موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی برای بسیاری از افراد مفهوم عجیبی محسوب می شود. انگار که آنها انتظار ندارند برای تعامل با کاربران گوشی های هوشمند از یک استراتژی سوءاستفاده شود. این در حالی است که بسیاری از افراد این روزها حتی ساعت های بیشتری از زندگی شان را پشت گوشی سپری می کنند تا در دنیای واقعی!
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز: ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم زندگی مدرن و دیجیتال شرایط خاص خودش را دارد. شما نمی توانید در این دوران مثل دهه ۹۰ میلادی اوضاع را جلو ببرید. این نکته هم برای کارآفرینان و هم افراد عادی مصداق دارد. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای تازه آماده کنید.
موبایل مارکتینگ فرصتی طلایی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای استثنایی است. این امر به شما کمک می کند تا اوضاع شما به بهترین شکل ممکن بهبود یافته و دیگر نیازی به بی توجهی به این دامنه مهم از افراد نداشته باشد.
بی شک هر استراتژی در این دنیا مزایای خاص خودش را دارد. ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین نکات یا به عبارت بهتر مزایای این استراتژی را به اتفاق شما مرور کنیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا دید بهتری نسبت به اوضاع پیدا کرده و شرایط تان را بهتر مدیریت کنید. البته در این میان ما نیم نگاهی به معایب این حوزه نیز خواهیم داشت. خب هیچ استراتژی بی عیبی در دنیا وجود ندارد. وگرنه همه بازاریاب ها یک راست سراغ آن می رفتند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز همیشه بر روی شناخت اصولی به دور از شرایط نامناسب تاکید داریم.
اگر شما هم دوست دارید با مزایا و معایب بازاریابی موبایلی بیشتر آشنا شوید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید. این امر به شما کمک می کند تا درک بهتری از اوضاع پیدا کرده و با چشم باز تصمیم گیری تان را انجام دهید. پس منتظر چه هستید؟ اجازه دهید بدون هیچ مقدمه دیگری یک راست برویم سراغ اصل ماجرا.
موبایل مارکتینگ چیست؟
وقتی درباره موبایل مارکتینگ حرف می زنیم، باید نکات مختلفی را مدنظر داشته باشیم. دو تا از مهمترین المان ها در این میان گوشی های هوشمند و تمایل کاربران برای اتصال مداوم به اینترنت است. اگر هر کدام از این عوامل را کنار بگذاریم، استراتژی مان لنگ خواهد ماند کمی فنی تر که به ماجرا نگاه کنیم، بازاریابی موبایلی در واقع زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. این امر به شما کمک می کند تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته باشید. چراکه امروزه همه مردم به جای رایانه یا تلویزیون از گوشی های هوشمند استفاده می کنند.
ما در روزنامه فرصت امروز بازاریابی موبایلی را فرآیند تعامل با مخاطب هدف با استفاده از کانال های ارتباطی منحصر به گوشی های همراه می دانیم. برخی از این کانال ها عبارتند از پیامک، ایمیل، شبکه های اجتماعی و انواع اپ ها.
شما با سرمایه گذاری بر روی هر کدام از گزینه های بالا امکان جلب نظر مخاطب هدف و تعامل با آنها را خواهید داشت. نکته کلیدی در این میان بررسی مزایا و معایب این استراتژی است. خب شما که نمی خواهید همینطور بی گدار به آب بزنید. البته یک نکته کلیدی دیگر در این راستا آشنایی با انواع روش های بازاریابی موبایلی است. ما در ادامه ابتدا شما را با انواع الگوهای بازاریابی موبایلی آشنا می کنیم. سپس سراغ مزایا و معایب این استراتژی می رویم تا کارتان بدون هیچ عیب و نقصی دنبال شود. خب اگر آماده هستید، برویم سراغ بخش اول کارمان.
انواع الگوهای بازاریابی موبایل
ما در این بخش به شما درباره انواع الگوها یا نقشه راه ها در مسیر بازاریابی موبایلی مطالبی را خواهیم گفت. لازم نیست حتما از تمام شیوه های مورد بحث در این بخش مو به مو استفاده کنید. خب این روزها کمتر برندی در دنیای واقعی این وضعیت را دارد. نکته کلیدی در این میان تلاش شما برای استفاده گزینشی از روش هایی است که بیشتر به دردتان می خورد. پس با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را یاد بگیرید.
