بی توجهی عمومی مشتریان قرار گیرید. این امر می تواند توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را بی نهایت کاهش داده و ذهنیت عمومی مشتریان نسبت به برندتان را نیز خدشه دار نماید.

    لگو یکی از برندهای دوست داشتنی در میان مشتریان در سراسر دنیا محسوب می شود. این برند دوست داشتنی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان از هر رویداد یا موضوع داستانی به منظور طراحی اسباب بازی استفاده می کند. شاید در نگاه نخست مشاهده نام این برند در میان کسب و کارهای فعال در حوزه کمپین سبز عجیب باشد. به هر حال مگر لگو چه تولیداتی دارد که نیازمند فعالیت سبز و حفاظت از محیط زیست باشد؟

    نکته مهم در رابطه با محصولات لگو مربوط به استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر در محصولاتش است. این امر یکی از تقاضاهای بسیار مهم از سوی مشتریان لگو است. حجم بالای استفاده از مواد پلاستیکی از یکسو و همچنین آلودگی های سراسر دنیا براساس استفاده از این ماده شیمیایی برای بسیاری از مشتریان لگو نکته ناراحت کننده ای محسوب می شود.

    بی شک پیدا کردن یک جایگزین سریع برای محصولات پلاستیکی امر بسیار دشواری محسوب می شود. این امر برای شما نه تنها مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت، بلکه در بلندمدت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.بازاریابی سبز

    لگو برای مقابله با حمله مشتریان به سیاست های تولیدی اش، بیش از هر زمان دیگری سرمایه گذاری بر روی حوزه توسعه و تحقیقات را افزایش داده است. این امر با هدف پیدا کردن جایزین مناسب برای محصولات پلاستیکی صورت گرفته است. با این حساب اگر شما به دنبال یک محصول امن و دارای نشان استاندارد برای استفاده ار دنیای کنونی هستید، لگو خیلی سریع در حال افزایش سطح استانداردهای تولیدی اش است. این امر می تواند اطمینان بسیار زیادی به شما برای ادامه خرید از این برند بدهد.

    بازاریابی سبز براساس گزارش رسمی برند لگو تا سال ۲۰۳۰ استفاده از الگوی قدیمی پلاستیک برای تولید محصولات این برند به طور کامل متوقف خواهد شد. این امر یکی از خبرهای خوش برای طرفداران محیط زیست محسوب می شود. به این ترتیب دیگر خبری از شیوه های قدیمی و سنتی برای تولید محصولات نبوده و امکان جلوگیری از آلودگی بیشتر محیط زیست فراهم خواهد شد.

    یکی از سیاست های لگو برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی مربوط به طرح تحویل لگوهای قدیمی یا عوض کردن شان با نمونه های تازه است. شاید سرنوشت لگوهای تحویل گرفته شده در این میان برای بسیاری از مردم جالب باشد. در این صورت باید گفت که لگو برنامه ای ویژه برای اهدای اسباب بازی های جمع آوری شده و اهدای شان به افراد نیازمند دارد. به این ترتیب لگوهای قدیمی به جای اینکه سر از طبیعت دربیاورند، دوباره به کودکان یا افراد علاقه مند می رسد.

    بازاریابی سبز استفاده از الیاف بازیافتی برای تولید محصولات مربوط به صنعت پوشاک برای بسیاری از برندها نوعی ریسک بی نهایت بالا محسوب می شود. با این حال برند پاتاگونیا به خوبی با این ریسک کنار آمده و شروع به تولید محصولاتی در این راستا کرده است. این امر برای بسیاری از مشتریان این برند جذابیت بالایی دارد. این امر می تواند شما را برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و توانایی تان در این میان را به شدت افزایش دهد.

    پاتاگونیا یکی از برندهای پیشرو در صنعت مد محسوب می شود. این برند چند سالی هست که برای حفاظت از محیط زیست شروع به استفاده از الیاف بازیافتی کرده است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته و دامنه وسیعی از طرفدارهای مد و پوشاک را به سوی پاتاگونیا هدایت کرده است. اگر شما نیز برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مشکلات زیادی دارید، می توانید از این شیوه برای بهینه سازی شیوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف سود ببرید.

    یکی از اقدامات مفید پاتاگونیا پایداری بر سر استراتژی تولید لباس با الیاف بازیافتی به رغم مخالفت برخی از مشتریان یا کارشناس های صنعت مد بوده است. بدون تردید پاتاگونیا برخی از ترندهای مهم دنیای مد را به خاطر این استراتژی از دست داده است. با این حال اعتماد مشتریان در بازار بسیار بیشتر از مدهای زودگذر اهمیت دارد. همین امر به نوعی استراتژی اصلی این برند در طول دهه های اخیر در بازار محسوب می شود. درست به همین خاطر اگر شما نیز به دنبال تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان در بازار هستید، باید از این استراتژی به خوبی بهره ببرید، در غیر این صورت شاید هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به خوبی پیدا نکنید.

    بیشتر بخوانید: برندهای مدرن در دنیای جدید

    استارباکس

    استارباکس یکی از برندهای فعال در زمینه انواع محصولات مرتبط با قهوه است. بسیاری از مردم در سراسر دنیا روزشان را با نوشیدنی های این برند شروع می کنند. نکته مهم در این میان وضعیت استفاده از پلاستیک برای بسته بندی محصولات از سوی استارباکس است. این امر اعتراضات بسیار زیادی به همراه داشته و حتی برخی از کمپین های مقابله با استارباکس را نیز به راه انداخته است.

