رمز و رازهای پادکست مارکتینگ برای دستیابی به موفقیت

    0
    57
    پادکست مارکتینگ

     پادکست مارکتینگ: نقشه گنج بازاریابی دیجیتال

    وقتی درباره پادکست مارکتینگ حرف می زنیم، در واقع به شیوه های توسعه یک پادکست صفر کیلومتر توجه داریم. خب انتظار ندارید که از همان اول راه همه مشتاقانه دنبال اپیزودهای پادکست تان راه بیفتند؟

     

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کار و کسب، پادکست ها وقتی حوصله آدم حسابی سر رفته و حس هیچ کاری را ندارد، مثل دوست های صمیمی سراغ آدم آمده و تا حال مان را جا نیاورند، دست بردار نیستند. به خاطر همین هم مردم تقریبا همه جا به پادکست های مورد علاقه شان گوش می دهند. انگار که این پادکست ها تاثیری حتی بهتر از جلسات مشاوره و روانشناسی دارد.

    البته اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، گوش دادن به یک برنامه صوتی آنقدر راحت هست که آدم در هر شرایطی آن را انتخاب کند. احتمالا طرفداران پر و پاقرص یوتیوب حسابی به این ایده اعتراض کنند، اما کافی است شرایطی را در نظر بگیرید که در صف تاکسی منتظر هستید و امکان خیره شدن به صفحه گوشی تان وجود ندارد. آن وقت پادکست های گوناگون غنیمتی باارزش تر از گنج های افسانه ای خواهد بود!

    اگرچه گوش دادن به پادکست ها فقط و فقط نیازمند کمی گشت و گذار در اسپاتیفای یا گوگل پادکست است، اما طراحی آنها به هیچ وجه راحت نیست. چه بسا خیلی از پادکست ها بعد از یکی دو قسمت طوری از بازار محو می شوند که انگار از اول هم کسی آنها را به چشم ندیده. همین چالش ها موجب ظهور مفهوم «پادکست مارکتینگ» شده است. ماجرا کم کم دارد به بخش جذابش برای بازاریاب ها می رسد، مگر نه؟

    همانطور که در دنیای فوتبال کلی رقیب گردن کلفت برای تیم های تازه کار وجود دارد، شما هم در بازار پادکست ها کلی رقیب بزرگ دارید که اتفاقا کاربران هم عاشق شان هستند. بنابراین باید با استفاده از شیوه های مختلف از مسیر پرپیچ و خم رقابت با پادکست های مختلف عبور کنید.

    فقط در این صورت شانسی برای جلب مخاطب و شهرت مناسب خواهید داشت. البته شما لازم نیست خیلی نگران این وضعیت باشید؛ چراکه ما در این مقاله قصد داریم صفر تا صد بازاریابی در دنیای پادکست مارکتینگ را برای تان زیر و رو کنیم. اینطوری با آمادگی کامل وارد رقابت نفسگیر پیش روی تان خواهید شد. خب منتظر چه هستید؟ خودتان را برای یک ماجراجویی تمام عیار آماده کنید.

    کمتر کسی در دنیا دست رد به یک پادکست حرفه ای می زند. البته این تنها به شرطی است که پادکست موردنظر به معنای واقعی کلمه حرفه ای باشد. وگرنه آنقدر کار سر آدم ریخته که دیگر فرصتی برای امتحان یک پادکست به درد نخور نداشته باشد.

    این دقیقا همان مشکلی است که خیلی از کارآفرینان را به تله می اندازد. کافی است کسی را در نظر بگیرید که تا حالا تجربه ای در دنیای پادکست ها نداشته است. بی شک اولین تلاش های کاراکتر قصه ما خیلی موفقیت آمیز نخواهد بود. بنابراین ظاهرا سرنوشتی بهتر از شکست سریع در انتظار کارآفرینان صفر کیلومتر نیست. البته مگر اینکه تکنیک های درست و حسابی  پادکست مارکتینگ دم دست چنین کارآفرینانی باشد. آن وقت ماجرا کاملا فرق خواهد کرد!