بازاریابی پیامکی
ارسال پیامک یکی از راهکارهای ساده برای ارتباط با کسانی است که شماره شان را داریم. این شیوه نه تنها خیلی بی دردسر محسوب می شود، بلکه هزینه زیادی هم روی دست برندها نمی گذارد. درست به همین خاطر نزدیک به چهار دهه یکی از الگوهای پرطرفدار در دنیا محسوب می شود.
بازاریاب ها برای استفاده از این شیوه نیاز به همکاری با یک اپراتور مشخص دارند. خب مدیریت حجم بالای پیامک های ارسالی کاری نیست که به این سادگی ها انجام شود. نکند خیال دارید با دست خالی و به شیوه کاملا سنتی تمام پیامک های بازاریابی تان را ارسال کنید؟
بازاریابی پیامکی به کسب و کارها برای اطلاع رسانی سریع به مخاطب کمک می کند. البته باید حواس تان باشد دور پیام های طولانی در این رابطه را خط بکشید؛ چراکه پیامک های طولانی خیلی زود حوصله مخاطب را سر می برد. بنابراین باید حق مطلب را در کوتاه ترین شکل ممکن ادا کنید. وگرنه هیچ توجهی دریافت نمی کنید.
بیشتر بخوانید: ۶ نکته طلایی برای رونق کسب و کار
بازاریابی درون برنامه ای
استفاده از اپ های مختلف در طول سال های اخیر رواج زیادی یافته است. فرقی ندارد شما طرفدار بی چون و چرای آیفون باشید یا در سوی مقابل دستگاه های اندرویدی را ترجیح دهید، در هر صورت بازاریابی درون برنامه ای در کمین شماست.
این روزها بسیاری از کسب و کارها شروع به همکاری با گوگل یا اپل برای نمایش تبلیغات درون برنامه ای کرده اند. اینطوری نه تنها کاربران فرصت استفاده از خدمات رایگان را دارند، بلکه به مرور زمان کسب و کارها نیز با هزینه پایین خودشان را پروموت می کنند.
نکته ای که در این میان باید مورد توجه ویژه شما قرار گیرد، مسئله مربوط به تعیین سقف بودجه برای بازاریابی درون برنامه ای است. خب در این شیوه خیلی وقت ها بازاریاب ها اصلا مراعات روش کاری شان را نمی کنند. به همین خاطر به طور ناگهانی در میانه راه پول کم می آورند.
آن وقت است که دیگر هیچ راه چاره ای برای آنها باقی نمی ماند. اگر شما به عنوان بازاریاب مشغول سرمایه گذاری بر روی مارکتینگ درون برنامه ای هستید، باید قبل از اینکه باعجله کارتان را شروع کنید، کمی درباره بودجه در دسترس فکر کنید. اینطوری کارتان ساده تر خواهد شد. پس به جای اینکه الکی خودتان را درگیر فرآیندی پیچیده سازید، بد نیست اول از همه خوب مطالعات تان را انجام دهید.
انتخاب اپ هایی که طرفدار زیادی در بازار داشته و از همه مهمتر با هویت برند شما سازگاری دارد، نکته مهمی محسوب می شود. خب شما که دوست ندارید به عنوان یک برند تولید لوازم خانگی در یک اپ مربوط به بازی های اکشن تبلیغات تان را نشان دهید؟
کدهای QR
یکی دیگر از شیوه های بازاریابی در دنیای اسمارت فون، استفاده از کدهای QR است. این کدها همه جا به چشم می خورد و به سادگی از سوی مخاطب اسکن می شود. نکته کلیدی در این میان امکان نمایش انواع محتوا یا هدایت مخاطب به سوی صفحات گوناگون سایت است. این نکته ای است که برای بسیاری از بازاریاب ها خوشایند به نظر می رسد.
یک نمونه ساده از تبلیغات با استفاده از این شیوه در بیلبوردها مشاهده می شود. خب امروزه بسیاری از برندها در تبلیغات بیلبوردشان یک کد QR نیز اضافه می کنند. این کدها به مخاطب برای دسترسی به سایت یا بخش تکمیلی داستان برند کمک می کند. همانطور که می بینید، دسترسی به این کدها بی نهایت ساده است. با این حال باید حواس تان باشد از محتوای درست و حسابی برای تعامل با مخاطب تان سود ببرید. وگرنه به طور کامل اعتماد آنها را از دست می دهید. آن وقت دیگر هیچ کس به دادتان نخواهد رسید.
