بررسی توصیه های کاربردی برای بهبود توانایی کارآفرینان در زمینه کسب موفقیت در حوزه های مختلف بیشتر شبیه یک رویای خیالی است. خوشبختانه امروزه تجربیات کارآفرینان مختلف و کارشناس های حرفه ای کمک شایانی به کارآفرینان تازه کار می کند. برهمین اساس در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در رابطه با موفقیت در حوزه های مختلف کسب و کار خواهیم پرداخت.
موفقیت یک امر تصادفی نیست. توانایی هر کارآفرین برای کسب موفقیت در حوزه های مختلف تا حد زیادی در ارتباط با نحوه تفکر و زاویه دیدش است. بسیاری از مردم بدون توجه به این نکته مهم در تلاش برای موفقیت در هر حوزه ای هستند. بدون تردید همیشه شمار افراد شکست خورده بیشتر از موفق هاست بنابراین برای موفقیت در حوزه های مختلف کارآفرینی صرف داشتن انگیزه بالا کافی نیست. بهبود شیوه تفکر و زاویه دید برای هر کارآفرینی دارای اهمیت حیاتی خواهد بود.
توسعه ذهنیت مناسب
ذهنیت افراد همیشه عامل موفقیت یا شکست شان است. این امر در رابطه با تمام بخش های زندگی قابل بیان است. اگر شما به عنوان یک کارآفرین در زندگی حرفه ای تان با مشکل مواجه هستید، باید در آن بازنگری اساسی انجام دهید.بهبود توانایی کارآفرینان در ابتدای امر با ذهن آن ها در ارتباط است.
این امر به طور عمده شامل ارزیابی ذهنیت تان در طول چند سال اخیر است. کارآفرینان بزرگ در مواجهه با هر رویداد مهمی نسبت به ایجاد تغییرات اندک در ذهنیت شان اقدام می کنند. حال اگر برای مدت زمانی طولانی ذهنیت افراد به یک صورت باقی بماند، بیانگر بی توجهی آنها به رویدادهای پیرامون شان خواهد بود.
ارزیابی انتقادی امر همیشه اهمیت بسیار زیادی برای کارآفرینان دارد. شاید این امر در نگاه نخست فاقد جذابیت های لازم باشد، اما در هر صورت امری ضروری است. تمام فرآیندهای فعالیت در حوزه کسب و کار مورد علاقه ما نیستند. با این حال انجام تمام آنها ضروری است.بهبود توانایی کارآفرینان با توجه آن ها به محیط شان ارتباط قوی دارد.
توجه به تاثیر بلندمدت کارهای کنونی یکی از نکات مهم برای پیشبرد هرچه بهتر فعالیت ها محسوب می شود. این امر امیدواری مناسبی برای افراد به منظور تحمل شرایط ناگوار کنونی می دهد. اگر چنین امری مدنظر کارآفرینان قرار نداشته باشد، تحمل شرایط به سرعت غیرممکن خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
ایده هایی برای ورود به عرصه کارآفرینی
استارتاپ ها وکارآفرینی
نو آوری کارآفرینان در عصر کرونا
کارآفرینان حرفه ای در صحنه کسب و کار
یادگیری از گذشته
گذشته هر فرد همراه با پیروزی و شکست های متعددی است. مرور گذشته شاید در نگاه نخست برای هر کارآفرینی جذاب نباشد، اما دست کم ایده های جذابی در اختیار افراد قرار می دهد. اشتباه برخی از کارآفرینان عبور از گذشته بدون توجه به نکات تاثیرگذارش است. یادگیری از شکست و پیروزی های قبلی همیشه مهم است. این امر دست کم از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری خواهد کرد.بهبود توانایی کارآفرینان در توجه آن ها به گذشته نیز مربوط می شود.
موفقیت در عرصه کسب و کار نیازمند آگاهی دقیق از اشتباهات احتمالی است. برخی از برندها در این زمینه به طور مداوم به جلو نگاه می کنند. این امر بدون یادگیری از گذشته بیشتر شبیه به نوعی ریسک غیرمنتظره خواهد بود.