    ما در ادامه سعی می کنیم مثل یک مربی دلسوز به توضیح تکنیک های مختلف برای پادکست مارکتینگ از شما یک کارآفرین حرفه ای در این حوزه بسازیم. پس قبل از اینکه با عجله شروع به تولید محتوا در این حوزه کنید، لطفا کمی صبر کرده و با ما همراه شوید. قول می دهم تجربه خیلی بدی برای تان از آب در نیاید.

    پادکست مارکتینگشناخت مخاطب هدف: اولین گام در راه پادکست مارکتینگ

    پادکست شما به درد چه کسانی می خورد؟ این سوالی است که هر کارآفرینی قبل از آپلود اپیزودهای مختلف پادکست مارکتینگ در پلتفرم های مختلف باید جوابی درست و حسابی بدان دهد. هرچه باشد خروجی فعالیت کارآفرین ها باید به مذاق مخاطب خوش بیاید. وگرنه هر چقدر هم خودتان از آن تعریف و تمجید کنید، راه به جایی نخواهد برد.

    اولین اشتباهی که کارآفرینان در دنیای پادکست مارکتینگ انجام می دهند، تلاش برای جلب نظر همه کاربران اسپاتیفای یا گوگل پادکست است. انگار که پادکست آنها جواب همه مشکلات مشتریان را در خودش دارد. راستش را بخواهید، این روزها هیچ محصولی به مذاق همه مشتریان خوش نمی آید. پس چرا فکر کرده اید دامنه وسیعی از کاربران باید از پادکست تان استقبال کنند؟

    اولین توصیه ما در بخش پادکست مارکتینگ شناسایی دقیق مخاطب هدف پادکست تان است. این طوری مسیر اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیز بی نهایت ساده تر خواهد شد. به علاوه، شما دیگر لازم نیست با هزینه های هنگفت شروع به تبلیغات وسیع کنید. خب اگر کارآفرینی را می شناسید که از کاهش هزینه های تبلیغاتی بدش می آید، ما را هم بی خبر نگذارید.

    اولین مسئله ای که در مسیر شناخت مخاطب هدف پیش می آید، انتخاب روشی مناسب برای این کار است. فرمول طلایی ما برای این چالش تقریبا سرراست است. کافی است سری به پادکست های شبیه به خودتان بزنید تا ویژگی های مخاطب هدف تان خود به خود نمایان شود. همانطور که می بینید، با این تکنیک شما بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنید، مخاطب هدف تان را پیدا خواهید کرد؛ همینقدر ساده و هیجان انگیز!

     

    ظرفیت های بازاریابی در شبکه های اجتماعی: پیش به سوی پروموت

    بی نهایت در دنیایی که همه چیز به شبکه های اجتماعی ختم می شود، نادیده گرفتن پلتفرم های مختلف گناهی نابخشودنی خواهد بود. به همین خاطر ما در این بخش سراغ شبکه های اجتماعی رفته ایم. اگر دقت کرده باشید، این روزها کلی از برندها برای تبلیغات و تولید محتوا یک راست سراغ شبکه های اجتماعی می روند. گزینه هایی مثل اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب از نظر تبلیغاتی برای بازاریاب ها حکم معدن طلا را دارند. پس عجیب نیست که ما هم در بخش پادکست مارکتینگ تاکیدمان روی همین پلتفرم ها باشد.

    احتمالا طرفدارهای تیک تاک و فیس بوک حسابی صدای شان بابت انتخاب سفت و سخت ما بلند خواهد شد. در این صورت باید دو نکته کلیدی را مدنظر داشته باشیم. همه پلتفرم ها از نظر امکانات تبلیغاتی و تولید محتوا برای بازاریابی مناسب نیستند. به علاوه، این روزها کمتر برندی بودجه کافی برای حضور در همه شبکه های اجتماعی را دارد. به همین خاطر باید همین حالا هر فکر و خیالی درباره ثبت نام در همه شبکه های اجتماعی دارید را دور بریزد.

