شیوع ویروس کرونا را باید بزرگ ترین بحران حداقل ۱۰ سال اخیر تلقی نمود. این موضوع باعث شده است تا اکثر کسب و کارها با کاهش شدید تعداد مشتری و مشکلات شدی مالی مواجه شوند و در این رابطه برخی از برندها نظیر آمازون، اگرچه پیشرفت هایی را داشته اند، با این حال به نحوه اقدامات بازاریابی آنها انتقادهای جدی ای وارد بوده و بر این اساس به نظر می رسد که این حجم از موفقیت، در ازای نادیده گرفتن سلامت کارکنان به دست آمده است.
به هر ترتیب نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در زمان مواجهه با یک بحران، مدیریت بودجه امری بسیار مهم بوده و لازم است تا در این زمینه کاملا هوشیار باشید. درواقع شما ابدا نمی توانید هزینه های زیادی را برای اقدامات بازاریابی اختصاص دهید.
در این رابطه نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که به صورت دقیق نمی توان زمان خارج شدن از یک بحران را پیش بینی نمود. به همین خاطر ضروری است تا نگاهی به بدبینانه ترین سناریو نیز داشته و برای آن هم آماده باشید.
اگرچه ممکن است تصور کنید که در شرایط بحرانی دیگر نیازی به اقدامات بازاریابی نبوده و بهتر است که آنها را برای مدتی به صورت کاملا متوقف کرد، با این حال فراموش نکنید که اقدامات بازاریابی قلب تپنده یک شرکت محسوب شده و متوقف کردن آن به معنای پایان کار شما خواهد بود. به همین خاطر ضروری است تا در این رابطه همچنان فعال باقی بمانید.
با این حال همانطور که کمی قبل توضیح داده شد، شما دیگر بودجه کافی را نداشته و لازم است تا به دنبال اقدامات کاملا کم هزینه باشید که در این مقاله چند نمونه از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
اگرچه در حالت عادی، بهترین اقدام این است که خود در زمینه تولید انواع محتوا فعالیت داشته باشید، با این حال در راستای کاهش هزینه های می توان این امر را به سایر برندها محول کرد. درواقع شما می توانید به عنوان مهمان در کانال پادکست افراد دیگر و نشریات مختلف حضور پیدا کرده و با این اقدام به صورت غیرمستقیم، برند خود را تبلیغ نمایید. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید گزینه های متعددی را انتخاب نموده و آنها را به ترتیب اهمیت، اولویت بخشی نمایید.
درواقع همواره این احتمال وجود دارد که قرارهای شما با یک نشریه و یا فرد تولید کننده پادکست، به نتیجه لازم نرسد. به همین خاطر داشتن چند گزینه دیگر، باعث خواهد شد تا اقدامات شما متوقف نشود. همچنین شما صرفا به مصاحبه محدود نبوده و می توانید از استراتژی پست مهمان نیز استفاده نمایید. با این اقدامات، شما تنها هزینه ای که متحمل خواهید شد، زمانی است که به این اقدام اختصاص می دهید.
۲- از استراتژی ایمیل سرد غافل نشوید
ایمیل سرد به این موضوع اشاره دارد که شما بدون هیچ گونه ارتباط قبلی، اقدام به ارسال پیام برای تعداد زیادی از مخاطبین نمایید. در این راستا نکته ای که معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد این است که لحن شما بسیار مهم بوده و مرز میان موفقیت و شکست را تعیین خواهد کرد. در این راستا توصیه می شود که از عبارت هایی استفاده کنید که بیانگر وجود یک آشناییت باشد.
برای مثال آمارها در این زمینه حاکی از آن است که صرفا درج نام افراد در یک پیام، ۳۳ درصد شانس موفقیت را افزایش خواهد داد. با این حال تکنیک های موجود در این رابطه تنها به این یک مورد خلاصه نشده و لازم است تا مطالعه کافی را داشته باشید. همچنین این موضوع را نیز فراموش نکنید که قرنطینه خانگی و شرایط حال حاضر، باعث شده است تا افراد اوقات فراغت بیشتری را داشته باشند.
