شاید تا چندین سال گذشته یکی از معضل های کسب و کارها این بود که به دلیل گسترش تبلیغات دیجیتال مارکتینگ و همچنین افزایش حجم وظایف برای دیجیتال مارکترها، انجام برخی از تسک ها سخت و یا حتی غیرممکن بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در این زمینه و روی کار آمدن پلتفرم هایی مثل مارکتینگ اتومیشن، امکان خودکار کردن بعضی از فرایندهای بازاریابی برای کسب و کارها فراهم شده است.
در این مطلب به بررسی مارکتینگ اتومیشن و تاثیرات آن در رشد کسب و کارها و همچنین به معرفی بهترین ابزار مارکتینگ اتومیشن می پردازیم.
مارکتینگ اتومیشن چیست؟
مارکتینگ اتومیشن (Marketing Automation) یا اتوماسیون بازاریابی فرآیند استفاده از پلتفرم های پیشرفته مانند وب انگیج برای انجام خودکار برخی از فعالیت های تکرار شونده مرتبط با بازاریابی است.
برای کسب و کارهایی که تبلیغات آنلاین انجام می دهند؛ فعالیت ها یا تسک هایی وجود دارد که به صورت تکرار شونده انجام می شود. انجام این کارها برای یک مارکتر پس از گذشت مدت زمانی می توانند خسته کننده باشد و در برخی مواقع حجم این کارها به قدری بالا است که شاید انجام آن ها نشدنی باشد.
وب انگیج چیست؟
وب انگیج یکی از ابزارهای محبوب و شناخته شده مارکتینگ اتومیشن است که محصول کمپانی هندی به نام (WebEngage) است. وب انگیج به زبان ساده به کسبوکارها کمک میکند تا پیامهای مارکتینگ خود را هوشمندانه و به کاربرانی که مدنظر است برسانند. درواقع وب انگیج پیامهای اتوماتیک و برنامهریزیشده توسط تیم دیجیتال مارکتینگ کسبوکارها را از طریق کانالهای ارتباطی متنوع و با استفاده از پیامهای درونبرنامهای، پیامهای تحتوب، پیامهای متنی، نوتیفیکیشنها و… به کاربران میرساند.
فقط کافی است که شما یک بار برای همیشه تنظیمات این پلتفرم را انجام دهید و ادامه کار را بدون هیچ دغدغه و درگیری به این ابزار بسپارید؛ چه چیزی بهتر از این؟!
کاربردهای مارکتینگ اتومیشن
بررسی رفتار مخاطبان: این ابزارها به کسب و کارها کمک می کنند که رفتار و فعالیت های مخاطبان خود را رصد کنند تا اطلاعات بهتری از مخاطبان هدف خود داشته باشند.
بازاریابی ایمیلی: با ابزارهای ایمیل اتومیشن، ایمیل های خود را در زمان بندی مناسبی به کاربرانی که می خواهید ارسال کنید. برای مثال اگر می خواهید به افرادی که در وب سایت شما عضو می شوند پیام خوش آمدگویی ارسال کنید، می توانید این کار را یک بار برای همیشه انجام دهید و بقیه کار را به این سرویس بسپارید.
جذب مخاطب هدف: ابزارهای مارکتینگ اتومیشن به شما در جذب مخاطبان هدف کمک شایانی می کند.
مدیریت مخاطبان: پلتفرم های بازاریابی خودکار در دسته بندی و پرورش مخاطبان هدف برای افزایش فروش نیز نقش بسزایی دارند.
شخصی سازی: شما می توانید با استفاده از این پلتفرم ها، پیام های تبلیغاتی را بر اساس نیازمندی ها، علایق و ویژگی های کاربران شخصی سازی کنید؛ که این موضوع تاثیر مستقیم در تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل دارد.
ارزیابی و تحلیل کمپین های تبلیغاتی: پلتفرم های اتوماسیون مارکتینگ، گزارش های جامع و پیشرفته از وضعیت کمپین های تبلیغاتی و رفتار مخاطبان به شما ارائه می دهند.
