مدیریت یک کسب و کار تولیدی هرگز کار ساده ای نیست. مشکلات و پیچیدگی های بسیار زیادی پیش روی فعالیت برندها در این حوزه وجود دارد. مدیران اغلب اوقات ساماندهی کسب و کارهای تولیدی را سخت ترین چالش حرفه ای شان قلمداد می کنند.
وقتی مدیران در تلاش برای ساماندهی کسب و کارهای تولیدی هستند، در عمل باید به دنبال ساماندهی نیروی کار، مواد اولیه، تجهیزات شرکت و همچنین بازارهای مختلف باشند. این امر در مقایسه با دیگر کسب و کارهای رایج دارای مشکلات بسیار بیشتری است. درست به همین خاطر بسیاری از مدیران از حضور در کسب و کارهای تولیدی انصراف می دهند.
مدیریت کسب و کارهای تولیدی کار ساده ای نیست، اما غیرممکن هم نخواهد بود. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از راهکارهای مدیریت کسب و کارهای تولیدی است. در ادامه برخی از نکات مهم و تاثیرگذار در این حوزه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
تعیین اهداف و رویکردها در کسب و کارهای تولیدی
مدیران کسب و کارهای تولیدی پیش از دستیابی به موفقیت باید تعریف دقیقی از آن داشته باشند. اهداف هر کسب و کار نحوه نیل آن به سوی موفقیت را تعیین می کند. متاسفانه بسیاری از مدیران در عمل تعریف درستی از اهداف شرکت ندارند بنابراین صحبت از موفقیت در چنین فرآیندی همیشه در ابهام خواهد بود.
هر کسب و کار تولیدی براساس وضعیت خط تولید، بازار و تمایل مشتریان باید اهداف منحصر به فردی را تعیین نمایند. این امر نیاز به شخصی سازی اهداف را مطرح می سازد. اگر کسب و کارها به این نکته مهم توجه نداشته باشند، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی بازارهای هدف نخواهند داشت.
اشتباه برخی از مدیران در کسب و کارهای تولیدی تلاش برای استفاده از الگوهای برنامه ریزی و اهداف دیگر برندها بدون هرگونه اعمال تغییری در آنهاست. این امر اغلب اوقات با شکست های بسیار سنگینی همراه خواهد شد. دلیل این امر نیز عدم انطباق برنامه های دیگر شرکت ها با وضعیت یک کسب و کار در عرصه عمل است.
پاسخ به پرسش هایی در ارتباط با اهداف مناسب برای برند باید در هر کسب و کار به طور منحصر به فرد یافت شود. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. اگر به طور مداوم به دنبال الگوبرداری از دیگر برندها باشیم، در نهایت هیچ مزیت و تفاوتی برای کسب و کارمان ایجاد نخواهد شد.
بیشتر بخوانید:
۱۰ ایده بازاریابی ویدئویی مدنظر مشتریان
بهبود کیفیت کار با تغییرات هوشمند
توجه به مدیریت منابع مادی در کسب و کارهای تولیدی
منابع مادی هر شرکت فقط شامل محصولاتش نیست، بلکه در مقیاسی وسیع تمام ماشین ها و لوازم تولیدی را نیز دربر می گیرد. توجه به مدیریت مناسب این منابع اهمیت بالایی خواهد داشت. برخی از مدیران در شرکت های تولیدی به این بخش توجه لازم را نشان نمی دهند. ساده ترین تاثیر این امر مواجهه با خرابی ابزارهای شرکت به طور ناگهانی است. این امر شاید برای مدت زمانی قابل ملاحظه تمام فعالیت های شرکت را تعطیل نماید بنابراین همیشه باید نسبت به وضعیت مدیریت منابع مادی شرکت توجه داشته باشیم.
بخشی از فرآیند مدیریت منابع مادی به برنامه ریزی برای سود حاصل از تولید برمی گردد. این امر باید برای توسعه کسب و کار یا دست کم به روز نگه داشتن ابزارهای در دسترس اختصاص پیدا کند. اگر این نکته مدنظر برندها قرار نداشته باشد، در بلندمدت برای رقابت با دیگر برندها به مشکلات زیادی برخورد خواهند کرد.
