امروزه دیگر تفاوتی ندارد که صاحب یک برند محلی و یا جهانی باشید، فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی به یک اقدام کاملا حیاتی تبدیل شده است. در واقع تصور موفقیت یک برند بدون توجه به این بخش، عملا غیر ممکن شده است. با این حال چگونه می توان اطمینان پیدا کرد که وضعیت شما در این رابطه مطلوب است؟ در این رابطه به بررسی ۴ پرسشی خواهیم پرداخت که پاسخ مناسب دادن به آنها، به معنای قرار داشتن در وضعیت مناسب خواهد بود.
۱- اهداف شما از فعالیت در شبکه های اجتماعی چیست؟
در واقع هیچ اقدامی بدون هدف، نتیجه خوبی را به همراه نخواهد داشت. در این رابطه توجه داشته باشید که حتی تک هدفی نیز نتیجه لازم را به همراه ندارد. در واقع شما حداقل به سه دلیل قانع کننده نیاز خواهید داشت. پس از پاسخ دادن به این پرسش و با آگاهی پیدا کردن، شما می توانید برنامه ریزی به مراتب بهتری را نیز داشته باشید.
۲- از کدام شبکه باید استفاده کنید؟
آیا شما تصور می کنید که هر شبکه ای می تواند برای فعالیت شما مناسب باشد؟ بدون شک این تفکر تنها باعث خواهد شد تا نسبت به اقدامات خود ناامید شده و این حوزه را به صورت کامل کنار بگذارید.
در واقع اهمیت هر شبکه، در مناطق مختلف، کاملا متفاوت بوده و در این رابطه باید به نوع کسب و کار خود نیز توجه داشته باشید. در نهایت بهتر است تا در ۳ شبکه منتخب حضور داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا شانس موفقیت شما بسیار بالا باشد.
همچنین فراموش نکنید که ممکن است با گذشت زمان، شبکه های اجتماعی منتخب شما دیگر جایگاه سابق را نداشته باشد. به همین خاطر ضروری است تا این پرسش را به صورت مداوم مطرح کرده و در صورت نیاز اقدام به اعمال تغییرات کنید. برای مثال پس از ظهور شبکه تیک تاک، بسیاری از افراد و برندها به سمت آن متمایل شدند.
۳- استراتژی محتوای شما کدامند؟
آیا استراتژی خاصی برای اقدامات خود ندارید؟ تبریک می گویم شما تمامی شانس خود را برای موفقیت نابود کرده اید. اگر نمی خواهید تا به صورتی حرفه ای فعالیت کنید، توصیه می شود که ابدا وارد حوزه بازاریابی شبکه های اجتماعی نشوید. این امر حداقل باعث خواهد شد تا زمان و هزینه شما نابود نشود.
استراتژی ها کمک خواهد کرد تا اقدامات شما از حالت پراکنده خارج شده و نظم مناسبی را پیدا کند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که هر استراتژی، یک محدوده تاثیر گذاری خاصی را داشته و به همین خاطر ضروری است تا همواره به دنبال موارد جدیدتری باشید.
۴- آیا تنها می خواهید به بستر اینترنت محدود باشید؟
اگر پاسخ شما به این پرسش مثبت است، متاسفانه کل مسیر را اشتباه طی کرده اید. اینترنت اگر چه بستر مناسبی محسوب می شود، با این حال نباید نقطه پایان شما باشد. طبیعی است که مخاطب تمایل داشته باشد که پس از مدتی، ارتباط خود را از شبکه های اجتماعی شما گسترش دهد.
تحت این شرایط شما باید برنامهریزی دقیقی را داشته و برای افزایش تعامل و ارتباط خود، از ارتباط مستقیم نیز غافل نشوید. این امر در نهایت کمک خواهد کرد تا وضعیت برند شما، در بهترین جایگاه ممکن قرار گیرد. درواقع در زمینه بازاریابی هرگاه که خود را محدود کنید، بازنده خواهید شد.
بیشتر بخوانید: استفاده تجاری از شبکه های اجتماعی و اشتباهات رایج
منبع: فرصت امروز