    حالا که تکلیف مان با بهترین پلتفرم ها برای پروموت کردن پادکست تان روشن شد، باید سری به روش های استفاده از این تکنیک برای پادکست مارکتینگ بیندازیم. پس شش دانگ حواس تان را به موارد زیر بسپارید:

    • به اشتراک گذاری بُرشی از پادکست (مثلا یکی دو دقیقه) در شبکه های اجتماعی همیشه تاثیر بالایی بر روی وسوسه کاربران دارد. مثلا اگر شما پادکستی درباره ورزش بسکتبال دارید، بازنشر بخشی از اپیزودتان که درباره تازه ترین مسابقه لیگ NBA است، حسابی جذاب خواهد بود. اینطوری شما بدون دردسر اضافه کلی از کاربران را به سوی پادکست تان جذب خواهید کرد.
    • خیلی وقت ها کاربران حوصله گوش دادن به بُرش های صوتی پادکست ها را ندارند. آن وقت تلاش بازاریاب ها در بخش قبلی بی برو برگشت ناکام خواهد ماند. در این صورت توصیه طلایی ما برای شما انتخاب یک جمله کلیدی از پادکست تان و تبدیل آن به یک تصویر گرافیکی است. اینطوری حتی اگر کاربران حوصله گوش دادن به بخشی از پادکست تان را نداشته باشند، دست کم بخشی از آن را در قالب متن مشاهده خواهند کرد.

    بی شک ظرفیت های بازاریابی در حوزه پادکست مارکتینگ در شبکه های اجتماعی حسابی گسترده است. با این حال اصلا دلیلی ندارد شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کار را الکی برای خودتان سخت کنید. در عوض از همین تکنیک های بالا استفاده کنید تا کم کم اسم پادکست تان سر زبان ها بیفتد.

     

    تکنیکی کلیدی برای توسعه پادکست مارکتینگ

    طرفداران تیم های ورزشی معمولا در استادیوم ها بعضی از سکوها را پاتوق خودشان می کنند. به طوری که کسی به غیر از اعضای کانون هواداران اجازه رزرو صندلی در آن بخش ها را ندارند. اینطوری همه افراد یکدست و با سلیقه مشترک در بخش موردنظر حاضر خواهند شد.

    شاید فکر کنید چنین مثالی در مقاله ای درباره پادکست مارکتینگ خیلی عجیب به نظر برسد، اما در بخش های دیگر زندگی هم چنین کانون هایی به وفور یافت می شود. بنابراین اگر شما دنبال پروموت کردن پادکست مارکتینگ تان هستید، باید یک راست سراغ چنین کانون هایی بروید. اینطوری بدون دردسر شمار زیادی از کاربران را به سمت پادکست تان جذب خواهید کرد. ماجرا خیلی ساده و سرراست است، مگر نه؟

    نکته کلیدی درباره پیدا کردن کانون طرفداران پادکست مارکتینگ نحوه جست وجو است. برخلاف شبکه های اجتماعی که همه چیز را دم دست کاربران قرار می دهد، در این موارد شما باید خودتان آستین ها را بالا زده و وارد گود شوید. راستش را بخواهید، خیلی از کارآفرینان به مرور زمان سایت ها و فروم های مختلفی برای کارشان پیدا می کنند. با این حال ما اصلا دوست نداریم شما را الکی معطل کنیم. به همین خاطر فهرستی از بهترین پاتوق طرفداران پادکست مارکتینگ را برای تان آماده کرده ایم:

    • گروه های فیس بوکی

    • رویدادهای مرتبط با پادکست

    • پلتفرم ردیت (Reddit)

    • پلتفرم دیسکورد (Discord)

    • پلتفرم کلاب هاوس

    بی شک خیلی از پلتفرم های بالا برای کاربران بی نهایت نام آشنا به نظر می رسد. با این حال قرار نیست شما مثل همیشه از آنها در پادکست مارکتینگ استفاده کنید. در عوض باید دنبال اتاق ها یا به اصلاح روم های مربوط به طرفداران پادکست باشید. اینطوری یک راست به سمت معدن طلا هدایت شده و شانس بالایی برای جلب نظر کاربران به پادکست تان خواهید داشت.

