امروزه مفهوم بازاریابی مجدد برای رفع شکست اولیه در حوزه بازاریابی و تبلیغات امر رایجی محسوب می شود. هدف اصلی در این الگو تلاش برای بازیابی توجه مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در طول دوران فعالیتشان اشتباهات بازاریابی انجام می دهند. بنابراین همه برندها باید به دنبال راهکارهایی برای جبران وضعیت موردنظر باشند. در غیر این صورت به سادگی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب را از دست می دهند.
تبلیغات و بازاریابی در گوگل شاید یک ایده جذاب به نظر برسد، اما همراه با دشواری های بسیار زیادی است. امروزه شمار بالایی از برندها به عنوان رقیب در حال بازاریابی و تبلیغ در گوگل هستند، با این حال فقط تعداد اندکی از آنها موفق به جلب نظر مخاطب هدف و تعامل سازنده با آنها می شوند. بدون تردید احتمال شکست برای هر برندی در زمینه بازاریابی وجود دارد. اغلب شرکت ها پس از مواجهه با شکست در زمینه بازاریابی دچار سردرگمی بسیار زیادی می شوند بنابراین کسب آمادگی برای تعامل با مخاطب هدف در صورت بروز مشکل بازاریابی و تبلیغات ضروری خواهد بود.
هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی شیوه های بازاریابی مجدد با استفاده از سرویس گوگل است. دلیل انتخاب گوکل تاثیرگذاری بسیار فزاینده اش بر روی حوزه بازاریابی و تبلیغات است. ما در ادامه به چند محور مهم در این زمینه اشاره خواهیم کرد.
استفاده از تگ های مناسب
بازاریابی مجدد باید با هدف رفع مشکلات و ایرادهای قبلی صورت گیرد. بسیاری از برندها در بازاریابی مجددشان نیز اشتباهات قبلی را تکرار می کنند، با این حساب توان تاثیرگذاری بسیار اندکی بر روی مخاطب هدف پیدا خواهند کرد. وقتی ما همان اشتباهات قبلی را تکرار کنیم، چه ضرورتی برای فعالیت بازاریابی به طور مجدد وجود خواهد داشت؟
امروزه گوگل برای نمایش محتوای تبلیغاتی بر روی تگ های کلیدی تاکید دارد. این نکته در مورد انتخاب تیتر و پیام اصلی تبلیغات بسیار ضروری خواهد بود. در غیر این صورت ما توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهیم داشت.
۱. تگ سرویس تبلیغات گوگل
اگر شما برای نخستین بار از حساب کاربری تبلیغاتی در گوگل استفاده می کنید، باید نکات بسیار زیادی را مدنظر قرار دهید. گوگل در بخش تبلیغاتی امکان ساماندهی و شخصی سازی تگ ها را فرهم کرده است، با این حال نخست باید نسبت به ایجاد تگ های مناسب برای برندمان اقدام کنیم.
مزیت اصلی گوگل در این میان امکان دسترسی به دامنه وسیعی از داده های طبقه بندی شده به منظور ایجاد تگ های بهینه است. ایجاد تگ های کاربردی باید همیشه مدنظر برندها قرار گیرد در غیر این صوت شاید در میانه اجرای کمپین بازاریابی مجدد به این نکته توجه کنیم. بی تردید در مرحله اجرا فرصت چندانی برای ایجاد تگ های کاربری وجود نخواهد داشت.
استفاده از تگ های کاربردی دارای محدودیت های مشخصی است. ما برای هر تبلیغ امکان استفاده از حداکثر ۳ تگ را خواهیم داشت بنابراین انتخاب ما باید در نهایت دقت صورت گیرد. شما امکان استفاده از لینک های جانبی برای هدایت کاربران به سایت تان را نیز خواهید داشت. در اینجا نیز ما امکان استفاده از حداکثر ۳ تگ را خواهیم داشت.
تگ تحلیلی گوگل
گوگل بخش ویژه ای برای تحلیل کیفیت محتواهای تبلیغاتی دارد. این کد برای نمایش رسمی تبلیغات اساسی است. خوشبختانه تیم بازاریابی و پشتیبانی گوگل به سرعت چنین کدی را در اختیار برندها قرار می دهند بنابراین زمان بارگذاری کد موردنظر برای شما چندان طولانی نخواهد بود.
۲. تهیه فهرست اساسی بازاریابی مجدد
اکنون ما اقدامات اساسی برای بازاریابی مجدد از طریق گوگل را انجام داده ایم. اکنون باید به دنبال راهکارهایی برای انتخاب دامنه مخاطب هدف بود. بدون تردید هر کمپین بازاریابی دارای مخاطب هدف ویژه ای است بنابراین اگر نسبت به انتخاب ویژگی های مخاطب هدف اقدام نکنیم، کمپین ما توان تاثیرگذاری بر روی کاربران را نخواهد داشت.
