مناسبت های مهم که از راه می رسد، سر بازاریاب ها حسابی شلوغ می شود. اگر در طول سال انتظارات از تیم مارکتینگ در حد طراحی چند تا کمپین خشک و خالی است، حالا آنها باید هرچه در چنته دارند رو کنند؛ چراکه برند درگیر یک ماراتن نفسگیر شده و همه باید برای قهرمانی در این ماراتن بازاریابی مناسبتی نهایت تلاش شان را بکنند.
بی شک تولید محتوا و بازاریابی مناسبتی در مناسبت های مهم فشار کاری خاص خودش را دارد. به ویژه اگر شما دست تنها باشید. آن وقت یک ابزار کاربردی حسابی بار مشکلات تان را کم خواهد کرد. ما در روزنامه فرصت امروز این ابزار کاربردی را هوش مصنوعی می دانیم. خب در دنیایی که هوش مصنوعی روز به روز بیشتر کار آدم ها راحت می کند، چرا در حوزه بازاریابی از آن استفاده نکنیم؟
قبول دارم هنوز هم خیلی ها به هوش مصنوعی اعتماد ندارند. خب همه ما خاطرات بدی از نسخه های اولیه این فناوری داریم. زمانی که هوش مصنوعی پر از باگ های ریز و درشت بود، کمتر کسی فکرش را می کرد یک روز این ابزار بدل به فرشته نجات کارآفرینان شود.
امروزه داستان هوش مصنوعی با آپدیت های جدید حسابی فرق کرده است. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم یک فرصت تازه به این ابزار بدهیم. اگر شما هم دوست دارید در مناسبت های مهم از نظر بازاریابی خیال تان کمی راحت تر باشد، این مقاله مخصوص شماست.
شما در این مقاله نه تنها با هوش مصنوعی آشنا می شوید، بلکه نحوه استفاده از آن در حوزه بازاریابی مناسبتی را نیز یاد می گیرید. اینطوری در مناسبت های مهم که سرتان حسابی شلوغ است، فشار کمتری روی دوش خود حس خواهید کرد. پس منتظر چه هستید؟ با ما همراه شوید تا ماجراجویی مان را شروع کنیم.
هوش مصنوعی در بازاریابی: مروری بر مزایا
اولین بحثی که باید با دقت بالا درباره اش صحبت کنیم، مزایای هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی مناسبتی است. آیا واقعا این فناوری به کار بازاریاب ها می آید یا صرفا طبلی توخالی است؟
شاید انتظار داشته باشید در این بخش توضیحات مفصل و گیج کننده ای درباره مزایای هوش مصنوعی به شما تحویل دهیم. خب ما در روزنامه فرصت امروز اصلا چنین عادتی نداریم. در عوض برای اینکه درک سرراست تری از موضوع داشته باشید، یک راست رفته ایم سراغ مزایای اصلی هوش مصنوعی. پس اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی کلیشه ای یک راست برویم سر اصل مطلب.
تحلیل های دقیق تر
تبدیل داده های خام به اطلاعات به درد بخور همیشه کار ساده ای نیست. خیلی وقت ها شما برای اثرگذاری مناسب بر روی مخاطب نیاز به اطلاعاتی دارید که با دقت و وسواس شدید گردآوری شده باشد. این کاری است که معمولا بازاریاب ها میانه خوبی با آن ندارند. خب تا وقتی فرصت ماجراجویی در حوزه تولید محتوا وجود دارد، چرا کسی باید کار کسل کننده تحلیل داده ها را انتخاب کند؟
اگر شما هم از دست تحلیل داده فراری هستید، حالا فرصت طلایی برای تان پیش آمده تا کمی هم که شده اوضاع تان را بهتر کنید. هوش مصنوعی با توانایی پردازش بی نهایت بالا به شما فرصت رهایی از تحلیل داده را می دهد. ماجرا از این قرار است که هوش مصنوعی در ترکیب با فناوری یادگیری ماشینی به کاربران اجازه می دهد داده های مختلف را با هم ترکیب کرده و خروجی های مناسب بگیرند.
شما را نمی دانم، ولی من که حتی با فکر کردن درباره بی نیازی از تحلیل داده به شیوه سنتی حسابی هیجان زده می شوم. بنابراین بد نیست در تیم بازاریابی تان یک صندلی ویژه برای هوش مصنوعی رزرو کنید.