    پادکست مارکتینگتعامل مداوم با مخاطب هدف: به حرف کاربران گوش دهید

    معمولا پادکست ها بعد از چند اپیزود دامنه مشخصی از مخاطب هدف را پیدا می کنند. آن وقت نه تنها دیگر اپیزودهای شان بدون بازدید باقی نمی ماند، بلکه گاهی اوقات توصیه هایی از طرف مخاطب شان نیز دریافت خواهند کرد. این توصیه ها تقریبا حکم همان تعریف و تمجیدهای طرفداران کارگردان های بزرگ را دارد. البته گاهی اوقات انتقادات به درد بخوری هم بین آنها پیدا می شود.

    شاید پیش خودتان فکر کنید نادیده گرفتن انتقادات بهترین روش برای فعالیت در دنیای امروز محسوب می شود. خب اصلا آدم چرا باید به حرف دیگران توجه کند؟ این سوالی است که ما جواب مشخصی برایش داریم. راستش را بخواهید، بدون انتقاد دیگران کار شما همیشه در یک سطح مشخص دست و پا خواهد زد. 

    امیدواریم توصیه ما برای پذیرش انتقاد دیگران خیلی به مذاق تان بد نیامده باشد؛ چراکه این مورد یکی از مهمترین تکنیک ها در پادکست مارکتینگ محسوب می شود. 

    ارتقای ارزش پادکست: بهترین گزینه بازاریابی دنیا

    محصول بعضی از برندها در بازار آنقدر اسم و رسم دارد که دیگر نیازی به تبلیغات اضافی درباره اش نباشد. مثلا کفش های نایک یا سری مک بوک اپل را در نظر بگیرید؛ این محصولات به اندازه کافی شهرت دارند که همه برای شان سر و دست بشکنند. شاید فکر کنید این شهرت بالا بیشتر نوعی جو رسانه ای است، اما راستش را بخواهید ارزش بالای چنین محصولاتی حرف اول و آخر را می زند.

    سوال اصلی در این بخش نحوه تبدیل یک پادکست معمولی به اثری کاملا باارزش در حوزه پادکست مارکتینگ است. خب اگر شما به اندازه پیکاسو یا داوینچی مشهور بودید، احتمالا هر اثرتان میلیون ها دلار قیمت پیدا می کرد. با این حال در دنیای پادکست مارکتینگ ها اصلا از این خبرها نیست. به همین خاطر شما باید روشی متفاوت در پیش بگیرید. فرمول ما برای ارتقای ارزش پادکست ها چند مرحله مشخص دارد. اگر دوست دارید پادکست تان خیل زود تبدیل به انتخاب اول کاربران شود، این موارد را آویزه گوش تان کنید:

    • ارائه اطلاعات به درد بخور به مخاطب هدف همیشه جواب می دهد. این طوری شما می توانید بدون دردسر اضافی کارتان را جلو برده و خیال تان از بابت اثرگذاری بر روی مخاطب هدف راحت باشد.
    • ارائه راه حل های کاربردی برای مشکلات مردم یکی دیگر از نکاتی است که حسابی اوضاع شما را تغییر می دهد. اینطوری شما می توانید در مدت زمانی کوتاه تبدیل به قهرمان مشتریان شوید. 
    • خنداندن مخاطب همیشه ایده بدی نیست؛ چراکه مردم در طول روز به کمی شادی هم نیاز دارند. نکته جالب اینکه خیلی از کارآفرینان اصلا میانه خوبی با طراحی اپیزودهای فان و سرگرم کننده ندارند. انگار که موفقیت پادکست مارکتینگ ها الزاما با حالت جدی و بی روح گره خورده است.
    • طرح سوالات کلیدی و وعده جست وجو برای جواب های مناسب در قسمت های بعد یکی دیگر از روش های جلب نظر کاربران محسوب می شود. در این حالت شما بدون اینکه سختی زیادی را به جان بخرید، اوضاع تان را حسابی تغییر خواهید داد. 

