بازاریابی تعاملی؛ مزایا و معایب و نمونه هایی از آن

    0
    49
    بازاریابی تعاملی

    بازاریابی تعاملی فرآیندی است برای ایجاد ارتباط دو طرفه بین مشتریان و شرکت، جایی که مشتریان دیدگاه‌ها، انتخاب‌ها و ترجیحات خود را در مورد محصول به اشتراک می‌گذارند تا بازاریاب بتواند آن را بهبود بخشد.

    به طور سنتی، بازاریابی به صورت یک طرفه انجام می‌شود. این امر با تبلیغاتی که بازاریابان ایجاد می‌کنند شروع شده، سپس آن‌ها تبلیغات را در پلتفرم‌های مختلف پخش می‌کنند تا نتیجه بگیرند. مشکلی که در بازاریابی سنتی وجود دارد این است که با مخاطبان هدف در مورد محصول تبلیغ‌شده گفت و گو نمی‌ کنند. شما فقط پیام را از طریق تبلیغات ارسال می‌کنید و انتظار دارید که دریافت‌کننده آنرا درک کند.

    بازاریابی سنتی قبلاً موثر بود، اما امروزه دیگر پاسخ‌گو نیست. امروزه مشتریان در بازار هدف می‌خواهند بخشی از برندی باشند که دوست دارند و از آن حمایت می‌کنند. آن‌ها نمی‌خواهند فقط آن را دنبال کنند، بلکه می‌خواهند نظرات خود را برای بهتر شدن محصول به اشتراک بگذارند.

    کانال HBO می‌خواست توجه مخاطبان سریال Game of Thrones را به خود جلب کند. آن‌ها با طرح این سوال که بینندگان کدام شخصیت محبوب را می‌خواهند به عنوان رهبر در جنگ‌های بزرگ بعدی ببینند، کمپینی را آغاز کردند. طرفداران این گزینه را داشتند که به شخصیت‌های مورد علاقه خود رأی دهند، ۳/۱ میلیون نفر در هفته اول شرکت کردند و رأی‌ دهندگان در هفته آخر به ۶/۱ میلیون نفر افزایش یافتند.

    به این ترتیب کانال HBO با موفقیت کمپین بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing) را راه‌اندازی کرده و به کار گرفت. در این مقاله ما در مورد بازاریابی تعاملی صحبت خواهیم کرد.

    بازاریابی تعاملیبازاریابی تعاملی چیست؟

    بازاریابی تعاملی فرآیندی است برای ایجاد ارتباط دو طرفه بین مشتریان و شرکت، جایی که مشتریان دیدگاه‌ها، انتخاب‌ها و ترجیحات خود را در مورد محصول به اشتراک می‌گذارند تا بازاریاب بتواند آن را بهبود بخشد. برای اینکه بازاریابان استراتژی بازاریابی تعاملی ایجاد کنند، باید از ابزار مناسب و فناوری پیشرفته مانند دیدگاه ۳۶۰ درجه مشتری برخوردار باشند.

    هدف از بازاریابی تعاملی، جلب نظرات، ترجیحات و انتخاب‌های مشتریان و بهتر ساختن استراتژی بازاریابی است. بازاریابی تعاملی کار بازاریابان را بسیار ساده و آسان کرده است. به جای تولید سرنخ، تنها کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که مشتریان را دنبال کنند. هر بار که آن‌ها نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند، شما فرصتی برای بهبود خواهید داشت.

     

    مزایای بازاریابی تعاملی

    برخی از مزایای استراتژی بازاریابی تعاملی به شرح زیر است:

    افزایش تعامل با مصرف‌کننده

    یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی تعاملی این است که فرصتی را برای فروشندگان و بازاریابان فراهم می‌کند تا از مشتریان بازخورد مستقیم بگیرند. به عنوان مثال، یک شیرینی‌پزی کیک‌های سفارشی ارائه می‌دهد که در آن مشتریان طراحی، سبک و دکوراسیون را انتخاب می‌کنند و سفارش آنلاین را در وب‌سایت شیرینی‌پزی قرار می‌دهند. این مورد به مالک شیرینی‌پزی کمک می‌کند تا بررسی کند که چه ترکیبی از سبک رنگ و طرح فروش بیشتری در بین مشتریان دارد.

    آگاهی بیشتر از برند

    وقتی بازاریابان یا فروشندگان با مشتریان تعامل دارند، این بدان معناست که آن‌ها در حال کار بر روی بازخورد مشتریان هستند و محصول را بهتر می‌کنند. همچنین باعث جذب بسیاری از مشتریان جدید شده و آن‌ها از طریق تعامل با برند شما آشنا می‌شوند. آگاهی بیشتر از برند به معنای مشتریان بالقوه بیشتر برای شرکت است.