بازاریابی مکان محور
اپ های مسیریاب مثل گوگل مپ به کاربران برای یافتن موقعیت مکانی دلخواه و ساده ترین مسیرها کمک می کند. نکته ای که در این میان وجود دارد، ضرورت استفاده از تبلیغات درون برنامه از سوی این اپ ها و کسب سود است. خب هزینه های مدیریت چنین سیستم هایی اصلا ارزان نیست. به همین خاطر بعد از مدتی اغلب اپ های مسیریاب به سوی ارائه تبلیغات گام برمی دارند. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از گزینه های محبوب است.
این روزها اپ های گوگل در میان کاربران محبوبیت بسیار زیادی دارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز تبلیغات درون برنامه ای در گوگل مپ را توصیه می کنیم. البته این فرآیند بیشتر از اینکه روی بودجه شما متمرکز باشد، روی محتوای تبلیغاتی تان نیز تاکید دارد بنابراین در این یک مورد دیگر نمی توانید فقط به بودجه بازاریابی تان دل خوش کنید.
شبکه های اجتماعی
محبوبیت گوشی های هوشمند بیش از هر چیز دیگری به خاطر استفاده از شبکه های اجتماعی است. اگر یادتان باشد، فیس بوک و ایکس از همان ابتدا برای کاربران دسکتاپ طراحی شده بود. این در حالی است که به مرور زمان گوشی های هوشمند جای رایانه ها را گرفت. این روزها مردم دیگر از لپ تاپ یا دیگر دستگاه های مبتنی بر ویندوز برای دسترسی به شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند. در عوض همه چیز در این میان به سود تولیدکنندگان گوشی های هوشمند جریان دارد.
بازاریاب ها به خوبی اهمیت شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره مردم را درک کرده اند. درست به همین خاطر سراغ استفاده از توانایی های پلتفرم های اجتماعی در حوزه تبلیغات رفته اند. فکر می کنم شما هم این روزها با انواع کمپین های بازاریابی و محتوای پروموت شده در اینستاگرام، یوتیوب و حتی تیک تاک رو به رو شده اید. خب این نتیجه جذابیت شبکه های اجتماعی برای کاربران است. پس منتظر چه هستید؟ از همین امروز کارتان را شروع کرده و بدون هیچ مشکلی به سوی تعامل با مخاطب هدف تان بروید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر از قبل خواهد شد.
باور کنید یا نه، آینده دنیای دیجیتال با شبکه های اجتماعی گره خورده است. درست به همین خاطر خیلی ها روابط دیجیتال میان انسان ها را حتی از روابط واقعی مهمتر می دانند. اگر شما برندتان را در چنین فضایی پروموت کنید، بی شک خیلی زود فرصت تعامل سازنده با مخاطب هدف تان را خواهید یافت. این در حالی است که بسیاری از کارآفرینان حتی آمادگی تعامل با مخاطب هدف را نیز ندارند. چه برسد به اینکه روی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری کنند.
حالا که برخی از انواع بازاریابی موبایلی را زیر ذره بین بردیم، نوبتی هم باشد، باید سراغ مزایای آن برویم. خب این شیوه که در بازار حسابی سر و صدا به پا کرده، اصلا به چه دردی می خورد؟ ما در ادامه سعی می کنیم برخی از مهمترین نکات در این رابطه را به اتفاق شما بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید تا مزایای حیرت انگیز این استراتژی را ببینید.
دسترسی سریع به مخاطب
بازاریابی با استفاده از الگوی موبایلی به شما فرصت دسترسی سریع به مخاطب را می دهد. این روزها بسیاری از کسب و کارها نیاز دارند در لحظه با مخاطب شان در تماس باشند. به همین دلیل همیشه از کسب و کارشان به عنوان گزینه ای در حال تماس با مخاطب یاد می کنند. در این میان استفاده از شیوه های قدیمی مثل ایمیل شاید همیشه به درد نخورد. با این حال تماس تلفنی یا ارسال پیامک گزینه های سریع تری محسوب می شوند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها باید همیشه درست همان جایی باشند که مخاطب حضور دارد. درست به همین دلیل اگر شما نتوانید با شرایط موبایل مارکتینگ سازگار شوید، کارتان حسابی به بن بست خواهد خورد. این در حالی است که شما نمی توانید مشتریان را معطل بگذارید. خب این روزها کلی برند رنگارنگ در بازار حضور دارد و مشتریان گزینه های زیادی برای انتخاب دارند. پس شما باید به سرعت خودتان را با شرایط تازه هماهنگ سازید.
