در بسیاری از شرایط شما نیاز به سخنرانی خواهید داشت، با این حال اگر قدرت جذب مخاطب را نداشته باشید، اقدامی که ممکن است حتی یک ساعت از زمان و انرژی شما را صرف نمایید، کاملا هدر می رود.
در این راستا حتی ممکن است موضوع شما نیز اهمیت لازم را داشته باشد و در بیان آن نیز مشکلی نداشته باشید. تحت این شرایط مشکل چه خواهد بود؟ در این راستا چند نکته ساده می تواند نتیجه کاملا متفاوتی را به همراه داشته باشد که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.
سوالاتی با پاسخ مشخص بپرسید
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، یکی از تکنیک های کاملا نادرست و در عین حال رایج این است که افراد سعی می کنند تا با سوال کردن، مخاطب را در دام انداخته و با این اقدام توجه دیگران را به ادامه صحبت های خود جلب نمایند. با این حال آیا تاکنون به تاثیر این اقدام خود بر مخاطب فکر کردهاید؟ بدون شک هیچ فردی تمایل ندارد که در یک جمع، فردی حواس پرت و یا ناآگاه به نظر برسد. این امر بدون شک غرور آنها را خدشه دار خواهد کرد.
این نکته را همراه به خاطر داشته باشید که اگر مخاطب صحبت های شما را دنبال نمی کند، این موضوع مشکل شما خواهد بود. درواقع شما باید برای توجه آنها اقدامی را انجام دهید. در این راستا بهتر است که سوالاتی را مطرح کنید که پاسخ های مشخصی را داشته باشد.
برای مثال بپرسید که بدون شک آمار فوق روند رو به رشدی را نشان می دهد آیا اینطور نیست؟ تحت این شرایط یک پاسخ مثبت کافی خواهد بود، با این حال اگر فردی به خوبی موضوع را دنبال کرده باشد، می تواند نظری مخالف را مطرح نماید.
با این حال برای افرادی که موضوع را دنبال نکرده اند نیز پاسخی وجود خواهد داشت. این اقدام شما خود باعث می شود تا فرد بدون احساس بد، به توجه بیشتر سوق پیدا کند. به صورت کلی نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مخاطب هرگز تمایل ندارد که صرفا بازدیدکننده اقدامات شما باشد. در این راستا شما باید به دنبال درگیر کردن آنها با روند سخنرانی خود باشید که یکی از ساده ترین اقدامات، مطرح کردن چنین سوالاتی است.
ارتباط چشمی خود را حفظ کنید
یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مخاطب یاد این امر را به خوبی حس نماید که شما شخصا با هر یک از آنها در حال ارتباط برقرار کردن هستید. در این راستا خیره ماندن و یا توجه به یک بخش، بدترین اقدام ممکن خواهد بود. از نکات یک سخنران حرفه ای این است که به صورت مداوم در حال چرخش بوده و ابدا خود را به یک نقطه محدود نمی کند.
همچنین وی به خوبی ارتباط چشمی با مخاطبان خود برقرار می کند. در رابطه با ارتباط چشمی نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از خیره شدن خودداری نمایید، این کار حسی بد را به وجود می آورد. درواقع به صورت یک استاندارد جهانی، چهار ثانیه کاملا کافی خواهد بود. از دیگر مزیت های ارتباط چشمی این است که باعث خواهد شد تا مخاطب تمایل بیشتری به دنبال کردن شما را داشته باشد. به صورت کلی مخاطب خواهان آن است که توجه خود را نشان دهید.
به تفاوت مخاطبان توجه داشته باشید
ممکن است تصور کنید که یک الگوی ثابت، اقدامی کاملا هوشمندانه خواهد بود. این امر در حالی است که شرایط تعیین کننده همه چیز است. برای مثال شما ابدا نمی توانید الگویی که برای دانشجویان به کار می برید را برای کودکان نیز مورد استفاده قرار دهید.
در این راستا توصیه می شود که قبل از حضور در سالن، اطلاعات خود را نسبت به مخاطبان افزایش دهید. در این راستا شما باید متن سخنرانی را با توجه به مخاطب، تنظیم نمایید. همچنین توصیه می شود که تمرین داشته باشید. این امر کمک خواهد کرد تا آمادگی خوبی را به دست آورید. آشنایی با فرهنگ و سلایق جامعه هدف، در بسیاری از شرایط می تواند خروجی اقدام شما را کاملا دگرگون سازد.
تنها به کلام محدود نباشید
سخنرانی شما باید تنوع خوبی را داشته باشد. در این راستا توصیه می شود که از زبان بدن خود، ویدئوها، تصاویر و حتی اشیای موجود در صحنه استفاده نمایید. در این زمینه سخنرانی بیل گیتس در برنامه TED سال ۲۰۰۹، یک نمونه آموزشی بسیار خوب محسوب می شود.
تنها به خودتان محدود نباشید
با دعوت از بین مخاطبان برای حضور در صحنه، می توانید جذابیت اقدام خود را چندین برابر نمایید. برای مثال می توانید از افراد برای درک بهتر مثال های خود استفاده کنید. این امر درک مطالب را نیز به مراتب ساده تر خواهد کرد. به صورت کلی برای درگیر کردن مخاطبان خود، هر اقدام خلاقانه ای بدون شک تاثیرگذار خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اصلی ترین راز موفقیت برترین کارآفرین های جهان
اصول مهم تبلیغات و بازاریابی برای جذب فوری مشتری
راه اندازی فروشگاه هوشمند آمازون در لندن
از زمان غافل نشوید
در نهایت حتی اگر به خوبی موفق شده باشید تا توجه حداکثری را به دست آورید، اگر به زمان توجه نداشته باشید، بدون شک همه چیز را از دست خواهید داد.
در این راستا شما باید آستانه تحمل را مورد توجه جدی قرار دهید. این امر به موارد گوناگونی بستگی دارد. برای مثال این امر طبیعی است که افراد در حالت ایستاده، تحمل کمتری در مقایسه با زمانی داشته باشند که نشسته اند. به صورت یک استاندارد کلی، به هر میزان که امکانات مخاطب کمتر باشد، سخنرانی شما نیز باید کوتاه تر شود، با این حال آمارها حاکی از آن است که در بهترین حالت، مخاطب تحمل سخنرانی بیش از ۴۵ دقیقه را نخواهد داشت. تحت این شرایط می توانید استراحتهایی را تعیین نمایید تا این زمان را افزایش دهید.
با این حال بهترین استراتژی خصوصا برای موضوعات طولانی، سریالی کردن آنها است. تحت این شرایط موضوع موردنظر شما که ممکن است به زمانی بیش از سه ساعت نیاز داشته باشد، طی سه روز بدون نارضایتی ارائه خواهد شد. با این حال فراموش نکنید که استاندارد ۴۵ دقیقه ای به معنای آن نیست که سخنرانی شما حتما باید تا این حد طول بکشد. در این راستا فراموش نکنید که دلیل محبوبیت جهانی TED کوتاه بودن سخنرانی های آن است. به همین خاطر ضروری است که اصل اختصار را مورد توجه قرار دهید.
در نهایت فراموش نکنید که این شش ترفند، تنها ساده ترین اقدامات بوده و شما نباید تصور کنید که محدود به آنها هستید. درواقع تلاش برای پیشرفت مداوم، خود اقدامی هوشمندانه بوده و باعث می شود تا هیچ گاه به عنوان فردی تکراری، معرفی نشوید.