در جهان امروز فروش آنلاین مهم ترین اقدامی است که هر برندی قادر به انجام آن خواهد بود. اگرچه نسبت به این موضوع همه افراد توافق نظر دارند، با این حال عملکردها چندان مناسب نبوده و تنها برخی از افراد و برندها موفق می شوند که در زمینه فروش آنلاین با نرخ فروش بالایی مواجه شوند.
به همین خاطر نحوه اقدام در زمینه فروش آنلاین نیز بسیار مهم بوده و لازم است تا خطاهای خود را تا حد امکان کاهش دهید. در این رابطه به بررسی ۱۰ راهکار ساده خواهیم پرداخت که درصد بالایی از مشکلات را از بین برده و شرایط را برای فعالیت شما مساعد خواهد کرد.
۱- شخصی سازی را جدی بگیرید
تنها کافی است تا به شبکه هایی نظیر یوتیوب نگاهی بیندازید، آنها محتوای خود را بر اساس سلیقه هر یک از مخاطبان، شخصی سازی کرده و این امر باعث می شود تا محتواهایی در معرض نمایش آنها قرار گیرد که کاملا مورد علاقه آنها است. این اقدام باید در سایت نیز امکان پذیر باشد و مخاطب بتواند محتواهای مورد علاقه خود را دسته بندی کند. در این رابطه نرم افزار Evergage یک انتخاب کاملا مناسب محسوب می شود.
۲- اعتمادسازی داشته باشید
مخاطب باید در همان بازدید اول از سایت شما، به اطمینان لازم دست پیدا کند. درواقع در شرایط حال حاضر میزان کلاهبرداری های اینترنتی به حد بسیار بالایی رسیده و این امر باعث خواهد شد تا اعتمادکردن بسیار سخت باشد. در داین راستا ضروری است تا در همان صفحه اول، تمامی مجوزهای لازم را به نمایش درآورید. همچنین نمایش میزان رضایت مشتری و ایجاد تیم برنامه جهت تمایل افراد به معرفی سایت شما، باعث خواهد شد تا احتمال فروش شما به مراتب بیشتر شود.
۳- از بیان دلیل اهمیت خود غافل نشوید
شما باید به خوبی نسبت به این سوال پاسخ دهید که چرا باید خریدی انجام شود؟ در واقع ممکن است نیاز لازم در مخاطب شکل گرفته نشده باشد. تحت این شرایط شما با اقداماتی نظیر داستان سرایی، لازم است تا دلایل و مزیت های خرید از برند خود را بیان کرده و مخاطب را به سمت تبدیل شدن به مشتری و فروش آنلاین سوق دهید. فراموش نکنید که این امر باید برای تمامی محصولات مورد استفاده قرار گیرد.
۴- حس اضطرار ایجاد کنید
این امر که مخاطب این احساس را داشته باشد که در صورت عدم خرید، دیگر چنین فرصتی را به دست نخواهد آورد، استراتژی ای است که از آن تحت عنوان ایجاد حس اضطرار نام برده می شود. در واقع ممکن است مخاطب شما با تردیدهایی مواجه باشد و این امر خود باعث شود تا خرید را برای زمانی دیگر محول کنند.
ممکن است احساس نیاز در این رابطه با محصول شما چندان به چشم نیاید، با این حال یک تخفیف مناسب و یا اعلام رو به اتمام قرار گرفتن، باعث خواهد شد تا تمایلات افزایش پیدا کند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که صرفا با یک روش نمی توان تغییرات اساسی را در میزان فروش شرکت به وجود آورد. به همین خاطر ضروری است تا تمامی روش هایی که معرفی می کنیم را به صورت همزمان مورد توجه قرار دهید.