ربات های چت پیشرفته
چه کسی دوست دارد تمام وقتش را پای گفت وگو با مشتریان تلف کند؟ بی شک بحث روابط عمومی و خدمات مشتری اهمیت زیادی دارد، اما کارآفرینان و بازاریاب ها معمولا وقت کافی برای رسیدگی به این حوزه را ندارند. به همین خاطر استفاده از شیوه های جایگزین منطقی به نظر می رسد.
هوش مصنوعی معمولا در قالب ربات های چت برای مردم شناخته می شود. جایی که شما هر سوالی از ربات مورد نظر بپرسید، یک جواب دست اول در آستین دارد. بی شک اگر قرار بود بازاریاب ها جواب تک تک کاربران را بدهند، کلی طول می کشید تا یک جواب نصفه و نیمه دستگیر کاربران شود. به همین خاطر استفاده از هوش مصنوعی در قالب ربات چت سرعت کار را حسابی افزایش می دهد.
بازاریاب های حرفه ای وقتی صحبت از افزایش سرعت کار می شود، معمولا با شک و تردید به ماجرا نگاه می کنند. خب هرچه باشد سرعت عمل بیشتر کمی بی دقتی را به همراه دارد، مگر نه؟
مسئله بالا دست کم درباره ربات های چت نگران کننده نیست؛ چراکه هوش مصنوعی ساختاری کاملا متفاوت با ذهن انسان دارد. این فناوری با توانایی پردازش و تحلیل بی نهایت بالا به شما امکان اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب را می دهد. جایی که دیگر لازم نیست خودتان را برای اثرگذاری بر روی مخاطب اذیت کرده و نگران جواب های به درد نخور باشید.
شخصی سازی پیشنهادها
هر برندی در طول زمان برای مشتریانش پیشنهادات ویژه ای دارد که براساس سلیقه شخصی آنها صورت بندی می شود. مشکل اصلی در این میان شناخت درست از مشتریان است. به طوری که اغلب اوقات کارآفرینان در این رابطه با مشکلات اساسی رو به رو می شوند. یک ایده مناسب در این میان تلاش برای استفاده از هوش مصنوعی به منظور تحلیل سریع رفتار مشتریان در بازار و همچنین آشنایی با سلیقه شان است. خب وقتی شما دقیقا مطابق انتظار و سلیقه مشتریان عمل کنید، آیا جایی برای شکست باقی می ماند؟
قبول دارم در حالت عادی بازاریاب ها به هر زحمتی فرصتی برای شناخت مخاطب پیدا می کنند، با این حال در مناسبت های مهم همه چیز روی دور تند جریان دارد. به همین خاطر شاید شما و تیم تان در حوزه مارکتینگ وقت کم بیاورید. درست در چنین موقعیتی استفاده از هوش مصنوعی اعتبارتان را نجات می دهد.
تولید محتوا
هوش مصنوعی در قالب ابزارهایی مثل چت جی پی تی (Chat GPT) به کاربران امکان تولید محتوا نیز می دهد. البته شما نباید انتظار یک محتوای بی نقص و حرفه ای را داشته باشید. با این حال کارهایی مثل یافتن ایده های تازه برای تولید محتوا به خوبی از عهده هوش مصنوعی برمی آید.
گاهی اوقات بازاریاب ها انتظارشان از هوش مصنوعی را بی نهایت بالا می برند. به طوری که با گذشت مدت زمانی اندک حسابی بابت عملکرد این فناوری ناامید شده و دنبال راهکارهای دیگر می روند. مسئله اصلی در این میان توجه به هوش مصنوعی به مثابه یک ابزار در حال توسعه است. بنابراین شما نباید انتظار عملکرد مثل یک بازاریاب واقعی را از آن داشته باشید.
یادتان باشد، ما در این مقاله هوش مصنوعی را ابزار کمکی در نظر گرفته ایم. بنابراین نباید جای بازاریاب ها را با آنها عوض کنید. هنوز هم نیاز به بازاریاب ها واقعی با توانایی های متنوع حس می شود. پس هر ایده ای برای کنار گذاشتن بازاریاب ها را فراموش کنید. در عوض خیلی راحت در فرآیند تولید محتوا از این دسته افراد کمک بگیرید.
استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مناسبتی
حالا که با مزایای هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی آشنا شدید، دیگر نوبتی هم باشد باید سراغ بحث اصلی برویم. خب شما که تا اینجا فقط برای آشنایی با مزایای هوش مصنوعی با ما همراه نشده اید!
