رونق و افزایش فروش اینترنتی همیشه یکی از دغدغه های اصلی صاحبان فروشگاه های اینترنتی است. این روزها با همهگیر شدن ویروس کرونا، مردم بسیاری از خریدهای خود را از طریق فروشگاه های اینترنتی انجام می دهند. اما موفقیت در این بازار کار آسانی نیست! چرا که در این زمینه رقابت بسیار شدیدی وجود دارد و تنها فروشگاه هایی موفق به فروش می شوند که با ترفندها و راه های رونق و افزایش فروش اینترنتی آشنا باشند.
اگر شما هم یک فروشگاه اینترنتی دارید و از فروشتان راضی نیستید، امروز روز شانس شماست! چرا که در ادامه این مقاله راهکارهایی برای رونق و افزایش فروش اینترنتی با شما در میان می گذاریم که حاصل نتایج آزمایش های فراوان و میلیون ها دلار خرج است.
بهترین راهکارهای رونق و افزایش فروش اینترنتی
این روزها با شیوع ویروس کرونا کسبو کارهای سنتی بیش از پیش به سمت فروش آنلاین و ایجاد فروشگاه اینترنتی گرایش پیدا کردهاند. چرا که همانطور که بیل گیتس گفته است، اگر کسب و کار شما اینترنتی نشود، در آینده محکوم به شکست است. بسیاری از افراد با امید و آرزوهای فراوان وارد دنیای کسب و کار اینترنتی می شوند، غافل از اینکه این دنیای جدید چالش های خاص خود را دارد. بسیاری از فروشگاههای اینترنتی پیشرو مانند آمازون، دیجیکالا و… سالانه هزینههای بسیار زیادی برای پاسخ به این چالشها خرج میکنند. آنها رفتار کاربران را به دقت زیر نظر می گیرند تا بفهمند چگونه میتوانند اعتماد و نظر آنها را به خود جلب کنند.
یکی از مهمترین چالش های فروشگاههای اینترنتی افزایش فروش و نرخ تبدیل کاربران است. بعضی از این سایتها میلیونها دلار خرج کردهاند تا به این نتیجه برسند که چگونه رفتار کنند تا منجر به رونق و افزایش فروش اینترنتی شوند. بنابراین الان می توانید حدس بزنید که یکی از مهمترین دلایل تغییر ظاهر فروشگاه ها و وبسایت ها در طول زمان بر اساس همین راهکارها است. اما نگران نباشید، چرا که لازم نیست برای یادگیری راهکارهای رونق و افزایش فروش اینترنتی هیچ هزینهای کنید. در ادامه این مطلب جدیدترین راه های رونق و افزایش فروش اینترنتی فروشگاه که در سال ۲۰۲۱ مطرح شده اند را با شما به اشتراک می گذاریم.
برای افزایش فروش اینترنتی ریسک مشتری را کاهش دهید
برخی از مشتریان شما میترسند از سایت شما خرید کنند. بیشتر آن ها می ترسند که شما آنچه را که می گویید انجام نخواهید داد. آنها از دادن اطلاعات شخصی و مالی خود به شما خودداری می کنند و اصلا در این زمینه ریسکپذیر نیستند. این موضوع زمانی جدیتر میشود که آنها برای اولینبار وارد سایت شدهاند و شناحتی نسبت به شما ندارند.
بنابراین یکی از مهمترین روشهای رونق و افزایش فروش اینترنتی کاهش ریسک مشتری است. برای رسیدن به این هدف باید از راه های مختلفی برای جلب اعتماد آن ها استفاده کنید. برخی از مهمترین اقداماتی که میتوانند در این زمینه به افزایش درآمد شما کمک کنند، عبارتند از:
- نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنید و آن را در جایی قرار دهید که کاربران به راحتی آن را مشاهده کنند.
- به آنها قبل از اقدام به خرید مشاوره رایگان دهید تا پاسخ سوالاتشان را دریافت کنند.
- در صورتی که ممکن است، امکان تست رایگان خدمات و یا محصولات را برای مشتریان فراهم کنید.
- به آنها اطمینان دهید که در صورت عدم رضایت و یا تطابق نداشتن اطلاعات محصول، امکان بازگشت وجه وجود دارد.
