مطلب پیش رو حاوی معرفی ۲۲ کتاب حوزه بازاریابی از بهترین کتاب های بازاریابی تمام دوران برای کارآفرینان، بازاریابان و هرکس دیگری که کسب و کار یا بازاریابی یک برند را اداره میکند، است. با ما همراه باشید.
۲۲ کتاب حوزه بازاریابی از بهترین بازاریابان جهان
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کار و کسب، بسیاری از بهترین بازاریابان جهان در مورد تجربیات خود نوشتهاند. شما میتوانید از درس های آن ها که به عنوان کتاب حوزه بازاریابی منتشر شده، استفاده کنید تا از اشتباهاتی که مرکتب شدهاند اجتناب کرده و در رقابت پیشی بگیرید. از برخی از بهترین بازاریابان و رهبران کسب و کار یاد بگیرید که متفاوت فکر کنید، هدف کسب و کار خود را درک کنید، تصمیم بگیرید که چگونه به مشتریان بفروشید و استراتژی بازاریابی هوشمندانهای را طراحی کنید.
تعداد کتاب حوزه بازاریابی و فروش زیاد است و همیشه کتاب های بیشتری منتشر می شوند، اما با این فهرست، ما به شما کمک می کنیم تا مطمئن شوید که زمانتان صرف بهترین ها خواهد شد.
فریب ایکاروس (Icarus Deception) اثر ست گودین
شاید به خاطر بیاورید که اشتباه مهلک ایکاروس، عدم توجه به هشدار پدرش برای پرواز نکردن نزدیک به خورشید بود. علاوه بر این، دیدالوس به پسرش هشدار داد که خیلی پایین پرواز نکند، مبادا آب شور به بالهای او آسیب برساند.
ست گودین در کتاب حوزه بازاریابی ستایش شده اش، از اساطیر یونانی وام می گیرد و خوانندگان را به سمت تفکر رادیکال خارج از چارچوب، حرکت رو به جلو بدون نقشه سوق می دهد؛ مهارتهای حیاتی برای هر بازاریابی که به دنبال پیشرفت است. او در این کتاب حوزه بازاریابی تأکید میکند که خرد متعارف، انطباق و تناسب با قالب، مسیری مطمئن به سوی میانمایگی است.
قلاب (Hooked: How to Build Habit-Forming Products) اثر نیر ایال
خوب است که افراد از محصول شما استفاده کنند، اما اگر این استفاده به عادت تبدیل شود، عالی میشود. الگویی وجود دارد که طبق آن محصولات و خدمات توجه مشتریان را جلب می کنند و برای مصرفکنندگان ضروری میشوند، کتاب حوزه بازاریابی به نام «قلاب» پاسخ میدهد که چگونه می توان این کار را انجام داد. کتاب نیر ایال که از سالها تحقیق در زمینه طراحی رفتاری استخراج شده است، یک کتاب حوزه بازاریابی برای کارآفرینانی است که به دنبال ایجاد و بازاریابی محصولاتی هستند که مصرف کنندگان مدام به آن ها مراجعه می کنند.
تأثیر (Influence: The Psychology of Persuasion) اثر رابرت سیالدینی
چگونه میتوانید کسی را وادار به بله گفتن کنید؟ بازاریابی در حقیقت این است که کسی را مجاب کنید تا با یک پیشنهاد موافقت کند. اما گفتن آن، آسانتر از انجام دادنش است.
همیشه از مردم توجه و پول خواسته میشود و فشارهای اجتماعی به رقابت پیچیده و اشباع شده برای جلب توجه مصرف کننده می افزاید. رابرت سیالدینی در پرفروش ترین و مسلماً بهترین کتاب حوزه بازاریابی خود توضیح می دهد که چگونه با متقاعد کردن متفکرانه می توان افراد را تحت تأثیر قرار داد تا بیشتر اوقات بله بگویند.
برندها چگونه تبدیل به نماد میشوند (How Brands Become Icons) اثر داگلاس بی. هولت
داگلاس بی. هولت، استاد سابق مدرسه بازرگانی هاروارد، در پرفروش ترین کتاب حوزه بازاریابی خود که نامزد یکی از بهترین کتاب های بازاریابی در تمام دوران است، آنچه را بیان می کند که بازاریابان اگر می خواهند نشانگر یک برند معتبر باشند که واقعاً در طول زمان با مشتریان ارتباط برقرار می کند، باید بدانند. هولت با استفاده از نکات برندهای نمادین از جمله ESPN، Mountain Dew، Volkswagen، Budweiser و هارلی دیویدسون، نکاتی را برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی که فراتر از حقه ها است و ارتباط معنی داری بین برند و مشتریان بالقوه برقرار می کند، بیان می کند.