    اگرچه استارباکس اکنون از پلاستیک های قابل بازیافت و در برخی از موارد دارای الیاف طبیعی استفاده می کند، اما سرمایه گذاری بر روی محصولات سبز را هرگز متوقف نکرده است. این امر یکی از استراتژی های بسیار مهم استارباکس در طول دو دهه اخیر بوده است. به این ترتیب بسیاری از مردم برای تاثیرگذاری بر روی وضعیت محیط زیست هم که شده از استارباکس خرید می کنند.

    استارباکس در طول سال های اخیر یکی از سرمایه گذارهای اصلی در زمینه تقویت مطالعات مربوط به محیط زیست و حفاظت از آن بوده است. همین امر چشم اندازی بسیار مثبت برای این شرکت در بعد جهانی به همراه داشته است. اگر شما هم به دنبال چنین شهرتی هستید، شاید وقت اختصاص بخشی از بودجه برندتان به فعالیت های بشردوستانه یا حتی حفاظت از محیط زیست فرا رسیده باشد. این امر به شما کمک بسیار زیادی کرده و موقعیت تان در بازار را به طور کامل دگرگون می سازد.

    پیدا کردن شیوه های فعالیت سبز

    هر برندی در حوزه فعالیتش برخی از اقدامات سبز را پیش روی مشتریان و کارمندانش دارد. این امر می تواند به شما برای مطرح کردن برندتان به مثابه یک کسب و کار به فکر و تاثیرگذار کمک کند. متاسفانه در برخی از موارد برندها هیچ ایده یا فکر مناسبی برای کمک به راه اندازی کمپین های سبز ندارند.

    اگر شما در زمینه ای مثل تولید لاستیک فعالیت دارید، به طور طبیعی مخالفت های زیادی با شیوه فعالیت تان در بازار رو به روی تان قرار خواهد داشت. در این بین شما باید راهکاری برای کاهش مخالفت ها و تقویت جایگاه برندتان در زمینه حفاظت از محیط زیست پیدا کنید.

    این امر می تواند موقعیت شما در بازار را به طور کامل تغییر دهد. توصیه ما در این میان تلاش برای استفاده از شیوه های عجیب مثل تولید لاستیک با الیاف طبیعی نیست. در عوض شما می توانید بخشی از سود برندتان را به فعالیت های حفاظت از محیط زیست اختصاص دهید. این امر شما را در طول مدت زمانی اندک بدل به برندی مهم در زمینه فعالیت سبز خواهد کرد. به این ترتیب دیگر مشکلی از نظر تاثیرگذاری بر روی مشتریان و بهینه سازی موقعیت تان پیش رو نخواهید داشت. نکته مهم در این رابطه تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شیوه های حرفه ای و تاثیرگذار است.

    یادتان باشد ارتباط با مشتریان می تواند همیشه تاثیرگذار و مناسب باشد. به همین دلیل شما نیز باید همیشه این شیوه را به یاد داشته و موقعیت تان در این راستا را به طور مداوم تقویت نمایید، در غیر این صورت خیلی زود توانایی تان از بین رفته و موقعیت تان تقویت خواهد شد.

    نمایش دستاوردهای برند

    اگر شما تغییری مهم برای حفاظت از محیط زیست در فعالیت برندتان صورت داده اید، باید برخی از آنها را به طور عمومی اعلام کنید. یکی از نکات مهم در این رابطه استفاده از انواع کمپین های هیجان انگیز یا دست کم تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با استفاده از شیوه های حرفه ای است. این امر می تواند برای شما جذابیت های بسیار زیادی به همراه داشته و موقعیت تان در بازار را نیز به شدت تقویت نماید.

    مشتریان همیشه در صورت آگاهی از فعالیت های یک برند در زمینه بهینه سازی حفاظت از محیط زیست روی خوش بدان نشان می دهند. به همین دلیل شما باید همیشه این نکته مهم را در خاطر اشته باشید، در غیر این صورت شاید مشکلات تان به طور مداوم افزایش پیدا کرده و توانایی تان در این میان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند.

    تقویت مداوم به روز رسانی استراتژی ها

    شما قرار نیست همیشه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از یک سطح و شیوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نمایید. این امر می تواند وضعیت شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر داده و حتی مشکلات بیشتری نیز پیش روی تان قرار دهد. در دنیایی که دستاوردهای دیجیتال به طور مداوم در حال تغییر است، اگر شما خیلی زود به فکر ارتقای وضعیت کاری تان نباشید، دیگر توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به دست نخواهید آورد.

    توصیه ما در این میان تلاش برای استفاده از تازه ترین شیوه های فعالیت در بازار برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر به شما کمک شایانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کرده و موقعیت تان در بازار را نیز به طور مناسبی بهبود می بخشد. امروزه مشتریان به برندهایی که پس از گذشت سال ها هنوز هم از شیوه های قدیمی برای حفاظت از محیط زیست سود می برند، توجه زیادی نشان نخواهند داد. درست به همین دلیل شما چاره ای به غیر از استفاده از شیوه های سازگار با محیط زیست در کسب و کارتان نخواهید داشت. این امر در صورت همکاری با کارشناس ها و برندهای فعال در زمینه حفاظت از محیط زیست بسیار حرفه ای تر دنبال خواهد شد.

    بدون تردید فعالیت سبز در دنیای کنونی امر ساده ای نیست و با این حال اگر شما توصیه های مورد بررسی در این مقاله را به یاد بسپارید، وضعیت تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان بسیار بهتر خواهد شد.

    مقاله قبلی۴۰۰ عنوان کتاب انتشارات سروش در نمایشگاه کتاب تهران
    مقاله بعدیمجموعه چاپ مهیار؛ اتحاد نردبانی برای ارتقا

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.