بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

    0
    57
    کسب و کارهای کوچک

    کسب و کارهای کوچک به سرعت نور در چهار گوشه دنیا در حال رشد هستند. امروزه هر گوشه را نگاه کنید، ردپایی از استارت آپ ها یا کسب و کارهای کوچک خواهید دید.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، کارآفرینانی که با هزاران امید و آرزو وارد بازار می شوند تا سری در میان سرها برای خودشان دربیاورند، معمولا داستان های خاص خودشان را دارند. بعضی از این کارآفرینان در ابتدای جوانی و بعد از فارغ التحصیلی بی گدار به آب می زنند؛ در حالی که عده ای دیگر کارمندان کارکشته برندهای بزرگ هستند که رویاهای دور و دراز خودشان را دارند. در هر صورت تمام این کارآفرینان نوپا به ابزار بازاریابی نیاز خواهند داشت؛ چراکه بدون مارکتینگ برندشان مثل یک فیلم سینمایی خواهد بود که حتی یک تیزر تبلیغاتی هم منتشر نکرده است. همان طور که چنین فیلمی در گیشه شکست سنگینی می خورد، کسب و کارهای کوچک هم بدون بازاریابی شانسی برای رقابت با غول های بازار نخواهند داشت.

    کسب و کارهای کوچک تفاوت اصلی رهبران با مدیرانوقتی پای بازاریابی وسط باشد، اغلب کارآفرینان به بودجه های چند صد هزار دلاری فکر می کنند. هرچه باشد برندهای بزرگ در بازار سالانه میلیون ها دلار بریز و بپاش مارکتینگ دارند. پس کسب و کارهای کوچک هم چاره ای به غیر از ولخرجی های بزرگ برای جلب نظر مشتریان نخواهند داشت. البته در این بین یک باگ بزرگ وجود دارد. از آنجایی که کسب و کارهای کوچک گردش مالی محدودی دارند، صرف هزینه های گزاف در حوزه بازاریابی کاملا از عهده شان خارج است. خب کسی از یک باشگاه محلی انتظار ندارد مثل پاریسن ژرمن در بازار نقل و انتقالات اروپا پول خرج کند. پس چرا کارآفرینان تازه کار اینقدر دنبال افزایش بودجه بازاریابی شان هستند؟کسب و کارهای کوچک

    جواب ما در روزنامه فرصت امروز برای سوال بالا ناآشنایی کارآفرینان و به طور کلی کسب و کارهای کوچک با ایده های کم هزینه در دنیای مارکتینگ است. باور کنید یا نه، بازاریابی همیشه عامل اصلی خالی شدن حساب برندها نیست. اگر شما هم یک کسب و کار کوچک دارید و دغدغه بازاریابی امان تان را بریده است، حالا وقت آن است که یک بار برای همیشه از شر آن خلاص شوید. ما در این مقاله قصد داریم چند تا ایده کاربردی برای بازاریابی به کسب و کارهای کوچک معرفی کنیم. همانطور که می شود حدس شود، همه این ایده های با جیب شما سازگار خواهد بود.کسب و کارهای کوچک

    بیشتر بخوانید: مشتریان ناراضی؛ تعامل و بازیابی

    بازاریابی در گوگل برای کسب و کارهای کوچک

    گوگل مثل شاگرد زرنگ کلاس همیشه تمام سوالات معلم ها و همکلاسی هایش را بدون حتی یک اشتباه جواب می دهد. همین کارها به علاوه کلی سرویس های ریز و درشت باعث محبوبیت روزافزون گوگل در بین مردم دنیا شده است. پس تعجبی ندارد اولین توصیه بازاریابی ما مرتبط با این غول دنیای آنلاین باشد، مگر نه؟