پروژه لغو کردن (The Undoing Project) اثر مایکل لوییس
کتاب حوزه بازاریابی مایکل لوئیس، روان شناسی متراکم آکادمیک در مورد قضاوت ها و تصمیمگیری ها را به کتابی جذاب تبدیل میکند. درک روان انسان برای پیشبرد رقابت بازاریابی بسیار مهم است و «The Undoing Project» به بازاریابان کمک می کند تا این کار را با کمک کتابی انجام دهند که دقت فکری آن با ارزش سرگرمی آن مطابقت دارد.
بلینک: قدرت تفکر بدون فکر کردن (Blink: The Power of Thinking Without Thinking) اثر مالکولم گلدوِل
بلینک به صراحت کتاب حوزه بازاریابی نیست، اما این باعث نمی شود که یکی از بهترین کتاب های بازاریابی نباشد. کتاب او به بررسی تفکری می پردازد که وقتی فکر نمی کنیم انجام می دهیم. ما دائماً در مورد آنچه می خواهیم تصمیم میگیریم و مهم است که بازاریابان این قضاوت های فوری را درک کنند. اگر قبلاً این کتاب کلاسیک گلدول را خوانده اید، ارزش وقت گذاشتن را دارد تا دوباره آن را امتحان کنید.
کجرفتاری (Misbehaving: The Making of Behavioral Economics) اثر ریچارد تالر
بهترین بازاریابان در درک نحوه تفکر مصرف کنندگان ماهر هستند. برترین کتاب های بازاریابی نیز این کار را انجام می دهند و «کج رفتاری» یکی از آنهاست. ریچارد تالر، اقتصاددان رفتاری افسانه ای، خوانندگان را در مورد نحوه رفتار غیرمنطقی مصرفکنندگان راهنمایی می کند. ما بهترین تصمیم را برای خودمان نمی گیریم و در اشتباه کردن ثابت قدم هستیم. درک این الگوها برای بازاریابان مفید است.
تیم قرمز (Red Team) اثر میکا زنکو
فکر میکنید همیشه ایده های خوبی دارید؟ در «تیم قرمز»، میکا زنکو به شما نشان می دهد که چرا نباید اینگونه باشد. او روشن می سازد که حتی بهترین ایده های شما باید قبل از اینکه به بازار بیایند مورد بازجویی داخلی قرار گیرند. شرکت های داروسازی، سیا، و گروهی از سازمان های دیگر این روند را دنبال می کنند تا کار خود را به سطح بالاتری برسانند. حتی اگر شما و کل تیمتان با استراتژی بازاریابی جدید موافق باشید، گاهی اوقات انتقاد سالم تفاوت بین یک برنامه خوب و یک برنامه عالی است.
بیشتر بخوانید: بازاریابی چریکی در مقابله با روش های مرسوم بازاریابی
نوآفرینی (Originals: How Non-Conformists Move the World) اثر رابرت گرنت
همه همیشه یکسان فکر می کنند. ایدهها به طرز خیرهکننده ای تکراری هستند. استارت آپها به عنوان «Uber of x» معرفی می شوند، کسب و کارها از کسب و کارهای دیگر تقلید می کنند. و این امر، دلیل خوبی دارد. متفاوت بودن می تواند مخاطره آمیز باشد. دستاوردها می توانند بزرگ و ضررها سنگین باشند. در یکی از بهترین کتاب های بازاریابی برای کارآفرینان، رابرت گرنت به بازاریابان نشان می دهد که چگونه می توانند متفاوت فکر کنند بدون اینکه همه چیز را به خطر بیندازند.
مُسری، راهکارهای بازاریابی ویروسی (Contagious, Why Things Catch On) اثر جونا برگر
جونا برگر، استاد مدرسه وارتون، یکی از برترین کتاب های بازاریابی را خلق کرده است. برگر به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه و چرا برخی از اطلاعات جهانی می شوند در حالی که سایر اطلاعات اینگونه نیستند. اثر او تبدیل به یک کتاب بازاریابی مهم و خواندنی برای هر متخصص بازاریابی شده است که سعی می کند بفهمد چگونه می تواند از بقیه جلوتر باشد.