- هیچکس بهتر شما نمیتواند به سوالات مخاطبان پاسخ دهد. پس اجازه ندهید سوالات آنها بی پاسخ بماند. یکی از بهترین راههای جلب اعتماد مخاطب، پاسخ به سوالات متداول و چالشهای احتمالی پیش روی آنها است.
سبد خرید را همیشه در جلوی چشمان مشتری قرار دهید
Joseph A Bank clothiers یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی پوشاک در نوع خود است که توانست با ایجاد تغییری کوچک در طراحی سایت خود، میزان ترک سبدهای خرید را تا ۸٪ کاهش دهد. آنها کاری کردند تا سبد خرید و اقلام درون آن در همه صفحات سایت قابل مشاهده باشد. آنها این تغییر را پس از بررسی فرآیند خرید در ۲۰۰ فروشگاه اینترنتی برتر، انجام دادند.
در حقیقت این تغییر از طریق بهبود تجربه کاربری (UX) باعث افزایش فروش در سایت شما خواهد شد. استفاده صحیح از سبد خرید یکی از ترفند های فروش اینترنتی است که میتواند تاثیر بسیار شگفتانگیزی در کاهش سبدهای ترک شده داشته باشد.
با کوتاه کردن فرآیند خرید فروش اینترنتی خود را افزایش دهید
یکی دیگر از راه های رونق و افزایش فروش اینترنتی که توسط سایت Joseph A Bank clothiers مورد بررسی قرار گرفت، کوتاه کردن فرآیند خرید بود. آن ها با بررسی ها و تحلیل رفتار کاربران متوجه شدند که افزایش سرعت و سهولت در فرآیند پرداخت یک امر بسیار مهم در راستای افزایش رضایت و خرید مشتریان است.
البته این موضوع را فروشگاه آمازون از همان اول میدانست و با یک کلیک کاربر را به صفحه پرداخت هدایت میکرد. پس شما هم به این نکته به عنوان راهنمای رونق و افزایش فروش اینترنتی نگاه کنید و براساس آن از طولانی کردن فرآیند خرید و دریافت اطلاعات غیرضروری از مشتریان خود بپرهیزید و فرآیند خرید را برای آنها ساده و لذت بخش کنید.
برای رونق و افزایش فروش اینترنتی محصولات خود را رایگان ارسال کنید
ارسال رایگان محصولات را می توان مهمترین راه رونق و افزایش فروش اینترنتی دانست. شاید این گزینه برای همه فروشگاه های آنلاین و یا کالاهای خاصی امکانپذیر نباشد. اما شاید باورتان نشود که پیشنهاد ارسال رایگان محصولات تا چه اندازه میتواند در میزان فروش اینترنتی شما تفاوت ایجاد کند.
Forrester یکی از معتبرترین شرکت هایی است که در زمینه بازاریابی به صورت تخصصی تحقیق و بررسی میکند. یکی از مهمترین تحقیقات این شرکت در زمینه علت ترک سبدهای خرید توسط مشتریان بوده است که نتایج آن تحت عنوان “علت ترک سبدهای خرید” منتشر شده است. در این گزارش که ارزشش ۷۴۵ دلار میباشد، آمده است که مشتریها معمولاً از هزینههای ارسال کالا بسیار تعجب میکنند و آمادگی پرداخت هزینه آن را ندارند.
بررسیهای آنها نشان داد که نزدیک به ۵۰ درصد از مشتریان به دلیل هزینه بالای ارسال کالا، سبد خرید خود را به صورت نیمه کاره رها میکنند. بر این اساس باید سعی کنید در صورت امکان، هزینههای ارسال محصولات را برای مشتریان رایگان در نظر بگیرید. اگر این امکان برای شما وجود ندارد، هزینههای ارسال را به صورت تک نرخی در نظر بگیرید و تا حدی که امکان دارد مبلغ آن را کاهش دهید. این تکنیکی است که سایتهای بزرگی مانند دیجیکالا از آن برای رونق و افزایش فروش اینترنتی استفاده میکنند.
تمام هزینههای کاربر را در اولین فرصت نمایش دهید
بسیاری از صاحبان کسبوکار برای افزایش فروش به دنبال افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی خود هستند. اما نمیدانند قبل از آن باید به بهینهسازی فرآیند خرید و تجربه کاربری بپردازند. یکی از مهم ترین راه های رونق و افزایش فروش اینترنتی، شفافیت و سادگی است.