شناخت مخاطب هدف برای تاثیرگذاری بر روی آنها ضروری است. ایراد کار اغلب برندها عدم توجه به پیش نیازهای بازاریابی است. آنها در اغلب اوقات بدون هیچ برنامه و شناختی از مخاطب هدف شان اقدام به تهیه و نمایش محتوای بازاریابی می کنند. بدون تردید ناتوانی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف در چنین شرایطی امری طبیعی محسوب می شود.
یکی از نکات مهم برای تهیه فهرست اساسی بازاریابی توجه به هدف ما از اجرای کمپین است. یکی از دلایل اصلی شکست کمپین های بازاریابی بی توجهی به هدف اصلی است. ما همیشه نباید بر روی فروش بیشتر تمرکز داشته باشیم. گاهی اوقات برخی از اهداف جانبی نیز باید مدنظر قرار گیرند. برخی از اهداف مناسب شامل تعامل بیشتر با مخاطب هدف، جلب نظر کاربران به سایت رسمی یا تلاش برای افزایش شهرت شرکت است.
فهرست تحلیلی گوگل
توصیه شخصی من برای بازاریاب ها ایجاد حساب کاربری در گوگل و تلاش برای استفاده از ابزار تحلیلی گوگل است. مزیت این شیوه امکان استفاده از داده های معتبر گوگل است. همچنین کمپین های اجراشده در گوگل با ابزار تحلیلی این غول دنیای آنلاین سازگاری بسیار بیشتری دارند. نتیجه این امر تاثیرگذاری به مراتب بیشتر بر روی مخاطب هدف است.
استفاده از آمارهای مربوط به شیوه بازاریابی در ابزار تحلیلی گوگل بستگی به خلاقیت برندها دارد. هرچه نحوه سازماندهی سایت رسمی ما بهتر باشد، امکان جلب نظر مخاطب هدف و بازاریاب بهینه افزایش خواهد یافت. برخی از نکات مهم برای استفاده از امکانات تحلیلی گوگل به شرح ذیل است:
- طبقه بندی بخش های اصلی سایت
- ارائه نکات کلیدی و راهنمایی های اساسی به مشتریان برای خرید آنلاین
- نمایش دقیق ترافیک سایت و تلاش برای پرهیز از ارائه آمارهای جعلی
- تحلیل وضعیت بازدیدکنندگان از سایت و وبلاگ برند
بسیاری از برندها توانایی کار با ابزارهای تحلیلی گوگل را ندارند. این نکته به طور مشخص از سوی تیم فنی گوگل مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس نسل جدید ابزار تحلیلی گوگل دارای رابط کاربردی و پنل راهنمایی ساده ای است. اگر شما همچنان برای استفاده از خدمات گوگل با مشکل مواجه هستید، استفاده از کمک سایر بازاریاب ها منطقی خواهد بود.
پس از توجه به این مرحله ما باید نحوه هدایت کاربران را نیز تعیین کنیم. کاربران پس از انتخاب تبلیغ ما باید به چه بخشی هدایت شوند؟ این پرسش اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. ما براساس هدف اصلی مان در بازاریابی مجدد باید از میان بخش های ذیل دست به انتخاب بزنیم. بدون تردید انتخاب یک مورد بدون توجه به وضعیت برند و سلیقه مشتریان دردسرساز خواهد شد:
- هدایت ترافیک به سایت رسمی
- هدایت به بخش دانلود اپ رسمی برند
- هدایت به کانال رسمی یوتیوب
- هدایت به بخش فروش آنلاین
- هدایت به صفحات ترکیبی براساس انتخاب مخاطب هدف
امروزه برندها برای بازاریابی بهتر حتی اقدام به ارائه مشخصاتی از مخاطب هدف شان نیز می کنند. نکته مهم در این میان حضور حداکثر ۵۴۰ روزه کاربران در فهرست بازاریابی برندهاست. پس از این مدت گوگل به صورت خودکار اقدام به تغییر فهرست شما خواهد کرد. دلیل این امر احترام به حریم خصوصی و عدم ارائه محتوای آزاردهنده و تکراری است.
گوگل در طول سال های اخیر به طور مداوم با انتقادهای گسترده در زمینه ارائه محتوای غیرجذاب به مخاطب هدف مواجه شده است. تیم فنی گوگل در طول یک دهه اخیر از اتفاقات موردنظر درس های بسیار زیادی گرفته است.