ما در ادامه سعی می کنیم برخی از مهمترین نکات در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی مناسبتی را مرور کنیم. اینطوری شما فرصت بسیار بهتری از نظر سطح اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. پس با ما همراه شوید تا ماجراجویی مان را به نتیجه برسانیم.
چک کردن محتوا: شروع ساده کار
آیا تا حالا دل تان یک همکار حرفه ای در ویراستاری خواسته که تمام ایرادات متن تان را با دقت بالا بگیرد؟ معمولا در دنیای واقعی کمتر همکاری با چنین ویژگی حیرت انگیزی به پست آدم می خورد. به همین خاطر معمولا بازاریا ها خودشان دست به کار شده و محتوا را ویرایش می کنند. اگر شما حسابی از دست این کار کلافه شده اید، دیگر لازم نیست خودتان را مجبور کنید؛ چراکه اوضاع برای تان حسابی فرق کرده است. این روزها استفاده از هوش مصنوعی دامنه متنوعی پیدا کرده است. یکی از خدمات مناسبی که هوش مصنوعی به شما می دهد، مربوط به بحث چک کردن محتواست.
بی شک وقتی درباره ویرایش محتوا حرف می زنیم، بیشتر محتوای متنی مد نظرمان است. با این حال ابزارهایی مثل چت جی پی تی یا گوگل بارد (Google Bard) در حوزه ویرایش محتوای بصری نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند. بنابراین شما می توانید با اعتماد به نفس کافی از این ابزارها برای بهبود کارتان استفاده کنید.
یادتان باشد، بعد از اینکه خروجی نهایی به دست تان رسید، بد نیست خودتان هم سرسری آن را ملاحظه کنید. شاید ایرادات جزئی در کار باشد که شما نیاز به رفع شان داشته باشید. آن وقت دیگر با اعتماد به نفس کامل امکان انتشار محتوا را خواهید داشت.
شخصی سازی پیشنهادات: فهرست طلایی فروش
مشتریان بیشتر از اینکه با هدف و نیاز قبلی وارد بازار شوند، صرفا به دنبال پیشنهادات جذاب هستند. این یعنی اگر شما پیشنهاد خوبی به مشتریان دهید، آنها حتی محصولی که واقعا لازم ندارند هم خریداری خواهند کرد. این مسئله برای بسیاری از بازاریاب ها اساسی محسوب می شود. به طوری که شما می توانید با خیال راحت روی فروش بالای محصولات تان حساب کنید.
اجازه دهید در این بخش از یک مثال ساده استفاده کنیم. اگر شما برای آخر هفته تان هیچ برنامه ای نداشته باشید، آیا به بلیت مسابقه هاکی که ۲۰ درصد تخفیف داشته باشد، دست رد خواهید زد؟ چه بسا اصلا علاقه ای به این ورزش نداشته باشید، اما تفریح همراه با تخفیف گزینه ای نیست که به این سادگی ها فراموشش کنیم.
شخصی سازی پیشنهادات نیازمند شناخت اولیه از مشتریان و جو بازار است. این کاری است که معمولا بازاریاب ها با سختی فراوان انجامش می دهند. به همین خاطر بهتر است از قبل برنامه ای برای عملکرد سریع در این رابطه داشته باشید. درست حدس زدید، استفاده از هوش مصنوعی در چنین موقعیت هایی حسابی به کارتان می آید. پس به جای اینکه خودتان را اذیت کنید، یک راست سراغ این گزینه بروید.
کاری که هوش مصنوعی در این بخش برای شما انجام می دهد، دقیقا همان کاری است که خودتان در بازه زمانی یک هفته ای انجام می دهید. با این حال هوش مصنوعی همین کار را در عرض چند دقیقه انجام داده و اطلاعات مفیدی تحویل تان می دهد. فکر می کنم شما هم تایید می کنید که نادیده گرفتن چنین گزینه ای واقعا سخت و حتی شک برانگیز خواهد بود، مگر نه؟
بهینه سازی بازاریابی چند کاناله: آمادگی برای حضور در همه جا!