بازاریابی محتوا: این پلتفرم ها در تولید محتوای پویا و موثر برای مخاطبان هدف نیز نقش بسزایی دارند.
زمان بندی کردن محتوای شبکه های های اجتماعی: با ابزارهای اتوماسیون مارکتینگ می توانید فرایند انتشار محتوا و بسیاری فعالیت های دیگر را در شبکه های اجتماعی خود زمان بندی کنید تا به صورت خودکار انجام شود.
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM): این ابزارها تمامی اطلاعات مرتبط با مخاطبان هدف شما را به شکل خودکار به سیستم CRM وارد می کنند.
اهمیت استفاده از مارکتینگ اتومیشن
سرعت پیشرفت تکنولوژی در چندین سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است و همچنان نیز این پیشرفت ادامه دارد. بازارها همواره در حال پیشرفت و توسعه هستند و در کنار آن مشتریان و مصرف کنندگان متقاضی ارتباطات بهتر، سریع تر و شخصی سازی شده هستند. طبق آمار از هر ۱۰ نفر ۷ نفر از مصرف کنندگان، پیام های شخصی سازی نشده را رد می کنند. با توجه به این آمار و ارقام استفاده از مارکتینگ اتومیشن برای هر کسب و کاری ضروری است.
از طرفی بهره مندی از اتوماسیون بازاریابی امکان پیشرفت و موفقیت بیشتر را برای کسب و کارها فراهم می کند. با استفاده از مارکتینگ اتومیشن، صاحبان کسب و کار با صرفه جویی در زمان و هزینه، تمرکز بیشتری بر روی بهبود کمپین های تبلیغاتی، افزایش فروش و بهره وری کارکنان خواهند داشت.
۵ تاثیر مهم مارکتینگ اتومیشن در رشد کسب و کارها
در اینکه مارکتینگ اتومیشن در رشد کسب و کارها موثر است هیچ شکی نیست؛ در ادامه ۵ تاثیر مهم مارکتینگ اتومیشن در رشد کسب و کارها را آورده ایم:
جذب لید
شاید یکی از مهم ترین گام هایی که یک کسب و کار می تواند در مسیر رشد و پیشرفت بردارد؛ جذب لید است. در واقع اتوماسیون کردن بسیاری از امور بازاریابی و فروش، زمان بیشتری در اختیار تیم شما قرار می دهد تا بر استراتژی کلی و جذب مشتریان واقعی متمرکز شوند.
شایان ذکر است که بازاریابی خودکار به شما کمک می کند تا با ردیابی رفتار مخاطبان و کاربران، آنها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. برای مثال به کمک این پلتفرم شما می توانید متوجه شوید که یک مشتری راغب در حال مشاهده محصول خاصی از وب سایت شما می باشد و به دنبال تحقیق و مقایسه محصولات مختلف است؛ شما می توانید با پیشنهاد دانلود کاتالوگ آن محصول، آمادگی برای خرید را در وی افزایش دهید.
پرورش سرنخ ها
بدون استفاده از سیستم بازاریابی اتوماسیون، پرورش سرنخ ها کاری وقت گیر و طاقت فرساست. ارزش هدایت سرنخ ها از طریق یک سفر کاملا اتوماسوین زمانی که به فروش می رسد، قابل درک است. در حالی که با توجه به تحقیقات انجام شده حدود نیمی از سرنخ های کسب و کارهای مختلف واجد شرایط هستند اما آمادگی خرید در آن لحظه را ندارند. این آمار شاید برای کسب و کارها یک معضل به شمار بیاید و توانایی پرورش سرنخ با یک تیم کوچک سخت و زمان بر باشد. اما جای هیچ گونه نگرانی نیست! شما به کمک پلتفرم های مارکتینگ اتومیشن می توانید انجام چنین کارهایی که برای انسان ها غیر ممکن یا زمان بر است را ممکن کنید.
شخصی سازی سفر مشتری
محتوای شخصی سازی شده می تواند تاثیر بسزایی در پرورش سرنخ ها داشته باشد. طبق تحقیقات، ۹۰ درصد از مشتریان پیام های تبلیغاتی شخصی سازی شده را بیشتر دوست دارند و آن ها را باز می کنند.