یکی از نکات مهم برای مدیریت منابع مادی و به طور کلی کسب و کارهای تولیدی توجه به همکاری با شرکت های زنجیره کسب و کارمان است. این امر به معنای ایجاد ارتباط نزدیک با کسب و کارهای دارای بازار مکمل با کسب و کارمان است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار سخت به نظر برسد، اما مزیت افزایش فروش بدون نیاز به درگیر شدن با رقبا را به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما در زمینه تولید مواد غذایی فعالیت دارد، همکاری با برخی از رستوران ها برای سود مشترک ایده جذابی خواهد بود.
توسعه ورکشاپ های حوزه افزایش بهره وری در کسب و کارهای تولیدی
هر کسب و کار تولیدی برای موفقیت نیاز به افزایش سطح تولید با استفاده از ابزارهای مناسب و همچنین کاهش هزینه های غیرضروری دارد. مهمترین نکته در این میان بهبود وضعیت بهره وری شرکت در نگاه کلی است. بخشی از بهره وری مربوط به نیروی کار است. اگر نیروی کار شرکت مهارت و توانایی بالایی داشته باشد، هزینه های کسب و کار به شدت کاهش پیدا کرده و سرعت تولید افزایش خواهد یافت.
متاسفانه امروزه امکان تقویت توانایی و مهارت کارمندان بدون صرف هزینه از سوی شرکت ها امکان پذیر نیست بنابراین برندها باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند. راه اندازی ورکشاپ های مختلف برای بهبود توانایی های اعضای شرکت یکی از ایده های مناسب در این میان است. برخی از برندها نسبت به برگزاری چنین کارگاه هایی بی توجه هستند بنابراین مشاهده ناتوانی چنین برندهایی برای توسعه کسب و کارشان امری طبیعی خواهد بود.
برخی از اقدامات از سوی تیم مدیریتی امکان افزایش بهره وری نیروی کار بدون نیاز به برگزاری دوره های آموزشی را به همراه دارد. بدون تردید تمام کارمندان تمایل به فعالیت در یک محیط تمیز و پرنور دارند بنابراین اگر فرآیند تولید زباله های زیادی را تولید می کند، باید نسبت به تمیز نگه داشتن محیط شرکت و همچنین نورپردازی مناسب اقدام نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی کیفیت کاری کارمندان نخواهید داشت.
سرمایه گذاری بر روی فناوری های نوین در کسب و کارهای تولیدی
فناوری های تولید در سراسر دنیا در حال توسعه است. این امر فرآیند تولید محصولات از سوی شرکت ها را به طور مداوم تحت تاثیر قرار می دهد. با این حساب هر کسب و کار باید توانایی بهبود وضعیت تولیدی اش با سرمایه گذاری بر روی فناوری های تولیدی را داشته باشد. متاسفانه بسیاری از شرکت های تولیدی هنوز با فناوری های چندین سال پیش مشغول به فعالیت هستند. این امر نهتنها از نظر کیفیت تولید، بلکه از نقطه نظر هزینه های تولید نیز مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت.
یکی از نوآوری های قابل ملاحظه در زمینه تولید مربوط به پرینترهای سه بعدی است. این پرینترها امکان چاپ هرگونه طرح سه بعدی در مدت زمانی اندک را به همراه آورده است. شاید بسیاری از مردم نمونه های خانگی چنین پرینترهایی را مشاهده کرده باشند. نکته جالب در این میان ماهیت بسیار حرفه ای نمونه های صنعتی چنین پرینترهایی است. استفاده از آنها امکان کاهش هزینه های تولید و همچنین افزایش دقت در تولید را به همراه خواهد داشت.
توجه به استراتژی بازاریابی و فروش رقابتی در کسب و کارهای تولیدی
توجه به سطح رقابت در عرصه کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند. اگر رقابت فشرده در عرصه کسب و کار را از یاد ببریم، احتمال بروز شکلات گسترده از نظر فروش فراهم خواهد شد.
سرمایه گذاری بر روی حوزه بازاریابی برای برندهای تولیدی نیز ضرورت دارد. اگر این امر را به خوبی مدنظر قرار ندهیم، مشکلات فروش برند به طور مداوم افزایش خواهد یافت. برخی از برندها در این راستا به طور مداوم با آژانس های بازاریابی همکاری دارند. نکته مهم در این میان ایجاد تیم بازاریابی و فروش برای پیگیری امور با هزینه کمتر و منطبق با نیازهای برند است. شاید این امر در وهله نخست هزینه بسیار زیادی به همراه داشته باشد، اما تاثیرگذاری اش نسبت به شیوه های رایج همکاری با موسسه های بازاریابی و فروش بسیار بیشتر است.