شما به سادگی فرصت شخصی سازی کمپین تبلیغاتی تان در دستگاه های هوشمند را دارید. موبایل ها توانایی نمایش انواع محتوا با بالاترین کیفیت را دارند. درست به همین دلیل شما می توانید بدون هیچ مشکلی در این میان کارتان را جلو ببرید. این در حالی است که برخی از بازاریاب ها برای شخصی سازی کمپین شان همیشه مشکل دارند. مثلا کسانی که در تلویزیون تبلیغات نمایش می دهند، دیگر فرصت زیادی برای شخصی سازی ندارند. این در حالی است که شما به کمک ابزارهایی مثل گوگل ادز به خوبی امکان شخصی سازی تبلیغات برای مخاطب تان را خواهید داشت.
یکی از نکاتی که در این راستا باید مد نظر شما قرار داشته باشد، مهارت تان در شخصی سازی تبلیغات است. خب اگر شما هیچ مهارتی در این راستا نداشته باشید، شخصی سازی کمپین های بازاریابی اصلا به دردتان نخواهد خورد. پس قبل از اینکه با عجله موبایل مارکتینگ را کلید بزنید، باید کمی هم که شده درباره جزییاتش فکر کنید. چه بسا شرکت در چند دوره آموزشی کمک شایانی به شما کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید!
استفاده از تکنولوژی های جدید
بازاریابی در دنیای امروز پیوند نزدیکی با فناوری های تازه دارد. شما نمی توانید روی این فناوری ها هیچ حسابی نکرده و انتظار موفقیت های بزرگ هم داشته باشید. متاسفانه این روزها بسیاری از کسب و کارها دنبال استفاده از فناوری های تازه نیستند؛ چراکه این فرآیند را بی نهایت هزینه بر می دانند. نکته کلیدی در این میان کاهش هزینه های بازاریابی با استفاده از فناوری های جدید است. این نکته ای است که درباره موبایل مارکتینگ هم به چشم می خورد.
شما نه تنها امکان شخصی سازی گسترده محتوای بازاریابی را دارید، بلکه امروزه با استفاده از سیستم هایی مثل پرداخت در ازای هر کلیک یا بازدید، هزینه تان نیز به شدت کاهش پیدا می کند. این نکته ای است که در طول سال های اخیر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار شیوه های بازاریابی تازه هستیم. اگر شما هم دوست دارید در حوزه بازاریابی تجربه های تازه ای را پشت سر بگذارید، بد نیست با ما همراه شوید. این امر به شما کمک می کند تا تجربه ای بی نهایت دلپذیر از فرآیند بازاریابی به دست بیاورید. اینطوری بودجه تان هم کمتر هدر می رود.
هر استراتژی بازاریابی که مزایای حیرت انگیزی دارد، در نقطه مقابل برخی ایرادات هم دارد. این نکته ای است که برای کسب و کارها اهمیت بسیار ویژه ای خواهد داشت. خب شما تا هر دو روی سکه یک استراتژی را مشاهده نکنید، تمام تصمیم های تان شانسی خواهد بود.
ما به عنوان یک دوست اصلا دوست نداریم شما براساس شانس دست به انتخاب های گوناگون بزنید. درست به همین خاطر در این مقاله سراغ بررسی برخی از مهمترین ایرادات یا نقاط ضعف بازاریابی موبایلی رفته ایم. اگر شما هم دوست دارید با آگاهی کامل درباره این استراتژی داوری کنید، در بخش پایانی با ما همراه باشید.
شلوغی بسیار زیاد
امروزه در دنیای شبکه های اجتماعی شلوغی بسیار زیادی به چشم می خورد. انگار که بازاریاب ها همگی روی گوشی های هوشمند و به ویژه شبکه های اجتماعی زوم کرده اند. در چنین شرایطی رقابت کمی سخت می شود؛ چراکه نه تنها رقبای بزرگی در صحنه حاضرند، بلکه تعداد رقبا نیز استرس را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. به طوری که شما دیگر نمی توانید روی فردای خودتان هم حساب باز کنید.
اگر شما میانه خوبی با استرس ندارید یا نمی توانید آن را به طور اصولی مدیریت کنید، بهتر است همین حالا دور بازاریابی موبایلی را خط بکشید. دست کم سراغ یک حوزه دیگر رفته و این مسئولیت را برعهده دیگران بگذارید؛ چراکه در غیر این صورت شرایط تان به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد شد.
