اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا

    0
    3
    اینفلوئنسر

    دنیای بازاریابی و شبکه های اجتماعی پر از مفاهیمی است که شباهت بسیار زیادی به هم دارند. به طوری که هر آدم حرفه ای را هم به شک می اندازد. حالا اگر یک بازاریاب بخت برگشته هیچ اطلاعی از تفاوت میان مفاهیم مختلف در این میان نداشته باشد، احتمالا کارش حسابی سخت خواهد شد. از جمله مفاهیمی که اغلب اوقات با هم اشتباه گرفته می شوند، اینفلوئنسر (Influencer) و تولیدکننده محتوا (Content Creator) است.

    احتمالا مفاهیم بالا دست کم چندباری به گوش شما خورده است. شاید هم همیشه پیش خودتان فکر کرده اید واقعا فرق میان این دو چیست. خب در این صورت نکات مورد بحث در این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین تفاوت ها میان اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا را بررسی کنیم. اول از همه هم کارمان را با تعریف هر کدام از این مفاهیم شروع خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا یک ماجراجویی هیجان انگیز به دل مفاهیم بازاریابی را تجربه کنیم.

    تولیدکنندگان محتوا دقیقا چه کار می کنند؟

    اجازه دهید بحث مان را با تولیدکنندگان محتوا شروع کنیم. همانطور که از اسم این فعالان برمی آید، آنها مشغول کار تولید محتوا هستند. البته در این میان فرقی بین فرمت های گوناگون وجود ندارد. به زبان ساده هم کسی که ادمین یک پیج اینستاگرامی است، هم آنکه کانالی در یوتیوب دارد، تولیدکننده محتوا محسوب می شوند.

    مسئله اساسی در زمینه تولید محتوا، ضرورت طراحی و اجرای محتوا از سوی فرد مورد نظر است. پس اگر شما صرفا مثل ماشین محتوای دیگران را آپلود می کنید، اسم تان هرچی باشد، تولیدکننده محتوا نیست.

    حالا اصلا چرا کسی باید دست به تولید محتوا بزند؟ خب هدف اصلی در این میان کسب درآمد بیشتر است. این کار برای بسیاری از بازاریاب ها حکم اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب را به همراه دارد. به علاوه، خیلی از تولیدکنندگان محتوا در عمل سود تبلیغاتی از پلتفرم هایی مثل یوتیوب دریافت می کنند. پس واضح است چرا آنها دنبال تولید محتوا می روند.

    شاید فکر کنید تولید محتوا فقط در برخی از پلتفرم های خاص جواب می دهد. خب در این صورت باید خیال تان را راحت کنیم؛ چراکه این روند در تمام حوزه ها جواب می دهد. از تیک تاک گرفته تا لینکدین، همگی برای تولید محتوا مزایای خاص خودشان را دارند. پس اصلا نباید الکی دور یک پلتفرم را خط بکشید.

    اینفلوئنسرها دقیقا چه کار می کنند؟

    حالا که ماجرای تولیدکنندگان محتوا را بررسی کردیم، نوبتی هم باشد باید نگاهی به روی دیگر سکه بیندازیم. اینفلوئنسرها معمولا چهره های شناخته شده ای هستند که با برندهای بزرگ هم همکاری دارند. همین امر از آنها چهره ای به نسبت متفاوت از تولیدکنندگان محتوا می سازد بنابراین بد نیست یک راست برویم سراغ اصل مطلب و ببینیم این دسته از افراد دقیقا چه کار می کنند.

    راستش را بخواهید، اینفلوئنسرها هم دقیقا مثل تولیدکنندگان محتوا دست به طراحی و اجرای ایده هایی برای تولید محتوا می زنند. از این نظر آنها هم مثل تولیدکنندگان محتوا بوده و در واقع زیرمجموعه آنها محسوب می شوند. با این حال مهمترین تمایز آنها تلاش برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به سود یک کسب و کار دیگر است. ماجرا جالب شد، نه؟

    شاید پیش خودتان فکر کنید اینفلوئنسرها نباید خیلی طرفدار زیادی در دنیا داشته باشند. خب کدام آدم عاقلی طرفدار کسی می شود که برای یک برند دیگر تبلیغات انجام می دهد؟ ماجرا از این قرار است که اینفلوئنسرها اینقدرها هم واضح تبلیغات دیگر برندها را انجام نمی دهند.

    در عوض آنها به لطف تولید محتوای تخصصی در یک یا چند حوزه خاص به شهرت می رسند. سپس برای کسب درآمد بیشتر سراغ همکاری با برندهای گوناگون می روند. ماجرا از این قرار است که اینفلوئنسرها به طور غیرمستقیم محصولات یک برند را پروموت کرده و در ازای آن دستمزد دریافت می کنند. این نکته به آنها کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی سود خوبی به جیب بزنند.

    نکته مهم درباره اینفلوئنسرها همکاری تجاری شان با برندهاست. البته آنها بیشتر از اعتبارشان در میان مخاطب سود می برند. به همین دلیل در انتخاب شریک تجاری وسواس زیادی به خرج می دهند اگر در مسیر کاری تان با کسانی رو به رو شدید که بدون معطلی پیشنهاد تبلیغ محصولات تان را می دهند، احتمالا یک جای کارشان لنگ می زند. در خوش بینانه ترین حالت، کار این دسته از افراد هرچه باشد، اینفلوئنسر مارکتینگ نیست. پس حواس تان را حسابی جمع کنید.