گاهی اوقات نمیتوان به راحتی از هزینه حمل و نقل، ارسال کالا، مالیات و… صرف نظر کرد. بنابراین در چنین شرایطی که امکان ارائه پیشنهاداتی از جمله ارسال رایگان محصول وجود ندارد، حتما در اولین فرصت این هزینهها را به مشتری نشان دهید.
زیرا بر اساس تحقیقاتی که موسسه WebCredible انجام داده است، نتیجه میگیریم که تقریبا نیمی از مشتریان سبد خرید خود را به دلیل مشاهده هزینههای اعلام نشده رها میکنند. مثلا اگر قیمت نهایی یکی از محصولات شما ۵۰۰ هزارتومان است ولی نیاز به هزینه نصب، حمل و نقل، پشتیبانی و… دارد، حتما آنها را در صفحه فروش محصول نمایش دهید.
زیرا مشتریان از سورپرایز شدن بیزارند و اصلا انتظار ندارد زمانی که وارد صفحه پرداحت میشوند به جای یک صورتحساب ۵۰۰ هزارتومانی با یک صورتحساب ۷۰۰ هزارتومانی برخورد کنند. به همین دلیل مشتریان تصور میکنند که شما با آنها صادق نبودهاید و صفحه خرید را ترک میکنند.
به مشتریان خود اجازه دهید که به دیگران هدیه ارسال کنند
اگر به فروشگاههای اینترنتی بزرگ توجه کرده باشید، میبینید که اکثر آنها امکاناتی از جمله ارسال هدیه به دوستان، کارت اعتبار هدیه و… را برای مشتریان خود فراهم کردهاند. زیرا با این امکان بسیاری از مشتریان شما میتوانند نیازهای دوستان و آشنایان خود را با ارسال هدیه برطرف سازند.
استفاده از این تکنیک در فروشگاه شما مزایای بسیار زیادی دارد که از مهمترین آنها میتوان به رونق و افزایش فروش اینترنتی در رویدادها و مناسبهای مختلف و شناخت فروشگاه توسط دیگران اشاره کرد. بنابراین با استفاده از این روش علاوهبر افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی مستقیما میزان فروشتان را هم افزایش خواهید داد.
از گزینههای مختلف پرداخت استفاده کنید تا فروشتان چندبرابر شود
رونق و افزایش فروش اینترنتی با تبلیغات اینترنتی یکی از گزینههای همیشگی صاحبان کسبوکار است. اما در تحقیقات جدید میبینیم که اگر بستر مناسبی برای خرید مشتریان ایجاد نکرده باشیم، استفاده از تبلیغات نه تنها به افزایش خرید اینترنتی منجر نمیشود بلکه در دراز مدت ممکن است به برند ماهم ضربه بزند.
یکی از راههای افزایش نرخ تبدیل مخاطبان استفاده از گزینههای پرداخت مختلف است. بنابراین باید به این سوالها پاسخ دهید که آیا فروشگاه اینترنتی شما چک قبول می کند؟ پول نقد چطور؟ آیا مشتری میتوان در محل هزینه محصول را پرداخت کند؟
فروشگاههای آنلاین زیادی هستند که برخلاف سایر کسبوکارهای اینترنتی از این روشها استقبال میکنند. زیرا بر اساس یکی از تحقیقاتی که بر روی سایت WalMart انجام شده است، دادههای اولیه نشان میدهد که بیشتر مشتریان آنها قبلاً محصولی را خریداری نکردهاند.
به همین دلیل آنها به این نتیجه رسیدند که با افزودن روشهای پرداخت، میزان فروش خود را افزایش دهند. زیرا فروشندگان بزرگ اینترنتی به خوبی میدانند که فراهم سازی گزینههای پرداخت بیشتر برابر با پرداخت بیشتر است. بنابراین از گزینه پرداخت در محل غافل نشوید و از درگاههای پرداخت متفاوتی استفاده کنید.
مراحل فرآیند خرید را به مشتریان خود نمایش دهید
شاید قبلاً این عبارت را شنیده باشید که همیشه پاسخ یک ذهن آشفته همیشه نه است. اگر بخواهیم این عبارت را به صورت سادهتر بیان کنیم باید گفت، هیچ وقت انتظار نداشته باشید که یک کاربر سردرگم به مشتری شما تبدیل شود. یکی از مهمترین راههای افزایش فروش آنلاین و جلوگیری از سردرگمی مشتریان، نمایش مراحل پیشرفت خرید به آنها است.
