کسب و کارهای کوچک معمولا ترس کمتری از شکست در بازار دارند. از آنجایی که حجم گردش مالی و سرمایه گذاری چنین استارت آپ هایی خیلی زیاد نیست، آزادی عمل بیشتری داشته و معمولا درگیر هزارتوی بی پایان سوال و جواب با سرمایه گذارها نیز نخواهند بود. البته این به معنای توانایی رقابت با برندهای بزرگ بازار نیست.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز: همیشه برندهایی با بودجه های چند میلیون دلاری در بازار هستند که مثل غول مرحله آخر بازی های کامپیوتری راه را بر هر کارآفرین تازه کاری می بندند. اگر شما هم تا حالا با چنین مشکلی رو به رو شده اید، احتمالا بارها و بارها فکر تعطیل کردن کسب و کار به سرتان زده است. خب هرچه باشد حضور در مسابقه ای که کلی قهرمان جهان در آن حضور دارند، چندان کار راحتی نیست.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم استارت آپ ها لازم نیست برای رقابت در بازار خیلی ناامید باشند یا دائما به تعطیلی برندشان فکر کنند؛ چراکه کسب و کارهای کوچک هم برای خودشان مزایایی دارند که اتفاقا برندهای بزرگ و بین المللی از آنها محرومند. اشتباه نکنید، ما قصد نداریم مثل مربی های انگیزشی امیدواری الکی به شما بدهیم. در عوض پیشنهادمان «همکاری میان کسب و کارهای کوچک» است. اینجا ماجرا دقیقا بر مدار ضرب المثل قدیمی «یک دست صدا ندارد» می چرخد. اگر قرار باشد شما تک و تنها آماده رقابت با غول های بازار شوید، بی برو برگشت شکست خواهید خورد. با این حال وقتی به صورت تیمی وارد میدان نبرد شوید، شانس تان به صورت تصاعدی بیشتر می شود.
همکاری میان کسب و کارهای کوچک
کارآفرینانی که تجربه های تلخی از همکاری با دیگر برندها دارند، آنقدر چشم شان ترسیده که به محض شنیدن عبارت «همکاری» فورا کلی بهانه رنگارنگ جور می کنند تا از زیر کار در بروند. قبول دارم گاهی اوقات همکاری میان برندها سرانجام خوشی ندارد اما شما قرار نیست همینطوری بی مقدمه وارد همکاری با بقیه برندها شوید. اگر بخواهیم دور نصیحت های کلیشه ای را خط بکشیم، باید گفت همکاری میان کسب و کارهای کوچک الزاما باید برمبنای قراردادی روشن صورت گیرد. وگرنه هر لحظه امکان فروپاشی همکاری وجود دارد. ماجرا به بخش هیجان انگیزش رسید، نه؟
اگر شما هم دوست دارید با برندهای بزرگ دنیا رقابت کنید، مطالب این مقاله چراغ راه تان خواهد بود. ما در ادامه به شما یاد می دهیم چطور با کسب و کارهای کوچک همکاری نزدیکی برقرار کرده و از آن برای رقابت و فروش بیشتر در بازار سود ببرید. اینطوری یک معامله برد- برد برای همه طرفین ایجاد خواهد شد.
تبلیغات سنتی مشترک در کسب و کارهای کوچک
بعضی از مناطق به مرور زمان تبدیل به بورس برخی از محصولات می شود. بی شک در شهر محل سکونت شما هم بورس های مختلفی وجود دارد که مردم برای خرید محصولاتی خاص بدون حتی یک لحظه تردید آنجا می روند. چنین شهرت هایی برای بسیاری از محیط های کاری بی نهایت جذاب و صدالبته سودآور است. به طوری که مغازه های آن راسته که تا همین چند سال قبل هیچ خریداری نداشتند، یکهو تبدیل به گران قیمت ترین املاک دنیا می شود. شاید فکر کنید کارآفرینانی که در چنین راسته هایی مغازه دارند، خیلی خوش شانس هستند که یک شبه میلیونر شده اند، اما راستش را بخواهید ماجرا اینقدرها هم اتفاقی نیست.