    خیلی از مردم فکر می کنند بازاریابی در گوگل حسابی خرج روی دست کارآفرینان می گذارد. قبول دارم بعضی گوگل ادز سرویس کاملا رایگانی نیست، اما بعضی از سرویس های جانبی گوگل یک سنت هم پول لازم ندارد. مثلا گوگل بیزینس را در نظر بگیرید. اینکه کاربران بعد از سرچ کردن اسم برند شما با یک کادر جانبی پر از اطلاعات دقیق درباره برندتان رو به رو شوند، ایده ای نیست که پول لازم داشته باشد. فقط باید کمی وقت و حوصله داشته باشید تا گوگل ترتیب بقیه کارها را بدهد.کسب و کارهای کوچک

    شما با مراجعه به گوگل بیزینس امکان ایجاد حساب کاربری کاملا رایگان برای برندتان را دارید. اینطوری کسب و کارتان هم در نقشه گوگل (گوگل مپ) و هم در موتور جست وجوی محبوب این برند شکل رسمی به خودش می گیرد. اگر هم نگران پیچیدگی های ثبت نام در این سامانه هستید، باید بگوییم این کار بدون نیاز به مهارتی خاص و سه سوت انجام می شود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا آستین ها را بالا بزنید و ثبت نام تان را شروع کنید.

    همانطور که مردم به فروشگاه های بزرگ با تابلوهای پرزرق و برق توجه بیشتری نشان می دهند، برندهای دارای حساب رسمی در گوگل بیزینس هم راحت تر از مشتریان دلبری می کنند. هرچه باشد اینجا حرف از مُهر تایید گوگل پای کسب و کارهاست!

    تولید محتوا در شبکه های اجتماعی: حضور در جای مورد علاقه مشتریان

    این روزها همه مردم عاشق شبکه های اجتماعی هستند. فرقی هم ندارد درباره بچه های پنج ساله حرف می زنیم یا پیرمردهای ۹۰ ساله؛ در هر صورت شبکه های اجتماعی جای خودش در دل مردم را پیدا کرده اند. از آنجایی که هر تغییری در زندگی روزمره یک فرصت بالقوه برای بازاریابی محسوب می شود، برندهای سراسر دنیا دست روی دست نگذاشته اند. از همان روزهای اول راه اندازی فیس بوک میلیون ها نفر در برند حساب رسمی برای خودشان ایجاد کردند. اگر شما هم مثل خیلی از مردم دنیا چندتایی برند مورد علاقه دارید، کافی است اسم آنها را در اینستاگرام یا هر پلتفرم دیگری سرچ کنید تا حساب رسمی شان با کلی محتوای درجه یک پیش چشم تان ظاهر شود.

    ترکیب فروش

    کسب و کارهای کوچک  و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

    تولید محتوا در شبکه های اجتماعی نه تنها هیچ هزینه ای برای کسب و کارها به همراه ندارد، بلکه میدان بازی برابری برای رقابت کسب و کارهای کوچک با برندهای بین المللی فراهم کرده است. شما با تولید محتوای مطابق با سلیقه کاربران عملا با یک تیر چند نشان خواهید زد:

    • پروموت کردن سایت و وبلاگ برند
    • دریافت بازخوردها و نظرات کاربران درباره محصولات
    • فروش مستقیم از طریق شبکه های اجتماعی بدون صرف هزینه الکی
    • ماندگاری در یاد و خاطره مشتریان

    قبول دارم فعالیت در شبکه های اجتماعی مثل دنیای علم کلی گوشه و کنار ناشناخته دارد با این حال آنچه روشن است، ضرورت حضور تمام برندها در این فضاست. پس اگر شما با بهانه هایی نظیر آمادگی بیشتر کسب و کار کوچک تان برای حضور در شبکه های اجتماعی مدام امروز و فردا می کنید، تا همینجا هم کلی فرصت طلایی را از دست داده اید. پس یکبار هم که شده تردیدهای بی خود را کنار گذاشته و وارد بخش عمیق استخر بازاریابی شوید!