بنابراین شما باید به سادگی به آنها نشان دهید که در کدام مرحله از خرید هستند و باید چه مراحل دیگری را برای ادامه این فرآیند طی کنند. اگر فروشگاه اینترنتی شما با وردپرس ساخته شده است، این امکان را به راحتی میتوانید با نصب افزونه به سایت خود اضافه کنید.
به مشتریان اجازه دهید محصولات را به “لیست علاقهمندیها” اضافه کنند
ساخت لیست علاقهمندی ها همیشه جزو موفقترین ترفند های رونق و افزایش فروش اینترنتی بوده است. زیرا برخی از بازدیدکنندگان فروشگاه شما بسته به نوع محصولاتی که میفروشید، در حال حاضر آماده خرید نیستند. بلکه در حقیقت آنها در حال انجام تحقیقات هستند و یا میخواهند قیمت، مزایا، معایب آن را با سایر محصولات مقایسه کنند.
طبق بررسی هایی که موسسه تحقیقاتی Forrester انجام داده است، نشان می دهد که بیش از ۴۱٪ از مشتریان سبد خرید آنلاین خود را به دلیل نداشتن آمادگی رها میکنند. بنابراین به آنها اجازه دهید محصولاتی که مورد نظرشان است را به لیست علاقهمندیهای خود اضافه کنند تا بتوانند در آینده آنها را خریداری کنند.
برای رونق و افزایش فروش اینترنتی مشتریان را مجبور به ثبتنام نکنید
برای رونق و افزایش فروش اینترنتی حتما به این نکته توجه کنید که پیش از اینکه کاربر به مرحله پرداخت نهایی برسد، او را مجبور به ساخت حساب کاربری نکنید. تحقیقات Webcredible نشان داد که ۲۹ درصد خریداران آنلاین از ایجاد حساب کاربری برای تکمیل خرید، خودداری میکنند.
به همین دلیل است که بیشتر فروشگاههای آنلاین از امکان خرید به صورت مهمان استفاده میکنند. با استفاده از این ویژگی کاربر نیاز به طی کردن مراحل ثبت نام ندارد و فقط اطلاعات اصلی خود را در اختیار شما میگذارد تا بتواند خرید خود را نهایی سازد.
عکسهای زیادی برای محصولات خود قرار دهید
بررسیهای گروه E-tailing نشان داد که مشتریان علاقهدارند که تعداد زیادی تصاویر باکیفیت از محصول را قبل از خرید مشاهده کنند. آنها میخواهند این تصاویر را بزرگ کنند، بچرخانند و محصولات را در رنگها، اندازهها و گزینههای دیگر مشاهده کنند. پس در صورتی که میتوانید، این امکان را برای آنها فراهم کنید تا با فروش بیشتر محصولات خود، درآمدتان را افزایش دهید.
نتیجه گیری
قطعا نمیتوان یک راه را به عنوان بهترین راه رونق و افزایش فروش اینترنتی معرفی کرد و آن را برای همه تجویز کرد. اما قطعا با استفاده از تجارب موفق دیگران و بهینه سازی آنها متناسب با کسبوکار خودمان می توانیم میزان فروش خود را افزایش دهیم. در این مطلب شما را با ترفند های رونق و افزایش فروش اینترنتی در بزرگترین فروشگاههای اینترنتی دنیا آشنا کردیم تا با الگو گرفتن از آنها به کسبوکار خود رونق دهید.
تمامی روش های رونق و افزایش فروش اینترنتی ذکر شده بر اساس بررسی های انجام شده توسط شرکت های دیجیتال مارکتینگ مطرح جهان ارائه شدهاند. اگر شما هم در کسبوکار خود جدی هستید و میخواهید مشتریان بیشتری را جذب کنید، باید آزمایش ها و تحلیل کاربران خود را شروع کنید. اما همیشه که نباید چرخ را دوباره اختراع کرد. زیرا بسیاری از این شرکتهای بازاریابی اینترنتی چندین میلیون دلار خرج کردهاند تا به این نتایج برسند تا در زمان و هزینه شما صرفهجویی کنند.