این روزها برند اینستاگرام شدن یکی از راه های تبلیغاتی برای بیزینس های مختلف است. اینستاگرام در طول سال های اخیر به عنوان یک پلتفرم محبوب در میان کاربران جهانی توسعه یافته است. همین امر توجه شمار بالایی از برندها را به خود جلب کرده است.
کسب و کارهای مختلف با هر نوع فعالیتی اقدام به حضور در اینستاگرام با هدف جلب نظر مخاطب هدف شان می کنند. این امر شاید در ابتدا بسیار ساده و تاثیرگذار به نظر برسد، اما در عمل به دلیل حضور دامنه وسیعی از برندها در اینستاگرام دشوارتر از انتظار است.
اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم تصویری برای برندها و بازاریاب ها ضرورت تولید محتوای جذاب تصویری و ویدئویی را پیش کشیده است. بدون تردید برندهای تازه کار در دنیای بازاریابی اینستاگرام شرایط بسیار دشواری را پشت سر می گذارند.
این امر برای آنها نیاز به الگوبرداری از برندهای بزرگ را مطرح می سازد. بسیاری از برندها در این میان علاقه ای به الگوبرداری از سایر برندها ندارند بنابراین به طور مداوم در تلاش برای بازاریابی در اینستاگرام با شکست مواجه می شوند. کسب و کارهای موفق همیشه اقدام به الگوبرداری از الهام گیری از عملکرد مثبت برندهای دیگر در اینستاگرام می کنند. هدف اصلی در مقاله کنونی نیز بررسی نحوه عملکرد برندهای بزرگ و درسهای آن از بازاریابی در اینستاگرام است.
چه نوع محتوایی در اینستاگرام بهترین عملکرد را دارد؟
اینستاگرام در طول سال های اخیر فضای رقابتی را در اختیار برندها قرار داده است. این امر کار را برای برندهای تازه کار دشوار می سازد. درست به همین خاطر باید آگاهی دقیق از محتوای مناسب در شبکه های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام در میان برندها وجود داشته باشد. برخی از مهمترین نکات برای بازاریابی در اینستاگرام به شرح ذیل است:
کیفیت محتوای بصری
بسیاری از برندها برای تولید محتوای در شبکه های اجتماعی به کیفیت محتوای بصری شان توجهی ندارند. این امر مشکلات زیادی پیش روی آنها قرار می دهد. برندهای بزرگ همیشه کیفیت بالایی برای محتوای شان در نظر می گیرند. همین امر موجب توجه مداوم کاربران به وضعیت چنین برندهایی می شود.
امروزه شبکه های اجتماعی توسعه بسیار زیادی پیدا کرده اند. در این میان وضعیت اینستاگرام از سایر پلتفرم های اجتماعی بهتر است. این شبکه اجتماعی به طور مداوم به روز رسانی های کاربردی برای کاربران و برندها عرضه می کند. بنابراین مشاهده حضور وسیع برندها در اینستاگرام امری طبیعی خواهد بود. مهمترین مسئله در این میان تولید محتوای باکیفیت برای مخاطب هدف است. برخی از برندها دارای ایده های جذابی برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستند، اما کیفیت نهایی محتوای شان بسیار پایین است. این امر موجب کاهش انگیزه مخاطب هدف برای مشاهده محتوای بازاریابی چنین برندهایی خواهد شد.برای نبدیل شدن به برند اینستاگرام باید چند نکته اساسی را بدانید.
نگارش کپشن های جذاب
کپشن ها همیشه تاثیر بسیار زیادی بر روی وضعیت برندها داشته است. این امر به دلیل علاقه کاربران اینستاگرام به مطالعه کپشن و توضیحات جانبی در مورد هر محتواست بنابراین برندها برای موفقیت در بازاریابی اینستاگرامی باید برنامه ای برای نگارش کپشن های جذاب داشته باشند. عملکرد برندهای بزرگ به خوبی بیانگر اهمیت بخش کپشن است.
بر این اساس اغلب برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به ارزیابی سلیقه آنها و ارائه توضیحات جانبی برای مخاطب هدف می کنند. استفاده از کپشن امکان جلب توجه مخاطب هدف به سایر بخش های صفحه رسمی برند مانند بیوگرافی یا لینک های جانبی را فراهم می کند. همچنین برخی از برندها برای ارائه اطلاعات بیشتر به مخاطب هدف اقدام به استفاده از بخش استوری می کنند. اطلاع رسانی به کاربران برای مشاهده استوری های برند اینستاگرام از طریق بخش کپشن رواج بسیار زیادی در میان برندها دارد.