یکی از پیامدهای آن افزایش چشمگیر میزان حضور افراد در اینترنت است. به همین خاطر اقدامات بازاریابی اینترنتی، می تواند با شانس موفقیت بسیار بالایی همراه باشد، با این حال این نکته را نیز فراموش نکنید که هیچ فردی تمایل ندارد که یک پیام صرفا تجاری را مشاهده کند. به همین خاطر توصیه ما این است که یک لینک را نیز در پیام خود قرار دهید تا برخی از آموزش ها به صورت رایگان در اختیار افراد قرار گیرد. این مسئله بدون شک تاثیرگذاری بالایی را خواهد داشت.
درواقع بحران مالی حال حاضر، صرفا برای برندها نبوده و افراد یک جامعه نیز دچار آن هستند. به همین خاطر اقدامات رایگان و یا کم هزینه، بدون شک در صورتی که کیفیت خوبی را نیز داشته باشند، با استقبال مواجه خواهند شد.
۳- رفع اشتباهات
آیا تصور می کنید که برای موفقیت الزاما باید اقدامی جدید را انجام داد، درواقع این موضوع کاملا غلط بوده و برطرف کردن اشتباهات موجود نیز از جمله مواردی است که نتایج شما را متحول خواهد کرد. درواقع در شرایط حال حاضر، تمامی بخش های شرکت با کاهش شدید حجم کاری خود مواجه شده است. به همین خاطر اکنون بهترین زمان برای بازبینی مجدد و پیدا کردن مشکلات محسوب می شود. با این حال تنها پیدا کردن کافی نبوده و لازم است تا به دنبال رفع آنها باشید.
در این راستا بهتر است که موارد پرهزینه را با اقدامات موقتی برطرف نمایید تا با بهبود اوضاع، بودجه کافی برای انجام اقدامات تکمیلی را به دست آورید. در این زمینه مشورت گرفتن با کارمندان، بهترین سیاست است. دلیل این امر به این خاطر است که آنها به صورت مستقیم با بخش هایی در ارتباط هستند که ممکن است از نظر شما پنهان بماند. در این رابطه تحقیق برای پیدا کردن روش های جدیدتر و اقدامات بازاریابی و توانمندتر کردن تیم شرکت، از دیگر مواردی است که می تواند مورد توجه شما قرار گیرد. درواقع نباید اجازه دهید که زمان طلایی حال حاضر، بیهوده سپری شود.
۴- ویدئوها را به صفحه اصلی اضافه کنید
اشتباه بزرگ بسیاری از سایت ها این است که ویدئوهای خود را در صفحه اصلی سایت قرار نمی دهند. درواقع تصور آنها این است که صفحه اصلی باید صرفا به عکس و متن خلاصه شود. این امر در حالی است که در شرایط فعلی، محبوب ترین نوع محتوا، ویدئو است. به همین خاطر نیز لازم است تا به خوبی دیده شوند. در این رابطه توصیه ما این است که دو بخش محبوب ترین و جدیدترین موارد را قرار دهید.
این امر شانس موفقیت شما را به شدت افزایش می دهد. همچنین لازم است تا کیفیت های مختلفی را داشته باشید تا افراد با هرگونه سرعت اینترنتی، بتوانند از این بخش استفاده نمایند. در نهایت از ایجاد تعامل با کاربران غافل نشوید. برای این امر راهکارهای مختلفی وجود دارد که ساده ترین آن، مطرح کردن یک پرسش در بخش پایانی است.
۵- توجه جدی به بازنشر محتواهای قدیمی
در نهایت آخرین توصیه این است که به بازنشر محتواهای قدیمی خود بپردازید. در این رابطه اگرچه این موارد همچنان در سایت و صفحات شما در شبکه های اجتماعی وجود دارد، با این حال آمارها حاکی از آن است که افراد چندان تمایلی به بازگشت به صفحات قدیمی و مشاهده محتواهای قدیم، ندارند. این امر باعث خواهد شد تا بخش بزرگی از مخاطبان جدید شما، از اقدامات انجام شده آگاهی پیدا نکنند. تحت این شرایط بازنشر می تواند یک گزینه بسیار خوب باشد که برای شما هزینه ای را نیز نخواهد داشت.
با این حال توجه داشته باشید که ممکن است نیاز به تغییر برخی اعداد وجود داشته باشد. به همین خاطر حتما محتوا را یکبار دیگر مورد بررسی قرار دهید. در این راستا تمامی موارد قدیمی نیز کاربردی نبوده لازم است تا آنها را گلچین نمایید.