    تا اینجای کار ما از نظر فنی وضعیت تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها را با هم مقایسه کردیم. حالا شما اطلاعات مناسبی برای تفکیک میان کار این دو دسته از افراد دارید. اگر فکر می کنید کار ما در این مقاله تمام شده، باید کمی یواش تر به طرف جلو بروید؛ چراکه هنوز یک سوال اصلی بی جواب مانده است: کدام یک از این دو به درد برند شما می خورد؟

    بی شک هر بازاریابی در دنیا دوست دارد برندش را توسعه داده و پروموت محتوایی با بازگشت سرمایه بالا را تجربه کند. به همین دلیل بسیاری از اوقات در انتخاب بهترین گزینه دچار تردیدهای جدی می شوند. مثلا در همین رابطه اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا، به نظرتان کدام گروه بیشتر به درد برندتان می خورند؟ این سوالی است که به نظر نیاز به بررسی عمیق تر دارد.

    از آنجایی که سوال بالا به اندازه کافی تخصصی هست که هر بازاریاب یا حتی کارآفرینی را به چالش بکشد، ما در ادامه قصد داریم یک چراغ راه برای تان روشن کنیم.

    اولین مسئله ای که درباره تولیدکنندگان محتوا باید مد نظر قرار دهید، ضرورت همکاری مستقیم میان شما و آنهاست. در واقع آنها به اسم خودشان چیزی برای شما تولید نخواهند کرد. در عوض بدل به بخشی از تیم شرکت شما شده و مسئولیت تولید محتوا برای شما را برعهده خواهند گرفت.

    البته تولیدکنندگان محتوایی که شهرت نسبی در بازار دارند، معمولا صرفا به شما توصیه هایی برای تولید بهتر محتوا خواهند کرد. پس بد نیست قبل از شروع همکاری با آنها شرایط را به خوبی مرور کنید؛ چراکه با یک انتخاب نادرست آینده برندتان به خطر خواهد افتاد.

    در حالی که تولیدکنندگان محتوا شرایط ویژه ای دارند، انعطاف پذیری اینفلوئنسرها بسیار بیشتر است. آنها معمولا همکاری نزدیکی با برندها داشته و محتوای تبلیغاتی را به اسم خودشان منتشر می کنند. اینطوری از اعتبار خودشان برای برندها خرج کرده و بازگشت سرمایه خوبی را هم رقم می زنند.

    البته شاید در این میان هزینه بیشتری هم روی دست تان بماند. پس باید با دقت فراوان اوضاع را بررسی کنید. وگرنه هر لحظه امکان چپ شدن استراتژی بازاریابی تان وجود خواهد داشت.

    اگر بخواهیم از یک منظر کلی ماجرا را تحلیل کنیم، نکته کلیدی درباره اینفلوئنسرها، محبوبیت فزاینده شان در میان کاربران است. این در حالی است که معمولا تولیدکنندگان محتوا چنین محبوبیت خیره کننده ای را ندارند. البته در نقطه مقابل، تولیدکنندگان محتوا دانش فنی بیشتری دارند. یعنی با استفاده از تجربه و دانش شان محتوای جذاب تری خلق می کنند.

    اگر دنبال بازاریابی ارگانیک هستید، به احتمال زیاد تولیدکنندگان محتوا گزینه جذابی برای تان خواهند بود. این در حالی است که برندهای عاشق ولخرجی در حوزه بازاریابی معمولا میانه بهتری با اینفلوئنسرها دارند. همانطور که می بینید، انتخاب نهایی تا حد زیاد بستگی به سلیقه و صدالبته اوضاع برندتان دارد. پس قبل از اینکه با عجله یا بدون اطلاع دقیق دست به تصمیم گیری بزنید، تمام جنبه های ماجرا را زیر ذره بین ببرید.

    بیشتر بخوانید:مجموعه طراحان ۳۳؛ برپایی در زمان و مکانی ثابت در نوزدهمین دوره نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی

    آشنایی با تفاوت های میان تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها

    اصطلاحات بسیار زیادی در دنیای بازاریابی با هم اشتباه گرفته می شوند. در این میان اوضاع اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا تا حد زیادی بحرانی است؛ چراکه بازاریاب های حرفه ای هم گاهی اوقات آنها را به جای هم اشتباه می گیرند. این در حالی است که هر کدام از آنها تعریف خاص خودشان را دارند.

    به همین خاطر ما در این مقاله به سراغ تعیین تکلیف اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا رفتیم. حالا شما اطلاعات لازم برای تفکیک این دو گروه از همدیگر را دارید. اگر هم قصد همکاری با یکی از آنها را دارید، باید نیم نگاهی به اوضاع برندتان داشته باشید. وگرنه هر انتخابی از سوی شما شانسی خواهد بود.

    من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با تفاوت های میان تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.

    مقاله قبلیهمایش خلاقیت در بسته بندی پاریس برگزار می شود
    مقاله بعدیوضعیت هوای تهران «قرمز» شد

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.