    افزایش وفاداری مصرف‌کننده

    وقتی بازاریابان و فروشندگان به تعامل مشتریان پاسخ می‌دهند، این امر باعث افزایش وفاداری در بین آن‌ها می‌شود. این بدان معناست که آن‌ها منتظر محصول برند شما هستند و وقتی این محصول به فروشگاه‌ها می‌رسد، آن را خریداری می‌کنند.

    تولید سرنخ

    تولید سرنخ در بازاریابی تعاملی بسیار آسان‌تر است. می‌توانید آن را با پرسیدن هر گونه سوال سرگرم‌کننده، کمیک یا بلاغی شروع کنید. هرچه سوال جالب‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که مردم به آن پاسخ دهند. می‌توانید اطلاعات را بدون ایجاد مزاحمت برای آن‌ها بدست آورید. بهتر است که سوالات کوتاه و ساده‌ای بپرسید تا مشتریان مایل به پاسخ دادن به آن باشند.

    بازخورد مصرف‌کننده

    بازخورد مصرف‌کنندگان بسیار مهم است. بدون آن قادر به بهبود استراتژی کسب و کار و بازاریابی خود نخواهید بود. در نتیجه، شما نیازها و خواسته‌های مشتریان را اشتباه درک خواهید کرد. این بدان معنی است که محصول اشتباه یا تبلیغات اشتباهی را تولید می‌کنید. در هر صورت، فروش و جذب مشتری نخواهید داشت.

    بنابراین، نظرسنجی‌ها بسیار مهم هستند، زیرا به شما کمک می‌کنند دچار سوءتفاهم نشوید. وقتی از طریق بازاریابی تعاملی بازخورد مناسبی دریافت می‌کنید، استراتژی بازاریابی مناسبی ایجاد خواهید کرد.

    شخصی‌سازی

    میلیون‌ها نفر هر روز از اینترنت استفاده کرده و احساس می‌کنند بخشی از جمعیت هستند بدون اینکه فردیت داشته باشند، زیرا شرکت‌ها از اصطلاحات عمومی برای مخاطبان خود استفاده می‌کنند و این عبارت است از «مصرف‌کنندگان/مشتریان».

    اما وقتی از بازاریابی تعاملی استفاده کنید، با هر کس به صورت فردی رفتار می‌شود و نیازها و خواسته‌های آن‌ها را درک خواهید کرد. سپس می‌توانید به دنبال راه‌حل برای حل مشکلات آن‌ها و تلاش برای پاسخگویی به خواسته‌هایشان باشید.

    این تجربه شخصی و منحصر به فرد بازاریابی تعاملی به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. این یک فرصت عالی برای مشتریان است که می‌توانند نگرانی‌های خود را از طریق نظرسنجی، آزمون‌ها و سوالات مطرح کنند.

    افزایش فروش

    می‌توانید موفقیت هر کمپین بازاریابی را از طریق نرخ تبدیل فروش آن تجزیه و تحلیل کنید. تبلیغات سنتی بازاریابی پیام یک طرفه را از سوی شرکت ارسال می‌کنند. از طرف دیگر، بازاریابی تعاملی یک جریان دو طرفه ایجاد می‌کند و باعث می‌شود افراد تصمیم به خرید بگیرند. اگر سوالی داشتند، می‌توانند از بازاریابان در محل بپرسند. در نتیجه، فروش شرکت از طریق بازاریابی تعاملی افزایش می‌یابد.

    بازاریابی تعاملیمعایب بازاریابی تعاملی

    برخی از معایب و چالش‌های بازاریابی تعاملی به شرح زیر است:

    دسترسی

    بسیار محتمل است که مشتری که به تبلیغات دسترسی دارد قبلاً مالک این محصول بوده باشد. هنوز هم ممکن است مشتریان این محصول را دوست داشته باشند اما آن را در مجموعه خود دارند. شرکت‌ها به دلیل ترجیحات مشتریان همچنان به تبلیغات خود ادامه می‌دهند، اما آن‌ها دیگر این خرید را نخواهند کرد زیرا از قبل آن را دارند.

    کنترل

    اگر شروع به برآوردن خواسته‌های مشتریان کنید، به دنبال طراحی محصولات برای مشتریان مختلف هستید. بلافاصله بعد از این کار، شرکت هویت خود را از دست خوهد داد زیرا آنچه را که مشتریان می‌خواهند تأمین می‌کند و چیزی از خود ندارد. اگر این شرکت به دنبال تقاضای مشتری چیزی توهین‌آمیز تولید کند، به شدت به اعتبار برند لطمه می‌زند.