تبدیل یک مجموعه از فروشگاه های معمولی به یکی از بورس های خرید مشهور نیازمند همکاری نزدیک میان کارآفرینان است. اگر نظر ما را بخواهید، شما هم می توانید با همکاری بقیه فروشگاه های دور و اطراف تان شروع به تبلیغات سنتی کرده و محله تان را تبدیل به بورسی از فروشگاه های جذاب کنید. یادتان باشد در این مسیر باید همه کسب و کارها در یک سطح باشند و از همه مهمتر اینکه تمامی برندها انگیزه کافی برای همکاری پیدا کنند. وگرنه همیشه سر و کله کارآفرینی که ساز مخالف می زند، پیدا خواهد شد.
وقتی درباره تبلیغات سنتی حرف می زنیم، همه به فکر روش های مربوط به عصر روم باستان می افتند. قبول دارم طراحی پلاکارد یا استفاده از تابلوهای تبلیغاتی خیلی قدیمی محسوب می شود، اما شما می توانید کارتان را با تبلیغات تلویزیونی یا ایستگاه های رادیو پرطرفدار در شهرتان نیز شروع کنید. شاید این ایده ها خیلی ساده به نظر برسد اما هنوز هم جذابیت بالایی برای مردم دارد.
همانطور که تیم های فوتبال معمولا برای تبلیغ تیم شان روی یک بازیکن خاص زوم نمی کنند، شما هم نباید در تبلیغات مشترک تان به فکر خودنمایی باشید. در عوض همه کسب و کارهای کوچک که با شما همکاری دارند باید بهره ای از این همکاری ببرند. اینطوری ارتباطات میان شما از حالت رقابت مستقیم خارج شده و در بلندمدت همگی از همکاری تبلیغاتی مشترک سود خواهید برد.
احتمالا خیلی از کارآفرینان استراتژی بالا را تا حالا استفاده نکرده اند. با این حال اگر کمی با دقت بیشتر به اطراف تان نگاه کنید، معمولا مراکز تجاری بزرگ از این تاکتیک برای جذب مشتریان استفاده می کنند. البته شما لازم نیست حتما در یک مرکز فروش بی نهایت بزرگ حضور داشته باشید تا از این دست فرمان لذت ببرید. در عوض چند تا مغازه کوچک که در یک راسته قرار دارند نیز می توانند به خوبی این ایده را پیاده کنند. کافی است حوزه کاری تان اندک ارتباطی با هم داشته باشد تا زنجیره مشتریان مشترک کارتان را بی نهایت راحت کند.
دفترهای کار اشتراکی کسب و کارهای کوچک
سالانه چقدر پول دفتر کار می دهید؟ این سوالی است که خیلی از کارشناس های مالی برای کمک به کسب و کارها مطرح می کنند. راستش را بخواهید، خیلی از برندها علی رغم مشکلات مالی فراوانی که دارند، اصلا دل شان نمی آید به دفتر کار معمولی اجاره کنند. نتیجه چنین دست فرمانی معمولا افزایش بحران های مالی به طور تصاعدی و ناتوانی برای مدیریت اوضاع خواهد بود.
ایده ما در این بخش بی نهایت ساده است. اگر از آن دست آدم هایی باشید که همیشه اخبار دنیای کسب و کار را دنبال می کنند، خیلی خوب می دانید مفهوم «دفترهای کار اشتراکی» چند سالی هست حسابی میان مردم جا افتاده است. در این بین خیلی از کارآفرینان صفر کیلومتر برای رهایی از شر هزینه های اضافی به استفاده از این دفترها روی می آورند.
قبول دارم دفتر کار به نوعی پرستیژ برندها را نشان می دهد. از طرفی همه کارآفرینان هم دوست دارند دفتری در منهتن داشته باشند تا با آن حسابی پز داده و دل مشتریان را ببرند. با این حال چنین شوآف هایی همیشه ارزان نیست و فقط در صورتی می توانید از آن استفاده کنید که یک بودجه تمام نشدنی داشته باشید.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به صاحبان کسب و کارهای کوچک توصیه می کنیم فعالیت شان را بدون هزینه های الکی شروع کنند. هیچ کس از یک کسب و کار کوچک انتظار دفتر کار یا فروشگاه بزرگ را ندارد. در عوض این کیفیت خدمات تان هستند که حرف اول و آخر را خواهد زد. پس به جای تمرکز الکی بر روی خرید یا اجاره دفترهای کاری گران قیمت، شش دانگ حواس تان را روی ارائه خدمات بهتر قرار دهید.