گزارشات بهتر از کمپین های تبلیغاتی
یکی از دغدغه های اصلی کسب و کارها این است که گزارشات بهتر و جامع تر از روند کمپین های تبلیغاتی خود داشته باشند اما کسب و کارهای محدودی اطلاعات درباره چگونگی جمع آوری این گزارشات و استفاده از آنها دارند. اتوماسیون بازارایابی به کسب کارها این امکان را می دهد تا داده های جامع از نحوه کارکرد کمپین های تبلیغاتی خود به دست بیاورند.
ایجاد شناخت جامع از مشتریان
یکپارچه سازی سیستم CRM با اتوماسیون بازاریابی به شما در شناخت بهتر مشتریان و البته ردیابی دقیق رفتار کاربران کمک شایانی می کند. از جمله مزایای ادغام این دو سیستم با یکدیگر این است که می توانید محصولاتی که مشتریان را در حال بازدید آن هستند را مشاهده کنید، محتواهای مورد علاقه کاربران را شناسایی کنید و … . با این اقدام شما می توانید به ویژگی های شخصی و علایق مشتریان خود آگاه شوید و مسیر پیشرفت خود را طبق این اطلاعات برنامه ریزی کنید.
۵ نکته طلایی در استفاده از مارکتینگ اتومیشن
در ادامه با ۵ نکته مهم در استفاه از مارکتینگ اتومیشن آشنا می شوید،
درباره دسته بندی مشتریان خود فکر کنید
زمانی می توانید از مزایای مارکتینگ اتومیشن بهره مند شوید که پیام هایتان برای مخاطبان شخصی سازی شده باشند. با دسته بندی مشتریان می توانید ایمیل های شخصی سازی شده را برای مشتریان خود ارسال کنید.
انتخاب ابزارهای مارکتینگ اتومیشن
درباره انواع ابزارها، ویژگی ها و امکاناتشان تحقیقات لازم را انجام دهید و در نهایت ابزاری را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده می کند.
یک تیم پشتیبانی قوی داشته باشید
به کمک یک تیم پشتیبانی قوی می توانید دستورات لازم را به پلتفرم های بازاریابی اتوماسیون بدهید و همچنین جواب مشتریان را بهتر و سریعتر بدهید.
فراموش نکنید که به یک انسان پیام می دهید
در صورتی که نیازهای مخاطبان را به درستی در پرسونای مخاطب ترسیم کرده باشید، باید اطلاعاتی صحیح در زمان و مکان مناسب به آنها برسانید. در همه این مراحل فراموش نکنید که با یک انسان با عواطف و احساسات طرف هستید نه ربات!
تولید محتوای هوشمندانه داشته باشید
ارسال چند ایمیل با محتوای ساده به مخاطبان کفایت نمی کند. بلکه شما باید به گونه ای تولید محتوا کنید که مخاطبان را به سمت پایینی قیف فروش هدایت کنید و آنها را ترغیب کنید تا به وب سایت شما مراجعه کنند و خرید انجام دهند.
هماهنگی های لازم را با تیم فروش خود داشته باشید
متاسفانه یکی از اشتباهاتی که بسیاری از کسب و کارها در استفاده از این پلتفرم می کنند این است که تیم بازاریابی با تیم فروش هماهنگی ندارند و تلاش های تیم بازاریابی به دلیل ناآگاهی تیم فروش به نتیجه نمی رسد. در صورتی که تیم فروش ارتباط خوبی با مشتریان نگیرد و نیازهای آنها را پاسخگو نباشد در واقع هر تلاشی در این زمینه بی نتیجه است.
بیشتر بخوانید: استفاده از مارکتینگ اتومیشن در کسب و کار
کلام آخر
استفاده از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن یکی از ترندهای روز دنیا برای کسب و کارهای موفق است. این کسب و کارها به کمک ابزارهای اتوماسیون مارکتینگ می توانند بسیاری از فرایندهای بازاریابی کسب و کار خود را خودکار کنند تا در زمان، هزینه و نیروی کار صرفه جویی کنند.