به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، کسب و کارها در طول سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای تمرکزشان بر روی حوزهشبکه های اجتماعی، پیش نیاز روابط عمومی موفق افزایش پیدا کرده است. بسیاری از برندها در حال صرف هزینه های بسیار زیادی برای تشکیل تیم های حرفه ای روابط عمومی هستند.
نکته مهم در این میان توجه به پیش نیاز موفقیت در حوزه روابط عمومی است. بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند بنابراین به طور مداوم با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه می شوند. مهمترین پیش نیاز برای فعالیت روابط عمومی مناسب در حوزه کسب و کار مربوط به حضور در شبکه های اجتماعی است. دلیل این امر تمایل بسیار بالای کاربران برای حضور در این فضاست.
۶۱ درصد از کاربران در شبکه های اجتماعی تمایل به ارتباط با برندها از طریق همین فضا دارند. معنای ضمنی این امر شکست استراتژی کسب و کارها برای روابط عمومی در خارج از فضای شبکه های اجتماعی است بنابراین برنامه کسب و کارها برای روابط عمومی به صورت سنتی بدون شک با شکست همراه خواهد بود.
اغلب کارآفرینان در مورد شبکه های اجتماعی مهم برای حوزه روابط عمومی پرسش های زیادی را مطرح می کنند. انتخاب یک پلتفرم و تمرکز صرف بر روی آن اقدام اشتباهی است دلیل این امر نیاز به حضور در شبکه های اجتماعی مختلف و تعامل با کاربران در تمام آنهاست. انتخاب تعدادی از پلتفرم های مناسب برای پیگیری فعالیت روابط عمومی همیشه چالش مهمی محسوب می شود.
یکی از ساده ترین کارها در این میان تلاش برای ارزیابی کیفیت شبکه های اجتماعی براساس میزان تمایل برندها برای بازاریابی در هر کدام است. این امر امکان انتخاب برخی از شبکه های اجتماعی به صورت ساده و کاربردی را به همراه خواهد داشت.
دنیای کنونی با فناوری های دیجیتال معنا پیدا می کند بنابراین حضور در شبکه های اجتماعی برای پیگیری هر نوع فعالیتی دارای اهمیت خواهد بود.
دیگر کاربران تمایلی برای تماس با برندها خارج از فضای شبکه های اجتماعی ندارند. بنابراین تیم روابط عمومی باید تمام فعالیت های خود را در این فضا دنبال نماید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نخواهد ماند. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هزینه های بسیار زیادی را پرداخت می کنند.
نکته مهم در این میان ضرورت کاهش هزینه های کسب و کار برای تداوم فعالیت در شرایط دشوار کنونی است. حضور در شبکه های اجتماعی امکان کاهش هزینه ها به بهترین شکل را به همراه دارد.
تعامل نزدیک با مشتریان برند همیشه دارای اهمیت است. برخی از برندها برای پیگیری اهداف روابط عمومی تعامل بسیار اندکی با مشتریان دارند.
بیشتر بخوانید:
راهکارهای حوزه روابط عمومی در تعامل با مشتری
عملکرد روابط عمومی ها در دوره کرونا
۶ نکته مهم بازاریابی در دوران کرونا
اگر کسب و کار شما دارای دامنه مناسبی از مشتریان وفادار است، تلاش برای سرمایه گذاری بر روی آنها به عنوان منبع اطلاعاتی مهم ضروری خواهد بود. استفاده از نظرات و ایده های مشتریان در حوزه روابط عمومی امکان کاهش هزینه ها و ارائه ایده های کاربردی را به همراه خواهد داشت.
درست مانند حوزه بازاریابی، در اینجا نیز همکاری نزدیک با مشتریان وفادار برند موجب کسب موفقیت های پایدار خواهد شد. وقتی رابطه میان یک برند و مشتریانش مناسب نباشد، همیشه سایه شهرت منفی بر روی برند موردنظر خواهد بود. حضور مناسب در شبکه های اجتماعی برای بهبود رابطه میان برند و مشتریان یکی از پیش نیازهای مهم برای بازاریابی و فعالیت روابط عمومی مناسب محسوب می شود.