بازاریابی کلان و ۴ عامل تاثیرگذار بر آن

    0
    38
    بازاریابی کلان بازاریابی محلی

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ مفهوم بازاریابی کلان یا ماکرو مارکتینگ  Macromarketing را می توان به عنوان سیاست ها، استراتژی ها و اهداف بازاریابی که بر جامعه و اقتصاد کل کشور تأثیر می گذارند تعریف نمود. متخصصان و متخصصین مختلف در زمینه Macromarketing انجام تحقیقات کامل و اختصاصی در مورد اثرات متقابل سیستم های بازاریابی و جامعه انجام داده اند.

    نظریه و رویکرد بازاریابی کلان عمدتا بر استراتژی بازاریابی 4P’S  است که شامل محصولات، قیمت، ارتقاء، و مکان است. همه آنها به ایجاد نیاز و تقاضا برای کالاهای تولید شده توسط شرکت ها کمک می کنند که برای مصرف کنندگان به فروش می رسند و تاثیرات آن را بر اقتصاد کشور قابل توجه است.

    معنای بازاریابی کلان

    به دلیل پویایی در حال رشد محیط کسب و کار و ترجیحات متغیر مصرف کنندگان در بازار، برندها ها تلاش می کنند تا از طریق رسانه های بازاریابی و تبلیغاتی مختلف به مشتریان بالقوه خود دسترسی پیدا کنند.

    بدون استفاده درست از رسانه های سنتی و متعارف برای ارتباط با مخاطب هدف از طریق سیستم های مختلف رسانه های اجتماعی و ابتکارات بازاریابی دیجیتال؛ شرکت ها قادر به دستیابی به اهداف خود نخواهند بود.

    فعالیت های بازاریابی تاثیر زیادی بر زندگی مصرف کنندگان و نحوه واکنش آنها نسبت به چیزهایی که در اطراف آنهاست، دارد. این همچنین نشان می دهد که چگونه افراد و برند های مختلف با محیط زیست و کل جامعه ارتباط برقرار می کنند.

    مفهوم بازاریابی کلان باید به نفع عموم مردم و جامعه به عنوان یک کل و به عنوان مقوله های مختلف ارزش های جامعه باشد. از این رو، شرکت ها باید ایده ها و نوآوری های خود را در زمینه بازاریابی کالاها و خدماتی که با هنجارها و ارزش های جامعه سازگار است، تحقق بخشند.

    تئوری ماکرو مارکتینگ در ذات خود بسیار مهم و ارزشمند است، چرا که انگیزه ای در جهت درک حیاتی، نوآوری، انطباق و یادگیری افراد جامعه به دنبال دارد.

    برخی از متخصصان دانشگاهی که در مورد جنبه های بازاریابی کلان تحقیق می کنند بر این فرض استوارند که منطقه Macromarketing بر باطن و پیچیدگی بازاریابی متمرکز است. و بعضی از آنها معتقدند که ارزش ماکرومارکتینگ عمدتا در عینیت واضح است.

    بازاریابی کلانتمرکز استراتژی بازاریابی کلان

    این تمرکز اصلی، بر روی نحوه توزیع کالاها و خدمات به مصرف کنندگان در بازار قرار دارد. همچنین، اینکه چگونه استراتژی های بازاریابی بر عرصه های جهانی اثر می گذارند.

    مفهوم و مطالعه کلی Macromarketing با تمرکز بر نقش تبلیغات و استراتژی های تبلیغاتی در مورد کودکان و جوانان پا را فراتر می گذارد. همچنین، اینکه چگونه بازاریابی حل مسائل اجتماعی و تابو های مختلف جامعه را بر عهده می گیرد.

    • آیا بسته بندی محصول دارای اثرات مضر بر محیط زیست است؟
    • آیا پایداری زیست محیطی در طول عمر محصول وجود دارد؟
    • آیا منابع بهینه استفاده می شود؟

    تمام تحقیقات Macromarketing در رویکرد های خود در سطح بالایی  قراردارند، زیرا تمرکز آن بر الگوهای رفتار مصرف کننده است. این فراتر از مفهوم لجستیک و تقاضا و عرضه محصولات در بازار است.

    تلاش های استراتژیک بازاریابی کلان برنامه ریزی شده و طراحی شده اند تا به بهبود در جنبه های مصرف انبوه محصولات به جای سطح مصرف فردی متمرکز شوند.

    استراتژی ماکرو مارکتینگ شامل:

    – ایجاد تقاضای جمعی برای کالاها و خدمات در بازار

    – طراحی و ساخت بسته بندی که دوستدار محیط زیست است

    – برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی که بر روی نحوه ارائه محصولات یا خدمات به نیازها و خواسته های جامعه به طور کلی تمرکز می کنند.

    بازاریابی کلان در برابر بازاریابی خرد

    مفهوم ماکرو مارکتینگ اغلب با مفهوم میکرو مارکتینگ مقایسه شده است. مفهوم بازاریابی خرد به طور عمده بر آنچه که برند ها برای  برنامه ریزی تولید و چگونگی ترویج در بازار و قیمت گذاری آنها متمرکز است.

    به عنوان یک استراتژی بازاریابی، مفهوم mikromarketing  در مقایسه با  Macromarketing  بر گروه کوچکتری از مخاطبان هدف متمرکز است تا کل جامعه. این اطلاعات از مخاطبان هدف بر روی پارامترهایی مانند عنوان شغلی و کد پستی در میان مخاطبان قرار دارد. حتی کمپین ها با یک رویکرد سطحی تر طراحی شده اند.