اولین چالشی که در استفاده از دفترهای کاری مشترک خودنمایی می کند، پیدا کردن برندهایی برای همکاری است. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا دوست ندارم دفتر کارم را با کارآفرینی شریک شوم که کلی سر و صدا دارد. بنابراین شما باید قبل از اینکه بی گدار به آب بزنید، همه جوانب را در نظر بگیرید. صرف نظر از آژانس های رنگارنگی که خدمات دفترهای اشتراکی ارائه می دهند، اگر شما روابط عمومی بالایی داشته باشید می توانید خودتان آستین ها را بالا زده و وارد گود شوید. فکر می کنم حالا دیگر متوجه شده اید چرا هر مشاور کسب و کاری روی تقویت مهارت های ارتباطی تاکید دارد، مگر نه؟
کارآفرینانی با مهارت های ارتباطی بالا هیچ مشکلی برای پیدا کردن مجموعه ای از کسب و کارهای کوچک به منظور همکاری نزدیک ندارند. چه بسا شما علاوه بر اجاره یک دفتر کار مشترک بتوانید در بلندمدت کلی همکاری دیگر نیز با آنها داشته باشید. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار شده و دنبال چند تا استارت آپ با وضعیت مشابه خودتان باشید. خیلی از برندهای بزرگ دنیا از دل همین همکاری های کوچک پا گرفته اند و در واقع محصول ادغام استارت آپ های کوچک با یکدیگر هستند.
برگزاری مسابقات مشترک کسب و کارهای کوچک
این روزها همه درباره مسابقات جام جهانی حرف می زنند، اما تب این رقابت نفسگیر از مدت ها پیش شروع شده بود. تقریبا همزمان با قرعه کشی گروه ها، هر کسی برای دیگری کری می خواند؛ حتی آنهایی که هیچ علاقه ای به فوتبال ندارند هم در این کری خوانی ها و هیجان مسابقات سهیم می شوند. اشتباه نکنید، ما اصلا قصد نداریم از بحث اصلی منحرف شویم، بلکه از این مقدمه عجیب برای بیان شباهت میان مسابقات ورزشی با مسابقات برندها برای مشتریان استفاده کرده ایم. باور کنید یا نه، مردم در همه جای دنیا عاشق مسابقه هستند. با این حساب شما می توانید از این علاقه مردم برای رقابت با برندهای بزرگ استفاده کنید. حتما می پرسید چطور؟ خب اجازه دهید نشان تان دهیم.
برگزاری مسابقات، چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری، فقط هزینه زیاد به همراه ندارد. در عوض شما باید شش دانگ حواس تان به نحوه اجرای کمپین، رسیدگی به سوالات مشتریان و از همه مهمتر مدیریت صفر تا صد ماجرا باشد. کسب و کارهای کوچک معمولا چنین توانایی ندارند. به همین خاطر همکاری میان شما و بعضی از کسب و کارهای کوچک دیگر می تواند خیلی از سنگ های بزرگ را از جلوی پای تان بردارد.
اشتباهی که خیلی از کارآفرینان در این مرحله مرتکب می شوند، جست وجوی بی پایان برای یافتن برندهایی با حوزه کاری مشترک است. اگر نظر ما را بخواهید، برگزاری یک مسابقه هیجان انگیز اصلا ربطی به حوزه کاری برندها ندارد. در عوض شما می توانید بدون دردسر اضافه کارتان را با برندهایی حتی بی ربط به حوزه کاری تان شروع کنید. نکته مهم در این میان اهداف مشترک برای برگزاری مسابقه است. بنابراین سختگیری را کنار گذاشته و فقط به اهداف مشترک فکر کنید.