خیلی از بازاریاب ها اعتقاد دارند باید هر جایی که مشتریان هدف هستند، حضور چشمگیری داشته باشند. این امر به آنها کمک می کند تا مشکلات تولید محتوا را به حداقل رسانده و ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنند. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان در زمینه بازاریابی در کانال های ارتباطی مختلف تنبلی می کنند. این یعنی به جای شخصی سازی محتوا یا تولید محتوای متفاوت در هر کانال به سراغ کپی کردن یک محتوای مشابه در همه شبکه های اجتماعی می روند. این دقیقا همان کاری است که خیلی زود مشکلات شما را به حداکثر می رساند. به همین خاطر باید خیلی جدی مقابلش ایستاده و کارتان را سر و سامان دهید.
هوش مصنوعی در اینجا هم به داد شما خواهد رسید. ماجرا از این قرار است که هوش مصنوعی به بازاریاب ها کمک می کند تا یک محتوای مشخص را برای بارگذاری در پلتفرم های اجتماعی مختلف شخصی سازی کنند. ماجرا خیلی جذاب شد، نه؟
یادتان باشد، این روزها گزینه های زیادی در قالب ابزارهای هوش مصنوعی در دسترس من و شما قرار دارد. با این حال اولویت باید با ابزارهایی باشد که علاوه بر هوش مصنوعی دارای فناوری یادگیری ماشینی نیز هستند. اینطوری شما عملا با یک تیر دو نشان می زنید، هم کارتان ساده تر می شود، هم اینکه کیفیت نهایی بهتری دریافت می کنید.
خدمات مشتری اتوماتیک: کار کمتر، نتیجه بهتر
معمولا وقتی فشار کاری بیشتر می شود، آدم ها بیشتر به در رفتن از زیر کار علاقه مند می شوند. حتی اگر نتوانید در بازه های زمانی پرفشار کار را تعطیل کنید، فکرش حسابی اذیت تان خواهد کرد. به طوری که عملا بازدهی نهایی تان حسابی کاهش خواهد یافت.
خب وقتی فشار کاری این همه اثرات منفی بر روی عملکرد کارآفرینان دارد، چرا نباید به فکر چاره بود؟ ایده ما در این بخش تا حد زیادی ساده است. شما می توانید از هوش مصنوعی برای بحث خدمات مشتری استفاده کنید. این روزها اغلب مشتریان در قالب ربات های چت یا ایمیل با برندها ارتباط برقرار می کنند؛ چراکه تماس تلفنی و انتظار پشت اپراتور برای هیچ کس خوشایند نیست. بنابراین شما باید از این شیوه به سود خودتان استفاده کنید. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر شده و دیگر لازم نیست خودتان را اذیت کنید.
سر و کله زدن با مشتریان عصبانی یا کسانی که سوالات زیادی دارند، برای هیچ بازاریابی جذاب نیست. احتمالا شما هم کابوس های زیادی در رابطه با چنین سناریویی دیده اید. خب راه حل نهایی در دست ماست. کافی است به جای اینکه وقت تان را با رسیدگی به دغدغه های مشتریان به شیوه سنتی تلف کنید، سراغ هوش مصنوعی بروید. اینطوری کارتان خیلی ساده تر شده و دیگر لازم نیست دائما خود را اذیت کنید.
این روزها فشار رقابت میان برندها آنقدر افزایش یافته که دیگر باید از هر فرصتی برای بهبود کار استفاده کرد. این یعنی شما هیچ فرصت دوباره ای برای یکه تازی در بازار ندارید. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع تان در بازار حسابی به هم ریخته شود، هرچه در چنته دارید رو کنید. یکی از گزینه های مناسب در این میان استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت خودکار حوزه خدمات مشتری است. پس منتظر چه هستید؟ کمی درباره این ایده بیشتر فکر کنید.
پیش بینی دقیق تر فروش: آرزوی دیرینه بازاریاب ها
بازاریاب ها همیشه دوست دارند نتیحه نهایی کارشان را با دقت بالا پیش بینی کنند. اگر دقت کرده باشید، هیأت مدیره شرکت ها نیز دائما از بازاریاب ها چنین سوالاتی می پرسند. حالا اگر شما یک پیش بینی نسبی درباره میزان فروش برند ارائه دهید و در نهایت حرف تان اشتباه از آب درآید، اعتبارتان حسابی زیر سوال می رود.
شاید فکر کنید میزان فروش در بازار امری نیست که به این سادگی قابل پیش بینی باشد. خب در این صورت باید کاملا ناامیدتان کنیم؛ چراکه اوضاع در دنیای کسب و کار کاملا متفاوت پیش می رود؛ درست از زمانی که هوش مصنوعی وارد کار شده!