۵- از پیام رسان ها استفاده کنید
امروزه دیگر مخاطب تمایل چندانی به تماس برقرار کردن نداشته و این امر به معنای در صف قرار گرفتن خواهد بود. این امر در حالی است که در شبکه های اجتماعی، افراد می توانند مشکل و یا سوال خود را مطرح کرده و پاسخ آن را دریافت کنند. درواقع اگرچه پاسخگوی تلفنی همچنان رایج است، با این حال شما باید این بخش را به صورت کامل فراموش کنید. در نهایت این مسئله باعث خواهد شد تا فرصت برای پاسخ دهی مناسب و عدم بروز مشکل، به وجود آید. در نهایت از این صفحه چت ها می توان برای پیگیری های لازم و ارسال مطالب موردنظر خود نیز استفاده کنید.
۶- سرعت سایت خود را افزایش دهید
سرعت سایت برای هر کاربری بسیار مهم خواهد بود. در این رابطه توجه داشته باشید که با توجه به وجود رقبای مختلف، حتی چند ثانیه کندی، می تواند باعث ریزش شدید مخاطب و کاهش فروش آنلاین شود. در این رابطه در کنار انجام اقدامات لازم، از رعایت اصول سئو نیز غافل نشوید. این امر باعث خواهد شد تا در موتورهای جست وجو، به بهترین شکل در معرض نمایش قرار گرفته شوید. آمارها در این زمینه حاکی از آن است که افراد تمایل بیشتری را به ماندن بیشتر در سایت هایی دارند که از سرعت بالایی برخوردار هستند.
۷- تنها به سایت خود محدود نباشید
این امر که محصولات شما در سایت های دیگر نیز به نمایش درآورده شود، خود باعث خواهد شد تا امکان جذب مشتری بیشتر، افزیش پیدا کند. در این رابطه شما نیاز به بودجه زیادی نداشته و در حال حاضر اکثر این اقدامات از طریق تعامل دو طرفه با صاحبان سایت ها انجام می شود. بر طبق این روش شما نیز باید تبلیغات سایت هدف را انجام دهید تا فروش آنلاین تان بیشتر شود.
۸- پیگیر باشید
این امر که مخاطب را رها نکرده و همواره پیگیر آنها باشید، باعث خواهد شد تا برند شما بیشتر در ذهن آنها باقی بماند. تحت این شرایط در صورت نیاز به خرید، بدون شک شما گزینه اول خواهید بود. به همین خاطر توصیه می شود که صرفا منتظر پیام مخاطبین خود نبوده و در این رابطه پیشقدم باشید. همچنین برای درگیر کردن مخاطبان خود می توانید انواع چالش ها و مسابقات را نیز ایجاد کنید.
۹- امکان چت در صفحه اصلی را ایجاد کنید
این امر که افراد سریعا بتوانند با مدیر سایت ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را مطرح کنند، بدون شک شانس فروش آنلاین شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در این رابطه ضروری است تا ضمن ایجاد ابزار لازم، افرادی را مسئول پاسخگویی ۲۴ ساعته کنید. همچنین لازم است تا ثبت نام افراد در سایت شما در کمتر از ۱۰ ثانیه انجام شود. در غیر این صورت هیچ فردی تمایل به انجام چنین اقدام مهمی را نخواهد داشت.
۱۰- دلیلی برای بازدید مداوم داشته باشید
اقداماتی نظیر تخفیف های مداوم باعث خواهد شد تا افراد تمایل داشته باشند تا به صورت روزانه سایت شما را حداقل برای یک بار بررسی کنند. این امر یک دستاورد بسیار مهم برای افزایش فروش آنلاین خواهد بود و با این حال شما تنها به این اقدام محدود نبوده و می توانید طرح های خلاقانه ای را در این زمینه داشته باشید.
در نهایت توصیه می شود که به صورت هفتگی، اقدامات سایر صفحات را مورد بررسی قرار دهید. این امر منبع خوبی برای ایده های جدید خواهد بود. همچنین با تحلیل اشتباهات، می توانید از تجربیات تلخ آنها به سود خود استفاده کنید.
منبع: فرصت امروز