بازاریابی در عرصه کسب و کار یکی از گزینه های ضروری برای توسعه برند محسوب می شود. امروزه تمام کسب و کارها به بازاریابی تاثیرگذار و هیجان انگیز برای جلب نظر مخاطب هدف نیاز دارند. بازاریابی جذاب و جلب نظر مخاطب هدف بدون توجه به توانایی مالی شرکت امکان پذیر نیست. بسیاری از کسب و کارها در پی شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال جاری میلادی با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده اند بنابراین بازاریابی برای بسیاری از برندها در سراسر دنیا بدل به چالشی بزرگ شده است که نیاز به تکنیک های بازاریابی دارد.
صرفه جویی در هزینه های بازاریابی از مدت های پیش به عنوان یک امر ضروری مدنظر اغلب کسب و کار ها قرار گرفته است. نکته مهم در این میان ناآگاهی بسیاری از برندها نسبت به تکنیک های بازاریابی با حداقل بودجه موردنیاز است. کسب و کارهای کوچک در پی شیوع ویروس کرونا بیشتر ضربه دیده اند. این امر تا حد زیادی توانایی کسب و کارهای کوچک برای صرف هزینه در حوزه بازاریابی را محدود کرده است. ما در این مقاله قصد بررسی هرچه بیشتر تکنیک های بازاریابی با حداقل هزینه موردنیاز را داریم.
سرمایه گذاری بر روی رسانه های پرطرفدار
امروزه بسیاری از برندها برای بازاریابی به سراغ شبکه های اجتماعی می روند. این امر بدل به ترندی محبوب در میان برندهای بزرگ و کوچک شده است. اگر شما نیز در تلاش برای بازاریابی در حوزه های مختلف هستید، باید نسبت به انتخاب آگاهانه پلتفرم هدف توجه داشته باشید. اگرچه شهرت شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است، اما این امر به معنای فقدان گزینه های دیگر برای بازاریابی نخواهد بود.
هنوز هم شبکه های تلویزیونی یا رادیویی دارای محبوبیت بسیار زیادی هستند. نکته جالب اینکه اغلب شبکه های تلویزیونی به دلیل استقبال برندها از شبکه های اجتماعی نرخ هزینه تبلیغات شان را به شدت کاهش داده اند بنابراین شما امکان همکاری با شبکه های تلویزیونی یا رادیویی برای کاهش هزینه های بازاریابی تان را خواهید داشت.
همکاری با شبکه های تلویزیونی یکی از گزینه های جذاب و یکی از تکنیک های بازاریابی برای برندها محسوب می شود. با این حال اگر شما قصد ایجاد تنوع در الگوی بازاریابی تان را دارید، همکاری با سایت های مشهور اینترنتی نیز گزینه مناسبی خواهد بود.
مزیت اصلی این نوع همکاری تبلیغاتی پرداخت هزینه در ازای هر کلیک کاربران بر روی تبلیغ شما خواهد بود بنابراین دیگر خبری از پرداخت هزینه های گزاف برای بازاریابی نیست. بسیاری از برندهای تازه کار برای کاهش هزینه های بازاریابی شان به سراغ چنین الگویی می روند. اگر شما نیز علاقه مند به فعالیت بازاریابی با کمترین هزینه ممکن هستید، باید نسبت به کاربست این شیوه اقدام نمایید.
استفاده از گزینه های بازاریابی رایگان
بازاریابی بدون نیاز به پرداخت هزینه رویای هر بازاریابی محسوب می شود. شاید در ابتدا چنین الگوهایی از بازاریابی به سختی باورپذیر باشد، اما بسیاری از کسب و کارهای کوچک در عمل از چنین شیوه هایی استفاده می کنند. یکی از بهترین تکنیک های بازاریابی تاثیرگذاری به صورت رایگان نگارش محتوا به عنوان نویسنده مهمان در سایت های مختلف است. توصیه ما در این بخش استفاده از سایت های حرفه ای است. هرچه سایت موردنظر شما ماهیت تخصصی تری داشته باشد، توانایی بیشتری برای یافتن مخاطب علاقه مند به کسب و کارتان خواهید داشت.
بسیاری از سایت های خبری یا تخصصی در حوزه کسب و کار به دنبال استفاده از محتوای رایگان هستند بنابراین همکاری میان شما و آنها دوجانبه خواهد بود. مهمترین مسئله در این میان برداشتن گام نخست از سوی شماست. بسیاری از مدیران و کارآفرینان نسبت به درخواست برای نگارش محتوا به عنوان نویسنده مهمان در سایت ها احساس خجالت می کنند. چنین امری اغلب موجب تاخیر در فعالیت کارآفرینان در حوزه بازاریابی رایگان می شود.
سرمایه گذاری بر روی استعدادهای جوان
سالانه شمار بسیار زیادی از بازاریاب های تازه کار از آموزشگاه ها فارغ التحصیل می شوند. اگر شما بودجه بسیار محدودی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارید، همکاری با بازاریاب های تازه کار ایده مناسبی خواهد بود. این امر در کنار برخی از فعالیت های جانبی مانند مدیریت سئو به شیوه حرفه ای امکان بهبود وضعیت بازاریابی شرکت در عین کاهش هزینه ها را به همراه دارد.
بسیاری از بازاریاب های نسل جوان آشنایی بهتری با شبکه های اجتماعی و تکنیک های بازاریابی دیجیتال دارند بنابراین همکاری با آنها همیشه ایده نامناسبی نخواهد بود. بسیاری از برندهای تازه تاسیس در عمل اقدام به همکاری با چنین بازاریاب هایی خواهند کرد. نکته مهم در این میان تلاش بیش از اندازه بازاریاب های تازه کار برای ارائه عملکرد بهتر است. دلیل این امر تمایل بالای بازاریاب های تازه کار برای کسب شهرت در حوزه کسب و کار است.
استخدام بازاریاب های نیمه وقت
اگر کسب و کار شما توانایی همکاری با بازاریاب های تمام وقت را ندارد، استخدام بازاریاب های نیمه وقت ایده مناسبی خواهد بود. بسیاری از برندها نیاز چندانی به تیم های بازاریابی حرفه ای و پرتعداد ندارند. این امر بیانگر سطح متنوع نیاز برندها به بازاریاب است بنابراین شما باید براساس سطح نیازتان اقدام به همکاری با بازاریابها نمایید.
یکی از مزیت های همکاری با بازاریاب های نیمه وقت امکان تغییر آنها در هر زمانی است. بسیاری از شرکت ها مسیر دشواری برای اخراج بازاریاب ها دارند. این امر در مورد بازاریاب های نیمه وقت بسیار ساده تر خواهد بود بنابراین شما در تحلیل نهایی توانایی همکاری با بازاریاب ها با دست باز را خواهید داشت.
تغییر هنجارهای شرکت
برخی از عادت های رفتاری در شرکت ها کارایی تیم بازاریابی را کاهش می دهد. مهمترین دلیل کاهش کارایی تیم های بازاریابی همکاری بسیار محدود تیم مدیریتی است بنابراین شما در دوران پساکرونا نیازمند همکاری بسیار نزدیک تر با تیم بازاریابی شرکت تان خواهید بود. نتیجه این امر جمع بندی بسیار بهتر از وضعیت شرکت و توانایی تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
بیشتر بخوانید: ارزیابی موفقیت کسب و کار با ۴ معیار