استفاده از هشتگ های مرتبط
هشتگ ها برای جست وجوی ساده تر محتوای در شبکه های اجتماعی عرضه شده اند. نحوه عملکرد هشتگ مربوط به طبقه بندی محتواهای مختلف است. به این ترتیب کاربران فرصت جست وجوی دقیق محتوای دلخواه شان در میان خیل عظیمی از محتوای مشابه را خواهند داشت. بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند بنابراین به طور مداوم با مشکلاتی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف مواجه می شوند.
بدون تردید تمام کاربران از طریق فالو کردن صفحه یک برند اینستاگرام اقدام به تعامل با آن نمی کنند. شاید برخی از کاربران حتی نسبت به حضور یک برند در بازار اطلاعی نداشته باشند. در این صورت استفاده از هشتگ های مناسب راهکار جالبی برای جلب توجه تمام کاربران علاقه مند به کسب و کار برند خواهد بود.
اشتباه برخی از برندها در زمینه استفاده از هشتگ های کاربردی مربوط به انتخاب هشتگ های غیرمرتبط با ماهیت برند یا کمپین بازاریابی است. این امر اینستاگرام را دچار اشتباه در زمینه طبقه بندی محتوا خواهد کرد. نتیجه نهایی نیز ناتوانی برندها برای جلب نظر کاربران از بخش هشتگ خواهد بود. همچنین در صورت استفاده بیش از اندازه از هشتگ نیز سرنوشت مشابهی برای برندها پدید می آید. هنر اصلی در زمینه کاربرد هشتگ ها مربوط به استفاده دقیق از آنها و تلاش برای تاثیرگذاری مناسب برای مخاطب هدف است. در غیر این صورت تلاش های برند با شکست مواجه خواهد شد.
تعامل نزدیک با فالوورها
تعامل میان برندها و مخاطب هدف امر تازه ای نیست. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به بررسی سلیقه و نحوه رفتارشان در شبکه های اجتماعی می کنند. این امر بسیاری از برندها را با مشکلات عمیق مواجه می سازد. برخی از برندها به دلیل ماهیت فعالیت شان تمایلی برای تعامل با مخاطب هدف ندارند. امروزه حتی برندهایی با حوزه فعالیت بسیار خاص نیز در تلاش برای معرفی کسب و کارشان به مخاطب هدف هستند بنابراین هر کسب و کاری باید در این زمینه برنامه قابل ملاحظه ای داشته باشد. برای تبدیل شدن به برند اینستاگرام راه کارهایی وجود دارد.
یکی از راهکارهای تعامل با مخاطب هدف برگزاری مسابقات مختلف است. بسیاری از کاربران برای کسب جایزه یا دست کم تعامل با دوستان شان در محیطی شادی آور اقدام به شرکت در مسابقات برندها می کنند. این امر شرایط ویژه ای برای برندها از نظر سطح تعامل با مخاطب هدف ایجاد خواهد کرد.
صرف نظر از برگزاری مسابقه، امکان تعامل با مخاطب هدف در قالب نظرخواهی از آنها نیز وجود دارد. محتوای بازاریابی برند همیشه با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تولید می شود بنابراین استفاده از توصیه های آنها ایده مناسبی خواهد بود.
بدون تردید بررسی وضعیت برندهای بزرگ در زمینه بازاریابی اهمیت بالایی دارد. برخی از برندها به طور مداوم در زمینه بازاریابی در اینستاگرام و برند اینستاگرام شدن موفقیت بالایی کسب می کنند. همین امر موجب شکل گیری بخش بعدی مقاله کنونی در راستای بررسی هرچه بهتر فرآیند بازاریابی برندهای بزرگ شده است.
برندهای برتر در بازاریابی اینستاگرامی
بازاریابی در اینستاگرام و برند اینستاگرام شدن کار ساده ای نیست. کسب و کارها برای کسب موفقیت در این فضا رقبای بسیار جدی پیش رو دارند. نکته مهم در این میان سطح تعامل میان برندهای بزرگ با مخاطب هدف شان است. بسیاری از برندهای کوچک به طور مداوم نسبت به موفقیت بالای برندهای بزرگ در زمینه تعامل با مخاطب هدف شان اعتراض دارند. دلیل این امر سهولت بازاریابی از سوی برندهای بزرگ است. بررسی نحوه عملکرد چنین برندهایی برای کسب و کارهای تازه تاسیس یا کوچک تر برای برند اینستا گرام شدن از اهمیت بالایی خواهد داشت. در ادامه شیوه های منحصر به فرد بازاریابی و فعالیت برخی از برندهای بزرگ در اینستاگرام مورد ارزیابی قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
بازاریابی موبایلی چیست