نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) به معنای هدایت تمام تلاش های بازاریابی به سمت یک بخش جمعیتی کاملاً تعریف شده است. به عبارت دیگر، نیچ مارکتینگ شکل بسیار متمرکز بازاریابی است. بازاریابان با شناخت نیازهای مصرفکنندگان در بخشهای خاص و سپس ارائه پیشنهادات ویژه، «گوشههای» (Niche) مورد نظر را شناسایی میکنند.
تطبیق کارآمد یک کمپین بازاریابی برای مخاطبان خاص بسیار مهم است. نکته مهمی که باید درک کرد این است که “گوشه” وجود ندارد بلکه با استفاده از تکنیک های بازاریابی هوشمند و شناسایی مخاطبان هدف ایجاد شده است.
چه چیزی باعث ایجاد “گوشه” میشود؟
هر بازار را می توان بر اساس عوامل و ترجیحات مختلف به بخش های متفاوتی تقسیم کرد. برخی از راههای تعریف گوشه عبارتند از:
- پایه جمعیتی شامل سن، جنسیت، درآمد و سطح تحصیلات
- بازارهای گوشه جغرافیایی بر اساس مکان خریداران
- بازارهای گوشه روانشناسی شامل علاقه، ارزشها، نیازها و نگرشهای مصرف کنندگان
مزایای نیچ مارکتینگ
افزایش سود
کسب و کارهای گوشهای اغلب دارای حاشیه سود بالا هستند. مشتریان بدشان نمیآید که هزینه اضافی بپردازند، زیرا فقط میتوانند آن خدمات را در آن شرکت یا تحت برند آن دریافت کنند.
اعتماد و اعتبار بیشتر
یکی دیگر از مزایای نیچ مارکتینگ، ارتباط قوی با مشتریان است زیرا در بخش کوچکی عمل میکند. رابطه بین شرکت و برند قویتر میشود، که همچنین کلید وفاداری مشتری است. با کسب تجربه در گوشه بازاریابی خاص خود، شروع به کسب شهرت به عنوان یک متخصص در این زمینه میکنید.
کاهش رقابت
در آن بخش رقابت وجود ندارد یا کم است. شرکت عملاً رهبر بازار بوده و از انحصار قیمت برخوردار میباشد. هنگامی که به عنوان یک متخصص در زمینه خود دیده میشوید، به دست آوردن تعداد بیشتری از مشتریان مشابه آسانتر خواهد شد. شما مزیت فروش واضحی دارید.
بازاریابی دهان به دهان
دریافت ارجاعهای باکیفیت زمانی که یک گوشه ویژه دارید، آسانتر است، عمدتاً به این دلیل که یک بازار گوشه به شما امکان میدهد تا در حین تلاش برای کسب آگاهی از محصولات و خدمات خود، اعتماد و اعتبار ایجاد کنید. نتیجه این است که شما به عنوان بهترین برند در رشته خود ظاهر می شوید.
معایب نیچ مارکتینگ
برای شرکتهای کوچکتر مناسب نیست: به دلیل بخشهای کوچکتر، رویکرد نیچ مارکتینگ برای شرکتهای کوچکتر که میخواهند در بازار فعلی گسترش یابند، نامناسب است. بازارهای کوچکتر کسب حاشیه سود بیشتر در بازار را کمی دشوار خواهند یافت.
احتمال بقا ممکن است کاهش یابد: اگر استراتژی بازاریابی شرکت صرفاً مبتنی بر نیچ مارکتینگ باشد، شانس بقا ممکن است کاهش یابد.
ممکن است برای بلندمدت مناسب نباشد: ایدههای نیچ مارکتینگ ممکن است برای استراتژیهای بازاریابی بلندمدت مناسب نباشند. این رویکرد بازاریابی ممکن است معاملات مناسبی را رقم نزند، که میتواند منجر به کاهش حاشیه سود شود.
بیشتر بخوانید: ۵ گام خلق برنامه بازاریابی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب
نمونههایی از نیچ مارکتینگ
بلاگرها
بلاگرها به بهترین وجه مفهوم بازاریابی نیچ را درک میکنند. اتفاقی که میافتد این است که یک بلاگر خاص، موضوع خاصی را شناسایی میکند که مخاطبان بسیار خاصی دارد و به جای هدف قرار دادن همه، آن مخاطبان را هدف قرار میدهد. به عنوان مثال، یک بلاگر فقط در مورد لباس شب مینویسد.
برخی مدارس مدرن
برخی از مدارس مدرن به خوبی در دسته بازاریابهای نیچ قرار میگیرند. نمونه بارز این امر، سیستم مدرسه مونته سوری است که در یادگیری طبیعی تخصص دارد، نه چیز دیگری. اگرچه این نوع مدارس فقط برای بخش کوچکی از جمعیت جذاب هستند، اما آنها تنها جایگزین برای والدینی میباشند که نمیخواهند فرزندان خود را در مدارس ساختاریافته و متعارف ثبت نام کنند.