     

    انواع استراتژی‌ های بازاریابی تعاملی

    برخی از انواع مختلف بازاریابی تعاملی را همراه با مثال در این بخش آورده‌ایم. شرکت‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود از این استراتژی‌ها به شرح زیر استفاده می‌کنند:

    مسابقه

    مسابقات، استراتژی‌هایی جایزه‌محور هستند، این کار انگیزه را به افراد می‌دهند تا به طور فعال در مسابقات شرکت کنند و برنده شوند. مسابقات به شرکت کمک می‌کنند تا اهداف مختلفی مانند آگاهی از برند، وفاداری به برند، افزایش فروش، افزایش نرخ تبدیل و غیره را بدست آورد.

    اگر جایزه بزرگ باشد، افراد بیشتری را به خود جلب می‌کند. با این حال، اشکال مختلفی از رقابت وجود دارد. بسته به نوع محصول می‌تواند انتخاب‌های فکری، فیزیکی، طنز، ویدیویی، نوشتاری و غیره باشد.

    بلیط هواپیمای رایگان، ملاقات با مشاهیر مورد علاقه و وعده‌های غذایی رایگان برخی از نمونه جوایز مسابقات است که کسب و کارهای مختلف برای تبلیغ محصولات خود ترتیب می‌دهند.

    کوئیز

    کوئیزها فرم کوتاه مسابقه هستند. آن‌ها انواع مختلفی دارند مانند کوئیز مسابقه، کوئیز دانش، کوئیز ویدیویی یا کوئیز خرید. آن‌ها جالب بوده و به راحتی می‌توانند منجر به رونق یافتن کسب و کار شوند. شما همچنین باید کوئیز را به عنوان یک استراتژی بازاریابی تعاملی در نظر بگیرید.

    کانال HBO با طرح سوالی مانند اینکه با چه شخصیتی از سریال Game of Thrones همزادپنداری می‌کنید، کوئیزی ترتیب داد. بسیاری از طرفداران سریال به آن پاسخ دادند.

    نظرسنجی‌های تعاملی

    پرسشگران آنلاین در گروه نظرسنجی‌های تعاملی قرار می‌گیرند. آن‌ها معمولاً از تصاویر و عکس‌های تعاملی تشکیل می‌شوند و همچنین بینشی منحصر به فرد در مورد نحوه تفکر و ترجیح دیگران فراهم می‌کنند.

    سوالاتی مانند قهوه مورد علاقه، مکان‌های مورد علاقه، آنچه بهتر به نظر می‌رسد و غیره از جمله نمونه‌های رایج نظرسنجی‌ها هستند.

    شمارش معکوس

    شمارش معکوس باعث می‌شود که نسبت به یک رویداد خاص جلب توجه شود. مانندعید نوروز، یلدا، عید فطر، جشنواره غذا یا سالگرد شرکت. شمارش معکوس معمولاً ترتیب معکوس مانند ۳، ۲ و ۱ را دنبال می‌کند.

    به عنوان مثال، فروشگاه‌های خرده‌فروشی و مراکز خرید مختلف شمارش معکوس ساعتی را درست قبل از عید نوروز آغاز می‌کنند تا تعلیق ایجاد کرده و توجه مردم را به خود جلب نمایند.

    ویدیوهای تعاملی

    ویدیوهای تعاملی راهی عالی برای جلب توجه افراد و افزایش تعامل هستند. این بدان دلیل است که ویدیوهای تعاملی پیشرفته‌ترین نوع بازاریابی بوده و پیام دقیقی از آنچه می‌خواهید منتقل کنید می‌فرستند. همچنین میزان پاسخ را افزایش می‌دهند.

    بر اساس پیش‌بینی و روش Cisco Visual Networking Index، ۸۲٪ از کل ترافیک اینترنت تا پایان سال ۲۰۲۱ شامل ویدیوها خواهد بود.

    اینفوگرافی‌های تعاملی

    اینفوگرافی‌های تعاملی داده‌ها و اطلاعات آماری را به روشی جالب به شما نشان می‌دهند. مخاطب هدف شما آنچه را می‌خواهید به او بگویید یاد می‌گیرد و پیامی که می‌دهید را دریافت می‌کند.

    بازی‌ها

    بازی‌ها یک روش عالی برای جلب توجه مخاطبان شما هستند. حتما برخی عناصر سرگرم‌کننده را در بازی‌ها اضافه کنید تا بازی پرتنش نباشد. هدف از بازی باید آرامش و تفریح ​​در کنار مشتریان باشد. بازی Flip Card نمونه بسیار خوبی از آن است.

