مدیریت کسب و کار امر سخت و گاهی پیچیده ای است. کارآفرینان برای موفقیت در این حوزه نیاز به مهارت های بالایی دارند. اگر شما دارای مهارت بالایی در حوزه مدیریت کسب و کارتان هستید، این امر پایان ماجرا نیست.
شما باید به طور مداوم مهارت های مدیریتی در این حوزه را تقویت نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی بازار و از همه مهمتر مشتریان نخواهید داشت. یکی از الگوهای مناسب برای بهبود مهارت های مدیریتی تحت عنوان تفکر انتقادی بررسی می شود.
این الگو بر روی نگاه انتقادی به شیوه مدیریت کسب و کار از سوی مدیران اشاره دارد. این امر به شما برای تقویت مهارت های مدیریتی تان در هر زمان کمک خواهد کرد بنابراین اگر مشکلات زیادی برای مدیریت کسب و کارتان دارید، باید از این شیوه برای ایجاد تحول در وضعیت تان سود ببرید.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات مهم برای تفکر انتقادی نسبت به نحوه مدیریت کسب و کار و ارتقای کیفیت مهارت های مدیریتی است. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مرور خواهیم کرد.
ضرورت استفاده از اطلاعات دقیق در مهارت های مدیریتی
نخستین نکته مهم در زمینه تفکر انتقادی دسترسی به اطلاعات مناسب است. اگر کسب و کار شما دارای اطلاعات موردنیاز نباشد، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی بازار نخواهد داشت. این امر در مورد مهارت های مدیریتی شما نیز مصداق دارد.
اگر شما ایرادی در زمینه مدیریت کسب و کارتان می بینید، باید اطلاعات دقیقی در مورد دلایلش داشته باشید. در غیر این صورت بدون هیچ دلیل و مدرکی همه را مقصر خواهید کرد. تقویت مهارت های مدیریت همیشه همراه با شناسایی نقاط ضعف است. نقاط ضعف نیز همینطور سرراست مقابل شما ظاهر نمی شود بنابراین شما با استفاده از اطلاعات کاربردی امکان آگاهی از نقاط ضعف مدیریتی تان را خواهید داشت.
توانایی تفکیک واقعیت از شایعه
بسیاری از نکات مربوط به ضعف مدیریتی شما فقط در حد شایعه است. همیشه نیاز به تغییر الگوی مدیریت کسب و کار برای موفقیت بیشتر نیست. یکی از مهارت های پایه ای برای تفکر انتقادی توانایی تفکیک واقعیت از شایعه است.
اگر کسب و کار شما واقعا دچار مشکل مدیریتی است، باید نسبت به تغییر در آن اقدام نمایید. در غیر این صورت مشکل از جای دیگری ناشی شده است. با این حساب هر چقدر هم در شیوه بازاریابی تان تغییر ایجاد کنید، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی وضعیت برندتان نخواهید داشت.
تصمیم گیری براساس اطلاعات و چشم انداز نادرست همیشه مهمترین مشکلات را پیش روی کسب و کارها قرار می دهد. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار فرصت چندانی برای اشتباه گرفتن ندارید بنابراین باید با دقت نظر بسیار بالایی عمل نمایید. در غیر این صورت خیلی راحت موقعیت تان را از دست خواهید داد.
بیشتر بخوانید:
توصیه هایی مهم برای حوزه کارآفرینی
تقسیم بندی دقیق کارها
شما به عنوان یک مدیر برای تفکر انتقادی درباره موضوعات مختلف و شیوه مدیریت کسب و کارتان باید موضوعات و کارهای مختلف را به دقت از هم تفکیک نمایید. این امر نیازمند توانایی تقسیم بندی دقیق کارها از سوی شماست. اگر به این نکته توجه لازم را نشان ندهید، فرآیند تصمیم گیری و ارتقای مهارت های مدیریتی تان بسیار شلوغ و به هم ریخته خواهد شد. تقسیم بندی امور و کارها شباهت زیادی به دسته بندی کارها در زندگی شخصی دارد. این امر به شما برای بررسی هر موضوع در جای مناسبش کمک خواهد کرد.
به چالش کشیدن مداوم فرض ها
هر مدیری دارای برخی از فرض های اساسی و پایه ای برای پیشبرد کارش است. یکی از نکات مهم در زمینه مدیریت بهتر کسب و کار به چالش کشیدن چنین فرض هایی است. این امر به شما برای تقویت مهارت های مدیریتی تان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد.
وقتی شما به فرض های اساسی مدیریتی تان عادت می کنید، هرگونه فضایی برای کسب مهارت های تازه از بین می رود بنابراین گاهی باید با چنین فرض هایی به طور سفت و سخت مقابله کنید. در غیر این صورت شانسی برای موفقیت در زمینه مدیریت بهینه کسب و کارتان نخواهید داشت.
مدیرانی که در زمینه نوآوری سازمانی و ارتقای مهارت های شان عملکرد بسیار ضعیفی دارند، به دلیل عدم به چالش کشیدن فرض های اصلی شان با این مسئله مواجه شده اند بنابراین شما با قبول این چالش بهترین فرصت برای تقویت مهارت های تان را خواهید داشت.