    در مقایسه با استراتژی و رویکرد Macromarketing، mikromarketing می تواند به عنوان یک استراتژی هزینه زا به دلیل فقدان مقیاس اقتصادی و فیلتراسیون  سطوح بزرگ کار کند.

    بازاریابی کلان۴ جزء در استراتژی بازاریابی کلان

    تبلیغات و ترفیعات

    حتی در حالی که برنامه های ترفیعاتی و تبلیغاتی برای ارائه محصولات و خدمات برنامه ریزی می شوند، مفهوم ماکرومارکتینگ به مخاطبان بزرگتر اهمیت می دهد و نه فقط به یک بازار هدف خاص یا افراد ویژه. این برنامه ها و استراتژی ها برای رسیدن به بزرگترین مخاطبان مورد نظر قابل تصور است. و به سوالات زیر پاسخ می دهند:

    • یا برنامه ۳۶۰ درجه رسانه ای و بازاریابی با استفاده از تمامی سیستم عامل های بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن وجود دارد؟
    •  شرکت ها برای ارتقای محصولات خود به مجموعه ای از مخاطبان چه کار می کنند؟
    •  آیا کمپین تبلیغاتی به کل جامعه عرضه می شود؟
    •  آیا تکنیک های تبلیغاتی و بازاریابی،  احساسات جامعه را در معرض خطر قرار می دهند ؟

     ویژگی های محصولات

    مفهوم غربال بازاریابی کلان  بر این واقعیت است که ویژگی ها و خصوصیات محصولات باید به مجموعه بزرگتری از مخاطبان هدف و جامعه به عنوان یک کل نگاه کند. و به سوالات زیر پاسخ دهند:

    •  ویژگی های حیاتی محصول چیست؟
    • آیا بخشی از نیاز  مصرف کنندگان را حل می کند؟
    •  آیا این ویژگی گزاره فروش منحصر به فرد دارد؟
    •  آیا تکنیک های تولید آن به محیط زیست یا اکوسیستم آسیب می رسانند؟
    • آیا درخواست تجدید نظر جهانی دارد؟

     در دسترس بودن محصول موجود در فروشگاه

    این محصول باید در تمام فروشگاه های پیشرو موجود باشد که مخاطبان هدف بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. به غیر از فروشگاه فیزیکی، برند ها نیز نیاز به ایجاد محصول در فروشگاه های آنلاین دارند. نباید موردی وجود داشته باشد که محصولی که جامعه به شدت به آن نیاز دارد و شرکت ها نمی توانند به دلیل مسائل عرضه و تدارکات آنرا برآورده نماید، وجود داشته باشد.

     بسته بندی

    Macromarketing توجه به این واقعیت است که جدا از زیباشناسی بسته بندی محصول و جذابیت آن، باید سازگاری با محیط زیست نیز در نظر گرفته شده باشد. مواد مورد استفاده برای بسته بندی محصول باید قابل استفاده مجدد و قابل بازیافت در طبیعت باشد.

    چهار عامل تاثیرگذار بر بازاریابی کلان

     عوامل جمعیت شناختی

    مفهوم و استراتژی ماکرو مارکتینگ تحت تاثیر عوامل مختلف جمعیت شناختی مانند سن، جنس، سطح درآمد، درآمد قابل استفاده، اشغال و دیگر پارامترها است. و شرکت ها و بازاریابان باید توجه دقیق به محصول و خدمات ارائه شده با در نظر گرفتن پارامترهای  جمعیت شناسی، نیازها و انتخاب بازار هدف را در نظر داشته باشند.  

    عوامل اقتصادی

    عوامل اقتصادی که بر استراتژی بازاریابی کلان تأثیر می گذارند عبارتند از:

    • قدرت خرید
    • الگوهای هزینه مصرف کنندگان در بازار
    • هنجارهای مالی و اقتصادی
    • قانون های تعیین شده توسط دولت مانند مالیات بر ارزش افزوده
    • تولید ناخالص ملی کشور
    • تورم و بیکاری

     عوامل فن آوری

    برندهای های موجود در بازار باید پیشرفت های مدرن و تکنولوژیکی را پیش ببرند تا محصول نوآورانه ای را برای بازار هدف به ارمغان بیاورند. شرکت ها باید به طور مداوم و به طور پیوسته از نظر تکنیک های تولید محصولات، استراتژی های فروش، بازاریابی، ارتقاء، و سطح خدمات مشتری نوآوری کنند.

    بیشتر بخوانید: بازاریابی داده‌ محور و معرفی اهمیت آن

     عوامل سیاسی

    استراتژی و مفهوم بازاریابی کلان  نیز تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی مانند مقامات دولتی، گروه های فشار، سازمان های دولتی و احزاب سیاسی قرار دارند. این مورد به ویژه برای کشورهای در حال توسعه قابل اجرا است.

    منبع: مارکتینگ ایران تلنت

    مقاله قبلیاختصاص یارانه خرید حضوری از کتابفروشی‌ های عضو «بازارکتاب» در دهه فجر
    مقاله بعدیاهمیت رنگ در برند/ رنگ؛ اکسیری که انسان را جادو می‌کند

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.