    همانطور که می بینید، راهکارهای زیادی برای ارتقای ارزش پادکست دم دست تان قرار دارد. نکته کلیدی در این میان حفظ ارتباط نزدیک با مخاطب هدف در پادکست مارکتینگ است. اینطوری شما می توانید همیشه از ایده های ناب کاربران نیز استفاده کنید. هرچه باشد کاربران بهتر از هر کسی سلیقه خود را می دانند در صورت تمایل با شما در میان خواهند گذاشت. پس سعی کنید هیچ وقت دست رد به چنین منبع باارزشی نزنید.

     

    همکاری با سایر پادکست ها: یکی برای همه، همه برای یکی!

    پادکست مارکتینگ بدون استفاده از کمک دیگران مثل تلاش های بی نتیجه یک فوتبالیست برای گلزنی به صورت انفرادی است. بی شک در هر دو مورد چیزی به غیر از شکست دست آدم را نمی گیرد. بنابراین بد نیست همین اول کاری به فکر استفاده از کمک دیگران باشید. هرچه باشد یک دست که صدا ندارد، مگر نه؟

    همکاری با بقیه پادکست ها روش تازه ای نیست. از چند دهه قبل برندهای مختلف همکاری های جسته و گریخته ای با هم داشته اند. به طوری که در دنیای پادکست ها نیز این همکاری ها کمابیش به چشم می خورد. نکته مهم این وسط شیوه همکاری است؛ چراکه یک همکاری نادرست همان ته مانده محبوبیت شما را نیز دودِ هوا خواهد کرد. یکی از ساده ترین روش های همکاری میان پادکست ها قرار دادن یک اپیزود از همکار مورد نظر در بین مجموعه پادکست های خودتان است. اینطوری کاربران وسط گشت و گذار بین اپیزودهای مختلف به موردی ناآشنا برمی خورند.

     

    راه اندازی خبرنامه: آخرین تکنیک برای توسعه پادکست مارکتینگ

    آیا تا حالا یکی از قسمت های سریال محبوب تان را از دست داده اید؟ اگر سن تان به دوران قبل از اینترنت قد دهد، خیلی خوب می دانید چنین اتفاقی به معنای از دست دادن رشته داستان خواهد بود. این دقیقا همان اتفاقی است که خیلی از کاربران هنگام جا ماندن از اپیزود پادکست مورد علاقه شان تجربه می کنند. اگرچه امروزه امکان مرور بخش های مختلف پادکست در پلتفرم های مختلف وجود دارد اما گوش دادن به آن وقتی تازه از تنور درآمده یک حس دیگری دارد. به همین خاطر شما باید فکری به حال وضعیت اطلاع رسانی تان به مخاطب کنید.

    یکی از ساده ترین کارها برای اطلاع رسانی دقیق و به موقع به کاربران درباره زمان انتشار هر قسمت از پادکست راه اندازی یک خبرنامه حرفه ای است. اینطوری شما دیگر هیچ دغدغه ای بابت اطلاع به موقع کاربران از انتشار اپیزودهای تازه پادکست تان نخواهید داشت.

     

    اعطای هدیه های کوچک: تکنیکی همیشه اثرگذار در پادکست مارکتینگ!

    وقتی یک محصول تازه روانه بازار می شود و کلی رقیب ریز و درشت دارد، معمولا کارآفرینان با هدایای گوناگون دل مشتریان را می برند. اینطوری مشتریان قصه مان برای دریافت جایزه هم که شده یکبار محصول تازه را امتحان خواهند کرد. بعد هم اگر کیفیت محصول موردنظر خوب بود، دیگر جایی برای نگرانی نیست؛ چراکه مشتریان موردنظر دیگر به دام افتاده اند!

    استفاده از تکنیک هدیه برای برندهایی که پادکست هم دارند، بی عیب و نقص است؛ چراکه آنها می توانند یکی از محصولات شان را در قالب هدیه به کاربران دهند. البته لازم نیست همیشه هدیه های گران قیمتی را مد نظر داشته باشید؛ چراکه بودجه بازاریابی هر برندی محدود است.