بعد از اینکه چندتا برند مناسب برای طراحی مسابقه پیدا کردید، باید تقسیم وظایف دقیق را نیز انجام دهید. مثلا یک برند وظیفه طراحی مسابقه و قوانین آن را برعهده بگیرد، کسب و کاری دیگر به فکر تبلیغات گسترده برای رویداد مورد نظر باشد و شما هم این وسط از نظر مالی و اطلاع رسانی مسابقه را پوشش دهید. چنین همکاری معمولا عالی از آب درآمده و تمام طرفین را راضی نگه خواهد داشت.
از آنجایی که در مسابقات حرفه ای معمولا جوایزی نیز به برنده ها اعطا می شود، اگر دوست دارید مو لای درز کارتان نرود، می توانید به برندگان مسابقه تان جایزه هم بدهید. البته لازم نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید. استفاده از محصولات برند یا حتی خرید کادوهای معمولی نیز قابل قبول خواهد بود. نکته مهم این وسط قدردانی از مشتریان برای حضور در کنار برندتان و شرکت در مسابقه است، نه چیزی دیگر.
بیشتر بخوانید: ضرورت آموزش تبلیغات برای رشد کسب و کارها
ویدئو مارکتینگ مشترک کسب و کارهای کوچک
کسب و کارهایی که هوای همدیگر را دارند، معمولا خیلی زودتر از برندهای تک و تنها در دل مشتریان جا باز می کنند. این امر باعث رشد سریع کسب و کارها و همچنین ایجاد دامنه ای از مشتریان وفادار می شود. خیلی ها فکر می کنند همکاری میان برندها باید همه بخش های کاری را دربر گیرد. اگر شما هم این طور فکر می کنید، باید همین امروز چنین ایده هایی را دور بریزید؛ چراکه خیلی از همکاری ها فقط در یک حوزه محدود باقی می ماند. مثلا ویدئو مارکتینگ مشترک با یک کسب و کار دیگر را نظر بگیرید. شما لازم نیست حتما برندهای تان را با هم ادغام کرده و روند کاری مشترکی را شروع کنید. در عوض پیشبرد اهداف بازاریابی به طور مشترک در قالب فرمت ویدئو کافی خواهد بود.
ویدئو مارکتینگ با حضور افتخاری سایر برندها ابعاد متنوعی دارد. از کمپین های کاملا مشترک گرفته تا اشاره ای کوتاه و گذرا به یکدیگر در کمپین های مجزا، همه و همه در دسترس شما قرار دارد. نکته جالب اینکه گاهی اوقات برندهای بزرگ هم از این تاکتیک برای اثرگذاری بهتر بر روی مشتریان سود می برند. بنابراین نباید فکر کنید بازاریابی مشترک فقط با هدف کاهش هزینه ها صورت می گیرد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریابی مشترک بیشتر از همه به درد کسب و کارهای تازه کار می خورد؛ چراکه چنین کسب و کارهایی معمولا نقاط ضعف زیادی دارند و همکاری در حوزه مارکتینگ می تواند این مشکلات را پوشش دهد. پس برای طراحی یک کمپین بی عیب و نقص به جای اینکه فقط روی خودتان فشار بیاورید، کمی هم به فکر همکاری با برندهای دیگر باشید. قول می دهم این امر اصلا به ضررتان تمام نشود.
بی شک راهکارهای فراوانی برای همکاری میان کسب و کارهای کوچک وجود دارد. مسئله مهم این وسط درک اهمیت چنین همکاری از سوی شماست. متاسفانه خیلی از کارآفرینان طوری از همکاری ترس دارند که نگو و نپرس. به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم قبل از هر کاری شما را با مقوله همکاری آشتی دهیم. حالا مثل یک ورزشکار حرفه ای که تمریناتش را با چند تا تاکتیک سبک شروع کرده، آماده اید تا در دنیای وسیع همکاری با دیگر کسب و کارها تخته گاز به سمت موفقیت بروید. پس لطفا هیچ وقت دست از جست وجو برای ایده های تازه در باب همکاری با بقیه برندها برندارید.