نگرانی برخی از برندها نسبت به ایجاد یک لیست مشخص از کاربران برای نمایش محتوای تبلیغاتی ناتوانی برای اصلاح آن در آینده است. به این ترتیب خطر فقدان پویایی در زمینه بازاریابی برای هر برندی شهود خواهد بود. خبر خوش برای چنین برندهایی افزودن امکان به روز رسانی و تغییر کاربران حاضر در لیست بازاریابی برند است.
۳. استفاده از فرمت مناسب
امروز محبوب ترین شیوه بازاریابی مجدد براساس الگوی مبتنی بر همکاری با گوگل صورت می گیرد. امروزه هر کمپین بازاریابی باید جریان مشخصی برای هدایت کاربران داشته باشد. این نکته از سوی گوگل به دلیل سردرگمی بسیاری از برندها برای استفاده از توجه مخاطب هدف صورت گرفته است. یکی از دلایل اصلی رواج استفاده از افزونه های مسدودسازی محتوای تبلیغاتی از سوی کاربران همین فقدان برنامه از سوی برندهاست بنابراین ما باید هدف مشخصی برای فرآیند پس از جلب نظر مخاطب هدف داشته باشیم.
اغلب برندها در تلاش برای هدایت کاربران به سوی سایت رسمی برندشان هستند. این نکته باید در کانون توجه ما به عنوان یک کسب و کار تازه کار در زمینه تبلیغات در گوگل باشد. اگر ما به دنبال هدایت کاربران به سایت رسمی برندمان هستیم، باید به چند نکته مهم توجه داشته باشیم:
- تلاش برای کاهش حجم سایت اصلی برند به منظور تجربه کاربری بهینه از سوی مخاطب هدف ضروری است.
- استفاده از فونت مناسب با رنگ عادی موجب جلب توجه هرچه بیشتر مخاطب خواهد شد.
- صفحه پشتیبان ما در تبلیغات گوگل باید براساس انتظارات مشتریان باشد. در غیر این صورت آنها به سرعت توجه شان معطوف به بخش دیگری خواهد شد.
انتخاب فرمت تبلیغاتی در گوگل کار چندان دشواری نیست. نکته مهم در این میان ایجاد هماهنگی میان ماهیت محتوای برندمان با فرمت انتخابی است. گوگل سرویس های بسیار وسیعی در سراسر دنیا ارائه می کند. همین امر گاهی اوقات موجب دشواری برندها در زمینه انتخاب الگویی واحد برای بازاریابی می شود بنابراین ما باید همیشه آمادگی لازم برای انتخاب هوشمندانه فرمت بازاریابی پیش از اجرای کمپین را داشته باشیم. در غیر این صورت دست کم زمان بسیار زیادی از سوی ما تلف خواهد شد.
۴. ساماندهی نهایی کمپین
ما در نهایت باید کمپین مان را آماده اجرا کنیم. استفاده از مشخصات واضح و روشن برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ضروری است. بسیاری از تبلیغات در گوگل به دلیل توضیحات مبهم و طراحی بصری ضعیف مورد نادیده انگاری مخاطب هدف قرار می گیرند. بنابراین نکته مهم در این میان تلاش برای افزایش وضوح و دقت کمپین کلی برندمان است.
بسیاری از برندها دارای ایده های تبلیغاتی بسیار عالی هستند. با این حال در مرحله اجرا توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست می دهند. توصیه اساسی ما در این بخش استفاده از نظرات کارشناس های بازاریابی مختلف و همچنین تلاش برای استفاده از نقدهای کارمندان به محتوای مان پیش از مرحله اجراست.
ما باید همیشه هدف اصلی از بازاریابی مجدد را مدنظر داشته باشیم. این نکته در اغلب موارد ما را نسبت به بازبینی اساسی محتوا پیش از انتشار هوشیار خواهد ساخت. متاسفانه اغلب برندها بدون هیچ گونه برنامه ای به دنبال بازاریابی در فضای آنلاین هستند. بنابراین مشاهده ناتوانی آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امری طبیعی خواهد بود.
استفاده همزمان از تمام تکنیک ها
بازاریابی با کمک گوگل مزیت های کاملا مشخصی دارد. بسیاری از برندها فقط برای استفاده از چنین مزیت هایی اقدام به پرداخت هزینه های بیشتر نیز می کنند. نکته مهم در این میان استفاده از تمام امکانات بازاریابی و تبلیغاتی در گوگل به صورت همزمان است. در غیر این صورت ما توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهیم داشت.