    خبر خوش برای کارآفرینان راه اندازی سرویس تجاری از سوی اغلب شبکه های اجتماعی است. این یعنی شما مثل آب خوردن کلی اطلاعات درجه یک درباره وضعیت اکانت، کاربران و همچنین عملکرد محتوای تان دریافت خواهید کرد؛ آن هم بدون خرج حتی یک دلار اضافه.

    کسب و کارهای کوچک د مدیریتکسب و کارهای کوچک

    تبلیغات مجازی و کسب و کارهای کوچک 

    تگ گردن دیگران در شبکه های اجتماعی: به وقت استفاده از شهرت دیگران

    شبکه های اجتماعی از اول قرار بود بدلی از زندگی واقعی برای مردم باشند. همان طور که انسان ها در عهد یونان باستان در مرکز شهر دور هم جمع می شدند، حالا فیس بوک یا توییتر قرار است نقش همان میدان اصلی شهر را بازی کنند؛ البته در یک دهکده جهانی!کسب و کارهای کوچک

    در این دهکده جهانی شاید کسی از آن سر دنیا با کاربری در حاشیه لندن کار داشته باشد. در این صورت احتمالا ارتباط با این کاربر نباید کار خیلی سختی باشد. البته به شرط اینکه قبلا کمی آشنایی با هم داشته باشند. بدون آشنایی کافی آدم هیچ وقت درخواست چت دیگران را قبول نخواهد کرد. این ماجرا درباره تلاش برندها برای همکاری با سایر کسب و کارها یا کاربران عادی هم مصداق دارد. یک میانبر ساده در چنین شرایطی استفاده از قابلیت تگ کردن دیگران است. بی شک همه کاربران با سمبل «@» آشنایی کافی دارند. این نماد علاوه بر اینکه دهه ها نشانه توسعه اینترنت در دنیا بود، حالا در شبکه های اجتماعی برای تگ کردن دیگران زیر پست های مختلف کاربرد دارد.

    گاهی اوقات کسب و کارهای کوچک لازم دارند کنار برندهای بزرگ بایستند. این کار نه تنها اعتبار بالایی برای آنها به همراه خواهد داشت، بلکه درس های بی نهایت مهمی هم به آنها می دهد. شرایط در اینجا تقریبا مثل تجربه یک بازیکن جوان از بازی کنار کلی اسطوره فوتبال است. بی شک چنین تجربه ای یک پا کلاس درس همه جانبه خواهد بود. اگر شما هم دوست دارید اسم تان کنار برندهای بزرگ آورده شود، خجالت را کنار گذاشته و آنها را زیر محتوای تان تگ کنید. ماجرا درباره بعضی از کاربران مشهور (مشخصا اینفلوئنسرها) نیز همین طور است. بی شک در مراحل بعدی شما برای همکاری با اینفلوئنسرها باید دست به جیب شوید. با این حال در ابتدای کار نیازی به خرج حتی یک پنی هم نیست. تنها کار شما در این میان پیدا کردن سمبل «@» در کیبورد گوشی تان و سپس تگ کردن اکانت برندهای بزرگ زیر پست تان در شبکه های اجتماعی است. این طوری بدون هیچ دردسر اضافه یا خرج سنگین اوضاع تان از این رو به آن رو خواهد شد.کسب و کارهای کوچک

    لینکدین را فراموش نکنید: فرصتی که همین اطراف است!

    لینکدین به عنوان یک شبکه اجتماعی کمتر بین کاربران عادی محبوبیت دارد. دلیل آن هم کاملا روشن است؛ این پلتفرم به طور اختصاصی برای کارآفرینان طراحی شده و خبری از محتوای سرگرم کننده یا ترندهای کمدی در آن نیست. شاید فکر کنید همین نکته برای فراموشی لینکدین کافی باشد، اما ما در روزنامه فرصت امروز نظر دیگری داریم. این روزها دنیای بازاریابی فقط در ارتباط با مشتریان هدف خلاصه نمی شود. گاهی اوقات برندها نیاز به یک همکار یا سرمایه گذار بزرگ دارند. هرچه باشد در دنیایی که اپل سالانه ۳۶۵ میلیارد دلار درآمد دارد، شما تک و تنها حتی به گردپای برندهای بزرگ هم نخواهید رسید. پس استفاده از کمک دیگران بی ‎چون و چرا خواهد بود.