از شکست نترسید
اغلب اوقات موفقیت بستگی به میزان تداوم فعالیت مناسب از سوی کارآفرینان دارد. شکست همیشه مواجهه با ضررهای مالی هنگفت نیست. گاهی اوقات کارآفرینان در چند قدمی موفقیت دست از تلاش برمی دارند. تمام کارآفرینان موفق در سراسر دنیا پس از بارها شکست دوباره بلند شده اند. بدون تردید این امر سختی های بسیار زیادی برای افراد به همراه دارد،
اما دست کم مهارت شان را تقویت خواهد کرد. ترس از شکست اغلب اوقات از خود شکست تاثیر منفی تری بر روی کسب و کارها دارد. احتیاط در عرصه کسب و کار امری ضروری است، اما ترس از شکست دیگر در دامنه احتیاط معنا نمی شود. اگر کسب و کارها در برخی از مواقع ریسک نکنند، توانایی کسب موفقیت را نخواهند داشت.
شکست به معنای پایان تمام رویاهای عرصه کارآفرینی نیست. درس گرفتن از شکست شاید امر دشواری باشد، اما برای نیل به موفقیت ضروری خواهد بود. بدون توجه به شکست هیچ موفقیتی در عرصه کسب و کار پدیدار نمیشود. یکی از نمونههای جالب در این میان ریچارد برانسون است. وی بارها و بارها در زمینه کارآفرینی شکست خورده است، اما باز هم وارد این حوزه شده است. برانسون اکنون یکی از کارآفرینان موفق در سراسر دنیا محسوب میشود.
یادگیری از الگوهای مناسب
امروزه عرصه کسب و کار توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. بدون تردید هر کارآفرینی با مشاهده شمار بالایی از رقبا انگیزه اش را از دست می دهد. نکته مهم در این میان تلاش برای یادگیری نکات تازه از کارآفرینان مختلف است. بدون شک هر برندی دارای مزیت های خاصی است. برندهای بزرگ تجربه کسب موفقیت در بلندمدت را داشته اند. این امر باید به کارآفرینان تازه کار به مثابه کلاس درس باشد. یادگیری از تجربه کارآفرینان حرفه ای همیشه موجب بهبود عملکرد ما خواهد شد.
بدون شک اعتراف به مهارت و توانایی بالاتر کارآفرینان دیگر از سوی ما امری ساده نخواهد بود، با این حال باید در برخی از مواقع واقع بین باشیم. حوزه کسب و کار بدون ما نیز به فعالیتش ادامه می دهد، اما داستان برندهایی نظیر نایک یا اپل به طور کلی متفاوت است. این برندها دارای سطح تاثیرگذاری بسیار بالایی بر روی عرصه کسب و کار هستند. تلاش برای یادگیری اصول فعالیت از کارآفرینان اصلی چنین برندهایی دارای اهمیت بسیار زیادی خواهد بود.
از محدوده امن تان خارج شوید
بسیاری از کارآفرینان در طول سال های متمادی در یک دامنه امن مشغول به فعالیت بوده اند. این امر آنها را از درگیری با هر چالش جدی مصون می دارد. با این حساب مشاهده عدم توسعه چنین برندهایی امری طبیعی خواهد بود. کارآفرینان برای تجربه موفقیت باید از محدوده امن شان خارج شوند. در غیر این صورت شانسی برای موفقیت بلندمدت نخواهند داشت.
خروج از محدوده امن کسب و کار به معنای پذیرش ریسک های عجیب نیست. مهمترین مسئله تلاش برای ایجاد تغییرات مداوم در زمینه فعالیت برند است. اگر این امر مدنظر کسب و کارها قرار نداشته باشد، به سرعت با مشکلات اساسی مواجه خواهند شد. ناتوانی برای توسعه برند یکی از مشکلات موردنظر است.
امروزه عرصه کارآفرینی و موفقیت دارای دامنه بسیار وسیعی است. انگیزه افراد برای حضور در این عرصه به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. مهمترین مسئله در این میان توجه به شیوه های تغییر الگوی ذهنی مان برای تجربه بهتر از عرصه کسب و کار است. توصیه های مندرج در این مقاله شروع مناسبی برای چنین تغییری و بهبود توانایی کارآفرینان خواهد بود.