    ماشین حساب

    برخی از شرکت‌ها خدمات رایگان ماشین حساب را ارائه می‌دهند، جایی که مشتریان ورودی را وارد می‌کنند و ماشین حساب نتایج لازم را به آن‌ها می‌دهد. ماشین حساب بازگشت سرمایه (ROI) به شما نشان می‌دهد که چقدر از سرمایه‌گذاری درآمد خواهید داشت.

    بازاریابی تعاملیبهترین روش‌های بازاریابی تعاملی

    برخی از بهترین روش‌های بازاریابی تعاملی به شرح زیر است:

    تمرکز بر روانشناسی بازاریابی: روانشناسی بازاریابی به معنای درک ذهن مشتریان، رفتار، نگرش، انتخاب‌ها و ترجیحات آن‌ها است.

    بصری فکر کنید: استفاده از فیلم و عکس تأثیر کمپین‌های بازاریابی را چند برابر می‌کند.

    شخصی‌سازی رمز موفقیت است: ایجاد تماس شخصی با کمپین بازاریابی رمز موفقیت است.

    مشارکت را تشویق کنید: از همه مهم‌تر، شما باید نظرات مشتریان را تحسین کنید، تا آن‌ها به طور فعال در بحث‌ها شرکت کنند.

     

    سه نمونه بازاریابی تعاملی از برندهای معروف

    آدیداس

    چه کسی آدیداس را نمی‌شناسد! این شرکت چند ملیتی آلمانی یک مسابقه تعاملی Snapchat را برای برچسب Neo Lab خود که به تازگی راه‌اندازی شده ارائه داده است. به عنوان بخشی از این کمپین، کاربران می‌توانند محصولات را سفارشی کرده و طرح خود را نمایش دهند.

    ۴ برنده فرصتی پیدا کردند تا طرح‌های خود را به یک مجموعه واقعی آدیداس تبدیل کنند. این کمپین مورد توجه بسیاری از جوانان قرار گرفت. ایده اصلی ایده‌پردازی این کمپین بازاریابی تعاملی استفاده از محبوبیت Snapchat برای حداکثر مشارکت و بازاریابی موفق بود.

    کوکاکولا

    در سال ۲۰۱۵ هنگام کریسمس، کوکا کولا “Santa’s Virtual Reality Sleigh Ride” را معرفی کرد. این شرکت با استفاده از Oculus Rift به مردم اجازه داد دنیای واقعیت مجازی را تجربه کنند و برای یک روز بابانوئل شوند!

    این رویداد در لهستان برگزار شد تا کریسمس را جشن بگیرد و کوکا کولا فوراً از رقبای خود پیشی گرفت. چه کسی گفته است که نوشابه فقط در تابستان می‌چسبد؟

    اوریو (Oreo)

    اوریو، پرفروش‌ترین بیسکوییت از بدو تاسیس، به دلیل طعم عالی که دارد در قلب همه جوانان و بزرگسالان جای گرفته است. کارمندان این شرکت در سال ۲۰۱۶ ایده‌ای را ارائه دادند که برای یک برند بیسکوییت واقعاً بی‌نظیر بود.

    آن‌ها یک فیلم ۳۶۰ درجه تعاملی ایجاد کردند که از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند. ویدیوی ۱ دقیقه‌ای به بینندگان اجازه می‌دهد تا در دنیای یک کارخانه متحرک اوریو غرق شوند! این کمپین “کاپ کیک‌های پر از بیسکوییت طعم‌دار اوریو ” را تبلیغ کرد و مورد توجه قرار گرفت. این ویدیو بیش از ۲/۳ میلیون بازدید داشته است.

    روندهای گوگل نشان می‌دهد که چگونه علاقه به طیف جدید بیسکویت به اوج خود رسیده است.

    بیشتر بخوانید: بازاریابی فصلی؛ مزایا و معایب

     

    جمع‌بندی

    ما پس از خواندن این مقاله یاد می‌گیریم که بازاریابی تعاملی برای دستیابی به موفقیت در عصر رسانه‌های اجتماعی ضروری است. انواع مختلفی از بازاریابی تعاملی برای انواع مختلف کسب و کارها وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که روش مناسبی را برای کسب و کارتان متناسب با محصول خود انتخاب کنید.

     

    مقاله قبلیچاپ؛ اعتلای جایگاه
    مقاله بعدینمایشگاه کاغذ و مقوا و فرآورده های سلولزی آوردگاه انتقال تجربه میان صنعتگران

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.