    نیمی از مسیر کمک گرفتن از دیگران به شما ربط دارد. اینکه تصمیم بگیرید دست از تک روی برداشته و به فکر ایجاد تیمی از همکاران باشید. با این حال چنین تصمیمی مهمی پایان ماجرا نیست؛ چراکه شما هیچ وقت در بازار تنها نخواهید بود. بر فرض که شما پیدا کردن یک سرمایه گذار را در دستور کار قرار دهید، آیا اصلا کسی در بازار هست که مایل به همکاری با شما باشد؟ از این مهمتر، چطور باید یک سرمایه گذار مطمئن پیدا کرد؟

    سوالات بالا از آن دست معماهایی هستند که حتی شرلوک هولمز هم توانایی حل شان را ندارد. البته ما در روزنامه فرصت امروز یک جواب حاضر و آماده برای چنین بحران هایی داریم. این جواب چیزی نیست به غیر از لینکدین! شما در لینکدین می توانید مثل آب خوردن با کلی کارآفرین دیگر آشنا شوید. کافی است یک اکانت برای خودتان ایجاد کرده و با اندکی محتوای تخصصی چشم همه را به اکانت تان بدوزید. قول می دهم اینطوری سر ماه کلی درخواست همکاری و سرمایه گذاری داشته باشید.

    اگر شما هم دوست دارید اسم و رسمی برای خودتان در بازار پیدا کنید، لینکدین یک سکوی پرتاب مناسب و صدالبته ارزان است. این روزها اغلب کارآفرینان بزرگ و حرفه ای در لینکدین حضور دارند. پس اگر شما هم عملکرد خوبی در لینکدین داشته باشید، دیر یا زود به چشم خواهید آمد. البته قرار نیست شما در لینکدین مثل بقیه شبکه های اجتماعی تولید محتوا داشته باشید. بلکه باید بحث را کمی تخصصی تر دنبال کنید. هرچه باشد تعامل با کارآفرینان از زمین تا آسمان با مشتریان عادی فرق دارد، مگر نه؟

    ایمیل مارکتینگ: گزینه ای برای همه زمان ها

    ایمیل مارکتینگ بین همه الگوهای بازاریابی دیجیتال پیرترین محسوب می‎ شود. اگر شما هم به ضرب المثل «دود از کنده بلند می شود» اعتقاد دارید، احتمالا مشاهده درخشش این الگو در طول دو دهه اخیر اصلا باعث تعجب تان نخواهد شد. هرچه باشد اینجا پای الگویی وسط است که ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره مردم دارد. اغلب مردم روزشان را با چک کردن صندوق دریافت ایمیل شان شروع می کنند. آخر شب هم معمولا به ارزیابی دوباره ایمیل های ارسالی و برنامه ریزی برای ارسال ایمیل های روز بعد می گذرد. این یعنی سرمایه گذاری بر روی ایمیل مارکتینگ بازگشت سرمایه بی نهایت بالایی خواهد داشت.کسب و کارهای کوچک

    اولین کاری که شما در ایمیل مارکتینگ باید انجام دهید، ایجاد یک فهرست ایمیل است. این فهرست باید شامل ایمیل کسانی باشد که ارتباطی با برند شما دارند. مثلا مشتریان سابق، افراد علاقه مند به برندتان یا اعضای ویژه فرم های سایت گزینه های خوبی خواهند بود. یادتان باشد ارسال ایمیل برای کاربران قبل از اجازه گرفتن مثل این است که دانش آموزی همینطور یکهو وارد کلاس درس شود؛ آن هم وقتی معلم دقیقا وسط تدریس است. پس یادتان باشد قبل از اضافه کردن کاربران به لینک از آنها اجازه بگیرید. وگرنه اوضاع تان حسابی به هم می ریزد.

