به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در سال های اخیر، صنعت تبلیغات – یا حداقل آن حجم تبلیغاتی که بیبی بومرها (متولدین ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴) با آن بزرگ شدند – دیگر وجود ندارد. در عصر دستگاه های ضبط ویدئو دیجیتال و سرویسهای استریم، کارشناسان، پایان دوران تبلیغات ۳۰ ثانیهای را اعلام کردهاند.
مصرفکننده ها به صورت روتین، نرمافزار مسدودکننده تبلیغات نصب می کنند و آماده رد کردن و نادیده گرفتن پیام های بازاریابی هستند که مزاحم تجربیات رسانهای آن ها می شوند. آخرین باری که آهنگ جالب یک تبلیغ معروف را زمزمه کردید، کی بود؟
با این حال، صنعت تبلیغات همچنان در حال پیشروی است. منظور تلاش های متعدد بازاریابها برای روبرو شدن با مشتریان است تا برای ارتقای وجهه برند یا ترغیب آن ها به خرید، پیام های هدفمند یا عمومی بفرستند.
صرفا به اعداد و ارقام نگاه کنید. در سال ۲۰۲۰ درآمدهای صنعت تبلیغاتی در سطح دنیا، تقریبا ۷درصد کاهش یافت، چون بازاریاب ها به دلیل شیوع پاندمی، ترمز هزینه های اضافه کسب و کارها را کشیدند. اما در سال ۲۰۲۱، تبلیغات ۶/ ۲۲ درصد رشد کرد که رقم حیرت انگیزی است و پیش بینی می شود از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶، تبلیغات با سرعتی فراتر از صنایع سرگرمی و رسانه و همچنین فراتر از اقتصاد جهانی رشد کند.
پیش بینی رشد صنعت تبلیغات تا ۲۰۲۶
طبق این پیش بینی، صنعت تبلیغات در سال ۲۰۲۶ بازاری به ارزش ۱ تریلیون دلار خواهد داشت. به این ترتیب، میتوان گفت صنعت سرگرمی و رسانه به طور خاص، تبلیغات محورتر می شود. دیجیتال تا حد زیادی منبع تغذیه این رشد است.
تبلیغات غیردیجیتال که رشد چندانی ندارد، احتمالا بعد از ۲۰۲۶ رو به تنزل خواهد رفت. طبق یک پیش بینی پنج ساله، مجموع نرخ رشد سالانه درآمدهای تبلیغاتی اینترنتی در سطح دنیا، ۱/ ۹ درصد خواهد بود و در سال ۲۰۲۶ رقم کلی آن به ۶/ ۷۲۳ میلیارد دلار خواهد رسید. بیشتر این درآمد از تبلیغات موبایلی حاصل خواهد شد.
چرا این اتفاق رخ میدهد؟ پاسخ ساده است: مصرف کنندگان بیشتری، بیشتر زمان خود را در محیط های دیجیتال صرف می کنند؛ جایی که تراکنش ها به صورت آنی انجام می شود. اما اتفاق عمیقتری هم در حال رخ دادن است. تعداد و انواع محیطهای دیجیتال در حال گسترده تر شدن است.
وبسایت ها و پلتفرم های رسانه های دیجیتال، اپلیکیشن های ارتباطی و سایت های تجارت الکترونیک، دنیای واقعیت مجازی و بازیهای ویدئویی. و به نظر میرسد هر یک از این محیطها، یک ویژگی جذاب دارند که به آگهیدهندهها ارائه کنند. بزرگترین سایتهای تجارت الکترونیک، در حال حاضر بابت نتایج جستوجویی که در سایت های آن ها ظاهر می شود، میلیاردها دلار آگهی میفروشند.
بازی های ویدئویی هم احتمالا ابزار تمام و کمالی برای تبلیغاتی هستند که مخاطب آن ها جوانان هستند. پلتفرم های اجتماعی که اینفلوئنسرها مخاطب گسترده ای در آن ها دارند، جای بسیار مناسبی هستند که فیلم های کوتاه را به طور مستقیم به خریدهای اینترنتی وصل می کنند. صنعت تبلیغات
اما نیروهای بزرگتری هم وجود دارند. ما دوست داریم فکر کنیم که انسان، هر چقدر درک بهتری از رسانه پیدا میکند و نسبت به آن حساستر می شود، در برابر احاطه شدن همیشگی با تبلیغات مقاومت میکند.
واقعیت این است که قدرت تحمل – و البته علاقه – ما در برابر تبلیغات، خیلی بیشتر از آن چیزی است که منتقدان فکر می کنند و در زمانی که برخی شرکت های ارائه دهنده سرویس استریم که صرفا بر درآمدهای ناشی از حق اشتراک مشتری متکی هستند با محدودیت های رشد مواجه می شوند، اضافه کردن درآمدهای تبلیغات یک الزام استراتژیک محسوب می شود.
بیشتر بخوانید: بازیابی صنعت تبلیغات در پساکرونا
همه این ها حاکی از یک تغییر در نفوذ و قدرت تبلیغات در طول زمان است. بر همین اساس، شرکتها هزینه خود را به سه دسته کلی تقسیم میکنند: هزینه مصرفکننده (مثل خرید اشتراک)، دسترسی به اینترنت و تبلیغات.
در سال ۲۰۱۷ هزینه مصرفکننده غالب بود و ۴۰درصد کل درآمدهای صنعت را تشکیل می داد، در حالی که سهم تبلیغات، بعد از دسترسی به اینترنت، فقط ۲۹درصد بود. در سال ۲۰۲۱ تبلیغات از دسترسی به اینترنت پیشی گرفت و در سال ۲۰۲۶، تبلیغات بزرگترین بخش خواهد بود و تقریبا ۱/ ۳۵درصد کل درآمدهای صنعت را به خود اختصاص خواهد داد.