سلامت روانی در محل کار یکی از عوامل اصلی برای افزایش توانایی و قدرت کارمندان است. بسیاری از برندها به طور مداوم نسبت به کیفیت کاری پایین کارمندان یا مدیران شکایت دارند. این در حالی است که همین برندها توجه چندانی به مسئله وضعیت کاری و محیط کار برندشان نشان نمی دهند.
در این شرایط بسیاری از کارمندان انگیزه کافی برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان یا حتی فعالیت کاری بهتر را از دست می دهند. درست به همین دلیل امروزه بسیاری از برندهای بزرگ به طور مداوم در تلاش برای تقویت روحیه و ارزیابی وضعیتی سلامت روانی کارکنان شان هستند.
تفاوت میان مدیران عادی و رهبران تجاری اغلب اوقات در زمینه توجه به سلامت روانی در محل کار خودش را نشان می دهد. در حالی که مدیران به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف هستند، توجه رهبران تجاری به طور مساوی به کارمندان شان نیز هست. نتیجه این امر تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در عین توجه به وضعیت کارمندان را در پی خواهد داشت.
یکی از نکاتی که درباره سلامت روانی کارمندان و مدیران باید مد نظر قرار گیرد، اهمیت امنیت روانی برای این افراد است. وقتی کارآفرینان به طور مداوم نگران آینده کاری شان باشند، هرگز فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا نخواهند کرد. این امر می تواند وضعیت کاری کل شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. متاسفانه امروزه بسیاری از کارمندان حتی نسبت به حضور در یک شرکت برای ماه آینده نیز اطمینان ندارند. درست به همین خاطر دغدغه های ذهنی شان به طور مداوم افزایش پیدا کرده و در نهایت نیز توانایی لازم برای ادامه فعالیت کاری را پیدا نمی کنند.
وقتی کارمندان و به طور کلی اعضای شرکت شما از نظر امنیت روانی در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشند، تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدل به امری سخت و حتی غیرممکن خواهد شد. در این میان بسیاری از افراد برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از شیوه های مختلف می کنند. شاید شیوه های مورد بحث از میزان خلاقیت بالایی برخوردار باشد، اما در نهایت بدون امنیت روانی هیچ استراتژی کلانی با موفقیت اجرا نخواهد شد.
نکته مهم در این میان بررسی چرایی اهمیت امنیت روانی در دنیای کسب و کار است. اگر امنیت روانی کارمندان شرکت به خوبی تامین شود، چه تغییری در وضعیت برندها ایجاد خواهد شد؟ پاسخگویی به این سوال امر ساده ای نیست. درست به همین دلیل در ادامه برخی از نکات مهم در این راستا را مرور خواهیم کرد.
سلامت روانی
سلامت روانی و افزایش میزان صداقت در سازمان
رفتار صادقانه و بیان دیدگاه ها بدون ترس از برخورد مدیران یکی از امور مهم در دنیای کسب و کار امروزی محسوب می شود. بسیاری از کسب و کارها در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اول از همه به بازخوردهای دقیق و صادقانه کارمندان شان نیاز دارند. در این میان تقویت امنیت روانی می تواند برای کارمندان به مثابه انگیزه ای قوی برای رفتار صادقانه و بیان دیدگاه های شان به شفاف ترین شکل ممکن باشد.
بسیاری از مدیران از دریافت بازخورد کارمندان فقط تا جایی که همراه با نظر خودشان باشد، حمایت می کنند. این امر در نهایت برای ارزیابی درست شرایط بازار امر ناگواری محسوب شده و توانایی افراد برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. به همین خاطر اگر شما در شرکت تان از امنیت روانی به مثابه عاملی مهم و روحیه بخش به کارمندان استفاده کنید، می توانید به سادگی هرچه تمام تر از بازخوردهای صادقانه کارمندان بهره مند شوید.
صرفه جویی در هزینه ها
وقتی صداقت در ابعاد سازمانی توسعه پیدا کند، شما دیگر نیازی برای نگرانی مداوم نسبت به نحوه رفتار برندتان نخواهید داشت. برای برخی از موسسات تجاری این امر به معنای امکان تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی روند کاری خواهد بود. به عبارت ساده، شما با رفتار صادقانه کارمندان در بسیاری از شرایط دیگر نیازی برای همکاری با موسسات دیگر نخواهید داشت. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ حتی برای روندهای بازاریابی نیز به راهنمایی آژانس های بازاریابی نیاز دارند. این امر علاوه بر هزینه های گزاف، توانایی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد.
از نقطه نظر مدیریت منابع انسانی، امنیت روانی می تواند کیفیت کاری تمام اعضا را به شدت افزایش دهد. همچنین میزان تمایل کارمندان برای پیدا کردن شغلی دیگر نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. بر این اساس شما می توانید با خیال راحت نسبت به همکاری بلندمدت با کارمندان تان اقدام کرده و نگرانی خاصی از این بابت در روند فعالیت برندتان نداشته باشید.
بدون تردید فعالیت برندها در طول سال های اخیر همراه با مشکلات بسیار زیادی بوده است. اگر در این میان امنیت روانی به عنوان عاملی مهم مورد توجه قرار گیرد، بخش قابل ملاحظه ای از مشکلات مورد بحث حل خواهد شد.