    پس دنبال هدیه های کوچک و کلیدی برای رشد پادکست مارکتینگ خود بروید. اینطوری دیگر خرجی زیادی روی دست تان نخواهد ماند. به علاوه، شما می توانید هر وقت که دوست داشتید، هدیه های متنوع تری جلوی پای مشتریان قرار دهید؛ چراکه از نظر مالی هیچ محدودیتی با هدیه های کوچک نخواهید داشت.

     

    تبدیل مخاطب فعلی به سفیر پادکست مارکتینگ: ماجراجویی به کمک مخاطب ها

    اگر تا اینجای کار جلو آمده اید، احتمالا پادکست مارکتینگ تان دیگر از آب و گل درآمده است. حالا نوبتی هم باشد، باید به فکر توسعه کارتان باشید؛ چراکه یک پادکست مارکتینگ با تعداد مشخصی کاربر هیچ وقت موفقیت بی پایان را تجربه نخواهد کرد.

    در عوض این سعی و تلاش مداوم برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف است که ارزش نهایی را به کارتان می دهد. البته شما همیشه در این مسیر تنها نیستید. در عوض گاهی اوقات طرفداران فعلی پادکست تان به عنوان سفیر برند کارشان را شروع می کنند. این یعنی مخاطب های فعلی که اتفاقا از پادکست شما حسابی خوش شان آمده، آن را به دوستان شان معرفی می کنند. ماجرا خیلی جالب شد، نه؟

    شاید فکر کنید نقش آفرینی مخاطب پادکست مارکتینگ به عنوان سفیر شما یک امر طبیعی است. در این صورت باید کاملا با شما مخالفت کنیم؛ چراکه در دنیای امروز اصلا از این خبرها نیست. در عوض کیفیت اپیزودها و میزان اثرگذاری راهکارهای تان بر روی زندگی مخاطب نتیجه نهایی را مشخص می کند. اگر از ما می شنوید، به جای اینکه دائما به دنبال ترغیب مخاطب به سفیر برند باشید، باید کیفیت پادکست مارکتینگ تان را بیشتر کنید. اینطوری بدون مشکل خاصی در مسیر اثرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب تان قرار خواهید گرفت.

    پادکست مارکتینگدعوت از مهمان های برجسته: یک تیر و دو نشان

    کارشناس ها یا چهره های برجسته نقش مهمی در جلب نظر کاربران در شبکه های اجتماعی دارند. بنابراین بد نیست شما هم برای پادکست مارکتینگ تان سری به این مدل آدم ها بزنید. قبول دارم از نظر مالی همکاری با چنین افرادی اصلا مقرون به صرف نیست، اما سر و کله زدن با آنها در یک اپیزود خیلی ایده بدی نخواهد بود. اینطوری می توانید حسابی در بازار گرد و خاک کرده و در کانون توجه کاربران قرار بگیرید.

    بیشتر بخوانید: محاسبه هزینه سئو سایت

    یادتان باشد این روزها کاربران هر برندی را با میزان ریسکی که در بازار می کند، به یاد می آورند. پس اصلا از ریسک های بزرگ برای رشد پادکست مارکتینگ نترسید. نهایتا ایده تان برای همکاری با یک اینفلوئنسر یا کارشناس مطرح با شکست رو به رو خواهد شد. آن وقت دست کم سعی تان را کرده اید. 

    دنیای پادکست ها آنقدر رنگارنگ هست که به سادگی در آن گم شویم. به همین خاطر پادکست مارکتینگ بخش مهمی از تلاش تیم های طراحی پادکست را تشکیل می دهد. آنهایی که در این ماراتن بزرگ پیروز شوند، توجه مادام العمر کاربران را کسب خواهند کرد. پس بد نیست به خاطر سود بلندمدت استارت آپ تان هم که شده از بعضی تکنیک های این مقاله استفاده کنید. البته اگر کمی به خودتان سخت گرفته و به ترتیب هم ایده ها را اجرا کنید، دیگر موفقیت تان تقریبا تضمین شده خواهد بود.

    مقاله قبلیاستعلام های مرتبط با مالیات به صورت برخط 
    مقاله بعدیهشدارمدیرعامل تعاونی لیتوگرافان درباره کاهش زینک در بازار

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.