مشکلات مربوط به حریم خصوصی
کاربران گوشی های هوشمند همیشه درباره وضعیت حریم خصوصی شان نگرانی هایی دارند. البته گاهی اوقات این نگرانی ها ریشه در واقعیت دارد. بی شک همه ما اخباری درباره درز یا سوءاستفاده از اطلاعات کاربران در شبکه های اجتماعی یا به طور کلی فضای آنلاین شنیدهایم. این روزها با توجه به افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، اغلب قربانیان حملات سایبری یا حتی درز اطلاعات مربوط به این دستگاه ها هستند.
کار به جایی کشیده که خیلی از کاربران اصلا به برندها در فضای موبایلی اعتماد نمی کنند. به همین خاطر اگر شما دنبال بازاریابی تاثیرگذار در چنین فضایی هستید، باید حواس تان به تمام جنبه های ماجرا باشد. وگرنه سرتان بی کلاه خواهد ماند.
حریم خصوصی برای تمام کاربران در سراسر دنیا اهمیت ویژه ای دارد. اگر شما نتوانید به آنها تضمین های درست و حسابی درباره برندتان و همچنین فعالیت بازاریابی خود بدهید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. این در حالی است که بسیاری از کاربران به برندهای بزرگی مثل گوگل اعتماد کامل دارند بنابراین شما از دو جهت تحت فشار خواهید بود.
بازاریابی در دنیای موبایل کار بی دردسری نیست. خیلی وقت ها شما با ارورهای مختلفی رو به رو می شوید که کلی از وقت تان را هدر می دهد. این مسئله درباره دستگاه های اندرویدی بیشتر به چشم می خورد. به علاوه، بازاریابی برای دستگاه های دارای سیستم عامل IOS نیز چندان ارزان تمام نمی شود. این همان نکته ای است که بسیاری از بازاریاب ها را می ترساند.
اگر شما هیچ آشنایی قبلی با دنیای بازاریابی موبایلی ندارید، شاید ورودتان به این عرصه کمی دردسرساز شود. دست کم باید مقداری آموزش های اولیه را دیده باشید تا با خیال راحت کارتان در این حوزه را جلو ببرید. این امر نکته بی نهایت مهمی در دنیای امروز محسوب می شود. پس اگر نتوانید خیال مخاطب تان را حسابی راحت کنید، دیر یا زود با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد.
بازاریابی دیجیتال به طور کلی دردسرهای زیادی دارد. این در حالی است که شاید بازاریابی موبایلی بیشتر از همه دردسر داشته باشد. درست به همین خاطر بد نیست قبل از اینکه با عجله وارد این حوزه شوید، کمی درباره اش فکر کنید. در این میان باید درباره مهارت های خودتان نیز داوری کنید. فقط در این صورت فرصت انتخابی درست را خواهید داشت.
موبایل مارکتینگ مفهومی است که همزمان با توسعه استفاده از شبکه های اجتماعی در میان افراد مختلف محبوبیت پیدا کرده است. هدف اصلی در این شیوه استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و به طور کلی هر چیزی که مربوط به گوشی های هوشمند شود برای اثرگذاری بر روی مخاطب است. این نکته به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک ویژه ای خواهد کرد؛ چراکه این روزها اسمارت فون ها در اوج محبوبیت هستند. البته از طرف دیگر برخی نقاط ضعف نیز در این میان انتظارتان را می کشد.
شاید یک جواب منطقی و صدالبته هوشمندانه برای معمای بالا استفاده ترکیبی از بازاریابی موبایلی در کنار سایر شیوه هاست. بی شک این ایده به اندازه کافی جذاب هست که نگاه همه را جلب کند، اما جواب نهایی برای شما نخواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز به طور کلی استفاده از بازاریابی موبایلی را به کسانی که برندشان در حوزه دیجیتال فعالیت دارد، توصیه می کنیم. خب شما چاره ای به غیر از ترسیم یک تصویر زیبا از برندتان که اتفاقا میانه خوبی با فناوری های دیجیتال دارد، نخواهید داشت. درست به همین خاطر ضروری است از این تصویر به خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان سود ببرید. وگرنه همیشه در کانون بدبینی مخاطب تان قرار خواهید داشت و هیچ راه فراری هم از آن به چشم نمی خورد.