هوش مصنوعی توانایی تحلیل داده های مختلف و پیش بینی اوضاع با دقت بالا را دارد. به همین خاطر شما می توانید روی آن به عنوان عصای دست تان برای پیش بینی میزان فروش یا حتی بازگشت سرمایه کمپین ها حساب کنید. آن وقت میزان اثرگذاری تان بر روی اعضای تیم بازاریابی و مدیران به شدت بالا خواهد رفت. خب چه کسی بازاریابی که پیش بینی های دقیق دارد، دست کم می گیرد؟
آپدیت در لحظه تبلیغات: نهایت سرعت عمل
گاهی اوقات نیاز به آپدیت سریع کمپین های بازاریابی حس می شود. در چنین زمان هایی شما باید عملکرد بی نهایت سریعی از خودتان نشان داده و کار را در کمترین زمان ممکن اصلاح کنید؛ چراکه مشتریان با سختگیری های خاص خودشان به راحتی از کنار ایرادات یک تبلیغ عبور نمی کنند.
در حالت عادی آپدیت تبلیغات کار سختی نیست. با این حال وقتی درباره مناسبت های مهم حرف می زنیم، اوضاع کاملا فرق دارد؛ چراکه در این مناسبت ها دیگر خبری از فرصت کافی برای آپدیت کمپین ها نیست. در عوض همه عجله دارند و فرصت برای هر کاری کم است. در چنین سناریویی هوش مصنوعی می تواند راهگشا باشد.
هوش مصنوعی توانایی تحلیل تبلیغات و یافتن ایرادات شان قبل از دیگران را دارد. به علاوه، شما می توانید از توصیه های این ابزار برای اصلاح یا به زبان تخصصی تر آپدیت در لحظه تبلیغ تان استفاده کنید. اینطوری دیگر هیچ نگرانی بابت میزان اثرگذاری بر روی مخاطب نداشته و تبلیغ تان هم عمر بیشتری خواهد داشت.
یافتن هشتگ های داغ: راهکاری ساده و بی دردسر
تحلیل هشتگ های مختلف همیشه کاری سخت و اعصاب خُردکن است. اینکه شما هشتگ های مختلف را با هم مقایسه کرده و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید، کاری نیست که هر بازاریابی بدان علاقه داشته باشد. بنابراین اگر ابزاری پیدا می شد که این کار را به طور خودکار انجام دهد، همه چیز عالی می شد.
هوش مصنوعی در زمینه تحلیل داده ها مهارت ویژه ای دارد. این نکته ای است که ما در این مقاله بارها و بارها بدان اشاره کرده ایم. بنابراین جای تعجب ندارد اگر این ابزار به شما برای یافتن بهترین گزینه های مربوط به هشتگ ها کمک کند. کافی است موضوع محتوای تان را بیان کرده و سپس فهرستی طولانی از هشتگ های مناسب تحویل بگیرید. البته در نهایت انتخاب با خودتان خواهد بود و باید از میان گزینه های مختلف، یکی را انتخاب کنید.
یادتان باشد، شما نمی توانید روی همه هشتگ ها حساب باز کنید. هر محتوا باید نهایتا سه یا چهار هشتگ داشته باشد. پس خیلی ذوق زده نشوید و سراغ گزینه های عجیب نروید؛ چراکه در نهایت محتوای تان را بر باد خواهد داد.
بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج بازاریابان در بازاریابی مناسبتی
سخن پایانی
استفاده از هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی موضوع تازه ای محسوب می شود. از آنجایی که اغلب افراد در قبال تغییرات تازه مقاومت خاصی از خودشان نشان می دهند، ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین مزایای هوش مصنوعی را به اتفاق شما مرور کنیم. سپس سراغ کاربردهای اصلی این فناوری در زمینه بازاریابی مناسبتی رفتیم. همانطور که دیدید، مهمترین کاربرد این فناوری افزایش سرعت عمل و کاهش حجم کار بازاریاب هاست.
بنابراین از اینجا به بعد همه چیز به انتخاب شخصی خودتان بستگی دارد. اگر دنبال کار ساده و بی دردسر هستید، استفاده از هوش مصنوعی گزینه خوبی برای تان خواهد بود. پس همین حالا دست به کار شده و اولین قدم های تان در این حوزه را بردارید.