    بعد از اینکه فهرست ایمیل تان را جفت و جور کردید، نیمی از مسیر موفقیت طی شده است. از اینجا به بعد شما نقش طراح گریمی را دارید که در یک پروژه سینمایی بزرگ با آزمون و خطا باید گریم مناسب هر شخصیت را پیدا کند. در این بین هم بازخورد دریافتی از تیم تولید سریال بهترین منبع الهامش خواهد بود. پس به جای اینکه چشم بسته صندوق دریافت مخاطب تان را سوراخ کنید، با حوصله از نظرات شان نهایت بهره را ببرید. اینطوری هم دردسر کمتری می کشید، هم اینکه احتمال مواجهه با سونامی نارضایتی از ایمیل مارکتینگ برندتان کمتر می شود.

    ما قبلا در روزنامه فرصت امروز کلی درباره ایمیل مارکتینگ با شما گپ زده ایم. اینجا قصد نداریم دوباره همه آن حرف ‎ها را تکرار کنیم. خلاصه کلام اینکه بازاریابی ایمیلی نه تنها گزینه ای کاملا رایگان است، بلکه طوری مخاطب را میخکوب می کند که نگو و نپرس. پس دفعه بعدی که تیم بازاریابی تان را به زمین مسابقه می فرستید، حتما یک پست خوب برای ایمیل مارکتینگ کنار بگذارید!

    آیا تا به حال برای تان پیش آمده وسط یک بحث مهم زبان تان بند بیاید؟ این حالت برای آنهایی که از سخنرانی وحشت دارند کمابیش آشناست، اما آن دسته از افرادی که آشنایی خاصی با این موضوع ندارند هم در معرض خطر حتمی هستند؛ چراکه در دنیای بازاریابی خیلی وقت ها بیان منظور اصلی آدم مثل فتح قله کلیمانجارو سخت و نفسگیر می شود.

    ما در روزنامه فرصت امروز همیشه در بزنگاه ‎های حساس بازاریابی استفاده از اینفوگرافی یا همان نمودارهای گرافیکی را توصیه می کنیم. این طوری بدون اینکه یک کلمه حرف از دهان بازاریاب ها خارج شود، سیر تا پیاز ماجرا برای مخاطب رو می شود. ماجرا جالب شد، نه؟

    چالش اصلی در مسیر طراحی اینفوگرافی نه پیدا کردن کلیدواژه ها یا بیان اصطلاحات تخصصی با شکی ساده، بلکه طراحی نمودار در وهله اول است. هیچ کارآفرینی در دنیا نیست که طراحی نمودار را دوست داشته باشد؛ البته مگر اینکه دانشجوی این رشته بوده باشد.کسب و کارهای کوچک

    ما در این بخش اصلا انتظار مهارت های گرافیکی بالا از شما نداریم. در عوض کلی ابزار دوست داشتنی در چنته داریم تا ترس تان از طراحی نمودار کاملا بریزد. ابزارهایی مثل کانوا (Canva)، ویسمی (Visme) و ویژوآل لی (Visual.ly) نه تنها رابط کاربری ساده ای دارند، بلکه کلی آموزش رایگان برای کار با آنها در یوتیوب پیدا می شود. پس اگر دوست دارید بدون حتی یک دلار هزینه اضافی برای خودتان نمودارهای جذاب طراحی کنید، همین حالا دست به کار شوید، چراکه فردا خیلی دیر خواهد بود!

    نمودارها به خاطر جلوه های بصری چشم نوازی که دارند، معمولا مردم را بیشتر جذب می کنند. اینطوری شما بدون هزینه اضافی و فقط با چند تا کلیک ساده در ابزارهایی که معرفی کردیم، چندین و چند نمودار دست اول خواهید داشت؛ به همین راحتی!

    مقاله قبلیضعف در بخش بین‌الملل چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی چاپ
    مقاله بعدیدیدار از مولود مهتاب خواه، بانوی پیشکسوت صحاف

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.